Den shæfer der overfaldt Baluka...
Fra : Louise Viborg

Dato : 25-06-03 21:22

Hejza!
Vi har lige været nedehos nogle venner, som bor lidt nede ad vejen,
hvor Baluka var nede og lege med deres dejlige Labrador.
De fortalte at deres nabo, som har en Springer Spaniel, var blevet
overfaldt af den samme shæfer som Baluka blev overfaldet af d. 22/5.
Deres var bare blevet overfaldt før Baluka gjorde. Det har simpelthen
ødelagt hunden, så han nu ikke kan klare andre hanhunde.
Hvor er det dog synd

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-06-03 08:21

Det har simpelthen
>ødelagt hunden, så han nu ikke kan klare andre hanhunde.
>Hvor er det dog synd

,,,ja det er vi flere der har prøvet før, og så bliver det en cirkel
der ikke er til at stoppe, for når hunden der så er blevet overfaldet
af en anden hanhund overfalder en ny så går det videre igen. Jeg
kender flere hunde der er blevet overfaldet som små og husker det hele
livet, og så bliver man beskyldt for at have en sindsyg hund osv når
den ikke kan med andre hanner, men man kan jo ikke stå og komme med en
lang forklaring om hvad der skete i dens "barndom" til mennesker man
møder på gaden.

Fra : Eifel

Dato : 27-06-03 05:06

Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> wrote in message news:<3t0kfv0uc5jkvoecn648t3kqd4ffqlfoqo@4ax.com>...
> [...]
> Deres var bare blevet overfaldt før Baluka gjorde. Det har simpelthen
> ødelagt hunden, så han nu ikke kan klare andre hanhunde.

Hej Louise...

Ja - det er synd, og selvfølgelig noget svineri. Kan i ikke tale med
ejeren om, at han må lære at styre sin hund ? - det skulle i gøre.

I øvrigt "husker" hunden ikke noget som helst, hvilket også
underbygges af det du skriver, nemlig at hunden nu ikke kan med andre
hanhunde. Hvis hunden ikke havde kunnet med netop den hund der
overfaldt den, ja så ville den kunne huske. Men du skriver andre
hanhunde (flertal, d.v.s. alle andre hanhunde). Og det er fordi hunden
lærer af gentagelser og erfaringer, ikke af at kunne huske som os
mennesker.

Nu er den blevet overfaldet og har fået en ret dårlig oplevelse
omkring andre hunde - så nu kan den selvfølgelig ikke med andre hunde
(flertal) da dens erfaring jo fortæller den, at den nok vil blive
overfaldet.

Som nævnt, hvis hunden kunne huske - ligesom os mennesker - så ville
den jo kun huske at netop nøjagtigt den hund der overfaldt den, - ja
DEN hund skulle den passe på. Og den ville stadig være glad for andre
hunde - bare ikke lige den den blev overfaldet af.

Louise - en hund husker cirka max. 5 sekunder ad gangen (man belønner
/ straffer altid en hund senest 3 sekunder efter en god ting / udåd).

Hvis man altså tror at en hund husker ligesom vi mennesker, så
tillægger man hunden menneskelige egenskaber - og intet er jo som
bekendt mere forkert.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-06-03 07:19

Hej Eifel!
Nej, men selvom hunde ikke husker så godt, så kan de jo sagtens få et
psykisk knæk over sådan en oplevelse. Der er mange hanhunde der bare
ikke kan lide andre hanhunde, og måske var det der bare dråben for
den? Faktisk er vores Baluka den eneste hanhund i byen der kan li
andre hanhunde *G*

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 07:33

> Faktisk er vores Baluka den eneste hanhund i byen der kan li
> andre hanhunde *G*

Byen???

Rinnie
-Der i øvrigt synes det Eifel skrev var meget fornuftigt!
....På nær at det jko netop er den, -Baluka, der blev overfaldet, der godt
kan li' andre han-hunde... Eller jeg misforstår totalt fordi jeg lige har
slået øjnene op...? *G*

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-06-03 10:37

On Fri, 27 Jun 2003 08:32:50 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrote:

>Byen???

L: Ja ok, indrømmet, det var måske så meget sagt *G* Området hvor vi
bor så *G*

> [...]
>kan li' andre han-hunde... Eller jeg misforstår totalt fordi jeg lige har

L: Rinnie, det der er sort for mig. Jeg forstår ikke vhad du mener
Skriv igen når du er vågen, ok *G*

Knus, Louise

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-06-03 15:17

> I øvrigt "husker" hunden ikke noget som helst

> Og det er fordi hunden
> lærer af gentagelser og erfaringer, ikke af at kunne huske som os
> mennesker.

Hej Eifel

Du må lige hjælpe mig med at forstå hvad du mener. For forskellen på hundehjernen og menneksehjernen er så
vidt jeg ved en gradsforskel; der er ingen principiel forskel. Derfor kan jeg ikke forstå at du siger hunden
ikke husker noget som helst, men at den lærer gennemerfaring. Er erfaring ikke netop én slags hukommelse?

/Kim