Garanti !
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-03-01 11:40

Hejsa,

jeg tænkte lige på; køber man en brugt telefon med fx. 4 måneders
restgaranti, overføres garantien så til mig - eller virker garantien så ikke
mere?

/Mikael

Fra : Erik Einum

Dato : 31-03-01 14:24

"Mikael Nørrelund Andersen" <scory@worldonline.dk> skrev
> [...]
>
> jeg tænkte lige på; køber man en brugt telefon med fx. 4 måneders
> restgaranti, overføres garantien så til mig - eller virker garantien så

Garantien følger selvsagt apparatet.

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Devast8or

Dato : 31-03-01 15:14

Hvis du vel at mærke husker at få kvitteringen med, så du kan bevise hvornår
og hvor den er købt henne.

Devast8or

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-03-01 16:10

Okay.
Man plejer jo bare at lave garantibevis med navn osv.

/Mikael

Fra : Erik Einum

Dato : 31-03-01 16:56

"Mikael Nørrelund Andersen" <scory@worldonline.dk> skrev
> Okay.
> Man plejer jo bare at lave garantibevis med navn osv.

På kvitteringen står IMEI-nummeret (serienr) til tlf. Det er tlf det er
garanti på, ikke kunden!

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 01-04-01 04:20

On Sat, 31 Mar 2001 17:56:03 +0200, "Erik Einum"
<erik-ein@nospam.online.no> wrote:

>"Mikael Nørrelund Andersen" <scory@worldonline.dk> skrev
>
>På kvitteringen står IMEI-nummeret (serienr) til tlf. Det er tlf det er
>garanti på, ikke kunden!

Har været ude for en ekspedient som påstod at garentien på en
mobiltelefon ophørte ved videresalg. Noget med at garentien var givet
i forbindelse med oprettelse af abb og andet vås.
Heldigvis var der andre til stede i forretningen som var af en anden
mening.

Rasser

Fra : Erik Einum

Dato : 01-04-01 04:25

"Rasmus Christensen" <rasser84@ofir.dk> skrev

> Har været ude for en ekspedient som påstod at garentien på en
> mobiltelefon ophørte ved videresalg. Noget med at garentien var givet
> i forbindelse med oprettelse af abb og andet vås.

Pølsevev!!!! Det er jo (f.eks.) Nokia som gir garantien, og ikke (f.eks.)
Telmore!!

> Heldigvis var der andre til stede i forretningen som var af en anden
> mening.

Heldig med den da!

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-04-01 13:29

Rasmus Christensen wrote:

> Har været ude for en ekspedient som påstod at garentien på en
> mobiltelefon ophørte ved videresalg.

Hvis det er garanti som går videre end købelovens reklamationsret, så
kan det meget vel være rigtig.

Indenfor 12 måneder efter købet følger reklamationsretten (hvilket
forresten ikke det samme som garanti) varen. Og ikke køber.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Min forlovede og jeg søger en 2 værelses-lejlighed i Kbh.

Fra : Thomas Jari

Dato : 01-04-01 18:08

"Carsten Riis" <carstenr@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
>
> Indenfor 12 måneder efter købet følger reklamationsretten (hvilket
> forresten ikke det samme som garanti) varen. Og ikke køber.

Det er faktisk sådan at du har et års reklamationsret over for ham du køber
telefonen af. Det vil sige at den du køber telefonen af, skal udbedre evt.
mangler ved telefonen.

Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-04-01 18:19

Thomas Jari wrote:

> Det er faktisk sådan at du har et års reklamationsret over for ham du køber
> telefonen af. Det vil sige at den du køber telefonen af, skal udbedre evt.
> mangler ved telefonen.

Det AFAIK kun i forbrugerkøb dvs. sælger skal være erhvervsdrivende og
køber skal være en privat person.

Såkaldt /civil køb/ er ikke omfattet af reklamationsretten.
Der gælder kun de almindelig aftaleretlige regler dvs. køber og sælger
skal være enige om reklamationsret.

Men du er da velkommen til at fortælle mig, hvor det står henne med
reklamationsret i civil køb.
Købeloven findes på http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/A19800002829-REGL

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-04-01 15:19

Tak for de mange svar, jeg blev lidt klogere

/Mikael