Discus i postevand
Fra : MichaelH

Dato : 31-03-01 17:50

Hej,

Jeg har et discus par gående i et 400 l. akvarie med postevand. I går
eftermiddags lagde de æg på en urtepotte.

Er der en/nogen som har erfaring med discus opdræt som kan/vil svare mig på
nogle spørgsmål ?
Jeg skal nævne at akvariet er indrettet uden bundlag, et par trærødder og
nogle urtepotter.
Der er sat 2 spandfiltre til, med keramik-rør, tørv/spagnum og "vat" i
begge, samt en enkelt luftsten i vandet..

Jeg har læst at de voksne discus ikke kan udskille (så meget) sekret i
postevand.
Skal jeg gøre noget med vandet for at gøre det blødere ? Er det for sent i
denne omgang ?
PH'en har jeg ikke planer om at gøre noget ved (jeg ved at der er delte
meninger om det).
(PH er ca. 7,5 målt med strips)
Hos den tidligere ejer har paret også fået unger, men de udskildte ikke nok
sekret til at ungerne overlevede (der gik de også i postevand).

Hvad er bedst til at gøre vandet blødt, osmose eller ion-bytter anlæg ?
(prisen har jo også lidt at sige)
Ved brug af Osmose anlæg går der, efter hvad jeg kan forstå, meget vand til
spilde ?
Hvad koster et ion-bytter anlæg ca. ?
Hvor meget koster et instrument (ca.) til at måle vandets hård/blødhed ?
(Evt. også PH ?)

Mvh
Michael
PS. Hvis der svares via e-mail skal "909mail.dk" rettes til "sol.dk"