hvad kører mine ram ??
Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 26-06-03 15:10

Hej Ng.
jeg sidder med et nyt Soltek SL75-FRN2-L og er meget forvirret ang. ram
hastigheden.

Jeg kører med en AMD XP1800+ Palomino og en 512 mb PC3200 blok.

Under opstart skriver den korrekt type / cpu hastighed (1533 Mhz) men
desuden skriver den Memory Speed 200 Mhz !!

Kører rammen så kun 200 mzh eller er det 200*2 =400 Mhz = DDR ram ???
Og er det, det samme når der står 133 Mzh = 2*133 = 266 mzh ???
Jeg har osse pillet lidt i bios under ram indstillinger men der går den fast
nogen gange, ligesom når man har overclocket (tror osse det er det der
sker )

Er der nogen der kan forklare mig alt dette så det er til at fatte.

jeg synes det er meget forvirrende med dette DDR ram. Det var sgu´ nemmere
med mit gamle SL75-KAV

Lige et tillægs spørgsmål..
hvorfor hedder det PC2100,2700 etc. ???
Det var da nemmere hvis det hed PC200, PC266 ,PC333, etc.ligesom
PC66,PC100,PC133,PC166
Hvordan kommer man frem til disse PC-betegnelser ?????

På forhånd tak ......

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-06-03 16:12

On Thu, 26 Jun 2003 16:10:21 +0200, [SANTA]-Cinnober wrote:

> jeg sidder med et nyt Soltek SL75-FRN2-L og er meget forvirret ang. ram
> hastigheden.

Okay... prøv at hente Aida (personal). Den kan bl.a. vise 'real' og
'effective' frekvenser på RAM og FSB under punktet motherboard/bundkort.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

Bare husk på at frekvensen på FSB og RAM ikke nødvendigvis behøver at være
ens. Dog yder systemet bedst hvis det de er ens.

> Er der nogen der kan forklare mig alt dette så det er til at fatte.

Står der ikke lidt i manualen? Et par eksempler måske?

> jeg synes det er meget forvirrende med dette DDR ram. Det var sgu´ nemmere
> med mit gamle SL75-KAV

Ja. Det er også noget pjat med at sige at noget RAM kører dobbelt så
hurtigt som det i virkeligheden gør.

> hvorfor hedder det PC2100,2700 etc. ???

Det peger på båndbreden.
PC2100: (133MHz x 64bit) x 2 <-- (Doubble Data Rste) giver båndbredten i
Megabit. Del det med 8 og du ender på 2100.

> Det var da nemmere hvis det hed PC200, PC266 ,PC333, etc.ligesom
> PC66,PC100,PC133,PC166

Ja, det er jo den aktuelle frekvens. DDR RAM er jo bare dobbelt så effektiv
ved samme frekvens.

--
Lars