Hi
"Herluf Kristensen" <hr_kristensen@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1101c9$0$76119$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kære PC
>
>
>
> Et forsigtigt kik ud i den fremtid jeg ser.
>
>
>
> Det står helt klart i stjernerne for mig, at skillelinierne mellem fagene
> bliver mere diffuse og udviskede i de kommende år. Jeg tror vi vil se et
> fagligt skolesystem som uddanner de unge mennesker meget individuelt,
> afhængig af den enkeltes ønsker. Tendensen til dette er allerede synliggjort
> med reform 2000.
>
> Der vil nok stadig være en basis indgang til de forskellige faggrupper, men
> længere henne i uddannelsesforløbet vil undervisningen foregå ved
> kursuslignende undervisning. Det vil betyde at den enkelte vil kunne vælge
> kurser ud fra en bred vifte af tilbud, således at uddannelsen bliver skruet
> sammen efter den enkeltes ønsker. Det vil således være op til den enkelte at
> vælge eller fravælge AutoCad som en del af ens uddannelse.
>
Nu må jeg nok indrømme, at jeg er en smule gammeldags på det område, jeg har
nemlig en kæphest der indebærer at jeg er en smule , mistænksom overfor
programmer man starter og bruger ,uden at spørge eller blot overveje hvad der
ligger under menu punktet. ------ programmer som AutoCAD er jo generelt gode
til at afdække noget af hvad P.C. teknologien handler om på flere planer ; skal
jeg have en circle peger jeg på "Circle" og hvis jeg peger på Line får jeg en
linie ------- det jeg mener er, at når der er tale om tekniske fag, erstatter et
CAD program jo meget af den matematik der ellers kan være svær at få føling med,
men du har jo hands-on fornemmelse af hvordan tingene bevæger sig på planerne ,
når en ting ændres i 3D.
------------- Det var så min gamle kritik af AutoCAD undervisningen som jeg har
set den, altså at alt blot er som et stykke papir du tegner circler og linier
på, men skal du udføre en ting i plade, jamen så burde man vel tegne tingen og
regne målene ud, og ikke tegne den færdige ting, bare for at have en huskeseddel
med mål på.
Jge ved udmærket at jeg ikke blot kan sige " sådan var det for mig" og sådan kan
alle altså så lære et besværligt program, -------- men det er alligevel min
kæphest, at et praktisk konkret projekt, lærer dig mere om CAD end alverdens
begynder bøger ,faktisk er min erfaring, at begynder bøgerne er de
sværeste, ----- ikke de telefonbog tykke nogen, men alene det at komme igang og
forstå .
Samtidigt kan fremtidsikringen nærmest jo indbygges, alt efter hvilket projegk
og til hvem, ----------- Men naturligvis kan jeg da nemt stå på afstand og
undre mig over, at elektronik mekanikerne ikke tegner deres kabinet i CAD og får
det skåret et andet sted på skolen, så ville de da have prøvet at CAD er en
direkte link til produktion også, samt have fået et helt færdigt resultat.
> Forestil dig at uddannelserne bliver fragmenteret, adskilt i enkeltdele.
> Alle delene skal læres, men ikke nødvendigvis i et bestemt mønster, noget
> kan feks. fås på et kursus hos smedene, noget andet hos tømrerne osv. Til
> sidst ender det med at alle dele af uddannelsen er nået og man er udlært. Ud
> over de specifikke faglige dele af uddannelsen, som decideret henvender sig
> til en bestemt uddannelse, vil der sikkert være krav om nogle valgfrie dele
> som også indgår i uddannelsesforløbet.
>
Ja det kanjeg godt forestille mig, og det er én rigtig god ide, især når man når
man først er indenfor systemet, kan skifte linie og tage sin kompetance med sig.
Det er jo netop den slags tilbud man kan tage stilling til og som giver flere en
bedre chance for at finde det rigtige fag, altså en valgfrihed det første
halvanden år og så moduler , -----------
> Fagskolerne bliver således en slags centre, hvor uddannelserne ikke er
> trinopdelt, men kører derudaf i en lind strøm. I samme lokale vil lærlinge
> blive undervist sammen med efteruddannelser, kursister m.v. Det bliver en
> stor opgave at styre dette system, men jeg tror det kommer. Man kunne måske
> forestille sig, at den ihærdige elev blev hurtigere færdig end den dovne.
> Man kunne forestille sig, at lærlingen blev sendt på skolen, når
> virksomheden havde en stille periode. Et sådant system ville være meget
> fleksibelt og sandsynligvis sjovere at have med at gøre for samtlige
> implicerede.
>
Jo, mere ansvar og en blandet skare vil altid have en gavnlig indflydelse og vil
også bryde mønstre samt opfordre til et større sammenhold ,men hvor du i rigtigt
gamle dage, så lærlinge systemet for de bogligt svage , bliver fagene
efterhånden så specialicerede, at jeg frygter der må noget nytænkning til ,for
at samle op omkring de dropout's som jo er en vis procent del , --------- og i
nogle fag hvor specialiceringen måske er alt for meget på "mestrenes"
betingelser eller hvor forestillingerne ikke helt passede med udviklingen bare
på kort sigt, kan jeg da godt forstå at svendebrevet er afskaffet, -------- men
hvis uddannelserne bliver lagt an på at firmaerne forventer at der bliver brug
for højt specialicerede netværks teknikere og det så viser sig at plug-and- play
fungerer udmærket , så er det vel skolerne der må tegne fremtidens forventede
krav , nærmere end en kortsynet brance.
>
>
> Du skriver, at de fleste har et mere eller mindre naturlig talent for at
> tegne i hånden. Dette kan jeg absolut ikke være enig med dig i. Alt for
> mange får aldrig lært at tegne i hånden og vil du tegne i AutoCad, er det en
> nødvendighed, for mig at se, at kunne tegne i hånden så man forstår hvad det
> hele betyder. AutoCad laver jo bare stregerne, men hvornår er det kontur
> streger, imaginære, kortstreg, måludførende osv. Hvordan tegner man gevind?
> Hvordan laver man snittegninger? Nej PC, man lærer altså ikke fagtegningens
> grundlæggende principper ved at anvende AutoCad, der må en indføring i div.
> tegningsregler til først.
>
Eh, ------- det er min påstand, at du alligevel skal udvikle ganske bestemte
områder i hjernen, for at få en "fornemmelse" af helhed og dimention . Men vi
taler jo ikke om perspektiv tegning eller kunstneriske præstationer, medmindre
du altså vil lære noget meget sværere, for at håndtere noget mere simpelt.
AutoCAD kan sagtens bruges til at få en "analog" fornemmelse af scale og helhed
, men ikke ved at tegne circler og linier. Ikke uden et praktisk projekt ellers
sker der det sædvanlige som du kan læse på alle lister om CAD ; jeg har
arbejdet med 2D CAD nu i 8 år, men jeg synes stadig 3D er enormt svært" ;
jovidst, -------- men hvis man starter med 3D , så synes man 2D er alt for nemt,
og sådan noget som at dimensionere en tegning skal bare overståes.
Nu kan jeg selvfølgelig nemt være hellig, fordi jeg personligt er meget
engageret i noget der vender op og ned på alle disse begreber, og mit eget
arbejde stiller på den måde alvorlige spørgsmål ved meget grundlæggende rutiner
metoder samt hele indstillingen til det at bygge et hus, og dermed er jeg også
på kant med de programmer der bliver benyttet, ----------- det er en længere
historie du kan se noget af ved at følge mine links, men for mig at se, handler
det idag i lige så høj grad om en identitet . Folkeskolen har jo allerede
formået at give det sociale indhold og Dinusaure som jeg har efterhånden
accepteret, at "det faglige" rangerer på linie, ikke højere end det sociale ,og
det er her skolerne ikke kan få nok ros fordi de har evnet at følge med.
Der er bare et lille problem med at dele undervisningen i for mange kurser og
efter uddannelser, ------------ måske skal jeg prøve at forklare dette på en
anden måde ; folkeskolerne skal nu modtage langt flere DAMP børn og alting vil
blive en sammenæltning hvor lærere og pædagoer helt tilfældigt af deres
forståelse af f.eks. forskellen melem DAMP og Autisme, sat til at "integrere"
børn med disse problemer, fordi kommuner og amter i rigid kassetænkning , nægter
at se fakta. Mange af de børn vil finde en plads i det sociale hiraki i klassen
men mange og vel at mærke en stigende andel, vil ikke møde den forståelse og
viden, som de fra-sparede special skoler kunne kompencere, --------- det er de
samme børn skolerne vil møde om 10 år, hvor kravene fra folkeskolerne måske er
helt anderledes end vi forestiller os idag, måske vil folkeskolen efterlyse
noget der tilsvarer mester læren , måske vil efterspørgslen efter "fag" være
større end efterspørgslen for efter uddannelser.
Du vil nok mene at noget af det jeg har skrevet er noget vrøvl, men hvis nu det
er rigtigt som nogle meget dygtige folk har sagt, at de byggemetoder jeg står
for, om 20 år vil ses overalt, ---------- så kan du nemlig godt skrotte en stor
del af det man altså skal lære , hvis man idag vil bruge en computer til at
projektere en bygning ,hele grund indstillingen faktisk og samtlige
applikationer og den "Lego-Thinking" , som indebærer mere papir end nogensinde ,
for mig at se er det faglige hele omdrejningspunktet ; se blot på hvor grimme
bygninger efterhånden er ; det er der vel ikke noget at sige til , når det er
vigtigere at blive en berømt arkitekt, end at bygge et hus mennesker kan bo i.
Specialiceringen kan jo ikke undgåes, men hvis der skal udvikling til, nytter
det jo ikke at du ikke aner hvad der grundlæggende sker i et CAD program og
hvorfor alle CAD programmer faktisk er "ens".
Og hvad med de unge der før kunne blive gode eller dovne håndværkere, men
idetmindste havde mulighed for en faglig uddannelse, --------- det er her jeg
synes det halter langt bagefter, fordi når de kan bruge computeren til spil, så
kan de også lære CAD , især hvis der er konkrete og praktiske projekter som gør
det i 3D , istedet for circler og linier ----------
>
>
> Jeg er helt enig med dig i, at forventningerne ligger til fremtiden og ikke
> hjemme hos mester og at skolerne må kunne skue ind i fremtiden for at indfri
> disse forventninger.
>
Jo, men jeg er mere bange for de forventninger man kan frygte, og de extra
byrder skolerne kunne blive forpligtet til at varetage, når amtspolitikere har
leget sognerådsformænd med skyklap ,der hellere vil ansætte to nye medarbejdere,
end at sanere familiernes økonomi og give en relevant støtte, ------------ som
retningen går pt. er det vigtigere at ansætte flere i forvaltninger end at
støtte familierne, og der vil nok ikke være mange studenter, i de sociale
grupper, familierne og de unge bliver "kunder" i et Kafka'sk byrokrati der
aldeles ikke tager udgangspunkt i det enkelte barn , men i hvor mange kommunale
jobs , der kan presses ud af både handicap og det sociale område og når de har
spillet fallit og "brugt" ti gange så høje "beløb" end der skulle til at støtte
familien med en målrettet indsats, ------- så frygter jeg at sorteper bliver
givet videre og skolerne skal udføre noget af det, som byrokraterne glemte var
meningen med det hele. ----- For en grådig Amtspolitiker eller overvægtig
socialchef, kan en fagskole jo på afstand minde om et projekt.
Men det er jo en helt anden, og desværre ret sørgelig historie, Pt. har jeg
intet at udsætte på fagskolerne og min ene søn fik en rigtigt god uddanelse
, ------ men jeg håber skolerne bibeholder deres kompetance og ikke bliver sat
under pres for at rette op på de skader som sociale fordomme og lokal kommunal
kassetænkning i _højere og højere_ grad medfører, ----- så vil det nemlig
blive som at køre gennem Lapland på en punkteret cycle. Fordi den faglighed både
socialt og fagligt står for på skolerne, den halter det en smule med andre
steder.
Så godt nok kan man forudse teknologien, men desværre kan man også forudse andre
ting.
Undskyld det lidt lange svar, men det er jo ikke bare ligetil.
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2197.html