Forventet pingtid på ADSL med/uden VPN
Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 27-06-03 18:10

Hejsa!

Jeg har et setup med bl.a. to VPN enheder. Den ene placeret på en Sektornet
ADSL og den anden på TDC Internet Bredbånd Professionel. Der bliver
etableret en VPN forbindelse mellem disse to hardwareboxe (ZyXEL ZyWALL).
Pingtiden fra en arbejdsplads på den ene lokation til serveren på den anden
lokation er i snit 33 ms. Umiddelbart synes jeg ikke det lyder voldsomt - og
slet ikke når det lige skal igennem VPN forbindelsen (ved ikke hvor meget
det evt. sænker det).

Men fact er så, at et program der kører op mod serveren ikke kører så
forfærdelig hurtigt. Jeg har målt og analyseret alt det jeg kan - og det er
ikke store mængder data der overføres - det er typisk 3-10 kB/sek (laveste
fællesnævner for ADSLerne er 512/512). På samme lokation som serveren kører
det fint.
Jeg kan sagtens overføre filer med fuld hastighed gennem VPN forbindelsen
(49 kB/sek).
Derfor er jeg kommet frem til at det nok er delayet der er når det skal
transporteres over ADSL forbindelserne der giver problemerne.

Og nu nærmer vi os så spørgsmålet. Er den pingtid på 33 ms realistisk - er
det godt/skidt i forhold til fx Cisco PIX VPN? Hvordan kan jeg evt.
nedbringe delayet (fx digitale kredsløb)?

Håber nogle venlige sjæle sidder med lidt svar derude!
Jesper

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-06-03 20:20

On Fri, 27 Jun 2003 19:10:26 +0200, Jesper Kjeldsen wrote:
> [...]
>
> Og nu nærmer vi os så spørgsmålet. Er den pingtid på 33 ms realistisk - er
> det godt/skidt i forhold til fx Cisco PIX VPN?

Det er naeppe IPsec som giver dig det delay, en ADSL linie i sig selv
vil normal give et 2 vejs delay paa 15-20 ms, saa med 2 stk er 33 ms ret
godt klare.

> Hvordan kan jeg evt. nedbringe delayet (fx digitale kredsløb)?

Da jeg i sin tid have en fast 2 Mbps linie var 2 vejs delay for
linien i stoerrelses ordenen 5 ms

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 28-06-03 10:44

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt klare.

> Da jeg i sin tid have en fast 2 Mbps linie var 2 vejs delay for

Øv - det var det svar jeg forventede - det er jo ikke så billigt med
digitale kredsløb. Nå, men nu har jeg lidt at arbejde videre med - tak for
svaret

Jesper

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-06-03 13:26

"Jesper Kjeldsen" <usenet@jknet.dk> writes:

> [...]
>
> Øv - det var det svar jeg forventede - det er jo ikke så billigt med
> digitale kredsløb. Nå, men nu har jeg lidt at arbejde videre med - tak for

På min 2mbit ADSL har jeg ca. en ping tid på omkring 13 ms.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Morten Christensen

Dato : 29-06-03 21:49

Jesper Skriver wrote in mail, at 27-06-03 21:20:

> Det er naeppe IPsec som giver dig det delay, en ADSL linie i sig selv
> vil normal give et 2 vejs delay paa 15-20 ms, saa med 2 stk er 33 ms ret
> godt klare.

Jeg sidder på en VPN mellem en 1.024/256 og en 2.048/512. Typisk
ping-tid på 33-36 ms til en server på den anden lokalition.

Morten Christensen