Hvormeget kan man forvente en motor lader
Fra : Michael Pedersen

Dato : 25-06-03 21:41

Hej

Et sidste spørgsmål før feriestart

I Frønsen ligger en Volvo MD 17C, ca 35 hk. Hvor meget kan jeg forvente den
lader med per time? Jeg har en køleboks der bruger 4A/h, altså et 96 Ah
batteri per dgn. Det kræver jo noget ladning per døgn hvis vi skal kunne
følge med.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-03 01:00

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:%MnKa.145

> [...]
> lader med per time? Jeg har en køleboks der bruger 4A/h, altså et 96 Ah
> batteri per dgn. Det kræver jo noget ladning per døgn hvis vi skal kunne

Hvis jeg kører nu, hvornår kan jeg så være i spanien?

Du må komme med nogle flere oplysninger. Hvilken generator har din motor?

En almindelig generator er som oftest på 50 amp, men ældre generatorer kan
sagtens være mindre, f.eks. 35 amp.Sluttelig kunne det være, at din motor havde
dynastarter, men det tvivler jeg dog på, når den er så stor.

Men et gæt på 20-25 amp/timen er nok ikke helt ude i skoven...

Claus

Fra : AJ

Dato : 26-06-03 06:30

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> Men et gæt på 20-25 amp/timen er nok ikke helt ude i skoven...

ampere i timen?

Fra : John

Dato : 26-06-03 10:24

Ah = Ampere i timen
A= Ampere
h= hour= time

John

Fra : AJ

Dato : 26-06-03 14:55

"John" <john@lydom.dk> wrote in message
> Ah = Ampere i timen

Suk

Fra : Torben

Dato : 26-06-03 12:42

et lille tillægsspørgsmål....
apropos dynastarter...hvad kan man forvente den lader med?, har en vire 7
med dynastart

mvh

Torben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-03 17:05

"Torben" <tgh@inbound.dk> skrev i en meddelelse news:3efada3e$0$5133

> et lille tillægsspørgsmål....
> apropos dynastarter...hvad kan man forvente den lader med?, har en vire 7
> med dynastart

Det kommer jo an på dens størrelse

Men normalt er det en 8-11 amp, der sidder på en motor som Vire. Er de meget
større, begynder det at blive et problem med at have hk nok, hvis du også skal
sejle.

Men bemærk, at den maksimale kapacitet opnår du kun ved høje omdrejninger og
med en dynastarter, der er ren og godt vedligeholdt. Modsat en generator lader
en dynamo ikke særlig godt ved små omdrejninger.

Claus

Fra : hhmcsv

Dato : 27-06-03 20:10

Altså, den strøm man kan forvente at lade med afhænger selvfølgelig af
generatorens størrelse, som det også fremgår af svarene ovenfor. Men det
afhænger også af, om der afgives en spænding som kan drive en rimelig
strøm til batteriet. De fleste regulatorer til generatorerne er beregnet
til biler, hvor generatorspændingen holdes konstant ved ca. 14,4V. Det
er et kompromis, som sikrer at batteriet ikke koger tør for vand ved
lange ladetider og næsten fuldt ladet batteri. Det er jo situationen i
en bil, hvor næsten alt strømforbrug finder sted mens motoren kører
(bortset fra starten). Anderledes er det i en båd, hvor hovedparten af
strømforbruget finder sted udenfor de perioder hvor motoren kører
(køleskab, lys, varme osv).
Så for at få en 50A generator til at lade med 50A må spændingen højere
op - f.eks. til en 16-17V, og hvis denne spænding holdes over for lang
tid koges batteriet tør. Jeg har bygget en regulator hvor jeg kan
justere spændingen, og det har virket meget fint i 20 år. Jeg tror, at
man nu kan få særlige regulatorer, der er beregnet til bådenes
driftsform og som ved pulsladning sikrer at der kommer godt med strøm
til batteriet.

http://www.kandu.dk/

Fra : "Troels Hansen

Dato : 29-06-03 20:33

Michael Pedersen wrote:
> [...]
> lader med per time? Jeg har en køleboks der bruger 4A/h, altså et 96 Ah
> batteri per dgn. Det kræver jo noget ladning per døgn hvis vi skal kunne

Din køleboks kører vel ikke hele tiden?? Den bruger nok 4Ah NÅR den
kører, men når den er kold slukker den jo for kølingen, og bruger ikke
noget strøm.

Sørg for at de ting du smider i køleboxen ER køler orgentligt ned når du
tager hjemmefra, og at boxen også er orgentlig kold, inden du smider den
på bådens batteri.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-03 22:39

"Troels Hansen <4895>" <idle@idle-ifuckinghatespam.dk> skrev i en meddelelse

> Din køleboks kører vel ikke hele tiden?? Den bruger nok 4Ah NÅR den
> kører, men når den er kold slukker den jo for kølingen, og bruger ikke
> noget strøm.

hvis det er en almindelig plastik boks med Peltier element, så kører den
konstant.

> Sørg for at de ting du smider i køleboxen ER køler orgentligt ned når du
> tager hjemmefra, og at boxen også er orgentlig kold, inden du smider den

Nemlig!

Alt hvad der kan fryses bør fryses. Er du i havn mere end et døgn, så smut i
det lokale supermarked og læg evt mælk og juice, smør o.lign på frost aftenen
før I skal handle ind, så er det frosset til næste dag.

På den måde kan du spare en hel del energi i din køleboks.

Claus