Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G3. Er det godt til sportshaller?
Fra : Peter

Dato : 26-06-03 08:42

Jeg overvejer at købe Canon G3 pga. de mange manuelle indstillingsmuligheder
da det ofte skal bruges til at tage billeder i indendørs sportshaller.
De ca. 5000 kr er hvad jeg vil bruge på et kamera.

Er der nogen der har erfaring med det?.

Evt. hvilke indstillinger indstillinger der skal bruges for at få de bedste
billeder, jeg er godt skal over at man skal prøve sig frem men et skub i den
rigtige retning ville være rart.
Jeg regner ikke med at købe en flash lige med det samme.

Mvh Peter

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-06-03 13:28

"Peter" <no@replay.dk> wrote in news:bded1k$2ma8$1@news.cybercity.dk:

> Evt. hvilke indstillinger indstillinger der skal bruges for at f† de
> bedste billeder, jeg er godt skal over at man skal pr›ve sig frem men
> et skub i den rigtige retning ville v‘re rart.

På G3 er der en drejeknap med en masse programmer på. Det ene af dem er et
ikon af en mand der løber. Det er til motiver i bevægelse. Det vil nok være
et fint sted at starte, og så ellers kaste sig over manualen hvis ikke det
er tilfredsstillende. :)

Men kameraer som S40/S45/S50 har jo næsten de samme indstillingsmuligheder,
så de var måske også værd at tage med i betragtning? G3 er forholdsvis
stort (jeg har det selv, og til tider ville jeg da ønske det var mindre, så
det lige kunne være i en lomme eller lignende)

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-06-03 18:58

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> På G3 er der en drejeknap med en masse programmer på. Det ene af dem
> er et ikon af en mand der løber. Det er til motiver i bevægelse.

Ups, den med den løbende mand er ikke på G3. Men på A70 eller også var det
S45/S50 jeg har set den på. Har været i krig med alle 4 kameraer den sidste
uges tid og de knapper ligner hinanden så dem forvekslede jeg lige.

Der er dog ikke noget problem i at lave din egen lille tilpassede opsætning
til fotos i sportshal på nogen af kameraerne uanset om der er den løbende
mand eller ej.

Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-03 19:50

> [...]

> S45/S50 jeg har set den på. Har været i krig med alle 4 kameraer den
> sidste uges tid og de knapper ligner hinanden så dem forvekslede jeg lige.

De har det begge to. Hjulene er ens, bortset fra, at S45 har et C for
Custom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steffen

Dato : 27-06-03 00:51

> [...]

> stort (jeg har det selv, og til tider ville jeg da ønske det var mindre, så
> det lige kunne være i en lomme eller lignende)

G3 har et mere lysstærkt objektiv end S40/S45/S50, hvilket er en fordel
ved fotografering af bevægelige motiver

mvh
steffen

Fra : K

Dato : 26-06-03 17:29

Den indbyggede blitz i (stort set) ethvert kamera er værdiløs i en
sportshal. Skal du have tilstrækkeligt lys, er en kraftig ekstern blitz et
must.

G3/G5 (som er ved at afløse G3) har mulighed for ekstern blitz - det har
S45/S50 ikke (jeg har selv et S40, der tager fremragende billeder og er
meget fornuftigt i størrelsen - men jeg savner muligheden for bedre lys).

Fra : Peter

Dato : 27-06-03 01:54

Det er blandt andet muligheden for ekstern blitz der tiltaler mig foruden de
manuelle indstillinger.

Kan man kun bruge biltz fra Canon eller kan man købe uoriginale som har en
god kvalitet/pris i forhold til canon's

Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-06-03 07:51

"Peter" <no@replay.dk> wrote in message
> Jeg overvejer at købe Canon G3 pga. de mange manuelle
indstillingsmuligheder
> da det ofte skal bruges til at tage billeder i indendørs sportshaller.

Mange manuelle indstillinger øger ikke lysfølsomheden, men giver mulighed
for at vælge om det skal være uskarpt på grund af bevægelse eller manglende
dybdeskarphed.

Jeg er selv bruger af et Nikon CoolPix, og til fografering i haller
(folkedans) har jeg næsten opgivet det. Blixt kan ikke række ret langt, og
giver en masse skygger. Uden blitz er der ikke lys nok. Så vælger kameraet
en lukkertid på 1/8 til 1/2 sekund, og selm om jeg måske kan holde kameraet
stille, så er personerne uskarpe på grund af bevægelse.

Så jeg er gået tilbage til min gamle spejlreflex med en 105mm bl 2.0. Fra bl
2.8 til 5.6 giver den rigtigt skarpe billeder. Sammem med en 400 ASA
(sommetider 1600ASA) film har jeg nu lukkertider, fra 1/30 til 1/250 sekund,
og så er der ikke rystede og uskarpe billeder imellem. Det er stort og
tungt, og det kan ikke lige være i en lomme, men det duer...

Bo //

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-03 08:13

Bo Bjerre <post@sidebanen.dk> wrote:

> [...]
> en lukkertid på 1/8 til 1/2 sekund, og selm om jeg måske kan holde
> kameraet stille, så er personerne uskarpe på grund af bevægelse.

Og du har stillet den på "Sport", formoder jeg

> [...]
> sekund, og så er der ikke rystede og uskarpe billeder imellem. Det er
> stort og tungt, og det kan ikke lige være i en lomme, men det duer...

Coolpix 3100 har også blænder 2,8 og ISO 400. Så burde den da bruge
samme lukkertid som dit spejlrefleks med 400 ISO film og blænder 2,8.
Men bruger du telen, hvilket man vel ofte bliver nødt til, falder den
største blænderåbning til 4,9, og det kan jo forklare den langsomme
lukkertid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-06-03 08:57

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> [...]

> Men bruger du telen, hvilket man vel ofte bliver nødt til, falder den
> største blænderåbning til 4,9, og det kan jo forklare den langsomme

Der komme vel osse en dag, hvor digital kameraerne kan være med.
Lysfølsomheden afhænger af objektivets blænde, af lukkertiden og af arealet
af den enkelte pixel. Man kan godt booste forstærkningen i elektronikken, så
det ligner 400ASA, men så kommer der støj og ringere kontrast. Desuden er de
små zoomobjektiver ikke perfekte ved fuld åbning. Der er een løsning, og det
hedder CCD'er med større areal. De koster flere penge. Om 3-4 År vil jeg
sikkert skifte mening, men så runder mit ældste Nikon hus 30 år, uden fejl.

Min Coolpix 990 (kostede ca 10.000 da jeg købte den) har et sports-program,
og det virker, men jeg er så gammeldags, at jeg starter med at måle lyset og
stille blænde og lukker. Så kan jeg koncentrere mig om fotografere.

Bo //
-håbløst gammeldags, men til at overbevise

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 27-06-03 21:28

....fra subj:

Kort sagt: nej!
Men det kommer jo an på hvad du skal fotografere... Sport kræver som oftest
hurtige lukkertider (det er det alle de løbende mænd (=sportsindstilling)
prioriterer...). Og hurtige lukkertider kræver lys. Lys får man med følsomme
film/sensorer, "hurtige" optikker (lave blændetal=meget glas) og/eller gode
flash'er.
Hvis du vil tillade dig at bruge flash (de færreste sportsudøvere har det
godt med at få fyret en blitz i hovedet i det kritiske øjeblik!), er det en
fordel med et kamera, der accepterer en ekstern flash. De indbyggede er
normalt ubrugelige i en sportshal.
Og jo mere lysfølsom optik des bedre - Canons G-serie hører svjv. til de
bedre i den retning (men jeg tror nu ikke det er nok til at få taget gode
billeder uden en OND flash).

Mht. lys så kig evt på:
http://www.nizedesign.com/rdo.html (scannet fra en 10x15 på en skodskanner

Det er taget i en hal med TV-lys og en 400asa film til en 85mm/1.8 på fuld
blænde - jeg husker det som 1/60s. Det er meget mere "lys" end du får på en
G3'er (say 10-20 gange så meget?). Hvis man kan abstrahere fra den generelle
uskarphed (hovedmotivet _er_ faktisk displayet i baggrunden) er det faktisk
taget på aaalt for lang lukkertid hvis man vil fryse en situation - endsige
holde en let tele i hånden! Og det fremgår!

Sidst men ikke mindst vil jeg påpege at de fleste digitalkameraer, jeg har
prøvet, har en i sportssammenhæng (ok, de siger vist skak er en sport?)
ulidelig "feature": Der går lang tid fra du trykker til billedet er taget...
Hvilket gør det meget svært f.eks. at fange en bold...

Beklager jeg sikkert skød lidt ved siden af!
Mvh.
Anders

Fra : .J.S...

Dato : 27-06-03 22:04

"Anders Frederiksen" <nize@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blænde - jeg husker det som 1/60s. Det er meget mere "lys" end du får på

Nå ja overdrivelse fremmer forståelsen.
En G3 er jo en 35-140mm f2.0-3.0.
Så ved 85mm er den vel omkring et stop langsommere.
Et andet problem er så at G3 godt kan køre iso400 men der vil være ganske
meget støj fra ccd'en.

> [...]
taget...
> Hvilket gør det meget svært f.eks. at fange en bold...

Det er jo egentligt ikke et digitalt problem, de fleste mindre analog
kameras har præcist samme problem. Det er autofocus som er langsom. Hvis man
bruger manuel focus eller låser focus så bliver billedet taget straks.

Men ellers enig i konklusionen, indendørs action uden blitz kræver en dSLR
som f.eks en Canon 10D. Har ikke prøvet at bruge en i praksis men ud fra de
test man kan læse så er der ikke generende støj ved iso800 og ved iso1600 er
det stadig anvendeligt.
Og en 80mm 1.8 eller sågar 1.4 er jo til få til det kamera da det jo pga den
lidt mindre ccd er en 50mm (brændvidde x1.6).

mvh/JS

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 30-06-03 01:15

"Peter" <no@replay.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at købe Canon G3 pga. de mange manuelle
indstillingsmuligheder
> da det ofte skal bruges til at tage billeder i indendørs sportshaller.

Som andre har bemærket, så er en ekstern flash et absolut must i en
sportshal, medmindre at man er ejer af proff-udstyr til et 6-cifret beløb,
som kan tage støjfrie billeder ved ISO 1600...
Så på dette punkt er G3 et emne, som en af de få kameraer i prisklassen kr.
5.000,- med flash-sko.

Men problemet er udløserhastigheden, altså forudsat at du skal tage action
billeder og ikke opstillede hold-billeder.
G3'ens autofocus føles i actionsammenhæng fortvivlende langsom, og har du
endelig fået indstillet fokus, så får du oven i hatten en ekstra
forsinkelse, da der lige skal måles lys inden lukkeren åbnes. Lysmålingen
(incl. et ekstra "for-blink") går iflg. min erfaring langsommere med en
ekstern blitz (Canon 420EX) end med den indbyggede. Forsinkelsen (med
præ-instillet fokus og ekstern blitz) er ca.½ sekund (en fornemmelse, ikke
målt), hvilket jo er en evighed i sportssammenhæng.

Så min vurdering af mit G3 er, at det tager fremragende billeder - hvis du
har tid nok.
Til action billeder er det ikke særligt godt, men her sammenligner jeg med
mit gamle analoge SLR - jeg har ikke erfaring med andre digi-kamereaer, så
måske er de andre prosumer digi-kameraer ligeså ringe indenfor denne
diciplin....

M.v.h.
Poul Bundgaard