Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Selvbyg dias-forsats til digitalkamera.
Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-03-01 17:30

Der bliver nogen gange spurgt til måder at scanne dias på her i gruppen.

Og sjældent bliver diasforsatserne nævnt, men de er et værdigt alternativ til i hvert til fælde flatbed scannere med diasadaptor.

Og der er nu ovenikøbet en guide til selv at bygge en på nettet ..

http://www.digitalkamera.no/guider/vis/15/index.html

(Der er masser af interessante guider der - fx slagter de et E-10 - så hvis du altid har ønsket dig at se hvordan et digitalkamera
ser ud indeni, er her et eksempel (til efterfølgelse?)

// Steffen

Fra : Grunde Engan

Dato : 31-03-01 18:38

Hvordan blir kvaliteten på bilder tatt med diasforsats. Nikon Coolpix 880.

G.E

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-03-01 19:03

"Grunde Engan" <grunde@engan.as> wrote in message news:3ac612d8$1@rnsv-1.ringnett.no...
> Hvordan blir kvaliteten på bilder tatt med diasforsats. Nikon Coolpix 880.

Afhængigt af det indstrålende lys og kameraets evne til at stille skarpt, rigtigt gode.

Har kun set billeder taget med den originale olympus dias-adapter og C-1400XL. Selv om dette kamera ikke er specielt lysfølsomt, var
de bedre end de billeder jeg har set indscannet med dias-adapter til flatbed.

Nikon 880 er så vidt jeg lige ved et mere moderne kamera og dermed også mere lysfølsomt - jeg kan kun forestille mig at det vil give
et godt resultat.

// Steffen

Fra : Fotografering.org

Dato : 01-04-01 07:06

> Hvordan blir kvaliteten på bilder tatt med diasforsats. Nikon Coolpix 880.

En klar begrænsning er jo opløsningen.
Selv en ældre diasscanner klarer jo over 10 millioner pixels på et 35 mm
dias.

(Og en super professionel scanner over 100 millioner pixels.)

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 01-04-01 09:24

"Fotografering.org" <use68@fotografering.org> wrote in message news:9a6gln$smc$3@sunsite.dk...

> En klar begrænsning er jo opløsningen.
> Selv en ældre diasscanner klarer jo over 10 millioner pixels på et 35 mm
> dias.

En kort kommentar: Opløsningen siger i virkeligheden ikke ret meget om kvaliteten i denne sammenhæng, eller hvordan tænkte du da du
skrev det?

// Steffen

Fra : Fotografering.org

Dato : 01-04-01 10:41

> En kort kommentar: Opløsningen siger i virkeligheden ikke ret meget om
kvaliteten
> i denne sammenhæng, eller hvordan tænkte du da du skrev det?

Jeg tænkte som jeg skrev.
Altså at EN begrænsning vil være opløsningen.
Hvis du f.eks. vil bruge det affotograferede dias til at printe ud, så
sætter det digitale kamera sikkert en begrænsning.

Hvordan kvaliteten i øvrigt bliver, har jeg ingen idé om.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-04-01 11:48

"Fotografering.org" wrote:

> Jeg tænkte som jeg skrev.
> Altså at EN begrænsning vil være opløsningen.
> Hvis du f.eks. vil bruge det affotograferede dias til at printe ud, så
> sætter det digitale kamera sikkert en begrænsning.

Du tænker i vist kun udprint på en billig blækprinter - ka' du andet...!

Opløsning har intet med kvalitet at gøre, det er ren og skær
_KVANTITET_, mit gamle Canon PowerShot 350 har kun en opløsning på 640 x
460 pixel = 294.400 pixel, men det forhindrer ikke, at det kan lave
knivskarpe billeder med gode farver, og på en god PostScript printer,
kan man sagtens lave flotte A4 print fra filer i den størrelse, og til
brug på et web-site er opløsningen helt perfekt.

Bort set fra det, så har jeg set på det pågældne selvbygger projekt, og
jeg er ikke begejstret, der er lidt for mange elastikker og tøjklemmer,
og konstruktionen udnytter slet ikke kameraets fulde opløsning.

Jeg har iøvrigt aftalt med min lokale foto-puscher, at jeg skal låne en
dia-forsats til mit Leica, så jeg skal nok vende tilbage omkring dette
emne, når jeg har lavet en grundig test.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : P.C.

Dato : 01-04-01 12:19

Hi.

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3AC70759.4F54F527@niels-ebbesen.net>...

>Bort set fra det, så har jeg set på det pågældne selvbygger projekt, og
>jeg er ikke begejstret, der er lidt for mange elastikker og tøjklemmer,
>og konstruktionen udnytter slet ikke kameraets fulde opløsning.

Det er også min mening ; det er helt flot ,at offentliggøre tegninger og
byggevejledning osv. ,og "samlesættet" er nok helt på linie med hvad man må
klistre sammen ,hvis man skal have forskellige optiker til at fungere med
uoriginal mørkekammer udstyr . Alt i alt en positiv gestus ,som også siger
noget om hvilke værktøjer der "kan" tages i brug ,hvis man har mod på epoxy lim
og model krydsfiner og PVC ting som _næsten_ passer sammen :))
Det er bare mærkeligt ,at på en foto liste på Usenet ,at der ikke er lidt
"smatere løsninger" ; der ville da ikke være noget nemmere end at opmåle sit
kamera så man finder ud af hvor bund skruen sidder og med _det_ som udgangspunkt
få skåret en kamera holder ,som kan give mulighed for både dias. kopiering _og_
mulighed for at bruge løse optiker fra et spejlreflex på et digitalt.
P.C.

Fra : Fotografering.org

Dato : 01-04-01 13:14

> [...]
> ikke, at det kan lave knivskarpe billeder med gode farver, og på en
> god PostScript printer, kan man sagtens lave flotte A4 print fra filer

Selvfølgelig kan man få et skarpt godt billede i lav opløsning. Det har
naturligvis intet med opløsningen at gøre.

Men at du udfra et 640x480 billede kan lave et flot A4 print, vil jeg indtil
andet er bevist betragte som en gang fordrukken sludder!!!

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-04-01 22:46

"Fotografering.org" wrote:

> Men at du udfra et 640x480 billede kan lave et flot A4 print, vil jeg indtil
> andet er bevist betragte som en gang fordrukken sludder!!!

Det der skiller os, er at du ikke har indsigt i proff.
printerteknologier, du ser sagen ud fra, hvad der er muligt med det
hardware, der bruges til billedprint på hobbyplan, og i den sammenhæng
har du ret.

Jeg er funderet i den grafiske branche, som konsekvent bruger PostScript
printere, fordi kvalitetskravene er meget høje, og disse printere kræver
ikke kæmpe store billedfiler for at reproducere et godt resultat

Hvis du var mand for et ærligt væddemål, så ville jeg lade Acrobat
Multimedia fremstille et print og sende dig, men jeg har på
fornemmelsen, at det bare vil ende med en diskution om "kejserens skæg"....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fotografering.org

Dato : 02-04-01 04:53

> [...]
> printere, fordi kvalitetskravene er meget høje, og disse printere kræver
> ikke kæmpe store billedfiler for at reproducere et godt resultat

Jeg kan ikke se hvordan du kan printe blå luft?
Printeren kan sagtens lave det i flotte farver o.s.v., men jeg nægter stadig
at tro på at det bliver skarpt!

> [...]
> Multimedia fremstille et print og sende dig, men jeg har på
> fornemmelsen, at det bare vil ende med en diskution om "kejserens

Jeg er ellers meget mand!

Men man bør jo have noget at sammenligne med. Hvis man f.eks. scannede et
dias professionelt, og printede det ud efter fuld og reduceret opløsning, så
ville man jo direkte få tabet i skarphed på grund af den lavere opløsning.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-04-01 12:14

"Fotografering.org" wrote:

> Jeg kan ikke se hvordan du kan printe blå luft?
> Printeren kan sagtens lave det i flotte farver o.s.v., men jeg nægter stadig
> at tro på at det bliver skarpt!

Skarphed er et relativt begreb, som ikke kan diskuteres, du skal lære at
skelne imellem teknisk skarphed, og den skarphed som opleves, fordi
billedet på en given betragtningsafstand indeholder så mange detaljer,
at det bryder øjets grænser for opløsning.

Man kan lave nogle tekniske tests, og måle hvor god en teknisk opløsning
der kan opnås med et givent kamera, objektiv, filmtype o.s.v, ved at man
affotograferer et område med en masse parralelle, tynde linier, og
bagefter analyserer negativet i et mikroskop, men det siger intet om
hvordan det meneskelige øje oplever skarphed.

Teknisk skarphed er kun interessant hvis man fremstiller microfilm, men
da jeg går ud fra at vi laver fotografisk artwork, så er det nok mere
relevant, at vi bruger vores øjne som målestok for oplevelsen af
skarphed.

Øjets begrænsninger kan du opleve, hvis du sætter en lup på en flot
reklame tryksag, her vil du se, at billedet består af små prikker
(raster), man bruger raster fordi, der ikke kan trykkes i halvtoner, og
bedraget kan lade sig gøre fordi dit øje ikke kan opløse rasteret, det
er størrelsen af prikkerne i cyan, magenta, gul og sort, som skaber
oplevelsen af halvtoner.

Og vi kan forhåbentligt blive enige om, at når vi betragter et dias på
et lysbord, så er det en fordel med en god kraftig lup, og når vi ser på
en alm. papirkopi i 9x15 cm, så er en normal betagtningsafstand ca. 40
til 60 cm, men hvis vi forstører billedet op til A4 - A3 - o.s.v., så er
det netop fordi, vi ønsker et billede med en ideel betragtningsafstand
på 2 til 4 meter.

Når man til udstillingsbrug udprinter en fotostat på f.eks. 4x6 meter,
så vil et lokalt område virke pløre uskarpt, når det ses på nært hold,
men når hele fotostaten ses på den betragtningsafstand som den
fremstillet til, så vil billedet virke lige så skarpt som det negativ
det lavet ud fra.

Derfor er det ligegyldigt om et billede er fotograferet, digitalt, med
24x36 - 6x6 eller 4x5", oplevelsen af skarpheden i et givent billede vil
som helhed være uændret, uanset hvor meget vi forstører billedet, hvis
betragtningsafstanden øges i takt med forstørelsen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fotografering.org

Dato : 02-04-01 18:42

> [...]
> billedet på en given betragtningsafstand indeholder så mange detaljer,
> at det bryder øjets grænser for opløsning.

Apropos "kejserens skæg".

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-04-01 13:56

"Fotografering.org" wrote:

> Apropos "kejserens skæg".

Tjaeee - og du står af her, det i orden for mig, for jeg kan da
godt se, at der ikke er så meget mere at sige, og det var vel
også meningen med mit indlæg...))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 01-04-01 19:52

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3AC70759.4F54F527@niels-ebbesen.net...
> Bort set fra det, så har jeg set på det pågældne selvbygger projekt, og
> jeg er ikke begejstret, der er lidt for mange elastikker og tøjklemmer,
> og konstruktionen udnytter slet ikke kameraets fulde opløsning.

Normalt gælder det om at finde et fixpunkt, hvor der hverken tabes eller spildes pixels - fx wide-indstilling med makro slået til
(typisk 10-30 cm for mange digicams, nikon 990 undtaget *g*) er set benyttet - og her må man efter min mening selv tilpasse
konstruktionen.

> Jeg har iøvrigt aftalt med min lokale foto-puscher, at jeg skal låne en
> dia-forsats til mit Leica, så jeg skal nok vende tilbage omkring dette
> emne, når jeg har lavet en grundig test.

Lyder rigtigt spændende!

// Steffen