Afmontere Svinghjul
Fra : Tim Sørensen

Dato : 25-06-03 22:46

Jeg har fået af vide at for jeg kan montere en lysspole(generator)
i min motor, er det nødvendig at tage svinghjulet af.

Er der noget som jeg skal være opmærksom på / forsigtig med ved at tage det
af?

Er her nogle som selv har prøvet det, og som vil gi´ et råd?

Motoren er Mariner 25 fra midt halvfemserne.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : N/A

Dato : 26-06-03 07:12

Fra : AJ

Dato : 26-06-03 07:12

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> wrote in message
> Du skal med al sansynlighed bruge en aftrækker, som er et specialværktøj.

Jeg har med held benyttet en ankerkæde, en donkraft og et stykke svært
tømmer som aftrækker. Kæden førtes igennen huller i svinghjulet og rundt om
tømmerstokken. Donkraften trykkede på enden af krumtappen og på
tømmerstokken.

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 26-06-03 09:53

Jeg må stærk fraråde AJ forslag...
Det kan lykkedes, men chancen for at det går galt er meget større..

Køb en aftrækker, speciel dims som skrues ned i centrum.
Derefter skal en bolt spændes godt til, og så et hårdt
slag med en tung hammer, vupti så er den klaret..

Hvordan selve strøm spole skal monteres kan jeg ikke hjælpe med, det er
jeg sikker
på der er en der kan.

mikael

Fra : Tim Sørensen

Dato : 26-06-03 11:40

"Mikael Block Christensen" <mikael-block@ofir.dk> wrote
> Køb en aftrækker, speciel dims som skrues ned i centrum.
> Derefter skal en bolt spændes godt til, og så et hårdt
> slag med en tung hammer, vupti så er den klaret..

Hvor kunne man eventuelt købe sådanne en aftrækker henne?
Hvilket prislag ligger vi i?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 26-06-03 12:13

Tjaaa..
Prøv at kontakte:
Adresse
Ketner Outdoor A/S
Vibeholms Allé 15
2605 Brøndby
Tlf: 43 27 11 66
Fax: 43 96 10 14
outdoor@ketner.dk

Eller tag motoren under armen, måske vil det lokale bådmotor
værksted tage det af for en pils...?

mikael

Fra : Tim Sørensen

Dato : 26-06-03 12:43

"Mikael Block Christensen" <mikael-block@ofir.dk> wrote
> Prøv at kontakte:
> Ketner Outdoor A/S

Har jeg prøvet.
De siger at jeg skal kontakte en forhandler.

> Eller tag motoren under armen, måske vil det lokale bådmotor
> værksted tage det af for en pils...?

Jeg har snakket med en forhandler, men har har ikke tid før
om laaaaang tid :(

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-03 17:16

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bdeih2

> Hvor kunne man eventuelt købe sådanne en aftrækker henne?
> Hvilket prislag ligger vi i?

Det kommer an på, hvor stor den skal være, og hvor mange arme, den skal have.
Men Biltema og Harald Nyborg har den slags...

Claus

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 27-06-03 06:06

> Det kommer an på, hvor stor den skal være, og hvor mange arme, den skal have.
> Men Biltema og Harald Nyborg har den slags...

En svinghjuls aftrækker har ikke arme... det er kun et stykke
rundt jern med udvendigt gevind og en bolt i midten.
Den er magen til dem man bruger, når man afmontere kranksættet
på en racercykel.

mikael

Fra : Ivar

Dato : 29-06-03 10:51

Mikael Block Christensen skrev:

> En svinghjuls aftrækker har ikke arme... det er kun et stykke
> rundt jern med udvendigt gevind og en bolt i midten.

Man kan både bruge dem med arme og dem uden.
Dem uden er lettest at arbejde med, men skal passe lige præcis
til det gevind der er i svinghjulet. Dem med arme er mere universelle,
men kan være noget jammerligt noget.

Ivar

Fra : AJ

Dato : 29-06-03 15:23

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> Man kan både bruge dem med arme og dem uden.
> Dem uden er lettest at arbejde med, men skal passe lige præcis
> Dem med arme er mere universelle,
> men kan være noget jammerligt noget.

Det kan jeg skrive under på. Især de tobenede; de har svært ved at "holde
balancen". Så er ankerkæden bedre

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-06-03 18:24

Det er altså primært fordi 95% af alle de aftrækkere ikke-professionelle
bådfolk (og perlestens-mekanikere, for den sags skyld) bruger er noget
billigt lort fra Harald Nyborg. En god 2-benet er mindst lige så god som en
billig 3-benet, og så holder en ordentlig aftrækker hele livet, hvis man
bruger den korrekt.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-03 20:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billig 3-benet, og så holder en ordentlig aftrækker hele livet, hvis man

Ja, men det skal vel ses i lyset af, om man vil give kr. 2000,- for en
aftrækker, hvis det er et stykke værktøj, man sjældent bruger!

Der er vel en grænse for, hvor tit manden adskiller sin motor. Jeg kunne da
godt give ham et link til professionelle værktøjfirmaer, men mon ikke det
ville være usandsynligt at han ville bruge så mange penge på det?

Claus

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-06-03 22:27

Jamen, det er da muligt. - men det er jo ikke de 2-benede aftrækkeres skyld.

Vi burde være bedre til at købe noget ordentligt værktøj og være lidt
venligere til at låne til/af hinanden. Det er jo bedre hvis en 2000 kr
aftrækker bliver brugt 20 gange, end hvis en til 100 kr kun bliver brugt en
gang og ødelægger både sig selv og det den skal trække af.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-03 23:04

> [...]

> aftrækker bliver brugt 20 gange, end hvis en til 100 kr kun bliver brugt en
> gang og ødelægger både sig selv og det den skal trække af.

jaja, men folk der har både har sikkert også et begrænset budget!

Har du virkelig råd til at være filantrop?

Jeg har masser af dyrt værktøj og maskiner, men mange har ikke råd til at låne
det. F.eks. har jeg en excentersliber, der koster 5300,- i butikkerne. Vil folk
låne den slags af mig er det ok, men jeg forventer så også, at det bliver
repareret/erstattet hvis det bliver ødelagt, mens folk bruger det, og det siger
de fleste nej til. Da har jeg indtil nu ikke har oplevet, at der er nogen, der
vil påtage sig det ansvar, får de den lille Bosch, der kun koster kr 800,-

Samtidig har jeg *meget* dårlige erfaringer med at udlåne værktøj til folk,
hvor man efterfølgende kan se, at det bliver nærmest mishandlet, fordi det
bliver anvendt til noget helt andet end formålet.

Det sidste eksempel jeg så af den slags, var, da jeg lånte min dyreste Snap-On
momentskralle ud. Da jeg kom for at se, hvordan det gik, stod han og brugte den
som hammer!! - og han var faglært håndværker...
(det er en nøgle til kr. 2600!)

Jeg har altid være meget hjælpsom med at låne værktøj ud, men efterhånden som
det kostede mig flere og flere penge, så er jeg stoppet helt med det.....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-06-03 18:58

Jeg er ikke uenig med dig. Det er bare ærgeligt, ikke ??

Her til foråret havde jeg lidt travlt, så en af mine venner (der polerer
biler) tog hans polermaskine med ned i havnen. Hold da op en forskel. På 2
timer blev båden flottere end den nogen sinde har været. Hvis han en dag får
brug for at låne min DeWalt kapsav
(http://www.dewalt.com//ProductImages/PC_Graphics/Photos/DEWALT/TOOLS/LARGE/
7/DW703%_1.jpg) så kan han låne mig med (hvis jeg er utryg ved om han kan
passe på den). Måske får han så også lyst til at polere min båd til næste
år.....

Sejlads handler jo (også) om at bruge noget fritid sammen med gode venner.

Bjarke
(Måske naiv ....)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-03 17:13

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> [...]
> tømmer som aftrækker. Kæden førtes igennen huller i svinghjulet og rundt om
> tømmerstokken. Donkraften trykkede på enden af krumtappen og på

Og så er man helt sikker på, at det svinghjul *ikke* længere er afballanceret!

Claus