Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Superia 400 vs Ultra 400?
Fra : Thomas

Dato : 25-06-03 15:38

Hej NG'er

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken af overstående film i bruger og
hvorfor? Jeg har også tænkt på Kodaks High defenition, men har kun set den i
fotoforetning til forfærdeligt mange penge.
Thomas Jansson

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-06-03 15:41

Thomas <tjansson80@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hvorfor? Jeg har også tænkt på Kodaks High defenition, men har kun set den i
> fotoforetning til forfærdeligt mange penge.

Jeg bruger, som 'billig' film, Superia 400 - jeg mener den har en bedre
(omend ikke så mættet) farve-gengivelse, og at Ultra 400 har for 'varmt'
skær til min smag.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Thomas

Dato : 25-06-03 15:44

Hurtigt svaret ! Det er sjovt for jeg syntes næsten at Superia er for
farvemættet.
Thomas Jansson

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-06-03 17:03

Hej

Jeg er lige begyndt at bruge Fujipress film, fik et godt tilbud på en
ordentlig bunke, og jeg er meget tilfreds, jeg synes at farvemætningen er
mere korrekt end Superia...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jeppesen

Dato : 25-06-03 17:42

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor? Jeg har også tænkt på Kodaks High defenition, men har kun set den
> fotoforetning til forfærdeligt mange penge.

Det er en rigtig god standard film (blandt iso 400) - meget skarp og med
rimelig høj farvemætning. Kodak´s ultra (mener det er det samme som
Gold-serien) er tilsvarende. Jeg synes nu hudtoner er bedre med Fuji´en - og
det er da også Fuji der har vundet de fleste af de tests jeg har set mellem
de 2.

Mvh Kim

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-06-03 20:19

Hej NG

Jeg er holdt op med at bruge Superia, fordi jeg synes den har for meget
farvestik - bl.a. blev nogle grå belægningssten på et torv ganske flotte -
men desværre bare i en ret kraftig magenta nuance.

Som en god 400 ISO film har jeg fundet Kodaks Supra. Problemet med Supraen
er, at du i hvert fald i nogle minilabs ikke får korrekte koipier.
Forklaringen jeg fik er, at minilabs ikke har kanaler - det skal nok forstås
som programmer, tror jeg - der passer til professionelle film.

Hvis du er så heldig at bo i Århus-området, så kan du måske også være så
heldig, at Phototeam på Frederiks Allé stadigvæk har Supra 400 til en
forholdsvis favorabel pris - 150 kroner for 5 film.

Men ellers ville jeg også vælge Kodak Gold eller Ultra 400 som en film, der
giver mere korrekte farver - efter min mening - end Fuji Superia.

vh Carsten

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-06-03 20:23

Carsten Pedersen <carsten.pe1234dersen@postkasse.net> wrote:
> [...]
> farvestik - bl.a. blev nogle grå belægningssten på et torv ganske flotte -
> men desværre bare i en ret kraftig magenta nuance.

Umiddelbart er det karakteristisk for forkert behandling af filmen - det
være sig opbevaring, eksponering eller fremkaldelse - personligt har jeg
haft lidt problemer med et blåligt farvestik, som det jo er typisk
udenfor - og som nemt klaredes med et kraftigt skylight. Men SÅ mange af
dem har jeg heller ikke taget...

Fra : Jeppesen

Dato : 25-06-03 20:44

"Carsten Pedersen" <carsten.pe1234dersen@postkasse.net> skrev i en
meddelelse news:3ef9f567$0$32539$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg er holdt op med at bruge Superia, fordi jeg synes den har for meget
> farvestik - bl.a. blev nogle grå belægningssten på et torv ganske flotte -
> men desværre bare i en ret kraftig magenta nuance.

Ikke noget jeg kan genkende, og jeg har ellers brugt Superia i snart 4 år.
Prøv at scanne dem i en rigtig filmscanner for at se om der er farvestik på
negativet - jeg kunne nu bedre forestille mig, at det er laboratoriet der
har fået drejet på et par knapper for meget.

> Som en god 400 ISO film har jeg fundet Kodaks Supra. Problemet med Supraen
> er, at du i hvert fald i nogle minilabs ikke får korrekte koipier.

Et andet problem er at den nu er udgået

> Forklaringen jeg fik er, at minilabs ikke har kanaler - det skal nok
forstås
> som programmer, tror jeg - der passer til professionelle film.

C-41 processen er standard - der er ingen forskel på hvordan en consumfilm
og en prof-film skal fremkaldes og kopieres. Mange film udbydes både i en
consum-udgave og en prof udgave - de er altså dannet på den samme kemi.

Forskellene er, at de professionelle først sendes på markedet når de er
bedst, de professionelle er derfor mere ensartet (så man ved præcis hvad man
får) og visse forhandlere opbevarer dem ovenikøbet korrekt - nemlig på køl.

Men det er klart, at et laboratorie der betjener professionelle vil være
bedre til at lave kopier og behandle negativerne med den fornødne omhu -
fremfor den butiksuddannede ekspedient i den nærmeste biks.

Mvh Kim

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-06-03 21:47

Jeppesen <blackhole@noone.dk> wrote:
> [...]
> og en prof-film skal fremkaldes og kopieres. Mange film udbydes både i en
> consum-udgave og en prof udgave - de er altså dannet på den samme kemi.

Der snakkes nogle gange om, at visse film skulle have bedre af at blive
fremkaldt i C-41 der tidligere har været brugt til samme type/mærke film
- men det er vist ikke noget der er videre dokumenteret ;)