Wakeboard /båd-motor
Fra : Jensen

Dato : 25-06-03 20:33

Hej

Kan en gummibåd på 3.1 m med en 10 Hk motor trække et wakeboard. Jeg har i
en Bombard brochure set et billede af dette, men kan de lade sig gøre i
virkeligheden ?

MVH/Jensen

Fra : Tim Sørensen

Dato : 25-06-03 21:36

"Jensen" <abc@abc.dk> wrote
> Kan en gummibåd på 3.1 m med en 10 Hk motor trække et wakeboard. Jeg har i
> en Bombard brochure set et billede af dette, men kan de lade sig gøre i
> virkeligheden ?

Mit gæt med en sådanne båd vil være at der skal absolut
minimum 15HK til.
Og her mener jeg en nyere motor.

Ellers skal vi nok snakke 20 - 25HK hvis boarded skal
plane ordenligt, men en voksen person.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Leonard

Dato : 26-06-03 08:48

"Jensen" <abc@abc.dk> wrote:

>Kan en gummibåd på 3.1 m med en 10 Hk motor trække et wakeboard.

Tjah, hvis motoren kan drive skidtet fremad med 20-25 km/t så kan det
lade sig gøre. Men det vil ikke særligt behageligt for wakeboarderen,
da starten vil blive så lang og langsom at armene nok er syret til når
hastigheden er høj nok til at komme op på vandet.
Derudover vil en så lille gummibåd være for let, wakeboarderen vil
simpelthen kunne trække båden ud af kurs.

Der er jo en grund til at en wakeboardbåd (en båd bygget med det ene
formål at trække wakeboard) har en motor +300 HK og vejer 1.500 -
2.500 kg.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Jensen

Dato : 26-06-03 20:45

Tak for svar
Jeg har tidligere prøvet med et surfbræt, hvor der ikke er problemer med at
komme op og plane. Jeg ved godt at et Wakeboard er noget mindre og det
derfor kræver væsentligt flere kræfter at få dette op og plane.
Jeg tror jeg vil kigge efter en med wakeboard og lokke med ham næste gang
jeg er ved stranden.

Tak for svar.
mvh/Jensen