omc cobra 5.7 liter V8
Fra : Mick Eyde-Nielsen

Dato : 28-06-03 20:05

hej i gruppen skulle der være nogen som ved noget om cut swithes ????
det har relation til gearskiftet

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 28-06-03 21:53

jeps.. lidt.

det er en dobbelt funktionskontakt, 1 den kan ikke starte i gear, 2 du kan
ikke flå den fra fuld kraft frem over i fuld bak (motoren går ud).

--
-Leon

Q: Could you really run a nuclear powerstation on a ZX81?
www.fourwinds.dk

Fra : Mick Eyde-Nielsen

Dato : 29-06-03 09:15

hvordan kan man teste om de virker for jeg har problemer med at få den i
frigear har mistanke om at de kontakter ikke virker for slukker man motoren
kan den så nemt som ingen ting gå i fri gear har lige skiftet gearkabel og
alt nede i z.-drevet virker som det skal

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 29-06-03 12:21

Det er ret nemt, da det jo er gennemgangs kontakter... nogle er slutte andre
bryde, men inden du luser forbi kontakten så mål lige om der er strøm på
ledningerne. der plejer ikke at være det da den er stel man typisk bruger,
men man ved sgu aldrig.

Det at du ikke kan få den i fri-gear tror jeg ikke har noget med et
elektrisk problem at gøre. Du siger at når der er træk på (i gear) så går
den stramt at få i fri-gear. kan det være at vinklen på geararmen på
gearkassen er helt i skoven, den vipper typisk +- 45gr fra lodret med fri
gear lodret. hvis armen nu går vandret med kablet så låser den.

se:

______ <---- kabel
\|/ <--- gear pos. korrekt

______ _\| <--- forkert den låser i frem og virker i bag !!

Fra : Mick Eyde-Nielsen

Dato : 30-06-03 17:51

det er både i frem og bak den er svær at få i frigear vi har lige skiftet
gearkabel og geararmen sidder korrekt ifølge din tegning vi er bange for at
den "styreboks" der sidder til de de cut switces er stået af hvor for
man fat i sådan en

hvad er det nu den der måler hvor hurtigt man sejler hedder sidder typisk
bag på båden ????????

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 30-06-03 22:41

Det er er let at måle på sådanne switch/kontakt/censor, hvis du ikke selv
har mod på det så kender du vel en elektrikker med et måleinstrument
Tror du mener loggen der findes flere typer, feks lille møllehjul
(elektrisk), vandtryk måler (findes i flere varianter) da det er et Z-drev
du sikkert har på din båd, så sidder der en lille revne eller hul foran på
drevet, hvori der presses vand ind når du sejler, dette presses sikkert helt
op til uret. Den slange kan stoppe med tang og vandmænd eller det der er
værer rur :-/ prøv at blæse luft tilbage i systemet fra uret til drevet. Men
det er sikkert stoppet i drevet, der hvor drevet er monteret på indersiden
kommer den selv samme slange ind. tag evt den af (gøres på land hvis slangen
er under vandspejlet) og prøv at blæse luft igennem drevet. det kan også
være at slangen har et knæk eller er utæt.

Jeg kom lige i tanke om at der også er mindst en kontakt i dit
gas/gearvælger håndtag.
Ligeledes kan det være at det er din tændingboks der er stået af, men start
med at rense alle stik grundigt, ir er skyld i de fleste el-fejl og skaber
let en dårlig forbindelse fra dene ene dag til den anden.
Så sent som igår skulle vi have mine forældres yacht i dok, begge startede
fint, vi landede ved dokken, skulle starte igen (bakke lidt ud) men bagbord
ville ikke :-/ efter 10min var fejlen fundet.. IR på en sko !! at rense og
den startede fint igen.

Fra : Mick Eyde-Nielsen

Dato : 01-07-03 13:15

du lyder som om du ved hvad du snakker om kan man evt. hyre dig til at
kigge på det båden ligger i sydhavnen ???

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 02-07-03 20:08

Nu er det ikke så tit jeg kommer på de kanter, men der må da være en i
havnen der har bare en lille smule forstand på strøm, prøv at forhør dig
lidt omkring

Fra : Mick Eyde-Nielsen

Dato : 02-07-03 20:18

jeg takker mange gange for din hjælp nu har jeg langt om længe fået fat i en
bog om omc så endnu en gang tak