Mærke på DVD
Fra : Daniel Jørgensen

Dato : 26-06-03 16:30

Hej NG!
Jeg kom til at se bag på mine dvd-kasser her i dag., og lagde mærke til et
lille skilt der forestiller et billede af verden, (jorden), med et 2-tal
i...
Hvad betyder dette mærke??
Vh.
Daniel Jørgensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-06-03 16:44

"Daniel Jørgensen" <cfs28974@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille skilt der forestiller et billede af verden, (jorden), med et 2-tal

Såmænd bare hvilken region dvd'en tilhører. Du kan også finde dvd'er med
samme mærke med flere tal i. Så kan de bruges i flere regioner (nemlig dem
som står angivet). På danske dvd'er vil der normalt stå et 2-tal, fordi vi
er i region 2.

--
Jens Thomsen

"Cinema is imperfection. You work very hard, and every day you fail"
- Charlton Heston

Fra : ML-78

Dato : 26-06-03 16:39

> [...]
> som står angivet). På danske dvd'er vil der normalt stå et 2-tal, fordi vi

Jeps. Og hvis der står 0 betyder det ingen regionskodning og kan således
afspilles i alle afspillere.

ML-78

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 26-06-03 16:50

> Jeps. Og hvis der står 0 betyder det ingen regionskodning og kan således
> afspilles i alle afspillere.

Det har jeg iøvrigt også undret mig lidt over ved de danske DVD udgivelser,
fx nogle af alle de der Stand-UP DVD'er som er kommet.

Hvorfor bliver de lavet i region 2 og ikke region 0?
Hvad skulle der være galt i at nogle udlændinge køber den og ser den?

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Lars Funck

Dato : 26-06-03 16:56

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bliver de lavet i region 2 og ikke region 0?
> Hvad skulle der være galt i at nogle udlændinge køber den og ser den?

Regionskodningen er opfundet som et forsøg på at styre udgivelser af film i
de forskellige dele af verden.

En film der kommer i biografen i USA, men flopper, vil ofte ikke komme i
biografen i Europa. Dette kan man gøre fordi filmene hyppigt kommer
tidligere i USA end i Europa. Filmselskaberne har derfor stor gavn af at
kunne vente med udgivelsen af en film i nogle dele af verden.

Dette betyder, at du ofte vil kunne finde region 1 (dvs USA og Kanada) film
på DVD omkring samtidig med at filmen vises i de danske biografer.

MVH

Lars

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-06-03 17:08

"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> skrev i en meddelelse

> "Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse

> Regionskodningen er opfundet som et forsøg på at styre udgivelser af film
> de forskellige dele af verden.

Det tror jeg nu nok, at Johnny ved. Spørgsmålet gik vist mere på, hvorfor
netop lige danske stand-up, der må formodes ikke at kunne sælges til andre
lande, er regionskodet. Det virker en smule, skal vi sige formålsløst.

--
Jens Thomsen

"Here lies David St. Hubbins... and why not? "

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-06-03 17:07

Jens Thomsen skrev :
> [...]
> netop lige danske stand-up, der må formodes ikke at kunne sælges til andre
> lande, er regionskodet. Det virker en smule, skal vi sige formålsløst.

Måske er jokene regionsbeskyttet... og beskyttelsen brudt

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 26-06-03 17:09

> [...]
> netop lige danske stand-up, der må formodes ikke at kunne sælges til andre
> lande, er regionskodet. Det virker en smule, skal vi sige formålsløst.

Netop!
Jeg tvivler meget på at hvis fx "Fem på Flugt" bliver en succes her hjemme,
at de så genoptrykker den i region 1 og sælger den til USA.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : René Jensen

Dato : 02-07-03 13:47

Johnny Jakobsen wrote:
> Jeg tvivler meget på at hvis fx "Fem på Flugt" bliver en succes her hjemme,
> at de så genoptrykker den i region 1 og sælger den til USA.

Man kan så vende det om og sige at det hvert fald ikke skader
producentens indtjening ved at lade f.eks. en dansk stand-up DVD blive
kodet til region 2, da salget til andre lande vil være minimalt at det
ikke vil kunne betale sig. -Skulle der være et par enkelte nordmænd
eller svenskere, som køber en kopi, så er det vel ikke det store
problem, da de jo også er i region 2.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : ML-78

Dato : 26-06-03 17:19

> Regionskodningen er opfundet som et forsøg på at styre udgivelser af film i
> de forskellige dele af verden.

Det besvarer dog ikke Johnny Jakobsens spørgsmål, og jeg kan godt forstå han
undrer sig. En lille, dansk udgivelse med en stand-up komiker har ikke noget at
gøre med at ville styre udgivelserne de forskellige steder i verden. Ved at
regionskode den begrænser man bare salget.

Når de store filmstudier gør det med deres store udgivelser, så er det korrekt
at det er for at styre markedet. Men ofte lader de mindre og ældre udgivelser
være region 0, fordi de jo selvfølgelig har interesse i, at der sælges så mange
som muligt. Med disse titler kan det sjældent betale sig at lave forskellige
udgivelser i forskellige dele af verden. Udgivere som Image og Criterion har da
også en del region 0 udgivelser, og det vil være fjollet at gøre andet - det
ville jo bare afskære dem fra noget af salget i andre dele af verden. Når nogle
af deres udgivelser alligevel er region 1 tror jeg det nogle gange hænger sammen
med spørgsmål om copyright. Det er sikkert billigere og nemmere at opnå licens
til at udgive en film, når man kun skal bekymre sig om copyright-spørgsmål i USA
og Canada. F.eks. kan der være copyright på en film i nogle lande i Europa, mens
den i USA er public domain.

Hvorfor den pågældende danske udgivelse er regionskodet har jeg ingen anelse om.

ML-78

Fra : PerX ...

Dato : 27-06-03 14:11

In article <bdf3tj$9kf$1@sunsite.dk>, jens@groenjord.dk says...

> [...]
> som står angivet). På danske dvd'er vil der normalt stå et 2-tal, fordi vi

Og så er der fx undtagelsen på mine Stargate DVD'er: Der står 2, men de
er region 2 og 4.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 27-06-03 14:44

"PerX ..." skrev

> Og så er der fx undtagelsen på mine Stargate DVD'er: Der står 2, men de
> er region 2 og 4.

Der er en del udgivelser, der både er region 2 og 4, men det skilter de
ikke altid med. Samme udgivelse er sikkert mærket med region 4 i
Australien... Jeg er f.eks. i besiddelse af en region 4-udgave af Monsters
Inc., som fungerer fint her i region 2

Mvh. Erland

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 02-07-03 14:54

Fra : René Jensen

Dato : 02-07-03 17:03

Magnus Dreyer wrote:
> Nu har jeg en ven som skal et år til USA. Jeg kan ikke give ham den DVD i
> afskedsgave, for jeg ved at han ikke vil kunne se den der ovre.

Man kan altså godt købe en DVD afspiller, som er eller kan gøres
regionsfri, og så er problemet altså ikke så stort, som folk gerne vil
gøre det til.

> På den
> måde har de mistet et salg, som kunne være undgået. Der er nok meget få
> amerikanere der kunne finde på at anskaffe sig De fem på flugt, men måske
> en del danskere der opholder sig kortere eller længere tid i USA kunne
> finde på at anskaffe sig filmen.

Jeg kan stadig ikke se hvordan det skulle vælte hele budgettet. Det er
muligt at enkelte personer ikke ønsker at købe en dansk produceret DVD,
fordi de f.eks. ikke kan "se" filmen når de er ude over region 2's
landegrænser, men stadigt vil jeg antage at den må have størst interesse
for de mennesker, som bor i Danmark. Ergo, tror jeg at det ene opvejer
det andet i længden ... skulle det endelig ske at jeg f.eks. tog til USA
og gerne ville se en dansk produceret DVD, ja, så købte jeg den da gerne
og fik den set på en regionsfri DVD afspiller, større kan problemet da
ikke være.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : ML-78

Dato : 02-07-03 17:08

> Man kan altså godt købe en DVD afspiller, som er eller kan gøres
> regionsfri, og så er problemet altså ikke så stort, som folk gerne vil
> gøre det til.

Nej, problemet er ikke særlig stort da den omtalte titel næppe har interesse for
andre end danske kunder. Men det begrunder ikke valget om at regionskode den,
når man lige så godt kunne have ladet være. Det tjener overhovedet ikke noget
formål.

ML-78

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 03-07-03 10:37

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-07-03 10:56

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at man kan købe en regionsfri afspiller lige meget
hvor
> henne i verdenen man er?

Næ, men du kan i hvert fald sagtens købe regionsfrie afspillere i USA.
Måske ikke lige mærkevarerne i hvilken som helst "highstreet store", men
det kan man jo heller ikke herhjemme. Problemet er ikke så meget at
finde en kodefri maskine, som det er at finde en maskine, der kan
forestå PAL-NTSC-konverteringen på forsvarlig vis. Modsat det europæiske
marked, så er de færreste, amerikanske fjernsyn multinorm, og det er
derfor temmeligt nødvendigt at have en afspiller, der selv kan finde ud
af konvertering. Malata og Cyberhome skulle være nogle af dem, der kan
klare en god konvertering også med korrekt skalering af PAL anamorphic
widescreen.

--
Jens Thomsen

"See you later, space cowboy..."

Fra : HKJ

Dato : 26-06-03 16:37

"Daniel Jørgensen" <cfs28974@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> lille skilt der forestiller et billede af verden, (jorden), med et 2-tal

Region 2, dvs. Europa. USA er region 1 og har et 1 tal i globen.

De fleste DVD afspillere er låst en region og kan derfor kun spille film fra
den region. Til mange afspillere findes der dog muligheder for at fjerne
denne regions lås, så de kan spille DVD'er fra hele verden.

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 26-06-03 16:42

> [...]
> lille skilt der forestiller et billede af verden, (jorden), med et 2-tal

Det betyder at der er region 2 DVD'er du har i din samling.

Region 2 DVD er de DVD der laves til Europa og er efterhånden stort de
eneste man kan købe i Danmark, så det er der ikke noget unormalt i.

-The Baptizer
www.area42.dk