/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Kan man fortryde et nytegnet abonnement ho~
Fra : Flemming Thor Hansen


Dato : 26-06-03 20:01

I Telias abonnementskontrakt står der følgende:

Citat:
2.5 Hvis abonnementskontrakten udleveres eller fremsendes til kunden
senest samtidig med iværksættelse af abonnementet, er kunden
berettiget til at fortryde aftalen, hvilket kan ske ved afsendelse af
meddelelse herom til Telia senest 14 dage efter modtagelse af
kontrakten.
Fortrydelsesretten gælder ikke, hvis kunden har taget tjenesten i
brug.

Citat slut.

Der er ikke noget sted i kontrakten, hvor der nævnes noget om at
telefonen er en del af "tjenesten". Der nævnes, at mobiltelefonen er
SIM-låst, og at man først kan få udleveret oplåsningskoden efter 6
mdr. uden at betale et gebyr.

Betyder det, at man kan købe en (billig) mobiltelefon samtidigt med
tegning af Telia abonnement, og derefter straks meddele Telia, at man
fortryder abonnementet, men beholder mobiltelefonen, uden at man får
ekstra regninger eller andre ubehageligheder????
Man skal naturligvis ikke tage SIM-kortet i anvendelse.
Og mobiltelefonen kan man jo få låst op, så den kan bruges med et
vilkårligt SIM-kort.

Har nogen prøvet dette?
--

Med venlig hilsen

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/


Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

 
 
C (26-06-2003)
Kommentar
Fra : C


Dato : 26-06-03 22:10

Nej det kan du ikke


"Flemming Thor Hansen" <a4-fjerndette@c.dk> skrev i en meddelelse
news:k5gmfvgl4du34lheogi3uud23fcmvb4m3b@4ax.com...
> I Telias abonnementskontrakt står der følgende:
>
> Citat:
> 2.5 Hvis abonnementskontrakten udleveres eller fremsendes til kunden
> senest samtidig med iværksættelse af abonnementet, er kunden
> berettiget til at fortryde aftalen, hvilket kan ske ved afsendelse af
> meddelelse herom til Telia senest 14 dage efter modtagelse af
> kontrakten.
> Fortrydelsesretten gælder ikke, hvis kunden har taget tjenesten i
> brug.
>
> Citat slut.
>
> Der er ikke noget sted i kontrakten, hvor der nævnes noget om at
> telefonen er en del af "tjenesten". Der nævnes, at mobiltelefonen er
> SIM-låst, og at man først kan få udleveret oplåsningskoden efter 6
> mdr. uden at betale et gebyr.
>
> Betyder det, at man kan købe en (billig) mobiltelefon samtidigt med
> tegning af Telia abonnement, og derefter straks meddele Telia, at man
> fortryder abonnementet, men beholder mobiltelefonen, uden at man får
> ekstra regninger eller andre ubehageligheder????
> Man skal naturligvis ikke tage SIM-kortet i anvendelse.
> Og mobiltelefonen kan man jo få låst op, så den kan bruges med et
> vilkårligt SIM-kort.
>
> Har nogen prøvet dette?
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Flemming Thor Hansen
>
> ______ __
> /\__ _\ /\ \
> \/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
> \ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
> \ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
> \ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
> \/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/
>
>
> Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar



Flemming Thor Hansen (26-06-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Thor Hansen


Dato : 26-06-03 22:29

On Thu, 26 Jun 2003 23:09:38 +0200, "C" <webspamREMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Nej det kan du ikke

OK det er da muligt at du har ret - men hvad gælder fortrydelsesretten
så. Er det bare en gang tom luft?
--

Med venlig hilsen

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/


Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Georg (26-06-2003)
Kommentar
Fra : Georg


Dato : 26-06-03 23:19

Fortrydelsesretten gælder aftalen. Altså aftalen om, at du får en
mobiltelefon til foræringspris mod, at du opretter et abonnement som du er
forpligtet til at betale i 6 mdr. Fortryder du aftalen, skal telefonen
(ubrugt) selvfølgelig også returneres.


> OK det er da muligt at du har ret - men hvad gælder fortrydelsesretten
> så. Er det bare en gang tom luft?
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Flemming Thor Hansen
>
> ______ __
> /\__ _\ /\ \
> \/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
> \ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
> \ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
> \ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
> \/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/
>
>
> Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar



Flemming Thor Hansen (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Thor Hansen


Dato : 27-06-03 19:06

On Fri, 27 Jun 2003 00:18:52 +0200, "Georg" <linesnuden@hotmail.com>
wrote:

>Fortrydelsesretten gælder aftalen. Altså aftalen om, at du får en
>mobiltelefon til foræringspris mod, at du opretter et abonnement som du er
>forpligtet til at betale i 6 mdr. Fortryder du aftalen, skal telefonen
>(ubrugt) selvfølgelig også returneres.
>

Jeg har nu forelagt hele kontrakten for en af Danmarks topjurister.
Konklusionen var klar: Den konkrete aftale omfatter ikke selve
mobiltelefonen, men er (ikke overraskende)kun et mobilabonnementet
mellem kunden og teleselskabet. Dette abonnement kan i det konkrete
tilfælde fortrydes på de betingelser, som er angivet i kontrakten.

Telefonen derimod købes derimod, som en aftale mellem køberen og
butikken. (Her kan der være forskel, hvis man køber den i en butik,
der ejes 100% af samme teleskab!! Fx en Orange, TDC eller Sonofon
butik) Telefonen er derfor ikke en del af aftalen/kontrakten og nævnes
heller ikke udover at der advares om, at den er SIM-låst.

Butikken får kun et tilskud af mobiltelefonselskabet, hvis de
samtidigt med salget får kunden til at tegne et
mobiltelefonabonnement. Det er en anden aftale mellem telefonselskabet
og butikken.

Der er således 3 aftaler på spil.
   1. En købsaftale mellem kunden og butikken vedr. telefonen.
   2. En abonnementsaftale mellem kunden og teleselskabet og
   3. En tilskudsaftale mellem butikken og teleselskabet.

Fortryder man købet af mobiltelefonen eller er der fejl/mangler på den
er det jo også forretningen, man skal henvende sig til og ikke
mobiltelefonselskabet.

Når mobiltelefonselskaberne SIM-låser, er det vel også delvist fordi
de ved, at de kunder der faktisk nærlæser kontrakten muligvis vil
opdage denne 'nødudgang'.
--

Med venlig hilsen

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/


Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste