nForce2
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-06-03 13:17

Jeg er på udkig efter en afløser til mit ECS K7S5A. Og som sagerne
står nu, ser det ud til, at nForce2 er vejen at gå.

Men hvilken chipsæt kombination?

Jeg har et grafikkort, der svjh, er mage til de, der er indbyggede i
nForce2-IGP (jeg har et GF4 MX440), så onboard grafik er ikke
nødvendigt.

Jeg har også et godt lydkort, der har en FireWire port (Creative
Audigy 2) så lyd og evt. FW er ikke nødvendigt heller.

Og hvilken producent?

Jeg har et ASUS bundkort (TX97-X) der kører fortrinligt på 5 eller 6
år, så jeg er ikke bange for, at hoppe på ASUS igen.

Nogle nForce2 boards er, ihvertfald på edbpriser, rated til 400 MHz
FSB, andre er ikke. Hvor mange af dem kan rent faktisk understøtte en
CPU med 400 MHz FSB?

Der har været meget tale om performance set i forhold til synkron og
asynkron hastighed mellem ram og CPU. Hvis man regner Dual Channel ind
i ligningen, hvad gør det så af forskel? Teoretisk set, burde et setup
med dual channel PC1600 ram, kunne fodre en cpu med 400 MHz FSB, men
er det tilfældet?

Hvem/hvad gavner den overskydende ram båndbredde på eks. et setup med
dual channel PC2700 ram og en 333 MHz FSB processor? AGP porten? PCI
bussen? Begge? Flere?

Jan Rasmussen