Fjern vandret scrollbar
Fra : Svend Erik Dam

Dato : 28-06-03 19:23

Jeg grøn nybegynder...
Jeg søger en kode så jeg kan sikre mig at der ikke kommer en
vandret scrollbar, uanset valgte skærmopløsning.
Det skal siges at scrollbaren først kommer når jeg er nede på
800x600.

Venlig hilsen
Svend Erik Dam

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 28-06-03 19:35

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 28-06-03 19:48

Svend Erik Dam wrote:
> [...]
> vandret scrollbar, uanset valgte skærmopløsning.
> Det skal siges at scrollbaren først kommer når jeg er nede på

Du bruger sikkert faste mål til af definere din tabel.
Brug relative mål.

Hvis det ikke hjælper, så smid et link.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 28-06-03 20:07

Soeren Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> mvh Søren Nielsen
> http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
>
> Jeg anvender både % og faste. Og jeg ved godt at det er de
faste der giver mig scrollbaren ved lav opløsning.
Men jeg ønsker ikke at ændre min side så baren dermed undgåes,
derimod søger jeg en kommando som ignorerer at siden er større
end skærmopløsningen.

mvh Svend Erik

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 28-06-03 21:14

Svend Erik Dam wrote:

> faste der giver mig scrollbaren ved lav opløsning.
> Men jeg ønsker ikke at ændre min side så baren dermed undgåes,
> derimod søger jeg en kommando som ignorerer at siden er større
> end skærmopløsningen.

Det vil sige at den som bruger 800x600 ikke kan komme til at se hele side?
Det er nok det dummeste jeg længe har hørt.

Der er problemer ved 800x600, og for at skræmme de besøgende vil du
forhindre vandret scrol?

ps. bruger selv 1600x1200, men mine browservinduer er aldrig over ca. 850px

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 28-06-03 21:46

> [...]
> forhindre vandret scrol?
>
> ps. bruger selv 1600x1200, men mine browservinduer er aldrig over ca. 850px

Jeg forstår din kommentar, men man kan se hele siden i 800x600.
Og konsekvensen er en scrollbar der kan bevæges 1 mm. Hvilket jo nok betyder
at noget af min baggrund er "udenfor". Mine kolonner er inddelt på :
46% 20 4% 139 510 4% 20 46% og selve tabellen er 100%.
Jeg har prøvet at ændre de 100% til en lavere værdi, men det hjalp ikke. Og
alle kolonner med % er tomme og de øvrige giver tilsammen 689.
Så derfor håber jeg at der findes en simpel måde at ignorere den vandrette
scrollbar.

mvh Svend Erik Dam

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 28-06-03 22:25

Svend Erik Dam wrote:
> Jeg forstår din kommentar, men man kan se hele siden i 800x600.
> Og konsekvensen er en scrollbar der kan bevæges 1 mm. Hvilket jo nok
> betyder at noget af min baggrund er "udenfor".

OK på den måde, troede man ville gå glip at en kolonne eller lign.

> [...]
> 689.
> Så derfor håber jeg at der findes en simpel måde at ignorere den

Kan være det hjælper at sætte margin og padding =0
prøv på baggrundsbilledet eller body (jeg gætter lige lidt
det er vel ikke dit baggrundsbillede der er for stort?

hvis ikke du har set siden om margin og padding hos html.dk er der lige et
link her:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion10.asp

eller skal du have fat i noget med overflow:hidden
(tror jeg nok, har ikke leget med det, men det bliver da nævnt her i gruppe
regelmæssigt så google har en del:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=overflow&btnG=Goog
le-s%F8gning&meta=group%3Ddk.edb.internet.webdesign.html

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 29-06-03 02:58

> [...]
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=overflow&btnG=Goog
> le-s%F8gning&meta=group%3Ddk.edb.internet.webdesign.html

Nu har jeg langt om længe fået oploadet min "nye" hjemmeside.
http://www.incipit.dk/velkommen_6546872165.htm
Prøv at se den i 800x600. Jeg har prøvet "overflow:hidden", men opnåede ikke
den ønskede effekt. Det er jo en begrænsning at være grøn.
Så problemet er stadigvæk at kunne undgå scrollbaren.

mvh Svend Erik Dam

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-06-03 23:10

Kan man? http://www.html.dk/artikler/00025/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 29-06-03 03:00

Toke Eskildsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> --
> Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Nu har jeg langt om længe fået oploadet min "nye" hjemmeside.
Prøv at se den i 800x600. Så problemet er stadigvæk at kunne undgå
scrollbaren.

mvh Svend Erik Dam

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 29-06-03 08:30

Svend Erik Dam <html@incipit.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>http://www.incipit.dk/velkommen_6546872165.htm
>Prøv at se den i 800x600. Så problemet er stadigvæk at kunne undgå
>scrollbaren.

Mit gæt er, at problemet ligger i din javascriptbaserede menu. Den er
simpelthen for bred, så tabellen aldrig kan blive mindre end 800
pixels i bredden, og derfor altid vil der altid fremkomme en vandret
scrollbar.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-06-03 17:33

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> wrote in

> [...]
> simpelthen for bred, så tabellen aldrig kan blive mindre end 800
> pixels i bredden, og derfor altid vil der altid fremkomme en vandret

Jeg tror du har ret. Jeg bruger selv Ultimate Dropdown Menu og der var i
tidligere versioner et problem med at den vandrette scrollbar kom frem
uanset hvad. Det er rettet i de nyere versioner og jeg mener det var noget
med at IE renderer det lidt forkert og skal have en negativ parameter i en
eller anden breddeparameter.

UDM findes på www.brothercake.com og jeg er ret sikker på at under
contributors er lige præcis ovenstående problem nævnt, og navnet på ham som
fiksede det. Det var der i hvert fald for et halvt års tid siden.

Flemming

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 29-06-03 02:40

> Jeg søger en kode så jeg kan sikre mig at der ikke kommer en
> vandret scrollbar, uanset valgte skærmopløsning.

Tja ... I din <body> kan du smide en scroll="no" ind, så kommer
der OVERHOVEDET ikke nogen scrollbars, hverken horisontale eller
vertikale ... Jeg har dog kun testet denne 'fidus' i IE, så jeg
ved ikke om det virker i andre browsere!

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 29-06-03 03:02

Esben Boye-Jacobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
eller
> vertikale ... Jeg har dog kun testet denne 'fidus' i IE, så jeg
> ved ikke om det virker i andre browsere!

Hvordan kan jeg begrænse det til kun at gælde for den vandrette.
Du kan se problemet på

Fra : Ryan

Dato : 29-06-03 04:11

> Hvordan kan jeg begrænse det til kun at gælde for den vandrette.

Du har et problem med din tabels bredde. Den øverste række har sammenlagt en
bredde på 100% af browservinduet +600px.

--
Ryan

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 29-06-03 08:25

> Hvordan kan jeg begrænse det til kun at gælde for den vandrette.
> Du kan se problemet på (...)

Hmm ... Jeg har som de andre et tip; brug kun procenter!

Og forresten; Hvad er forskellen på at "fotografere" inde i kirken
og "tage billeder" inde i kirken?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-06-03 16:08

Esben Boye-Jacobsen <Esbenboye@Jacobsen.dk> skrev :

>Og forresten; Hvad er forskellen på at "fotografere" inde i kirken
>og "tage billeder" inde i kirken?

Ordleg.
Du må ikke tage de billeder, der måtte befinde sig i kirken, det
er tyveri.
--
Knud

Fra : WebLock

Dato : 29-06-03 09:26

Brug css:
overflow-x:hidden;

Webber

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-06-03 16:11

"WebLock" <skummelFJERN@DETTEgadefejer.dk> skrev :

>Brug css:
>overflow-x:hidden;

Er ikke valid css, virker kun i IE og hvad nu hvis en som stadig
sidder med en gammel vga-skærm kommer forbi?
(kan kun køre 640*480)
--
Knud

Fra : WebLock

Dato : 29-06-03 18:55

> Er ikke valid css, virker kun i IE og hvad nu hvis en som stadig
> sidder med en gammel vga-skærm kommer forbi?
> (kan kun køre 640*480)

Kan ikke se hvad din vga-skærm har med noget som helst at gøre? Hvad hvis
månen var lavet af ost?

Webber

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-06-03 19:15

"WebLock" <skummelFJERN@DETTEgadefejer.dk> writes:

> Kan ikke se hvad din vga-skærm har med noget som helst at gøre? Hvad hvis
> månen var lavet af ost?

Det er så beklageligt at du ikke kan se problemet. Det er der dog
stadig væk.

Der er flere og flere folk der browser på små skærme: håndholdte
computere, mobiltelefoner, etc., har alle sammen skærme med meget
lav opløsning.

Det er derfor aldrig(!) en god idé at fjerne en scrollbar der er sat
til "auto", fordi den er der *netop* fordi der er brug for den.

Hvis man har noget der flyder over, men man selv styrer visningen, så
kan man undvære scrollbaren, men så har man sat sin overflow til
hidden med vilje. Det er dog sjældent særlig smart at forsøge at
skrive sine egne scroll-funktioner, browserens er næsten altid bedre.

/L 'og månen *er* lavet af ost og bliver spist hver måned af Odins ravne'

Fra : WebLock

Dato : 29-06-03 20:00

Nu må I to sgu stoppe. Manden spurgte hvordan man fjerner den ene scrollbar,
og han har fået adskellige kommentare i de andre svar om at det ikke er en
god ide, som jeg i dette tilfælde er 100% enig i. Men kan stadig ikke se
hvad det vedkommer mit svar til ham.

Diskussionen ender her, det er på vej til det latterlige.

Webber

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-06-03 20:28

"WebLock" <skummelFJERN@DETTEgadefejer.dk> writes:

> Men kan stadig ikke se hvad det vedkommer mit svar til ham.

Dit svar til ham havde nogle svagheder som du ikke selv gjorde
opmærksom på. Det gjorde Knud Erik Ellentoft så. Jeg kan ikke
se at der skulle være et problem med det.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-06-03 19:34

"WebLock" <skummelFJERN@DETTEgadefejer.dk> skrev :

>Kan ikke se hvad din vga-skærm har med noget som helst at gøre?

Hvis man vil se siden med den og så ikke kan scrolle for at se
det hele.
--
Knud

Fra : Svend Erik Dam

Dato : 30-06-03 19:42

Svend Erik Dam wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg grøn nybegynder...

Jeg vil bare sige tak for jeres hjælp.
Løsningen for mig var "overflow-x:hidden", velvidende at alt
under 800x600 vil give problemer - Bad luck !