angående Bornholm..dommerændringer
Fra : showdogs.dk

Dato : 25-06-03 19:56

Hej igen
Der er desværre sket flere dommerændringer til Bornholms udstillingen.
Se dem på showdogs.dk
venlig hilsen
Preben
www.showdogs.dk

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-06-03 08:03

"showdogs.dk" <red@showdogs.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen
> Der er desværre sket flere dommerændringer til Bornholms udstillingen.
> [...]

'
Hej Preben,

Jeg er jo ikke det store udstillingsmenneske - indrømmet. Så undskyld hvis
mit spørgsmål er dumt.

Men jeg går da meget på markprøve med mine hunde, og til et stambogsførende
arrangement har jeg aldrig oplevet at det er "desværre" at der er
dommerændring. Er det ikke lidt uvenligt udtrykt overfor den dommer der har
sagt ja til at komme og dømme? Antyder du ikke dermed, at den nye dommer er
dårligere end den gamle?

Jeg forstår godt at man kan have sine favoritter, men hvis ellers dommeren
opfylder de formelle krav til at udføre sit hverv (er aut.) så må det i
udgangspunktet være fairplay at sætte sin lid til dommerens upartiskhed. Der
kan vel godt være nogle forskelle i dommernes vurderinger uden at den ene er
dårligere end den anden.. Eller er jeg helt galt afmarcheret?

Findes der f.eks. autoriserede dommere som ingen seriøse udstillingsfolk
ønsker at komme i "kløerne" på?

Mvh
Søren Voigt

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-06-03 08:13

> Findes der f.eks. autoriserede dommere som ingen seriøse udstillingsfolk
> ønsker at komme i "kløerne" på?

Der findes da nogen som nogen ikke vil "i kløerne" på... Nogen hvor man kan
forudsige resultaterne med det samme... En man ved vil la' den-og-den fra
det-og-det land vinde. Heldigvis er der langt imellem dem. Så er der den
gruppe man ved foretrækker feks. den nordiske type flat og der er dem man
ved foretrækker den Engelske type eller den kraftige, lave, ældre, unge type
osv. Alt sammen i øvrigt noget mange tar' højde for inden de går på
udstilling.

....og i øvrigt var spørgsmålene da ikke dumme!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 26-06-03 08:31

> [...]
er
> dårligere end den anden.. Eller er jeg helt galt afmarcheret?

Hej Søren,

Som Rinnie skriver er der nogle dommere der foretrækker en bestemt type
hunde, man kan være enig eller uenig i dommerens bedømmelse, så længe
dommeren dømmer inden for standarden må det accepteres. Dog kan man undre
sig over at en hund en dag kan få et cert mens den næste dag får en 3.
præmie, eller et 0 Men igen hvis hunden er pæn, men snapper efter
dommeren på 2. dagen, kan det vel egentlig heller ikke undre nogen.

mvh
-Benedikte

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 11:25

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> præmie, eller et 0 Men igen hvis hunden er pæn, men snapper efter
> dommeren på 2. dagen, kan det vel egentlig heller ikke undre nogen.

Hej
Ja, og der er vel også den forskel at på en markprøve er det hundens
præstationer, der skal bedømmes. Det er jo ikke let for en dommer at dømme
et super arbejde ned (hvis han nu ikke kan lide hunden), mens det på en
udstilling mere kommer an på dommerens personlige smag.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-06-03 12:48

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et super arbejde ned (hvis han nu ikke kan lide hunden), mens det på en
> udstilling mere kommer an på dommerens personlige smag.

Hej Vibeke,

Jeg som troede at det var lige omvendt.....

En udstillingsdommer har jo en racestandard at holde sig til. Der må jo
dermed være en grænse for "personlig smag".

En markprøvedommer har faktisk meget få formelle kriterier at gå efter.
Selvfølgelig skal selve prøven opfylde prøvereglementet, men det svarer jo
til at sige at udstillingsringen skal have en vis størrelse og at løbske
tæver ikke har adgang etc. etc.

I praksis vil markprøvedommerne se meget forskelligt på en præstation. Søgte
hunden med vildt i munden eller gik den bare uden om et brombærhegn? Havde
den dårlig vildtbehandling eller lavede den et helt lovligt grebskifte?
Kendelserne bliver jo lynhurtigt subjektive, og specielt når man kommer i
vinderklasse ser man ind imellem helt fantastiske kendelser.

Der findes uofficielle vejledninger til bedømmelse af markprøver (se f.eks.
http://www.drk-nordjylland.dk/download/bedoem.pdf), men de er først og
fremmest fokuseret på hvad det er der trækker ned (hhv. belastende og
diskvalificerende fejl i de tre klasser) og ikke så meget på hvad der
trækker op.

For nylig skulle jeg som markprøvedommer udpege dagens bedste hund i
begynderklasse. Valget stod mellem den garvede fører med den stærkt
disciplinerede hund der havde løst opgaven perfekt (omend noget
rutinepræget) og overfor ham stod en ret uerfaren hundefører med den
supermotiverede hund der samarbejdede og løste opgaven på bedste holdmaner.
Det er jo som at skulle sige hvad der højest - et tordenskrald eller
Rundetårn. Begge havde jo fået deres førstepræmie. Uanset hvad mit valg var
blevet havde det været subjektivt.

Mens jeg har set at det til en udstilling er muligt at få sit
tilmeldingsgebyr tilbage ved dommerskifte, så kunne man godt argumentere
for, at samme regler skulle gælde for markprøve B.

Mvh
Søren

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 13:37

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En udstillingsdommer har jo en racestandard at holde sig til. Der må jo
> dermed være en grænse for "personlig smag".
<(klip en hel masse)...

Det kan du da have ret i, men en racestandard har temmelig vide grænser.
Netop for at dommerne kan have deres egen foretrukne type.

En markprøvedommer har da helt sikkert også mulighed for at lade sin mening
komme frem, heldigvis, ellers behøvede vi jo kun en enkelt dommer
Men jeg synes nu oftest at jeg (+ øvrige tilskuere) har været enige i
bedømmelserne. Jeg tror, at det er svært for en dommer at dømme helt hen i
vejret, når der står en flok tilskuere og "bedømmer" hans præstation.
Men du har da ret i at det er sket, især i vinderklasse, at en dommer dømmer
"mærkeligt". Men jeg synes da at der er kommet fastere rammer for dommerne i
de senere år.
Jeg forstår godt dit dilemma m.h.t begynderklasssen. Var det på en uofficiel
prøve kunne man vel fristes til at lade den uøvede vinde ?
Ja, jeg synes også det burde være sådan at man kan få tilmeldingsgebyret
tilbage ved dommerændring på markprøve, det kunne jo være at det var
ærkefjenden der var dommer
Hvad er begrundelsen for at man ikke kan?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-06-03 14:29

> [...]
> bedømmelserne. Jeg tror, at det er svært for en dommer at dømme helt hen i
> vejret, når der står en flok tilskuere og "bedømmer" hans præstation.

Mener du at tilskuerne øver pres på dommeren? Og i større grad på markprøve
end på udstilling? Det har jeg aldrig tænkt på. Du har selvfølgelig ret i at
der er en god tradition i markprøveverdenen at der gives en fyldestgørende
mundtlig kritik og på alle officielle og en del af de uofficielle prøver
gives der også en skriftlig kritik.Men jeg har nu aldrig hørt tilskuerne
kommentere dommerens kendelser. Det ville da også være upassende, og den
dommer der lod sig påvirke af dette ville ikke holde længe i "faget".

> [...]
uofficiel
> prøve kunne man vel fristes til at lade den uøvede vinde ?

Nu var det faktisk den begejstrede ekvipage jeg lod vinde, men jeg er sikker
på, at en anden dommer ville dømme denne situation forskelligt. Jeg kan slet
ikke stå for den præstation der er drevet af lyst og talent. En anden havde
nok valgt at præmiere den disciplinerede præstation som jeg måske finder en
anelse hjerteløs (omend definitivt til en stor førstepræmie). Der er i hvert
tilfælde ingen vejledning der styrer præmiegivelsen her.

> Ja, jeg synes også det burde være sådan at man kan få tilmeldingsgebyret
> tilbage ved dommerændring på markprøve, det kunne jo være at det var
> ærkefjenden der var dommer

Specielt i vinderklasse hvor man nogen gange konkurrerer mod den som en
anden gang skal dømme een selv kan der opstå "mindre kærlige" situationer.
Jeg har specielt eet sådant "lig i lasten" med en person som jeg nok gerne
havde undgået som dommer. Når man så pludselig står i situationen hvor
personen man måske ikke bryder sig om skal dømme een må jeg tilstå at det
egentlig ikke rigtig er noget problem. Professionalismen sejrer til sidst.

> Hvad er begrundelsen for at man ikke kan?

Velsagtens at man mener at alle dommere er i stand til at køre en upartisk
linje. Desuden er dommerskifte ofte nødvendigt i sidste øjeblik, og det
ville give en masse administration og bøvl hvis man skulle give folk den
mulighed at de kunne springe fra.

Jeg synes nu at det er en god regel at tro på upartiskheden i
dommersystemet, og jeg gad godt vide om det virkelig er almindeligt i
markprøvesystemet at man melder sig til prøver afhængigt af hvem der er
dommer.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 15:29

Hej

> [...]
> kommentere dommerens kendelser. Det ville da også være upassende, og den
> dommer der lod sig påvirke af dette ville ikke holde længe i "faget".

Nej, jeg mener bare at det er svært for en dommer at dømme urimeligt, når
han ved at flere andre har set hundens præstation. På en udstilling kan han
bedre sige at han bedre kan lide den ene type frem for den anden (tror jeg
) Jeg er heller ikke erfaren i udstillinger, han kun været på nogle få
for flere år siden).

> [...]
> Jeg har specielt eet sådant "lig i lasten" med en person som jeg nok gerne

Haha, ja, det er du nok ikke den eneste der har. Men det gælder uden tvivl
også på udstillinger.

> [...]
> linje. Desuden er dommerskifte ofte nødvendigt i sidste øjeblik, og det
> ville give en masse administration og bøvl hvis man skulle give folk den

Ja, men er det mon ikke det samme for udstillinger?

> [...]
> dommersystemet, og jeg gad godt vide om det virkelig er almindeligt i
> markprøvesystemet at man melder sig til prøver afhængigt af hvem der er

Næh... jeg tror de fleste melder til efter geografien. Altså til de nærmeste
prøver.

Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-06-03 15:37

> Haha, ja, det er du nok ikke den eneste der har. Men det gælder uden tvivl
> også på udstillinger.

Jeg ved der er flere der bruger at lade hunden fremvise af en anden hvis
dommeren skulle være en man har lidt gnidninger med.

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 15:48

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved der er flere der bruger at lade hunden fremvise af en anden hvis
> dommeren skulle være en man har lidt gnidninger med.
>
> Rinnie

Hej
Ja, den mulighed har man jo på udstillinger. Det er nok ikke så smart på en
markprøve
Men, mon ikke en øvet dommer mange gange kan kende hunden alligevel?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-06-03 16:44

> Men, mon ikke en øvet dommer mange gange kan kende hunden alligevel?
> Hilsen Vibeke

Jo, det kan de også ud fra katalog-nummeret, men det virker alligevel!
Dommeren tænker ikke altid på ejeren når de ser' på hunde (tror jeg), med
mindre det ligefrem er ham/hende der står med hunden.

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-06-03 16:44

> [...]
> Dommeren tænker ikke altid på ejeren når de ser' på hunde (tror jeg), med
> mindre det ligefrem er ham/hende der står med hunden.

Hej
Ja, og endelig kan det da også være at hunden ser anderledes ud (viser sig
på en anden måde) ved en anden fører.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-06-03 16:50

> Hej
> Ja, og endelig kan det da også være at hunden ser anderledes ud (viser sig
> på en anden måde) ved en anden fører.
> Hilsen Vibeke

Ja, det er jo desværre en helt anden side af sagen...

En garvet fører kan styre en ikke så køn hund til tops og en ny kan få en
rigtig flot hund til at falæde helt til bunds... Derfor er mine bedste råd
til nybegyndere (som jeg betragter mig selv som da jeg ikke har været i
ringen i 9 år)...

Gå til ringtræning
Optag fremvisningerne på video og lær af det!

Rinnie
-Der skal til ringtræning snart.

Fra : Anja R.

Dato : 26-06-03 11:16

> [...]
> overfor den dommer der har sagt ja til at komme og dømme? Antyder du
> ikke dermed, at den nye dommer er dårligere end den gamle?

Hej Søren

Der er mange der "jagter" bestemte dommere, og dermed tilmelder sig
udstillingen pga. netop denne dommer, da de mener, at han/ hun
foretrækker den hundetype man selv har.

Det kan også være at man lige mangler det sidste cert. for at blive
champion, og så er det jo også vigtigt, at den pågældende dommer ikke
har givet den pågældende hund et cert. før, for det skal jo være af
forskellige dommere.
Så er det surt hvis der kommer en dommerændring, og denne dommer
allerede har givet din hund et cert...

Blot et par bud på, hvorfor det hedder "desværre en dommerændring"

Venlig hilsen
Anja

Fra : showdogs.dk

Dato : 26-06-03 16:40

Hej
Jeg kan se der er mange der har svaret og jeg er enig med dem der skriver.
Ofte melder man til fordi det måske er en dommer der ikke har dømt ens hund
før. Sker der så en dommer-ændring, måske til en dommer som allerede har
givet ens hund et cert. så er det jo kedeligt. Så derfor det desværre.
Det er ikke for at gøre nogle dommere ringere end andre.
venlig hilsen
Preben
www.showdogs.dk

Fra : showdogs.dk

Dato : 26-06-03 16:57

Hej
Glemte lige i farten, at det faktisk ikke er mit ordvalg, men Dansk Kennel
Klub´s

Fra : Søren Voigt

Dato : 27-06-03 06:52

"showdogs.dk" <red@showdogs.dk> skrev i en meddelelse

> Sker der så en dommer-ændring, måske til en dommer som allerede har
> givet ens hund et cert. så er det jo kedeligt.

Ja det der med flere certer fra samme dommer *det* er virkelig ret træls.
Det kender jeg godt

/SV