freestyle (langt)
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 25-06-03 14:36

Hej

Jeg træner lidt freestyle (heelwork to music) med Robin (det er nok mest et
udslag af, at jeg ikke gider skrive eksamensopgave). Vi satser på at lave et
hold til efteråret, så det er jo godt at få lidt erfaring

Jeg har prøvet med alt muligt musik, men i går fandt jeg det helt rigtige -
Robin var på med det samme, det var faktisk meget sjovt at se. I just can't
wait to be king fra Løvernes konge, hvis der er nogen, der kender den -
passer perfekt til Robin

Han tilbyder selv alle mulige tricks, som jeg så bruger, hvilket faktisk er
den sjoveste måde at træne på - fantastisk så kreative hunde er!

I dag har jeg så lært ham at gå "spansk skridt" - en hesteting, tror jeg,
men det er når de går med stive forben, der så løftes helt op i vandret
position for hvert skridt - ser vildt sødt ud, når han gør det.

Han kan:

Dreje rundt til højre og venstre
Rulle
Ligge død
Plads på både højre og venstre side
"Sidde bamse"
Danse på bagbenene
Vinke

Ligge og sove (hovedet ned på poterne)
Zig Zag mellem benene under gang og når jeg står
Bukke
Bakke
Gå sidelæns med krydsede ben
Touch

Flere gode forslag til tricks?

--
-Trine

Fra : Ann K

Dato : 26-06-03 00:20

Hej Trine.

>Flere gode forslag til tricks?

<> Et par stykker
Nikke... evt i takt med musikken.
Neje... Sif kan - Dise fatter ikke en brik!
Hoppe... du ved - fremad, ligesom hestene i cirkus.
Være en Chihuahua... rulle sig sammen til en lille bitte kugle
Springe buk... siger vel sig selv :)
Halte... ditto - enten forben eller bagben, hvad Robin nu selv tilbyder.
Strække... ligesom Bukke, men her er det bagbenene, der strækkes.
Skam dig... poten hen over snuden.
Sige som en symaskine/katten.... knurre - er ved at lære Dise det :)
Blinke... den helt suveræne, hvis du kan lære ham det!

Kan du bruge noget?

Er helt misundelig... ville selv gerne lave Free-style... men Dise har for
længe siden meldt sig ud af alt "det der lydighedspjat" og jeg er åbenbart
ikke dygtig nok til at motivere hende til at melde sig ind igen *sss*
Det lille fjantede kræ har kun agility og joggere i hovedet

Mvh Ann

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-07-03 14:50

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message
> Hej Trine.

> <> Et par stykker
> Nikke... evt i takt med musikken.

Nikke kan han - på spørgsmålet "er jeg sød?" Det er faktisk en god idé,
men må nok lige ligge hovedet i blød for at finde ud af, hvordan jeg får ham
til at nikke i takt..... Jeg har nemlig absolut ikke nogen sans for takter
og rytmer og den slags selv....

> Neje... Sif kan - Dise fatter ikke en brik!

Robin er altså en hanhund!!! Gør du det sådan at de bukker det ene
forben, eller.... (Det kan min hest nemlig - rigtig sødt)

> Hoppe... du ved - fremad, ligesom hestene i cirkus.

He he, det kan han i hvert fald - skal bare lige have det på kommando

> Være en Chihuahua... rulle sig sammen til en lille bitte kugle

Den var god - det vil jeg straks gå igang med. Har du bare fanget adfærden
eller hvordan?

> Springe buk... siger vel sig selv :)

Hmm, bliver svært... Robin har dybe traumer over alt, der inkluderer at
hoppe over eller op til mig... ved ikke hvorfor, han springer nemlig op af
alle andre, men meget sjældent af mig, og slet ikke når jeg gerne vil have
ham til det.

> Halte... ditto - enten forben eller bagben, hvad Robin nu selv tilbyder.

Jep, den har han faktisk kunnet, men det er længe siden, vi har trænet det.

> Strække... ligesom Bukke, men her er det bagbenene, der strækkes.

Det gør han konstant, så den kan jeg nemt fange.

> Skam dig... poten hen over snuden.

Kan han godt

> Sige som en symaskine/katten.... knurre - er ved at lære Dise det :)

Robin knurrer næsten aldrig - til gengæld nynner og brummer han enormt
meget, så det kan nok bruges.

> Blinke... den helt suveræne, hvis du kan lære ham det!

HJÆLP, så tror jeg, jeg skal på chicken camp først Det kræver godt nok
timing..... Har du prøvet det? Jeg tænker mest på, at han jo ikke er bevidst
omkring det.... Jeg havde i hvert fald store problemer med at lære ham at
vaske sig (slikke sig om munden), fordi han ikke var bevidst om det, og jeg
tit fik fanget en anden adfærd samtidig.

> Kan du bruge noget?

Ja, helt sikkert!

> [...]
> længe siden meldt sig ud af alt "det der lydighedspjat" og jeg er åbenbart
> ikke dygtig nok til at motivere hende til at melde sig ind igen *sss*

Tror du ikke du kan "gemme" lydigheden i en masse tricks og sjov?
Har lige lært Robin at løbe i store cirkler (tja, okay det kunne han sagtens
i forvejen, men altså...) rundt om spisebordet - har på fornemmelsen at Dise
ville elske det

> Det lille fjantede kræ har kun agility og joggere i hovedet

Hmm, jeg tænker også meget over, hvordan man kan inkludere harer i
træningen.... Ender nok med, at jeg må købe et par stykker

Men nu skal jeg jo først have en ordentlig hund Glæder mig meget!!!

-Trine

Fra : Ann K

Dato : 03-07-03 00:01

Hej Trine.

> [...]
til at nikke i takt..... Jeg har nemlig absolut ikke nogen sans for takter

<> Kan huske at jeg så det som del af et cirkusnummer for mange år siden...
en stor flot golden, der sad og nikkede i takt, mens en anden dansende... Er
lige kommet i tanke om at den nikkende hund også sad og stampede med
forpoterne - ligesom vi gør til musikken... flot!

>Robin er altså en hanhund!!! Gør du det sådan at de bukker det ene
forben, eller.... (Det kan min hest nemlig - rigtig sødt)

<> Ja - forbenet bukker :) Med Sif kom det næsten helt af sig selv en dag,
hvor hun tilfældigvis fik lavet bevægelsen og jeg jublede højt, fordi hun så
så sød ud - med det samme lavede hun det igen... og igen... og igen
Dise er kommet så langt at hun nu bukker i _begge_ forben og så falder lige
durk på snuden *ggg*... Jeg tror bare at jeg dropper at få hende til at lave
det trick!

>Den var god - det vil jeg straks gå igang med. Har du bare fanget adfærden
eller hvordan?

<> Den er også bare kommet af sig selv :) Sif ælskede som yngre at få møffet
sig op på vores skød - og rullede sig så sammen til en lille kugle... vi
kaldte hende for Chihuahua... og så er det bare blevet siddende Idag
bruger hun tricket, når hun _skal_ have plads i sofaen, selv om der i
forvejen allerede sidder 5 mennesker
Hos Dise har jeg bare fanget adfærden... det tog faktisk nogen tid, før end
hun forstod at det selv "sammenrulningen", jeg belønnede og ikke bare det at
hun lagde sig....

>Hmm, bliver svært... Robin har dybe traumer over alt, der inkluderer at
hoppe over eller op til mig...

<> Mystisk! Nå, hvad... alle hunde har ret til deres særheder
Men vil han fx heller ikke hoppe over et strakt ben eller arm???

>Det gør han konstant, så den kan jeg nemt fange.

<> Det er en genial øvelse Bruger den selv meget, når Dise skal strækkes
ud før og efter agility....

>Kan han godt

<> Med skam at melde er Dise ikke kommet længere end til at snuse til sit
forben... Hun forstår ikke at jeg gerne ser hende lægge poten på snuden! Så
i stedet lægger hun sig ned med hovedet på gulvet ... og snuser til forbenet
*suk* Et eller andet er vist gået galt *sss*

>Robin knurrer næsten aldrig - til gengæld nynner og brummer han enormt
meget, så det kan nok bruges.

<> Ja... det nemt med en "snakkende" hund

>HJÆLP, så tror jeg, jeg skal på chicken camp først Det kræver godt nok
timing..... Har du prøvet det?

<> Er i fuld gang! Og det er SVÆRT (undskyld min råben)... Men så i et
eller andet program at man lærte "filmhunde" tricket... kan de, så kan Dise
også - på et eller andet tidspunkt Også selv om hun stadig ikke kan
"vaske sig" om munden... Forsøger mig også med Sif - og dér er det ligesom
om det går lettere... Men ja, det er en øvelse, der tager lang tid at
indøve..

>Tror du ikke du kan "gemme" lydigheden i en masse tricks og sjov?

<> Trick og sjov er... sjov! Og har da _intet_ med lydighed at gøre!!!! Bare
spørg Dise
Lige så snart jeg forsøger at indpasse noget af "det sjove" i noget, der
bare minder om lydighed er min lille intelligente vaps stået helt af... og
kan slet ikke finde ud af, hvad jeg dog mener *sss*
Hun _kan_ dog sagtens gå en LP2 (mere har vi ikke trænet)... men jeg skal da
bestemt ikke forsøge at få hende til at gøre det i en mere seriøs
sammenhæng... Det er sådan noget vi leger med, når vi hjemmetræner
uforstyrret på træningspladsen, i haven eller på volden... Er der andre til
stede, har Dise så meget andet i hovedet *suk*... Især fællesdæk er da
keeeedeligt... her er man endelig blevet sluppet løs sammen med alle de søde
hunde - og så må man slet ikke lege!? Dåååmme Ann!

>Har lige lært Robin at løbe i store cirkler (tja, okay det kunne han
sagtens
i forvejen, men altså...) rundt om spisebordet - har på fornemmelsen at Dise
ville elske det

<> Åh ja Dise vil elske det... og vores ene kat som har sit foretrukne
sovested under spisebordet vil blive enormt _sur_
Men den med cirklerne laver vi så i haven i stedet... sjov leg! Selv om hun
helst bare vil rææææse rundt om mig

Er kommet i tanke om endnu et trick, som jeg er ved at lære Dise...
Hun forsøger ofte at hyrde mig, hvis hun er meget ivrig efter at vi skal
lave noget sammen... møgirriterende, fordi hun går lige bag mig og med
forbenene træder lige i mine spor (forstår du hvad jeg mener?)... Forsøger
nu at lære hende at flytte fx venstre forben, når jeg flytter venstre ben...
og håber så at jeg kan få vendt hendes adfærd fra at være irriterende til at
være noget hun kan få ros for - og jeg så kan være nogenlunde sikker på at
hun ikke en skønne dag får spændt ben for mig
Det kunne jo være ret sødt at I gik "på linje" med dig forrest og Robin i
takt lige bag dig

Kan du fx afdække ham, selv om du står med ryggen til ham? Dæk og stå, var
ikke særligt svære at lære Dise - men sit... ojj, det tog tid!
Det kunne vel kombineres med at I lige har gået "på linje"... og ville da
nok tage kegler hos publikum

Dise laver nogle gange et kast med hovedet bagover mod nakken... ligesom et
kådt føl... hun er så kær når hun gør det og den adfærd forsøger jeg nu
også at få fanget... helst uden at hun hyyyyler ivrigt samtidigt

>Men nu skal jeg jo først have en ordentlig hund Glæder mig meget!!!

<> Hmmm - en ordentlig hund??? Hvad gør det så Robin til??? *dril*
Men prøv at forestille dig jeres kommende lufteture... to hunde lykkeligt
fræsende rundt... og dig med konstante vridninger i hele kroppen , for
uophørligt at holde øje med harer og joggere! ;-D

Mvh Ann

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 26-06-03 10:43

Hej Trine

God ide at starte hold på feltet, håber du får nok tilslutning..

Jeg er en af dem der startede med at lave freestyle i dk, med min
gamle border collie, som endte med at optræde i tv og i udlandet, og
han elskede dette, og det at lære hunden sjove ting er jo en
fornøjelse i sig selv

Det vigtigste er netop at finde den rette musik det passer til hundens
tempo, og det kan være svært, fordi man selv har numre der er ens
"ynglings" men det er ikke altid de passer hunden..

Hvad med at lære din hund at krybe?

Yderligere kan man også sagtens bruge en del af lydigheds momenterne
som de kender, min hund fik stort bifald når den lavede fjernkontrol,
fordi han var hurtig og blev på stedet, noget andet er indkald med
stå/dæk, det er også blandt publikums favoritter...og det at se en
hund gå klistret til ens ben er også imponerende i sig selv for
publikum..og Ann K. nævner ret mange ting som også er imponerende,
dirigering af hunden i cirkler tæt på og langt fra er også godt i et
program så man kan se hundens bevægelse og styrbarhed, har du set
nogle af de ting Mary Ray fra UK/crafts har lavet med hendes hunde?

Håber du får succes med dit projekt!

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-07-03 14:56

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> Hej Trine
>
> God ide at starte hold på feltet, håber du får nok tilslutning..

Ja, vi har et par stykker, der er kørt sur i alm. lydighed og håber at kunne
få dem kvikket lidt op

> [...]
> gamle border collie, som endte med at optræde i tv og i udlandet, og
> han elskede dette, og det at lære hunden sjove ting er jo en

Jeg tror faktisk, jeg har set jer et sted.... Måske til noget hestehalløj
(hingstekåring i Herning) - kan det passe?

> Det vigtigste er netop at finde den rette musik det passer til hundens
> tempo, og det kan være svært, fordi man selv har numre der er ens
> "ynglings" men det er ikke altid de passer hunden..

Ja, det er virkelig en udfordring - men nemt at se, når den endelig er der.
Han er helt vild, når jeg spiller den sang nu
Så tilbyder han alle mulige skøre ting, så det er med at være hurtig....

> Hvad med at lære din hund at krybe?

Det kan han faktisk lidt allerede, skal bare have finpudset det lidt.

> [...]
> fordi han var hurtig og blev på stedet, noget andet er indkald med
> stå/dæk, det er også blandt publikums favoritter...

Det er jo ting, han allerede kan, så det kan vi sagtens bruge.
Det er også nemmere, når man kan sende hunden ud, så man kan bevæge sig mere
rundt.

> [...]
> dirigering af hunden i cirkler tæt på og langt fra er også godt i et
> program så man kan se hundens bevægelse og styrbarhed,

Det er jeg lige begyndt at lære ham, det er rigtig godt!

har du set
> nogle af de ting Mary Ray fra UK/crafts har lavet med hendes hunde?

Har lige bestilt nogle videoer, så glæder mig meget - har hørt, at det ofte
giver en klump i halsen, fordi det er så flot.

> Håber du får succes med dit projekt!

Om ikke andet, så har vi det sjovt! Og min fri ved fod bliver bare bedre og
bedre!

-Trine

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 07-07-03 10:39

Hej igen

Det eneste I kan få "problemer" med når I starter jeres hunde op i
denne "sport" er at det almindelige lydigheds program kan blive ret
problematisk at køre videre i...

Det er vigtigt at gøre op med sig selv hvad det er man vil bruge
hunden til, jeg valgte selv først freestyle da jeg vidste at jeg ikke
skulle til prøver i lydighed mere. Det var klogt for min gamle hund
kunne simpelthen ikke lade være at vinke eller lave de der sjove ting
når man trænede, dvs at ville jeg have gået til prøve, så var det
sikkert underholdende, men ikke noget der jo ville give mange point
fra en dommer til en prøve...

Nu du selv har en hund der "tilbyder" alle de skøre ting, så tror jeg
ikke du skal tænke på mere konkurrence i officielle prøver, medmindre
du jo har råd til dette

Jeg har været mange steder i landet, men den i Herning måtte jeg
springe fra da min gamle hund blev overfaldet inden og støttede så
ikke på hans ene ben, så der har du ikke set mig, men jeg har været i
herning før, bare til hundehalløj i stedet

Du skal netop bruge mange af momenterne fra de alm. lydighedsøvelser,
kombineret med sjove øvelser, men pas på det ikke bliver for "rodet" -
mange almindelige mennesker er imponeret over simple ting som at
hunden kan dirigeres i cirkler o. a. af den slags ting...

Ser frem til at se jer derude, nu bliver det mig der er tilskuer og
jer der så er "på" - og du er velkommen til at søge hjælp fra en
med lidt erfaring på feltet, hvis du har behov for dette

Smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko