Yanmar yse 8
Fra : lars S

Dato : 29-06-03 07:51

Jeg har renoveret en Yanmar YSE 8 til min Bianca 28, men har lidt problemer
Først gik den kun ca 2100 rpm ved fuld last og røg meget!, så har jeg skåret
af skruen ( gori folde, 13x9") hvilket bragte rpm op på 2600, lidt bedre. Er
der nogen der ved hvad den normalt går ? den har fuld ydelse ved 3200 efter
bogen. Båden sejler 5,8 kn på fladt vand, er det nok?
Et andet problem: når motoren er kold går den ca 1000 rpm i tomgang, når den
er varm ( efter sejlads) falder den til ca 400 rpm, hvis den da ikke går i
stå. Det skal bemærkes at den starter perfekt.
Tredie problem: når man kommer i havn smider den nogle sodklatter på vandet,
er det normalt?
Er der et orakel der har et bud ?
Med sejlerhilsen Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-03 19:44

"lars S" <lasc@besked.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3efe8d75$0$32521

> [...]
> af skruen ( gori folde, 13x9") hvilket bragte rpm op på 2600, lidt bedre. Er

Skåret af skruen??

Hvordan skærer man af skruen?

Nu har du fortmenlig en propel, der er ude af balance, hvilket betyder, at dit
stævnrør og leje sikkert ikke holder længe. Er propellen uballanceret, så
opstår der vibrationer, der via stævnrøret forplanter sig til krumtapslejer
osv. En propel der roterer med 1000-2000 rpm skal være absolut afballanceret,
ellers går det galt før eller siden.....

Claus

Fra : lars S

Dato : 30-06-03 22:15

> [...]
>
> Claus
> Hej Claus, jeg vejede bladene inden afskæringen, det ene vejede 881g og
det andet 886g altså en forskel på 5g
da jeg var færdig var der 3g forskel, hvilket jeg syntes var acceptabelt,
det kører forøvrigt rigtigt fint, da jeg havde lavet for lidt plads mellem
skrue og skrog, hvilket gav noget skruestøj som er væk nu.
Mit problem er stadig at motoren giver en del sod på vandet, jeg har d.d.
trykprøvet dysen som stod perfekt i tryk ( 160 bar) samt kompressionstestet
( 38 bar mod ninimum 28 bar) så jeg er stadig på bar bund!!
venlig hilsen Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-07-03 02:39

> det andet 886g altså en forskel på 5g
> da jeg var færdig var der 3g forskel, hvilket jeg syntes var acceptabelt,
> det kører forøvrigt rigtigt fint, da jeg havde lavet for lidt plads mellem

Ja, men du kan ikke på din vægt se, hvordan vægten er fordelt. Der kan sagtens
være uballance.

Tænk på dit hjul på bilen, og se efter, hvor små ballanceklodser, der faktisk
er tale om. Det er meget små marginaler. På søværnets hellikoptre bruger man
almindelig tape, når man skal afballancere rotorbladene, og på en flyvemaskine
propel er et ujævnt lag lak nok til at bringe uballance!

Nu er en bådpropel naturligvis ikke så følsom, men jeg ville nu alligevel passe
lidt på.

> [...]
> trykprøvet dysen som stod perfekt i tryk ( 160 bar) samt kompressionstestet
> ( 38 bar mod ninimum 28 bar) så jeg er stadig på bar bund!!

Dine ventiler?

Hvis din propel overbelaster motoren, så vil den sikkert brænde en ventil før
eller siden. Jo mere sod, der ophober sig i ventilerne, jo dårligere lukker de
og så videre...........

Har du chekket, om den får luft nok i indtaget. Prøv evt. at afmontere
luftfilteret.

Er dit stævnrør/leje varmt? Hvis der er uballance kan du risikere, at det
udvider sig og kører trægt. Du skriver, at den falder i rpm, når den bliver
varm. Hvordan har du renoveret motoren? Er der tilstrækkelig olietryk? Har du
skiftet stempelringe? Umiddelbart kunne det lyde som om, at der er
underkompression, når den bliver varm. Prøv at tage oliepåfylderen af, mens
motoren kører, når den er varm. Kommer der usædvanligt meget luft ud, så er der
underkompression. Er der meget sod i olien?

Sod og røg skyld som oftest, at motoren er slidt og dermed forbrænder dårligt.
Jeg formoder, at du ikke har rørt ved højtrykspumpen?

Claus