hvide pletter
Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-06-03 22:10

Jeg har opdaget til min store gru at mine pragtsmerlinger har en smule hvide
pletter på halefinnen .. det drejer sig om 1-5 pletter.. spottet på to af
smerlingerne.. de andre tre smerlinger gemmer sig.. well de gør de alle fem
normalt :).. så var nok lidt et held jeg så det

ellers har jeg 10 zebrafisk og 3 peru altum scalare som umiddelbart ser
raske ud.. og så 4 rineloricarier og 10 ancistrus.. alt dette i et 240
liters akvarie godt med planter og temmelig hårdt vand [Odense]

Mit spørgsmål er så!

eftersom det kun er smerlingerne.. men tilgengæld vil være et mareridt at
fange dem op blandt planter og rødder.... - skal jeg så eventuelt medicinere
hele akvariet ? da de andre måske også kunne have noget ?

Eller eftersom der er så få pletter skal ejg så bare se om det forsvinder
igen, altså prøve at holde et vågent øje med smerlingerne som jo stort set
altid gemmer sig.. - og selvfølgelig de andre fisk ?

Eller.. da jeg står og skal have malet i næste uge engang.. kan det hele så
bare vente dertil ? - da jeg der skal have flyttet akvariet og derfor nok
ligesom kommer til at skulle rode så meget rundt i det, så jeg godt kan
fange smerlingerne op der.. og så medicinere i et mindre akvarie..

MVH katja

--

Never argue with an idiot, he will drag you down to his level and beat you
with experience

Fra : Simon Rasch

Dato : 26-06-03 22:52

Hej Katja

Der er sikkert mange meninger om, hvad der er det rigtige i den situation.

Jeg ville medicinere hele akvariet, og jeg ville helt sikkert ikke vente, da
det i værste fald kan slå alle dine fisk ihjel.

Hvis du ikke er sikker på om det er den farlige fiskedræber, kan du evt.
observere dine fisk nøje. Hvis det udvikler sig hurtigt, vil jeg tro det er
fiskedræber og dermed kræver medicinering.

En af mine scalarer har en hvid plet på sidefinnen, men det har den haft
altid. Det ligner faktisk en fiskerdræber-hvid-plet, bortset fra den er lidt
for stor. Så måske er det ikke så slemt med dine fisk alligevel ?....

Mvh
Simon

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bdfng0$1ms5$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-06-03 23:24

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

3 peru altum scalare

Dette er ikke rettet mod dig, men mod den omsiggribende tendens - nok især
iscenesat af leverandørene - til at finde på "smarte" navne til fiskene:
Den "Peru Altum scalare" der også sælges som "Altum scalare" er ikke P.
altum ( "Altum scalare"), men en geografisk variant af P.
scalare.("almindelig scalare").
Fup og fiduser som eks. fiskehandlerens elendige dambrugsørreder, der er
regnbueørreder, men sælges som "bækforeller" i håb om at forbrugeren tror at
der er tale om bækørreder.
Mvh
Ole

Fra : KatjaStrofen

Dato : 27-06-03 07:18

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den "Peru Altum scalare" der også sælges som "Altum scalare" er ikke P.
> altum ( "Altum scalare"), men en geografisk variant af P.
LOL jamen har jeg påstået andet ? - Men ligegyldigt hvad du siger.. så er
der jo tale om at den kaldes for Peru altum..
Jeg ville da meget hellere have haft den rigtige altum.. men nu er mit
akvarium ikke voldstort og mit vand er jo langt fra egnet.. så valget faldt
på den der lignede mest :)

> [...]
> regnbueørreder, men sælges som "bækforeller" i håb om at forbrugeren tror
Ja det er snyd.. men sådan er det jo alle steder.. man gør hvad man kan for
at gøre ens produkt mere attraktivt - men du har ret.. det er tåbeligt

> Mvh
> Ole
MVH

katja

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 08:38

> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> LOL jamen har jeg påstået andet ? - Men ligegyldigt hvad du siger.. så er
> der jo tale om at den kaldes for Peru altum..

Ja, ved at kalde den Peru altum har du påstået andet.
" En løgn bliver ikke til en sandhed af at blive gentaget".
Det er og bliver ikke en altum, men en P.scalare, evt. var. Peru.
Men sagen som du åbenlyst valgte at opfatte som et personligt angreb, er
ikke yderligere debat værd,
så EOD
Ole

Fra : KatjaStrofen

Dato : 27-06-03 09:17

> Men sagen som du åbenlyst valgte at opfatte som et personligt angreb, er
> ikke yderligere debat værd,

Hov hov.. så det så absolut ikke som et angreb... - vil jeg godt lige sige
! - så spar da lige på krudtet :)
> så EOD
> Ole

Katja

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 06:37

> [...]

> ligesom kommer til at skulle rode så meget rundt i det, så jeg godt kan
> fange smerlingerne op der.. og så medicinere i et mindre akvarie..

Hvis der er tale om "fiskedræber" hvide pletter er der ikke så meget at
betænke sig på:
Hele akvariet er i så tilf. inficeret og de øvrige fisk også omend endnu
ikke synligt >>>>>
Behandling af hele akvariet så hurtigt som muligt. Behandlingen skulle i dag
være ret nem
og sikker, så er der noget at betænke sig på ?
Mvh
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 09:01

Hej Katjastrofen

Hvis det er en svampesygdom så kan du gøre følgende.
Der findes et middel "polyfungis" så vidt jeg husker til svampeinfektioner.
det er et grønt farvestof der holdes i vandet 2 gange med 2-3 dages
mellemrum. det tager svampen også hos fisk der evt. bære den men ikke bliver
angrebet af den. har selv prøvet det 1 gang med succes. en flaske til
behandling af et 250 L akvarie koster omkrin 25.- kr ( min kostede 24,95

Håber du får gjort noget inden fiskene dør

MvH KE

Fra : KatjaStrofen

Dato : 27-06-03 09:32

Nu er der smidt en smule faunamor i hele baljen... og så var det jeg jo kom
i tanke om.. jeg har rejer... - hvordan tager de sådan et medicintilskud ?

desuden har jeg snegle i akvariet .. derfor jeg jo oprindeligt anskaffede
mig de pragtsmerlinger, der står på brugsforvirringen at hvirvelløsedyr ikke
lige just har godt af denne medicinering - og så var det jeg tænkte.. hvad
sker der ?.. falder de døde om ?... fordi så skal jeg jo være ret effektiv
med at få dem hevet op af akvariet ret hurtigt..

og hvad med smerlingerne.. de kan jo stadig æde snegle selvom - de ikke må
fodres i medicin perioden ?.. og er sneglene sunde.. nu efter medicineringen

Er her nogle eksperter til mine dumme spørgsmål ?

katja

Fra : Madsen

Dato : 28-06-03 00:10

KatjaStrofen skrev:

> og hvad med smerlingerne.. de kan jo stadig æde snegle selvom - de
> ikke må fodres i medicin perioden ?.. og er sneglene sunde.. nu
> efter medicineringen

Det skal da siges at jeg et par gange har haft hvide pletter på mine 5
pragtsmerlinge (jeg har dem ikke mere) og hver gang var akvariet fyldt
med snegle da jeg medicinerede med Faunamor. Det tog pragtsmerlingene
ingen skade af og sneglene levede lykkeligt videre, for ingen havde
fortalt dem at Fanumor var farligt for dem. :)

Om dine rejer klarer den ved jeg ikke, men uanset hvad, så kan det ikke
gå hurtigt nok med at få behandlingen sat i gang, efter min mening.
Det er stort set altid pragtsmerlinge og tetra-arter som hvide pletter
først bliver synlige på. Bliver det ikke behandlet i tide, så får
resten af akvariets fisk også hvide pletter før eller siden. Det er min
erfaring i hvert tilfælde. Jo længere man venter med medicineringen, jo
sværere er det at slippe af med skidtet igen.

Madsen.

Fra : Nette

Dato : 27-06-03 16:11

"KatjaStrofen" skrev i en meddelelse
> [...]
fem
> normalt :).. så var nok lidt et held jeg så det

Giv endelig hele akvariet, og helst så hurtigt så muligt!....
I december mistede jeg samtlige fisk pga. hvide pletter og dyrehandlerens
nytårslukning.
Det kan kun gå for langsomt, og jeg mener bestemt ikke, du bør vente til du
skal have gjort i stand.

Held og lykke med det.

Nette