Fedthale
Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 25-06-03 18:54

Hej ng'ere.

Har lige genlæst Naia Marie Aidts novelle, "Lille Fedtøre", og kom så til at
tænke på, at jeg i en tråd herinde for 1-2 måneder siden læste, at katte kan
få en fedthale.
Jeg burde selvfølgelig have spurgt dengang, men bedre sent end aldrig, så
hvad er en fedthale egentlig?

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Niels Peter

Dato : 25-06-03 22:03

Camilla Hæstrup wrote:
> [...]
> læste, at katte kan få en fedthale.
> Jeg burde selvfølgelig have spurgt dengang, men bedre sent end
> aldrig, så hvad er en fedthale egentlig?

Det er noget, man næsten kun ser hos fertile hankatte.
Deres hormoner sætter ekstra gang i fedtproduktionen omkring haleroden,
men i særligt slemme tilfælde kan det brede sig ud over hele katten.

Niels Peter

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 25-06-03 23:32

> Det er noget, man næsten kun ser hos fertile hankatte.
> Deres hormoner sætter ekstra gang i fedtproduktionen omkring haleroden,
> men i særligt slemme tilfælde kan det brede sig ud over hele katten.

Den ene af vores kastrerede hankatte har faktisk også en smule fedtehale -
det er dog ikke så slemt at vi har overvejet at gøre noget ved det. Er det
egentlig noget der kan udvikle sig til en egentlig hudsygdom?

Fra : Niels Peter

Dato : 26-06-03 10:16

Iben Park Hybel wrote:
> [...]
> fedtehale - det er dog ikke så slemt at vi har overvejet at gøre
> noget ved det. Er det egentlig noget der kan udvikle sig til en

Jeg vil tro, det først kan gå hen at blive et sundhedsproblem i de
ekstreme tilfælde, jeg nævnte, og dem ser man næppe hos kastrater.
Men ellers kan I prøve at fjerne fedtet med en mild
opvaskemiddelopløsning en gang imellem, hvis katten ellers er
samarbejdsvillig.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 28-06-03 06:51

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Deres hormoner sætter ekstra gang i fedtproduktionen omkring haleroden,
> men i særligt slemme tilfælde kan det brede sig ud over hele katten.

Vil det så sige, at de får en "fedtklump" under huden, eller er det pelsen,
der bliver fedtet?

I relation til dette har jeg et andet spørgsmål. Min kusine har en
neutraliseret hunkat, hvis halespids er lidt klistret/fedtet. Hårene ser
faktisk våde ud, og først da jeg rørte ved halespidsen, gik det op for mig,
at de ikke var våde med lidt stive/fedtede. Katten er ellers sund & rask og
vasker sig som alle andre katte. Er der nogen, der har et bud på, hvad der
kan være sket med halen?

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Pia J

Dato : 28-06-03 06:59

"Camilla Hæstrup" <usenet@_FJERN_tranlampe.dk> wrote in message

> Vil det så sige, at de får en "fedtklump" under huden, eller er det
pelsen,
> der bliver fedtet?

De får fedtet hår ved haleroden og lidt op af ryggen. En langhåret kat får
så endnu nemmere filter, en korthåret ser bare nusset ud!

Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-06-03 08:20

Hej Camilla

Pia har "dækket" fedthalen, så jeg hopper videre til din
kusines kat, min første tanke var at den nok havde lagt
halen i et eller andet, kan hun komme til at vaske halespidsen, det sker jo
at kræene får noget på sig som
det ikke er smart de selv vasker af, det er ikke alting der er lige sundt
for kattemavser.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 28-06-03 12:42

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at kræene får noget på sig som
> det ikke er smart de selv vasker af, det er ikke alting der er lige sundt

Hej Marianne.

Katten kan snildt komme til at vaske sig på halespidsen - og gør det
muligvis også - men den klistrede/fedtede halespids har hun haft i nogle
måneder nu.

Til Niels Peters spørgsmål om killinger i huset er svaret negativt. Der er
en anden kat i huset, men hvis han kommer for tæt på, får han én på lampen.
Ingen tvivl om, hvem der bestemmer der!

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Niels Peter

Dato : 28-06-03 13:48

Camilla Hæstrup wrote:

> [...]
> Der er en anden kat i huset, men hvis han kommer for tæt på, får han
> én på lampen. Ingen tvivl om, hvem der bestemmer der!

He, he, som kattedame finder man sig ikke i noget, nej.
Med hensyn til halen, ville jeg lade en dyrlæge se på det, ikke sådan
ba-bu-ba-bu, men mere hvis de alligevel skal derhen.
Med den placering, det har, tror jeg ikke, det kan have noget med
fedthale at gøre, for de kirtler, der er skyld i det, sidder helt inde
ved haleroden. Desuden er fedthale et sjældent problem hos hunner,
fertile eller ej.

Niels Peter

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-06-03 13:50

Hej Camilla

Hvis nu katten har lagt halen i "noget" der smager rigtig
grimt, kan det være at den ikke har den store lyst til
at vaske den, det kan også være noget "sejt" stads som
er svært for den selv at få af, så den vil blive glad for
en hjælpende hånd.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Niels Peter

Dato : 28-06-03 10:11

Camilla Hæstrup wrote:

> Vil det så sige, at de får en "fedtklump" under huden, eller er det
> pelsen, der bliver fedtet?

Nej, det er pelsen og skindet udenpå, der bliver fedtet.

> [...]
> ellers sund & rask og vasker sig som alle andre katte. Er der nogen,
> der har et bud på, hvad der kan være sket med halen?

Er der andre katte i huset, evt. killinger, der kan have leget med og
gumlet lidt kraftigt på halespidsen?

Niels Peter