Hvordan finder jeg ledigt portnummer
Fra : Rosch

Dato : 28-06-03 21:30

Jeg skal installere Axis 540+ printserversoftware og her bedes der om et
portnummer og der foreslås nr. 80, men ved klik på næste oplyses det at
denne er optaget og jeg skal indsætte en anden.

Hvordan finder jeg ud af hvilken portnummer der er ledig (og evt. hvilke der
bruges til hvad)? Hvor mange portnumre findes der?

Forsat god weekend

Rosch
Fjern IKKE no spam i mailadresse

Fra : Thomas D

Dato : 28-06-03 21:36

Rosch wrote:
> [...]
>
> Hvordan finder jeg ud af hvilken portnummer der er ledig (og evt.
> hvilke der bruges til hvad)? Hvor mange portnumre findes der?

Du kan se en liste over de forskellige port numre og deres services på
http://www.iana.org/assignments/port-numbers.

Porte fra 0 til 1023 er reserveret for programmer der kører som root.
Porte fra 1024 til 49151 er porte som er registrerede til bestemte
programmer.
Fra 49152 til 65535 er portene "ledige" as in, der er ikke noget bestemt som
skal køre på de porte. De blir ofte brugt til programmer som vælger porte
dynamisk.

For at se hvad der kører på de forskellige systemer kan du som root skrive
'netstat -tpl'.

Mvh
Thomas

P.S.
Jeg går her ud fra at der er tale om et UNIX system.

Fra : Rosch

Dato : 28-06-03 22:02

Thomas D wrote:

> [...]
> Thomas
>
> P.S.
> Jeg går her ud fra at der er tale om et UNIX system.

Nej jeg bruger windows xp pro dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-03 21:43

"Rosch" <brsf.nospam@os.dk> wrote in message
> Jeg skal installere Axis 540+ printserversoftware og her bedes der om et
> portnummer og der foreslås nr. 80, men ved klik på næste oplyses det at
> denne er optaget og jeg skal indsætte en anden.

Så har du jo nok en webserver kørende!

Men prøv at brug port 81 så..

Så for at komme til at snakke med printserveren skal du så skrive [IP:81] i
din browser

> Hvordan finder jeg ud af hvilken portnummer der er ledig (og evt. hvilke
der
> bruges til hvad)? Hvor mange portnumre findes der?

Åbn command promben, ved at gå i startmenu, åbn, og så "cmd" eller "command"
skriv så "netstat -a" så for du de porte af vide, der bruges...

http er fx port 80

Fra : Rosch

Dato : 28-06-03 21:53

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Åbn command promben, ved at gå i startmenu, åbn, og så "cmd" eller
> "command" skriv så "netstat -a" så for du de porte af vide, der

Foreløbig tak til jer begge. Jeg mener ikke selv at have nogen webserver
kørende.
Jeg vil så prøve at installere igen.

Forsat få en god aften

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-03 22:38

> Foreløbig tak til jer begge. Jeg mener ikke selv at have nogen webserver
> kørende.

Det har du

Report for 80.62.28.118 [0x503e1c76.esnxx2.adsl-dhcp.tele.dk]

Analysis: Connections to HTTP port 80 on host '80.62.28.118'
[0x503e1c76.esnxx2.adsl-dhcp.tele.dk] are working, but ICMP packets are
being blocked past network "Internal addresses in nationwide" at hop 6. It
is a HTTP server (running Microsoft-IIS/5.1).

Fra : Rosch

Dato : 28-06-03 22:44

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> are being blocked past network "Internal addresses in nationwide"
> at hop 6. It is a HTTP server (running Microsoft-IIS/5.1).

Tilgiv men jeg ved ikke meget om netværk, har netop investeret i det.

Hvad er det jeg har kørende fra MS og hvad kan/bruger jeg det til?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-03 22:50

> Hvad er det jeg har kørende fra MS og hvad kan/bruger jeg det til?

Du har installeret MS informations services... og så aktiveres services
automatisk..

Du kan slå det fra ved at højeklikke på "my computer" og vælg "manage" og så
under services and appilications kan du finde webserveren og stoppe den,
eller ændre portnummeret..

Du kan selvfølgelig bruge den som hjemmeside server

Fra : Jens Kvist

Dato : 29-06-03 00:16

> Du kan selvfølgelig bruge den som hjemmeside server

I min jagt på viden om at oprette egen webserver, faldt jeg over dit svar

Jeg har en server kørende, som du beskriver det. Men skal der ikke mere til,
før "eksterne brugere" får adgang til hjemmesiden???

Mvh.

Jens

Fra : Rosch

Dato : 29-06-03 09:50

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> webserveren og stoppe den, eller ændre portnummeret..
>
> Du kan selvfølgelig bruge den som hjemmeside server

Da jeg fik installeret win xp pro dk fra bunden blev jeg anbefalet at
indstallerer alt der var på CD, for det skulle gøre at alt kørte bedre og
der var/er jo plads nok på harddisken fik jeg at vide, så det må være noget
derfra

Vi har netop købt domæne hos et webhotel og vil også til at prøve at lave
vor egen hjemmeside med foto og lignende for vi har familie spredt over hele
verden, så måske er det det jeg skal lære at bruge den til.

Jeg har prøvet alle de instillinger i cmd netstat som I tidligere i tråden
har skrevet med direkte at se noget der hedder portnumre har jeg ikke kunnet
finde.

Fra : Martin Kofoed

Dato : 29-06-03 11:04

Rosch wrote:

> Tilgiv men jeg ved ikke meget om netværk, har netop investeret i det.
> Hvad er det jeg har kørende fra MS og hvad kan/bruger jeg det til?

Du er sikkert én af dem, der har en Code Red orm (også ironisk kendt som
"PC Anywhere" grundet ormens tilbøjelighed til at åbne din maskine op for
omverdenen) kørende.

Jeg vil kraftigt råde dig til at slukke for MS IIS samt at scanne for Code
Red og Nimda.

--

Martin

Fra : Rosch

Dato : 29-06-03 11:17

Martin Kofoed wrote:

> [...]
> maskine op for omverdenen) kørende.
>
> Jeg vil kraftigt råde dig til at slukke for MS IIS samt at scanne for

Jeg har hverken iflg. Norton eller trend noget af det på min maskine.

Jeg kører daglig total virusscan og intilligent virusupdater fra Symantec

Så jeg tror ikke det er det som du skriver

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-03 11:25

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.c.o.m> wrote in message
> Du er sikkert én af dem, der har en Code Red orm (også ironisk kendt som
> "PC Anywhere" grundet ormens tilbøjelighed til at åbne din maskine op for
> omverdenen) kørende.

Hvorfor skulle han have en orm kørende, fordi webserveren kører?

Fra : jens

Dato : 30-06-03 00:16

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.c.o.m> skrev i en meddelelse

> Jeg vil kraftigt råde dig til at slukke for MS IIS samt at scanne for Code
Omtalte installations taktik er da ellers ret indikerende for at der burd
være både smtp, ftp www og et par andre servere kørende.

I cmd skrives "netstat -an" for at få en liste over de porte som lyttes på,
og den er vist lang.

Mvh Jens

Fra : Steffen Moeller

Dato : 02-07-03 13:37

On Mon, 30 Jun 2003 01:16:09 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>I cmd skrives "netstat -an" for at få en liste over de porte som lyttes på,
>og den er vist lang.

En lidt udvidet version af Jens forslag:

netstat -an|find "LISTENING"

Skriv dette i cmd prompten, så får du kun de porte som der lyttes på,
og ikke den 15km lange liste der kommer når der er megen aktivitet på
den maskine du er interesseret i at undersøge. - Hvis du får lyst til
at undersøge hvad der lyttes på af porte, så kan mange af portnumrene
oversættes ved at kigge på filen der ligger i filen
%systemroot%\system32\drivers\etc\services benyt notepad til at åbne
filen med.

Fra : jens

Dato : 02-07-03 14:12

"Steffen Moeller" <stm1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> En lidt udvidet version af Jens forslag:
>
> netstat -an|find "LISTENING"

Nice

> Skriv dette i cmd prompten, så får du kun de porte som der lyttes på,
> og ikke den 15km lange liste der kommer når der er megen aktivitet på
> den maskine du er interesseret i at undersøge.

Men netop at den er lang burde give anledning til overvejelser om, om det nu
igså er nødvendigt, min fylder under 25 linier, og jeg har mailserver på
maskinen.

> %systemroot%\system32\drivers\etc\services benyt notepad til at åbne
> filen med.

Services. ???
Hvad er efternavnet.

Mvh Jens

Fra : Rosch

Dato : 02-07-03 14:39

jens wrote:

an|find

Hvordan laves den lodrette streg mellem an og find?

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 02-07-03 16:14

On Wed, 2 Jul 2003 15:38:33 +0200, Rosch wrote:

> jens wrote:
>>>
> an|find
>
> Hvordan laves den lodrette streg mellem an og find?

Alt-Gr + ´ (Den ved siden af backspace)

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Rosch