Kan et A7V køre med 1.3 Ghz?
Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 28-06-03 13:21

Hejsa

Kan et A7V tåle at køre med en 1.3 Ghz processor? Jeg har kigget på Asus's
HP og der står den til 1 Ghz, men den kan vel godt tåle lidt ekstra!?!?

Mvh.

Morten

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 28-06-03 16:39

> Kan et A7V tåle at køre med en 1.3 Ghz processor? Jeg har kigget på Asus's
> HP og der står den til 1 Ghz, men den kan vel godt tåle lidt ekstra!?!?

Hvis det er en Athlon er der vidst ingen problemmer så længe det er med
200mhz bus, hvis det er en Duron er der vidst noget med at bundkortet skal
være en bestemt (hardware) version.
Det jeg har kan ikke køre med Duron'er på 1100, 1200 og 1300mhz, da det er
version 1.02 (står mellem de 2 nederste pci slots), jeg mener kun det er
version 1.05 der kan det (du må ikke hænge mig op på det).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-06-03 17:37

Morten M. Jørgensen skrev :
> Hejsa
>
> Kan et A7V tåle at køre med en 1.3 Ghz processor? Jeg har kigget på Asus's
> HP og der står den til 1 Ghz, men den kan vel godt tåle lidt ekstra!?!?

Ja.

http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 28-06-03 18:03

"den kan vel godt tåle lidt ekstra!?!?

> Ja.
>
> http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Ok....grunden til jeg spørger er at jeg har købt et A7V classic board og en
dertilhørende Athlon 1.3 Ghz. Det der undrer mig er at når jeg starter
maskinen så bliver CPU'en kun fundet til en 1 Ghz??? Jeg kører Jumperfree
setting og har FSB: 100 Mhz og Muliti 10.0......er det FSB'en der skal køre
med 1333? Eller er jeg blevet taget i røven?

En anden ting jeg er stødt på er at windows ikke kan finde driveren til en
"Mass Storage Controller" hvad pokker er det og hvor finder jeg sådan en?
Jeg har installeret den nyeste Via 4 in 1

En sidste ting er....hvordan disabler jeg den der ATA 100 kanal? Jeg har
ingen enheder sat på den, men den bliver i opstarten ved med at søge efter
enheder og det tager sgu lidt tid!

Mvh.

Morten

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-06-03 18:25

Morten M. Jørgensen skrev :
> [...]
køre
> med 1333? Eller er jeg blevet taget i røven?

Nej. FSB er og bliver 100 MHz på det board.
Din CPU skal tilsvarende køre 100 MHz og multiplyer 13. Det er muligt at du
skal låse den op.

> En anden ting jeg er stødt på er at windows ikke kan finde driveren til en
> "Mass Storage Controller" hvad pokker er det og hvor finder jeg sådan en?
> Jeg har installeret den nyeste Via 4 in 1

Mass Storage Controlleren er den ekstra Promise controller der er på
boardet. Driver dertil finder du på www.asus.com
Samme sted kan du finde manualen i pdf format.

> En sidste ting er....hvordan disabler jeg den der ATA 100 kanal? Jeg har
> ingen enheder sat på den, men den bliver i opstarten ved med at søge efter
> enheder og det tager sgu lidt tid!

Jep det tager tid og den kan disables i Bios, men kun i nyere bioser, så du
skal evt opdatere bios.
Jeg husker ikke længre bios revisioner, men 1010 eller deromkring opfylder
dit ønske og så skal du jo ikke bruge ovennævnte driver.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 28-06-03 19:44

> Nej. FSB er og bliver 100 MHz på det board.

Er det så ikke kun en 1 Ghz CPU jeg har fået, når biosen finder den til
dette? Hvordan tjekker jeg det?

> [...]
> Jeg husker ikke længre bios revisioner, men 1010 eller deromkring opfylder
> dit ønske og så skal du jo ikke bruge ovennævnte driver.

Hvad skal den egentlig bruges til? Jeg prøvede at sætte mine to HDD til den
primære ATA kanal og så mine CD enheder til den sekundære IDE kanal. Det
resulterede så i at jeg ikke kunne boote fra min systemdisk. Er det et
hurtigere interface eller hvad er fidusen.

Mvh.

Morten

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-06-03 20:09

Morten M. Jørgensen skrev :

> Er det så ikke kun en 1 Ghz CPU jeg har fået, når biosen finder den til
> dette? Hvordan tjekker jeg det?

Det står vel på den i typenummeret.

> [...]
> resulterede så i at jeg ikke kunne boote fra min systemdisk. Er det et
> hurtigere interface eller hvad er fidusen.

Boardet er fra en tid hvor ATA100 lige var kommet på markedet og Asus valgte
så at sætte en ekstra chip på boardet og det gav mulighed for 8 IDE drev. 4
ATA66 og 4 ATA100. En ting jeg selv brugte flittigt da jeg brugte boardet.
Du kan sagtens boote fra enheder på Promise controlleren. Du skal bare sætte
det op i bios og have installeret driveren. Ofte var det nemmest at
installere OS'et på ATA 66 controlleren incl driver og så bytte rundt på
controllerne. Disken køre IKKE hurtigere af at komme på ATA 100
controlleren, men har du mange diske og bruger dem samtidigt er der en lille
fordel ved ATA100 controlleren.

Senere kom der Raid funktion i chippen og du kan også flashe med en
uoriginal bios og få Raid funktion.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd