Spørgsmål til folk, som træner i PH...
Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 27-06-03 08:12

Hej Hundefører...

Vi har en som en del af Jer ved en tævehvalp på næsten 7 måneder, som vi har
gået til hvalpetræning med og nu går vi til unghundetræning.

Vi er meget glade for træningen, som vi syntes er rigtig god, men vi
overvejer alligevel måske at skifte til noget mere "brugshundeagtigt", da vi
tænker, at det vil være en større udfordring for både os og Sisse, som er
blevet så god til de øvelser vi laver til træning, at hun nærmest laver dem
selv uden os. Derfor kunne en luftforandring måske være god...

Vi har kigget på forskellige træningsmuligheder, og overvejer stærkt at
kontakte en PH forening efter at have set programmerne med Laust og Qato. Vi
har været lidt tilbageholdene før i tiden, da vi ikke ønsker en form for
kæft trit og retning-træning, men vi er meget glade for positiv
forstærkningstanken, som de viste i programmerne, at de brugte til træning.

Mit spørgsmål er nu:

Vil Sisse have en chance for at opnå dispensation, så hun kan træne i PH
regi, da hun nu er en blanding: 3/4 schæfer og 1/4 flatter? Vi har ikke
nogen planer om at skulle gå til konkurrencer og gøre hende til udelukkende
brugshund i erhversøjemed (jeg er pædagogmedhjælper og min mand arbejder med
it), hun skal højest kunne tage med på arbejde engang i mellem med min
mand...

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Winther

Dato : 27-06-03 08:40

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3efbeeac$0$24630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Vil Sisse have en chance for at opnå dispensation, så hun kan træne i PH
> regi, da hun nu er en blanding: 3/4 schæfer og 1/4 flatter?

Jeg tvivler meget på, at du kan få lov til at træne med nogle steder i
PH-regi. Kåring er udelukket, da det kræver en DKK- stambog.

Har du overvejet Hjemmeværnets hundetjeneste? Det kræver så en uddannelse af
dig.

Vh. Winther

Fra : Stine Frandsen

Dato : 27-06-03 09:29

Eller redningshund ????

Stine

Fra : Jacob

Dato : 27-06-03 10:39

Hej Winther,

Ved du hvorfor en hund SKAL have en DKK-stambog, for at blive kåret?

Hvis man har en dygtig - "ægte" - hund, så synes jeg der er mærkeligt at den
ikke kan kåres.

Er det ikke lidt ligesom man til OL sagde til en medaljevinder, at "hvis du
ikke kender dine forældre og bedsteforældre, så får du ingen medalje, selvom
du er den bedste...?

Mvh. Jacob

Fra : Winther

Dato : 27-06-03 23:11

"Jacob" <jacob@skaeve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> ikke kender dine forældre og bedsteforældre, så får du ingen medalje,

Hej Jacob

Jeg har egentlig aldrig fået en forklaring jeg kan godtage. Måske nogle af
jer andre kan give en forklaring der kan bruges?

Sjovt nok har det været sådan, at der ikke var krav om stambog hos
tjenestehundene. Da man ikke havde egnede hunde nok, skulle den blot være
brugshundelignende. Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

Vh. Winther

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 28-06-03 09:37

> Er det ikke lidt ligesom man til OL sagde til en medaljevinder, at "hvis du
> ikke kender dine forældre og bedsteforældre, så får du ingen medalje, selvom
> du er den bedste...?

Var det ikke næsten det man sagde til en OL-vinder i Berlin i 1936?
/Kim

Fra : Jacob

Dato : 27-06-03 10:43

Hej Winther

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-06-03 10:38

> [...]
med
> it), hun skal højest kunne tage med på arbejde engang i mellem med min

Hej Zemma

Jeg tror det ikke. Hvad angår Hjemmeværn og Beredskabet, så har du god tid
til at undersøge dette, da de først optages når hunden er 1 år gammel. Men
både Hjemmeværn og Beredskabet kræver jo så også lidt uddannelse af dig, men
det skulle vel heller ikke være noget problem.
Hvad angår Redningshunde, så skal du nok snakke med enten min kone, eller
Carina Graversen, De kan fortælle dig hvad du kunne have brug for at vide,
samt sikkert forsyne dig med adresser og kontaktpersoner i dit område.

M.V.H.....Benny..

Fra : Carina Graversen

Dato : 28-06-03 05:32

H E Y ....

> [...]
> Carina Graversen, De kan fortælle dig hvad du kunne have brug for at vide,
> samt sikkert forsyne dig med adresser og kontaktpersoner i dit område.

Inden man går i gang med redningshundeuddannelsen, skal man nok overveje om
man nu også har lyst til at bruge mange timer hver uge i flere år på at
uddanne sig selv og sin hund til at kunne redde menneskeliv....

Den største forskel på PH og redningshund er nok, at mens man i PH "leger"
at man kan komme ud for virkelige situationer som en rigtig politihund, så
trænes redningshundene på at man vitterligt kan komme ud i virkelige
situationer - både her i Danmark, men også i tilfælde af jordskælv eller
lignende hvorsomhelst i verden ... og endnu værre måske, at der er en lille
risiko for at man kan risikere at komme hjem igen uden hund .
Selvfølgelig er man meget påpasselig med kun at sætte hundene ind i områder
man vurderer sikre - det er jo trods alt vores kæledækker og i øvrigt hunde
det har kostet mange penge at uddanne ... så det er altså ikke sådan at
hundene bare bliver sendt ind overalt, men risikoen vil altid være der
f.eks. i tilfælde af efterskælv .

Desuden er der ikke bidearbejde i redningshundeuddannelsen, da denne "kun"
er en humanitær brugshundeuddannelse....
- Ellers er mange af de øvrige discipliner meget ens, og der er også mange
spændende oplevelser i løbet af uddannelsen.

Hvert år afholdes det der kaldes »Øvelse Jordskælv«, hvor man får mulighed
for at arbejde en hel weekend uden stort set at sove, og f.eks. her i
Aalborg hvor jeg træner (sammen med Bennys kone , har vi også 3 - 4
øvelser om året, hvor bla. Politi, Falck, Beredskabsstyrelsen m.fl.
ltager - det er altså spændende hundearbejde, og spændende at se om ens
hund nu også er så god som man selv går rundt og tror .

Er der nogen der har lyst til at få telefonnumre til redningshundebyer rundt
om I landet må I gerne skrive tilbage, så skal jeg gerne være
leveringsdygtig i sådanne

Hilsen
Carina

- Redningshundefører og instruktør ved Beredskabscenter Aalborg...

Fra : Winther

Dato : 27-06-03 23:00

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Zemma
>
> Jeg tror det ikke. Hvad angår Hjemmeværn og Beredskabet, så har du god
tid
> til at undersøge dette, da de først optages når hunden er 1 år gammel.

Sludder Benny, hjemmeværnet optager hunde så snart man får dem. De skal op
til prøve når der er trænet et år, det er nok det du tænker på.

Vh. Winther

Fra : Stampemus

Dato : 27-06-03 10:56

Hej Zemma,

Har du overvejet DCH - det er en kanongod klub hvis man har blandingshunde -
jeg trænede der med min gamle hund...

Nogle af klubberne har også det der hedder IPO som er en træningsform der
lægger sig meget op ad det som kendes fra brugshundeklubberne og fra PH.

Hvis man træner mod konkurrencer i IPO kan man også konkurrerer på lige fod
med de mennesker der har "ægte" hunde.

Grundtanken i DCH er at motivation er den største faktor ved indlæring...men
jeg synes helt klart du skal kontakte din nærmeste afdeling...

Kig på denne side http://www.dch-danmark.dk/ og læs meget mere om hvad DCH
står for...

God fornøjelse...

MVH
Pia

Fra : Bufas

Dato : 27-06-03 14:44

Hej Zemma Luise Zimling Westh !

> [...]
> udelukkende brugshund i erhversøjemed (jeg er pædagogmedhjælper og min
> mand arbejder med it), hun skal højest kunne tage med på arbejde

Hvor i landet bor du ???

I område 2 kan man træne og få "kåret" sin hund, så hvis du er så heldig at
bo der, så kan du sagtens træne PH.

se evt. www.danskph.dk

/Bufas

som trænede med sin gl. lab i PH
http://hundelink.homepage.dk

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 27-06-03 16:10

Mange tak for Jers svar, det var jo desværre ikke så gode nyheder, som jeg
havde håbet på... Jeg havde lidt sat næsen op efter, at det måske kunne lade
sig gøre alligevel at få lov til at træne i PH regi som civil, selvom hun er
en blanding, især når vi nu ikke går efter at få hende kåret...

Grunden til at jeg ikke har kigget på hjemmeværnet er, at jeg desværre har
en del dårlige erfaringer med folk og hunde, som har trænet i hjemmeværnet.
Jeg siger bestemt ikke, at alle er dårlige hundeejere, trænere eller hunde,
men de erfaringer som jeg har været ude for, har desværre gjort, at jeg ikke
har lyst til at risikere at støde ind i nogle af dem igen... I ved, brændt
barn skyer ilden...Det er helt sikkert mig, som bør være mere åben og går
glip af en masse, men pt. må jeg indrømme, at lysten og overskuddet til at
sætte mig udover dette bare ikke er der... Og hvis jeg virker skeptisk og
mistroisk overfor træningen, hvad vil Sisse så ikke gøre???

Vi har overvejet meget at træne hende til redningshund, fordi det også ville
være rart at kunne give noget tilbage til samfundet, men igen har vi måtte
gøre op med os selv, at vi som familie simpelt hen ikke har overskuddet til
også at kunne påtage os det ekstra ansvar, jeg føler ligger implicit i ordet
redningshund.

Dch var et andet alternativ vi overvejde, indtil jeg mødte nogle fra vores
hvalpehold havde været ude og snakke med den lokale afdeling, som mere eller
mindre havde rakket vores nuværende træner ned og sagt, at hun var alt for
vag, inkonsekvent og vag. Dem om deres mening, men jeg syntes nu ikke, at
man sviner "kollegaer" overfor potentielle "kunder"...

Så foreløbig tror jeg, at konklusionen må blive, at vi bliver hos
Kæledyrskompagniet, som vi er superglade for. Men I skal allesammen have tak
for Jeres gode råd og vejledning.

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Eifel

Dato : 27-06-03 20:07

Bufas <bufas@MØGhund.dk> wrote in message news:<Xns93A7A00C4A239bufasMGhunddk@130.225.247.90>...
> [...]
>
> Hvor i landet bor du ???
>
> I område 2 kan man træne og få "kåret" sin hund, så hvis du er så heldig at

Hej Bufas....

Det lyder faktisk meget interessant. Er du h-e-l-t sikker på at det er
rigtigt ? ? - kan ikke lige finde ud af hvorfor du skriver :
"....træne og få "kåret" sin hund, så...." Hvad mener du med "kåret" -
er det ikke en rigtig kåring, eller ?

Jeg har selv forespurgt i områderne, og alle vegne blev der til mig
sagt "nej - uden stambog, ingen kåring".

Grunden til at jeg spurgte i områderne for ca. 6 måneder siden var, at
Eifelvuffen og hans kæreste ved et uheld fik parret sig til 2/3
vidunderlige små hvalpe for 1 år siden. En af de hvalpe vi solgte
viste sig at slægte Eifelvuffen på, d.v.s. han har utroligt nemt ved
at lære. En af de typer der bare skal have tingene at vide få gange,
såå sidder den fast.

At ham der købte så oven i købet træner vildt med sin hund (ikke PH)
og enormt gerne ville forsøge at få en kåring i PH(ligesom føreren
ikke er uden evner) - gjorde, at jeg på hans vegne forsøgte at opklare
om det kunne lade sig gøre at få hunden kåret.

Krøllen er, at da Eifelvuffen og hans vuffekæreste er langhårede, - ja
så var der altså lige det der med manglende stambog - og derved ingen
kåring.

Men den hundefører er altså stadig meget lun på en kåring - så lun at
han med stor garanti ville melde sig ind i område 2 for at få sin hund
kåret.

Sååååeeeee - er du h-e-l-t sikker ? - det ville gøre ihvertfald
pågældende fører henrykt.

M.v.h.

Eifel & Co.

Fra : Bufas

Dato : 01-07-03 15:25

Hej !

> [...]
> rigtigt ? ? - kan ikke lige finde ud af hvorfor du skriver :
> "....træne og få "kåret" sin hund, så...." Hvad mener du med "kåret" -

Hunden er op til kåring på lige fod med en DKK stambogsført hund, men kan
jo ikke da den ikke har en DKK stambog blive kåret... Man får i stedet et
diplom, hvor kåringsresultatet kommer på. Normalvis bliver det jo skrevet
ind i resultatbogen, som man skal bruge til de efterkommende stævner. Men
en ikke DKK stambogsført hund, kan ikke stille til
Unghundestævne/landsudtagelse/opryknngskonkurrence. Men den kan stille til
bystævne og til elitestævne.

> [...]
> kåret.
>
> Sååååeeeee - er du h-e-l-t sikker ? - det ville gøre ihvertfald

Ja jeg er helt sikker, du kan evt kontakte områdelederen for område to,
Lars Sønderholm.

MVH

Bufas

P.S. Undskyld jeg først svarer nu, men har ikke været hjemme hele WE....

Fra : Eifel

Dato : 01-07-03 16:31

"Bufas" skrev d. 01-07-03 15:25 dette indlæg :
> [...]
>
> MVH
>
> Bufas
>
> P.S. Undskyld jeg først svarer nu, men har ikke været hjemme hele

Har kontaktet Lars ........

Du kan blive bedømt af en kåringsmand efter kåringsprogrammet - og du
får et stykke papir hvor resultatet af bedømmelsen nedfældes (du får
altså ikke det grønne resultathæfte, etc).

Men denne bedømmelse er ikke adgangsgivende til yderligere.

Så det man kalder for en "rigtig" kåring er det altså ikke.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bufas

Dato : 01-07-03 18:59

Hej Eifel !

> [...]
>
> Men denne bedømmelse er ikke adgangsgivende til yderligere.
>
> Så det man kalder for en "rigtig" kåring er det altså ikke.

Nej det er det jo ikke når hunden ikke er stambogsført i DKK.

Men prøven er den samme... Så en PH hund der er kåret i område to, er vel
lige så meget kåret som hvis det havde været en DKK-PH Kåret hund på
Sjælland ??? Det er da den samme prøve ??? og den har endda været til
prøve sammen med de andre hund hva enten om det er ne kåring eller en
"kåring". samme fig. og samme dommer, samme areal etc.

Jeg synes da det er dejligt at man har den mulighed i område 2. Og den
næste gang HF vil have en hund (og træne i PH) vælger man jo nok en DKK
stambogsført hund Det kan man så så have sine for'er og imod'er...

I feks. Viborg PH (som er en af afd. i Område 2) kan man endda rykke op i
de enkelte dicipliner. Dog kun inden for klubben. Men så er der der jo
mulighed for at træne mod noget selv om ens hund ikke er kåret/ikke er en
DKK stambogsført hund.

Min den gl. hund var f.ex i unghundeklassen til klubmesterskaberne på
trods af han aldrig blev kåret. Men det var i disiplinerne rundering og
lydighed og spor.

Dvs. Man kan oxo træne vidre i en enkelt disiplin, hvis nu hunden er
smadder god til det, og omvendt "komme vidre" i programmet uden en
kåring. Der er to afd i klubmesterskabet om året, så det er jo meget lig
hva der findes af konkurrancer i PH. Og selvfølgelig er de DKK
stambogsførte hunde oxo med der.

/Bufas
- som er ejer af en ikke og en DKK stambogsført hund

--

ICQ # 44 63 61 65
Husk Hundechat hver søndag fra kl. 20 på http://icq.homepage.dk

Fra : Eifel

Dato : 01-07-03 21:39

"Bufas" skrev d. 01-07-03 18:59 dette indlæg :
> [...]

> stambogsførte hunde oxo med der.
>
> /Bufas
> - som er ejer af en ikke og en DKK stambogsført hund

Hej Bufas......

Måske du har misforstået mig lidt ? - det der er ærgeligt er, at den
kåring man kan få i område 2, jo ikke er adgangsgivende til at komme
videre - men det er da fedt, at det kan lade sig gøre på den måde du
beskriver, i område 2.
Personligt synes jeg det ville være en fordel for PH, hvis dette var
muligt i PH generelt. Det kunne være skægt, og garanteret også en
udfordring mere til alle førerne.

Jeg er altså f-o-r- tanken, og har kæmpet lidt for at få indført noget
lignende hos os. Desværre ikke helt med det held jeg havde håbet på.

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 01-07-03 19:23

"Eifel" <Eifel.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men denne bedømmelse er ikke adgangsgivende til yderligere.
>
> Så det man kalder for en "rigtig" kåring er det altså ikke.

Hvorfor kan man ikke få lov at "TRÆNE" PH, hvis man i øvrigt er ligeglad med
konkurrencer og grønne/røde/blå/lilla bøger, men har en dygtig hund??

:Pia

Fra : Eifel

Dato : 01-07-03 21:46

"Pia J" skrev d. 01-07-03 19:23 dette indlæg :

> [...]
ligeglad med
> konkurrencer og grønne/røde/blå/lilla bøger, men har en dygtig hund??

Hej Pia.

Den "grønne" bog udleveres når hunden er kåret. Heri er kåringen
bekræftet. I denne bog skrives også hundens andre resultater. Uden
kåring / "grøn bog" er der ikke adgang til yderligere konkurrence,
uanset hvor dygtig en hund man evt. måtte have.
PH er en konkurrenceforening med godkendte racer (altså ikke
"kamphunde", etc.) - og så er det vel ikke så fedt at anvende de ikke så
mange træner resourcer der er, på at træne - evt. meget dygtige hunde -
der ikke alligvel kan konkurrere i foreningen. Man vælger p-r-i-m-æ-r-t
at koncentrere trænerresourcerne på at træne de racer man ved kan
indlære PH arbejde forholdsvist nemt - og de hunde der kan give de
enkelte foreninger gode resultater.

Det er p.t. mit bedste svar.

Andre der har et bedre svar ?

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 02-07-03 07:39

> PH er en konkurrenceforening

Ja, det er vel egentlig svar nok. Det er de fleste foreninger. Så vi der
"bare" vil underholde og motivere vores hunde, sørge for de har en
interessant hverdag, vi må nøjes med at lege med dem herhjemme. :)

:Pia - som har skrammel nok i forvejen uden bånd og pokaler

Fra : Jytte

Dato : 02-07-03 08:57

> [...]
> interessant hverdag, vi må nøjes med at lege med dem herhjemme. :)
>
> :Pia - som har skrammel nok i forvejen uden bånd og pokaler

Du kan træne i DCH, de tager imod alle slags hunde uanset race og stambog.
Du kan også træne i DKK. Der behøver hundene heller ikke have stambog. Men
af gode grunde kan resultatet jo heller ikke komme på stambogen.
Så du behøver ikke at nøjes med at lege med hundene hjemme.
Knus til Muddi.
Jytte

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 15:20

"Pia J" skrev d. 02-07-03 07:39 dette indlæg :

> [...]
> interessant hverdag, vi må nøjes med at lege med dem herhjemme. :)
>
> :Pia - som har skrammel nok i forvejen uden bånd og pokaler

Jeg blev egentlig lidt ked af dit svar, for som du kan se i et andet nyt
indlæg hér, så er der masser af andre muligheder, der sikkert er lige så
spændende og gode som PH. Næsten

Lad mig lige citere fra dette indlæg fra Trine Dyrgaard :

Men er det ikke også ok, at nogle foreninger kun tillader hunde med
stambog
eller hunde af en hvis race? Det her er jo oplysninger, der er mulige
at
finde inden man går ud og køber hund, så hvis man vil have hele pakken
af
muligheder bagefter, så må man købe en hund med stambog (og for nogle
muligheders vedkommende også en hund af den rigtige race...).

Jeg kan kun være enig med Trine - og jeg synes bestemt du skal forsøge
at finde en klub - DcH, DKK eller andre hundeskoler - hvor man er
ligeglad med de ting PH finder vigtige / altafgørende.

>:Pia - som har skrammel nok i forvejen uden bånd og pokaler

Jeg mener ikke "bånd og pokaler" er skrammel i den forstand. Jeg er glad
for mine. Når mig og vuffen ind i mellem har en "down" dag trænings-
eller konkurrencemæssigt, så er det faktisk en meget god fornemmelse at
kigge lidt på dem og fundere over, hvad man i virkeligheden er i stand
til at udføre af hundearbejde, når alt kører på skinner.
Har jeg været ude for en "lortedag" - og det hænder da ja så kigger
jeg måske også lidt i resultathæftet - lidt på "skrammelhylden" - og så
lysner det lidt igen. Så ender det som regel med, at vi kæler, klapper
og nyder hinanden igen . . . . .

Jeg er sikker på, at eksempelvis Michael Laudrup (ingen sammenligning i
øvrigt) heller ikke synes, at hans pokaler og bånd er "skrammel".
Alt andet lige, når man træner i en konkurrenceforening, uanset om det
er en hundeforening, danseforening, fægteforening eller hvad det nu
måtte være for en forening, - ja så er man der dybest set for at nå så
langt som muligt, og for at opnå de bedste resultater hver gang.
Når man så vinder, bliver nr. 2 eller 3 - så får man et fint minde om
dagen.
Det kan jeg ikke se noget galt i. Og synes ikke det er skrammel.

Tænker lidt på, om du for eksempel har børn ? - nogen der måske går i en
forening ? gymnastik eller noget ganske andet ? Det jeg tænkte var en
lidt sjov tanke om, hvorvidt du den dag dit barn stod øverst på skamlen,
så ville sige : "neeej søde Emilie, hvad er det for noget bånd og
skrammel de har hængt om halsen på dig ?"
Jeg er sikker på, at "Emilie" ville blive ked af det.

Eller for den sags skyld, den dag du bliver udnævnt til året medarbejder
på dit arbejde. Fordi du har anstrengt dig til det yderste for at nå
dette mål hele året, ja så får du måske et pænt sølvfad og et pænt
takkebrev for din store indsats.
Fortæller du "bossen", at sådan noget skrammel gider du ikke ha´ ?
Næppe.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 06-07-03 00:02

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message news:3f06df4d$0$48904$

Nej jeg har ikke børn, og nej, jeg ser ikke ned på folk som elsker at
konkurrere. Jeg gider bare ikke. I må godt allesammen være dygtigere til at
vise jeres hunde frem. For mig er det ikke en gulerod at abejde mod en
førstepræmie. Og mit valg af blandingshunde er gjort helt bevidst, ikke for
at undgå en racehund, men fordi det altså skulle være dem.

Mit spørgsmål var rent teoretisk, da det ikke var mig som oprindeligt
ønskede at træne PH, faktisk er forsvarsarbejde det som interesserer mig
mindst.

Mit indtryk af DcH er i øvrigt også, at man ikke bliver taget seriøst hvis
ikke man vil stille op til deres prøver.

Jeg var blot nysgerrig.

:Pia

Fra : Stampemus

Dato : 06-07-03 18:18

Hej Pia,

Jeg vil blot indskyde en bemærkning til din kommentar omkring DCH.

Jeg tror det kommer meget an på de enkelte lokalklubber...jeg har selv gået
i DCH og der var faktisk flere hold der var baseret på at folk "bare" kom og
trænede hund end trænede mod konkurrencer.

Der var ET hold hvor der blevet trænet målrettet mod konkurrencer. Resten af
holdene var K-hold, "kaffe-hyggehold", hold for seniorhunde og hundefører
osv osv....

Bare lige en bemærkning...

Mange hundehilsner
Pia

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 02-07-03 16:51

Men er det virkelig umuligt at finde flere trænere, selvom
kontingentindbetalingerne jo ville stige???
Det er da godt nok smadderærgeligt...

mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Bufas

Dato : 04-07-03 16:52

Hey Zemma Luise Zimling Westh !

> Men er det virkelig umuligt at finde flere trænere, selvom
> kontingentindbetalingerne jo ville stige???
> Det er da godt nok smadderærgeligt...

Det er meget svært at finde gode instruktører i PH. Mange af medlemmerne
har jo selv en dygtig konkurrence hund, som de selv bruger meget tid på at
træne deres egen hund, eller hjælpe andre konkurrencehundeførere. PH er en
meget lille forening, rent antalsmæssigt, så derfor er der oxo en del
arbejde med at drive de enkelte lokalforeninger, områder, og
hovedafdelingen.

/Bufas

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 09:02

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 02-07-03 16:51 dette indlæg :

> Men er det virkelig umuligt at finde flere trænere, selvom
> kontingentindbetalingerne jo ville stige???
> [...]

Hej Zemma.......

Bufas rammer faktisk lige i plet - det er sådan det er.

Du har i øvrigt forholdsvis ret i, at det normalt er sådan, at hvis
indtægterne stiger - ja så måtte der vel også være mulighed for, at få
fat i flere gode trænere.
Men da de gode trænere meget meget ofte også selv har hund og så også
selv træner meget med sin hund - ja så kniber det jo med at nå at træne
ret meget mere, end et enkelt hold med vel normalt 6-8 hunde på pr.
træner.

Det skal lige bemærkes, at trænerne ikke aflønnes (frivillig
hundesport), så derfor er det ikke muligt at købe trænere, i den
forstand.

Og ja - foreningsmæssigt er PH en lille forening.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-07-03 14:50

> [...]

muligheder bagefter, så må man købe en hund med stambog (og for nogle
muligheders vedkommende også en hund af den rigtige race...).

For eksempel ved jeg, at for at kunne komme med til DM og konkurrencerne om
årets hund inden for DKK, så skal jeg have en hund med en DKK stambog - så
det har jeg også tænkt mig at købe. Lidt ligesom når man køber ind, hvis jeg
gerne vil have et stort udvalg, så går jeg i Bilka og ikke i
DagligBrugsen.....

Ikke fordi, der er forskel på kvaliteten de to steder, men netop fordi jeg
har et større udvalg i Bilka.

Alligevel er der jo masser af træningsmuligheder for folk med hund uden
stambog. Både DcH og DKK tilbyder jo forskellige former for træning, der er
redningshunde uddannelsen, forskellige private hundeskoler og
jagtforeninger, så muligheder er der nok af, for alle dejlige hunde!

-Trine

Fra : Bufas

Dato : 04-07-03 16:36

Hey Pia J !

> Hvorfor kan man ikke få lov at "TRÆNE" PH, hvis man i øvrigt er
> ligeglad med konkurrencer og grønne/røde/blå/lilla bøger, men har en
> dygtig hund??

Det er jo det man kan i område 2, dvs midt-jylland.... oxo selvom hunden
ingen DKK stambog har...

/Bufas

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 04-07-03 17:57

On Fri, 27 Jun 2003 09:12:06 +0200, "Zemma Luise Zimling Westh"
<zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> wrote:

> [...]
>kæft trit og retning-træning, men vi er meget glade for positiv
>forstærkningstanken, som de viste i programmerne, at de brugte til træning.

Du kunne også overveje Schæferhundeklubben, jeg mener man i flere
kredse accepterer "schæfer-lignende" hunde.

Mvh
Søren

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 06-07-03 19:02

Hej Alle.

Søren, mange tak for dit forslag. Jeg vil straks gå i gang med at undersøge
schæferhundeklubben...

Trine: Jeg syntes ikke, at dit indlæg er helt "passende" for mit oprindelige
indlæg. Som du måske kan læse i mit andet indlæg, har jeg undersøgt de
muligheder, som foreligger for hunde uden stambog, og de har altså vist sig
ikke at passe til mit temperament eller vores situation i vores lokalområde.
Desuden gik min foresspørgsel jo i øvrigt på, om det mon var muligt at opnå
en tilladelse til at deltage ved træning evt. mod gebyr med en
blandingshund, selvom jeg ikke ønskede at deltage i evt. kåringer etc. Så
jeg har gjort mig klart, hvad jeg "går glip af" ved at have valgt en
blandingshund.
Ikke fordi jeg mener, at det ene er bedre frem for det andet, men jeg har
simpelt ingen ambitioner om, at skulle konkurrerer med min hund, da jeg ikke
mener, at jeg har det nødvendige overskud eller tid til det...
Og som det jo også er oplyst via denne tråd er reglerne for optagelse ikke
helt klare... Men tak for input. ;0)

Til PH folk, jeg kan godt forstå jeres argumentation, og jeg er som sådan
ikke uenig. Det jeg mente var bare, at det er da ærgeligt at interessen for
PH endnu er så lille, at ressourcerne ikke er større. Jeg håber da, at det
vil komme med tiden...

mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-07-03 18:36

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> wrote in
message news:3f0864a1$0$24706$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Alle.
> Trine: Jeg syntes ikke, at dit indlæg er helt "passende" for mit
oprindelige
> indlæg.

Mit indlæg var bestemt heller ikke rettet mod dig specielt, men mere mod den
der "aj, hvor er det bare tarveligt..." stemning, jeg følte begyndte at
dukke op.

I øvrigt træner jeg jo selv i DKK, hvor vi tillader alle hunde og har masser
af hold for folk, der ikke vil konkurrere. I min kreds tilbyder vi lydighed
fra hyggehold til elite, hvalpe- og unghundehold, agility på flere niveauer,
ringtræning, sporarbejde både på menneskefært og på blod- og slæbespor....
derfor kan jeg ikke helt forstå, at man ikke kan finde noget, der passer ens
temperament, når man samtidig også har DcH, der også tilbyder flere
forskellige former for træning, deriblandt IPO, der, for mig, minder
temmelig meget om politihundetræning....

Og i øvrigt respekterer jeg fuldt ud, at folk ikke har lyst til at gå til
prøver, jeg mener bestemt ikke, at det gør dem til dårligere hundeejere. Men
det kunne da være rart, at slippe for nærmest at blive skældt ud, fordi man
godt kan lide at bruge en hel weekend sammen med sin hund og en masse andre
hundetossede mennesker.... og så samtidig er vildt stolt, når ens godeste
vovse præsterer et eller andet "fantastisk" - hvorfor gør det én til en
dårlig hundeejer, der kun vil samle på pokaler?

-Trine

Fra : Pia J

Dato : 07-07-03 19:19

"Trine Dyrgaard" <pipo@kantorvaenget.dk> wrote in message
> hundetossede mennesker.... og så samtidig er vildt stolt, når ens godeste
> vovse præsterer et eller andet "fantastisk" - hvorfor gør det én til en
> dårlig hundeejer, der kun vil samle på pokaler?

Hvem i al verden har dog udtrykt den holdning? Ikke jeg i hvert fald. Fordi
jeg synes pokaler er ligegyldige for mig personligt, så blander jeg mig
overhovedet ikke i andres lyster og interesser. Det er bare synd, at man
altid kun hører om konkurrencer, når man taler med folk der går til træning,
for jeg har personligt kun hørt om hyggeholdene, aldrig mødt nogen som gik
på dem.

Stolt af sin vovse har man i hvert fald altid lov at være.

:Pia

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 09-07-03 17:59

> [...]
> vovse præsterer et eller andet "fantastisk" - hvorfor gør det én til en
> dårlig hundeejer, der kun vil samle på pokaler?"

Hej Trine.

Jeg mener ikke, at jeg har skrevet, at man bør skældes ud, fordi man gerne
vil gå til konkurrencer med sin hund? Ellers så beklager jeg mange gange,
hvis jeg har fået skrevet noget, som lyder sådan! Det er bestemt ikke min
mening.

Jeg har blot sådan, at jeg pt. ikke mener (jeg er gravid...), at jeg ville
kunne engagere mig nok til at træne så seriøst og engageret, som jeg tænker
er nødvendigt, hvis man vil konkurere.
Og jeg er den slags menneske, som enten vil gøre tingene fuldt ellers så
hellere lade være...

Eifel: Jeg har svært ved at forudsige mine arbejdstider, for jeg er
tilkaldevikar... Så det er oftest sådan, at jeg først kender mine
arbejdstider en uge i forvejen... Tror du, at det kan grejes alligevel? For
jeg vil rigtig gerne overvære en træning på et tidspunkt.

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-07-03 08:26

> Du kunne også overveje Schæferhundeklubben, jeg mener man i flere
> kredse accepterer "schæfer-lignende" hunde.

Hej Gruppe

Vi træner Rottweiler i en schæferklub ....

/Kim

Fra : Lou

Dato : 09-07-03 21:33

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message news:<3F0A71FD.F729B0BC@hum.auc.dk>...

> Hej Gruppe
>
> Vi træner Rottweiler i en schæferklub ....
>
> /Kim

hej...

I schæferklubbensrelament står at schæfreligende hunde accepteres.
I flere kredse træner også andre hhunde der er på træningsniveau med
schæfer b.la. rottweiler

Fra : Lou

Dato : 09-07-03 21:37

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> wrote in message news:<3efbeeac$0$24630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> it), hun skal højest kunne tage med på arbejde engang i mellem med min

hej...
du kan da godt træne i PH med din hund, den kan bare ikke kåres - men
det er da også ligemeget, hvis det bare er træningen du vil have

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 10-07-03 07:53

Øh... Nu er jeg forvirret...

jeg syntes lige, at jeg havde læst mig til i de andre svar, at det IKKE var
muligt???

--
Zemma Luise Zimling Westh

Lou <odin@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98387c0d.0307091236.7325bd4c@posting.google.com...

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 11-07-03 15:08

On 9 Jul 2003 13:36:38 -0700, odin@paradis.dk (Lou) wrote:

>du kan da godt træne i PH med din hund, den kan bare ikke kåres - men
>det er da også ligemeget, hvis det bare er træningen du vil have

PH siger nu på deres hjemmeside at hunden skal have stamtavle.

Mvh
Søren

Fra : Lou

Dato : 19-07-03 22:08

slh@DELETEcity.dk (Søren Lausten-Hansen) wrote in message news:<3f0ec45c.1014061@news.webpartner.dk>...

> PH siger nu på deres hjemmeside at hunden skal have stamtavle.
>
> Mvh
> Søren

Jeg har selv trænet i PH ( slagelse) og der var da hunde med der ingen
stamtavle havde...de kunne bare ikke gå på kårringshold.
Jeg ved også at der i Randers og i Næstved trænes hunde uden
stamtavle.
Så de må jo have slægget på reglerne i forh. til de officielle på
deres hjemmeside.
Louise

Fra : Winther

Dato : 20-07-03 14:20

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stamtavle.
> Så de må jo have slægget på reglerne i forh. til de officielle på

Det der menes, er stadig, at det kun er hunde med dkk stambog der kan kåres.
Tror da at ikke egnede hunde kan træne de fleste steder, men det må da være
bedre at træne, hvor man kan deltage på lige fod med andre. Jeg vil da godt
bruge tid på hunde der ikke kan kåres, men vil da hellere bruge krudtet på
hunde, der kan komme videre inden for PH. Jeg vil også påstå, at når der
ikke er en kåring forude, så hyggetræner man mere. Det er også ok, men ikke
hvis instruktører og andre hf. skal bruge for meget tid på hunde, hvor
problemet ligger i manglende træning og engagement. Jeg kender da nogle der
træner, som efter flere år stadig ikke kender kåringsprogrammet. Hvordan kan
man træne, hvis man ikke selv vil gøre lidt, og hvordan kan man målrette sin
træning, hvis man ikke ved hvor det skal føre hen? Dette gælder også hunde
som kan kåres.

Der er også hunde med dkk stambog, som aldrig vil opnå en kåring, det er
også svært at blive ved med at presse sådan en hund, hvis samme hund kunne
fungere i feks DCH.

Vh. Winther

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 21-07-03 08:03

Kære Winther.

Nu bliver jeg lige lidt i tvivl...

Hvis jeg nu ønsker at træne med Sisse i en PH forening, selvom jeg godt ved,
at Sisse ikke kan kåres, og jeg egentlig er meget dedikeret med træningen,
da jeg jo ønsker at træne i PH regi, fordi de efter min overbevisning
(indtil videre...) har de bedste metoder, vil du så syntes, at det er
"spild" af tid, fordi min hund ikke kan kåres?

Dette indlæg er ikke skrevet for at virke sur eller lign., men hvis det er
holdningen i PH, at det kun er kåringer som tæller, så har jeg bare
fuldstændigt misforstået ideologien, og så vil jeg da hellere bruge mit og
Sisses krudt på at lede efter et andet sted at træne. :0)

Håber at du opfatter mit indlæg i den varme sommerånd, som det er skrevet.

Med venlig hilsen
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Claus

Dato : 21-07-03 09:44

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f1b90a2$0$24616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> fuldstændigt misforstået ideologien, og så vil jeg da hellere bruge mit og
> Sisses krudt på at lede efter et andet sted at træne. :0)

Hej.

PH er en konkurence forening, Da jeg var træner i PH. gad jeg da ikke bruge
tid på at undervise folk der ikke ville/kunne gå til konk. Så var tiden da
bedre brugt på min egen hund.
Der er jo masser af andre klubber at vælge imellem.
Claus

Fra : Winther

Dato : 21-07-03 12:38

> [...]
> (indtil videre...) har de bedste metoder, vil du så syntes, at det er
> "spild" af tid, fordi min hund ikke kan kåres?

Du skal lige huske, at der er lige så mange metoder som der er mennesker.
Hos os bruger vi de metoder vi føler, er bedst for vores hund. Hos os har vi
en bidefigurant der kommer engang imellem, ellers er det stort set
selvtræning, men hvor vi selvfølgelig hjælper hinanden, hvis der er behov
for det.
Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvilke træningsmetoder du har indtryk
af, vi bruger,- og hvorfor du mener, det er bedre metoder end feks.
schæferklubbens eller DCH? Ved sporarbejde arbejder vi meget forskellig,
nogle starter med godbidder i hvert spor, andre har aldrig haft en godbid på
sporet, men har genstande med, med det samme. Sjovt nok kan de alle gå spor
. Sådan er det stort set ved alle øvelserne.
Jeg ville forstå det bedre, hvis du mente det er kanon programmer vi træner

Om det er spild af tid, - har du en god hund, vil det i længden blive
utilfredsstillende ikke at kunne deltage i noget, er din hund ikke god,
bliver det efterhånden surt for dig og din hund, fordi i måske ikke får
nogen fremgang.

> [...]
> fuldstændigt misforstået ideologien, og så vil jeg da hellere bruge mit og
> Sisses krudt på at lede efter et andet sted at træne. :0)

Mit indlæg er min personlige holdning. Nogle steder skal man igennem
lydighedshold som skal beståes før man kommer på kåringshold, og kommer man
på kåringshold forventer man da også, at man vil have sin hund kåret.

> Håber at du opfatter mit indlæg i den varme sommerånd, som det er skrevet.

Absolut, havde regnet med at det var værre....

Vh. Winther

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 21-07-03 16:21

Kære Winther,

Hvad mener du med, at du havde regnet med, at mit indlæg var værre? Ikke
fordi jeg har taget sætningen ilde op, jeg forstår bare ikke, hvad du mener?
Det er jo umuligt at gå og være sur/ophidset over, at folk har en personlig
holdning...

Når jeg skriver, at jeg er meget begejstret for de metoder, som I bruger i
PH-regi, så tænker jeg vel egentlig mest på positiv forstærkning, og
træningsformen som den blev beskrevet i programmerne om Qato. Desuden bygger
jeg min (sparsomme) viden på de erfaringer, som jeg har fået fra en god ven
af familien, som i sin tid har været hundefører, og som overtog en
pensioneret politihund.

Som tidligere nævnt i denne tråd, anser jeg desværre ikke DCH i mit
lokalområde for at være et alternativ, så derfor var PH den næste oplagte
mulighed i mit hoved. Senere er der jo så kommet forslag om
schæferhundeklubben, som vi nu er igang med at undersøge, men derfor syntes
jeg nu stadig, at PH ville være det mest optimale, da jeg er meget seriøs
angående Sisses træning, blot er jeg ikke som person et konkurrencemenneske.

Jeg har aldrig kunne fordrage at konkurere om noget som helst! Selv da jeg i
sin tid svømmede, stoppede jeg efter kort tid med at svømme konkurrencer,
selvom jeg ofte vandt, ganske simpelt fordi jeg ikke bryder mig om at
konkurere mod andre. For mig ligger spændingen i at konkurere imod mig selv,
så at sige...

Men derfor kan jeg alligevel godt lide filosofien om, at man skal kunne
bestå visse prøver, før man kan gå videre med træningen. For mig at se
svarer dette vel egentlig til en slags stopprøver på universitetet...?

Jeg skal bare ærligt indrømme, at jeg er blevet temmelig overrasket over,
hvor stor vægt det virker som om, at PH lægger på konkurrencemomentet. Sådan
virker det slet ikke på mig, når jeg ser den officielle hjemmeside. Dette er
selvfølgelig helt legalt, men passer altså bare ikke lige til mig, og det
tror jeg vil smitte af på Sisse i et evt. forløb. Jeg mener, hvis hunden kan
mærke, at mor ikke er helt okay med konceptet, så han hun al mulig ret til
at tvivle på mig...

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Winther

Dato : 21-07-03 19:12

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f1c05c1$0$24716$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
mener?
> Det er jo umuligt at gå og være sur/ophidset over, at folk har en

Jeg regnede med en stærkere reaktion fra flere, jeg tænkte ikke specielt på
dig. Som Claus skriver, så bruger vi helst tiden på vore egen hund, dernæst
andre hunde som kan kåres. Jeg vil så til en vis grad godt bistå andre med
hunde der ikke kan kåres, måske kommer de så igen med deres næste hund, som
så forhåbentlig er et egnet emne.

> [...]
ven
> af familien, som i sin tid har været hundefører, og som overtog en

Der bruges vel positiv forstærkning de fleste steder, men ikke udelukkende.
Igen forskel fra HF til HF.

Vh. Winther