Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon S45 og G3 på vej ud?
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-03 22:27

Når man slår op på Canons glimrende BeBit sider kan man se mange
detaljer om deres digitale kameraer.

<http://web.canon.jp/Imaging/BeBit-e.html>

Når man slår op på de forskellige kameraer, står der "Available" eller
"Coming soon" nedenunder billedet af dem. Dog undtaget PowerShot S45 og
G3, hvor der ikke står noget. S45 mangler endda fra flere af
"jump"-menuerne, hvor man hurtigt kan springe fra den ene model til den
anden.
Mon ikke man kan tage det som tegn på, at begge kameraer er ved
at blive afløst af deres 5 MP brødre? Det er så restlageret, der sælges
nu. Som jeg har nævnt, i andre tråde, så er S45 usædvanligt billigt
flere steder som f.eks. Pixmania.com. Og hos Merlin blev jeg bildt ind,
at det var kaldt tilbage, fordi der kommer en ny model. Måske er der
noget om snakken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-06-03 07:27

In news:1fx6ov9.31cpt21ozoq5rN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> Mon ikke man kan tage det som tegn på, at begge kameraer er
> ved at blive afløst af deres 5 MP brødre? Det er så restlageret, der
> sælges nu.

Lyder rigtig sandsynligt.

> [...]
> billigt flere steder som f.eks. Pixmania.com. Og hos Merlin blev jeg
> bildt ind, at det var kaldt tilbage, fordi der kommer en ny model.

Den tror jeg ikke en meter på. Det skulle i så fald være første gang i
historien, at en producent kalder et produkt tilbage, blot fordi en ny
version er på trapperne. Nædu, Fredgaards "historie fra de varme lande"
skyldes nok mere, at Canon har lavet en studehandel med én eller anden
distributør/forhandler, der har taget hele restlageret til en stærkt
reduceret pris, og at Fredgaard derfor ikke længere kan få fingre i det.

Under alle omstændigheder vil vi garanteret snart se yderligere prisfald
på netop de to modeller, for selvfølgelig er de på vej ud af markedet -
ingen tvivl om det.

--
-Jens B.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-03 08:13

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Under alle omstændigheder vil vi garanteret snart se yderligere prisfald
> på netop de to modeller, for selvfølgelig er de på vej ud af markedet -
> ingen tvivl om det.

Det er forfærdeligt. Der kommer nye modeller så hurtigt, at alle
digitale kameraer er på vej ud af markedet. Det er ligesom med
computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : .J.S...

Dato : 27-06-03 09:08

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> Det er forfærdeligt. Der kommer nye modeller så hurtigt, at alle
> digitale kameraer er på vej ud af markedet. Det er ligesom med
> computere.
> --

Det er da ikke forfærdeligt, det er tegn på en rivende teknologisk udvikling
som vil give os bedre udstyr til færre penge, hvad galt er der i det ?
En S45 bliver jo ikke pludselig ubrugelig fordi der er kommet en lidt bedre
udgave, ligesom min 2.6 GHz pc stadig kører fint selvom man nu kan få en på
3GHz.. Det er da kun hvis hvis man absolut vil ha nyeste af nyeste at man
kan blive ruineret af at skifte ud hele tiden..

mvh/JS

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-03 09:42

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> Det er da ikke forfærdeligt, det er tegn på en rivende teknologisk udvikling
> som vil give os bedre udstyr til færre penge, hvad galt er der i det ?

Det var ment lidt med et glimt i øjet. Jeg glemte en smiley:
Som du stiller det op, er det jo meget fornuftigt. Men vi skal ikke være
blinde for, at firmaerne gerne vil sælge noget. De laver derfor hele
tiden nye modeller, hvad enten det er nødvendigt eller ej. Det er jo
ikke altid, de såkaldte forbedringer er så reelle.
Selv mindre teknologiske ting bliver modelfornyet hvert år. Selv
om folk ikke skifter deres i øvrigt velfungerende udstyr ud, når den
første nye model kommer, så gør det det måske, når der er kommet tre nye
modeller. Så synes de, deres er utroligt gammel og forældet. Og den er
måske kun tre år gammel. Jeg kender en, der for nylig talte om sin
bærbare computer, at den havde tjenet ham trofast, men nu var den også
ved at være lidt gammel, slidt og langsom. Den var elleve måneder!

> [...]
> få en på 3GHz.. Det er da kun hvis hvis man absolut vil ha nyeste af
> nyeste at man kan blive ruineret af at skifte ud hele tiden..

Det er da rigtigt. Men når man endelig har sparet sammen til at købe
noget nyt, så er de da rart, hvis der ikke kommer en ny, bedre og måske
billigere model ugen efter. Men man kan ikke gardere sig imod, at der
kommer en ny model et halvt år efter. Så hurtigt går det.
For mange mennesker er der også lidt prestige i tingene. Det er
finere at have den nye model. Jeg ved godt, det er noget pjat, men sådan
er det, og det ligger mere eller mindre bevidst i de fleste af os. Man
vil jo også gerne have pænt tøj på og tage sig godt ud.
Der er også noget praktisk i det. Når der er kommet en ny model,
kniber det hurtigt med at få reservedele og udstyr til den gamle. Min
mor fik en Nokia mobiltelefon for nogle år siden. Når glasset blev lidt
ridset, kunne man bare købe et nyt cover, endda i alle mulige farver.
Enomt praktisk! Der var bare lige det, at et halvt år efter var der
kommet en ny model, og så var der ingen, der havde covere til min mors.
Jeg ved godt, at jeg bevæger mig lidt udenfor foto-området, men
det er jo en generel tendens, at der meget hurtigt kommer nye modeller
af materielle forbrugsgoder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-06-03 09:51

In news:1fx7js4.bnbgh71jqxmfyN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> men
> det er jo en generel tendens, at der meget hurtigt kommer nye modeller
> af materielle forbrugsgoder.

Velkommen til den (sen-)kapitalistiske verden

--
-Jens B.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-03 15:22

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Velkommen til den (sen-)kapitalistiske verden

Jeg har minsandten lige fået en e-mail fra Canon Danmark. Jeg spurgte
for et par dage siden til Merlins påstand om, at S45 og S50 var kaldt
tilbage. Canon skriver, at det ikke passer, og at de ikke er på vej ud
af markedet. De skriver også, at køber man på nettet skal man sikre sig,
at der er Europæisk garantibevis med. Og det går jeg ud fra, der normalt
er. Manualen er ikke altid på dansk, advarer de om. Det lyder jo ikke
ligefrem som om, Canon fraråder, at man køber på nettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 28-06-03 11:11

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev

> [...]
> er. Manualen er ikke altid på dansk, advarer de om. Det lyder jo ikke
> ligefrem som om, Canon fraråder, at man køber på nettet.

Canon DK tjener ikke penge på kameraer som er parallelimporteret fra
eksempelvis Tyskland. Derfor er de interesserede i at du køber et kamera hos
en fotohandler eller internetbiks, som kan give dig en dansk manual med i
handlen.

Advarslen om ikke at købe et kamera importeret fra et ikke-Europæisk land,
er til gengæld reel nok, idet det i så fald kan blive svært at få kameraet
repareret hos andre end lige netop den forhandler du købte hos.

mvh
Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-03 21:30

Chuke Mimergolf <spam@nej.for.pokker> wrote:

> [...]
> er til gengæld reel nok, idet det i så fald kan blive svært at få kameraet
> repareret hos andre end lige netop den forhandler du købte hos.

Min familie, og det var både min kone, som egentlig har givet mig
kameraet, da jeg fyldte 40 for nylig, og mine forældre, brød sig bestemt
ikke om, at jeg købte noget over internettet, og da slet ikke hos en
udenlandsk butik som Pixmania. Da jeg lige var i København, kørte jeg
lidt op ad Frederikssundsvej med min far, der er meget fotointeresseret.
Det er nu mere Leica med film, han er til.
Nå, men Bingo mente slet ikke, at de kunne få en S45 hjem mere.
Den var afløst af S50, som de vist tog kr. 5.800,- for. En meget flink
fotohandler lidt længere ude ad vejen var meget villig til at
demonstrere og fortælle. Og der var endda strøm på kameraerne. Han havde
et S50 til 6000,- og en noget gammel S30 (samme hus, 3,2 MP og ældre
indmad rent elektronisk), og den ville han have hele 4.000,- for. Et S45
havde han derimod ikke.
Vi kørte så ind mod byen igen og stødte på Kamerahuset. De havde
minsandten et S45 i vinduet til kr. 4.125,-. Jeg gik derfor ind og købte
et for kr. 4.095,-. Spørg mig ikke, hvor de sidset 30,- kr. blev af. Så
flottede jeg mig med et 256 MB kort fra Ri-data, der vist har fået meget
fin kritik og en taske fra LowePro. Så skulle jeg være udstyret. Nu har
jeg et dansk importeret kamera med dansk vejledning. Det er nok meget
godt, da den er på 175 sider. Det havde nok taget lidt tid på fransk.
Prisen er på niveau med de allerbilligste netbutikker, så jeg er godt
tilfreds. Lige nu oplader jeg batteriet, så jeg håber, kameraet virker,
når jeg får sat strøm til det.
Da jeg var inde i butikken, hvor begge ekspedienterne var flinke
og hjælpsomme, var der også en anden, der købte et S45. De er nok
populære, og vi har nok været heldige, at de lige har fået en sending
hjem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-06-03 10:56

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Det er da ikke forfærdeligt, det er tegn på en rivende teknologisk
udvikling
> som vil give os bedre udstyr til færre penge, hvad galt er der i det ?

Med god støtte af reklamebranchen og internettets pop-up forbandelser er
fabrikanterne blevet bedre til at plukke stakaterne op af vore lommer. Jeg
HAR et digitalkamera (ca 2år GAMMELT), og har lige fået repareret et af mine
næsten NYE Nikon FG huse. Det er fra 1983 og reparationen, inklusive
rensning og smøring og moms kostede ca 1.000kr. Jeg skifter batterier i det
hvert andet år, uanset om de trænger eller ej. Alle mine objektiver,
anskaffet gennem årene virker fint, og holder vel 25 år endnu. Så kan jeg
komme på museum sammen med grejet.

Hvor mange digitalkameraer forventer man har en levetid på bare 10 år, og
kan de repareres til den tid ?

I HiFi branchen er det moderne med rørforstærkere, og den tid vil osse komme
til kameraerne !

Bo //

Fra : .J.S...

Dato : 27-06-03 12:21

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> [...]
> komme på museum sammen med grejet.
>
> Hvor mange digitalkameraer forventer man har en levetid på bare 10 år, og

Ja i mange tilfælde betyder udviklingen et skridt frem og 2-3 tilbage.
Min far havde tidligere et Zeiss Ikon kamera, simpelt på sin vis, fast
lukkertid og brændvidde.
Manuel focus med portræt/gruppe/landskab symboler, man indstillede
exponeringen manuelt med efterførings viser. Men det havde jo en Tessar
optik som bare tegnede superskarpt så der blev taget mængder af gode
billeder med det kamera.
På et tidspunkt efter ca 25 år knækkede der noget i fremføringen, og
fotohandleren mente ikke det kunne svare sig at reparere.
I mellem tiden kunne man jo så få halv/hel dårlige kameraer til ingen penge
så min far købte et billigt kamera som rent funktions mæssigt kunne en masse
ting automatiskt, men skuffende var det alligevel for glasset var jo ikke i
nærheden af Zeiss optikken.
Med det gamle kamera kunne man jo også blot måle lyset på jorden hvis der
var modlys, det nye skulle selv kunne finde ud det, men det virkede vel
omtrent hver anden gang.
Han kunne jo så have købt f.eks en Contax G, men fordi man kan få skrammel
til ingen penge så virkede det alt for dyrt.

Et anden ting som synes at være forsvundet er ordentlige kameratasker. Til
sådan et Zeiss kamera fulgte der en taske af solidt læder med, det er tykt
som overlæderet på et par træsko . Tasken blev skruet fast i stativ
gevindet og man kunne åbne den forreste del seperat. I dag får man, hvis man
er heldig, en tynd foret poselignende taske med som ikke sidder fast i
kameraet.

Åh ja endnu en ting, blitz !
Min far brugte i mange år de blå blitz lamper som nærmest eksploderede når
man fyrede af. Noget upraktisk, man skulle helst være i nærheden af et
askebæger hvor man kunne læsse den brandvarme pære af. Men uha hvor kunne
det generere meget lys man skal ha en endda meget stor elektronisk blitz for
at matche det system..

Ja, verden er af lave

mvh/JS

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-03 15:22

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> Han kunne jo så have købt f.eks en Contax G, men fordi man kan få skrammel
> til ingen penge så virkede det alt for dyrt.

Det er ulempen ved alle de billige og halvdårlige ting. Folk får et
forvrænget indtryk af, hvad den normale pris er for f.eks. et kamera.

> [...]
> er heldig, en tynd foret poselignende taske med som ikke sidder fast i

Den sidste, jeg har set, er den til mit Minox 35 GT. Men mon ikke Leica
stadig har sådan nogle?

> [...]
> det generere meget lys man skal ha en endda meget stor elektronisk blitz for

Igen. Folk vænner sig til de indbyggede, men meget små blitz, der ikke
rækker ret langt. Og de kvier sig ved at betale ekstra.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-03 11:21

Jens Bruun wrote:
> Under alle omstændigheder vil vi garanteret snart se yderligere prisfald
> på netop de to modeller, for selvfølgelig er de på vej ud af markedet -
> ingen tvivl om det.

Har du en form for garanti-indløsning?

Sagt på en anden måde: da Canon G3 kom faldt G2 ikke i pris, tværtimod
lykkedes det adskillige forhandlere at sælge deres G2 apparater til
højere pris end den som man kunne få G3 til andre steder .

Samtidig er det ikke to måneder siden jeg så et tilbud på et G2 i en
annonce fra en af de større elektronikkæder, så - på vej ud af markedet:
ja, men i hvilket tempo

Det tyder på at de forsøger det samme med Canon D60 selv om 10D er
kommet, og folk er tilsyneladende dårligt nok orienterede om markedet og
modellerne til at forhandlerne jævnligt har held til at komme godt
afsted med det...

Så: jeg venter med spænding på hvad jeg kan indkassere hos dig ved at
påvise et generelt manglende prisfald på G3 i de kommende to måneder

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-06-03 12:12

In news:3efc1a95$1@news.wineasy.se, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> Så: jeg venter med spænding på hvad jeg kan indkassere hos dig ved at
> påvise et generelt manglende prisfald på G3 i de kommende to måneder

Aner jeg et væddemål? Jeg sætter gerne en god flaske rødvin eller en
kasse rimelige pils på højkant. Hvis du tør, så er min påstand, at vi
inden 1. september vil se et generelt prisfald i Danmark på Canon G3.
Hvis du holder på det modsatte, så kan vi jo få gruppens læsere til at
hjælpe med at afgøre, hvem af os der fik ret, når tiden nærmer sig.

--
-Jens B.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-03 21:01

Jens Bruun wrote:

> [...]
> Hvis du holder på det modsatte, så kan vi jo få gruppens læsere til at
> hjælpe med at afgøre, hvem af os der fik ret, når tiden nærmer sig.

Arhhh - jeg må indrømme at jeg ikke tør satse noget videre på at
markedet udvikler sig på samme måde denne gang, og jeg har heller ikke
undersøgt prisudviklingen på G2 og D16 så konsekvent så jeg med
sikkerhed kan sige at jeg ville have vundet et væddemål om dem.

Endelig tror jeg at noget af grunden til at man kan se ventetider på en
del Canon-produkter rundt omkring er at de - måske netop pga. den
omtalte udvikling hvor udsendte modeller nærmest strander hos
forhandlerne i (for) store antal - har nedsat "float the market" effekten.

SÅ - beklager - men jeg tillader mig at "kyllinge ud"

MVH

Jesper Brunholm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-06-03 21:25

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> SÅ - beklager - men jeg tillader mig at "kyllinge ud"

-men drik nu alligevel en flaske rødvin, uanset hvad prisen udvikler sig
til...

Bo //