Jens Madsen Hundevad
Fra : Peter Buch

Dato : 25-06-03 13:35

Hej

I en bog der hedder "Soranerbiografier" fandt jeg følgende:

Jens Madsen Hundevad, student 1674, var sandsynligvis søn af Mads Poulsen
Buch og Sara Jensdatter Hundevad og bror til Poul Madsen Buch

Er der nogen, der ved mere om Jens Madsen Hundevad ?

Mvh

Peter Buch

Fra : Per Nermo

Dato : 25-06-03 14:31

On Wed, 25 Jun 2003 14:35:25 +0200, "Peter Buch" <p.buch@mail.dk>
wrote:

>I en bog der hedder "Soranerbiografier" fandt jeg følgende:
>Jens Madsen Hundevad, student 1674, var sandsynligvis søn af Mads Poulsen
>Buch og Sara Jensdatter Hundevad og bror til Poul Madsen Buch

Det fantes et brødrepar Christen og Offer (Ove/Aage?) Madssønner
Hundevad som ble f. i Haug, Hadsel, Nordland, Norge hhv. ca. 1630
og 1644.

Offer ble g.m. Gjertrud Mogensdatter Thilemann og fikk barna
Maren og Mogens, mens Christen ble g.m. Berethe Mogensdatter
Tellmann (eldre halvsøster av Gjertrud), som senere ble g.m.
Jens Jenssøn Bloch, sogneprest i Hadsel 1690-1703.

Kjennes det til noe slektskap mellom disse og
den nevnte Jens Madsen Hundevad (student i 1674) ?

Vennlig hilsen
Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Pål W. Martinussen

Dato : 26-06-03 19:03

"Per Nermo" <nermo@online.no> skrev i melding

> [...]
>
> Kjennes det til noe slektskap mellom disse og
> den nevnte Jens Madsen Hundevad (student i 1674) ?

Anna Haug, Melbu hadde innlegg i flere nr. av "Håløygminne" ca 1944-45
som hun Kalte "Litt om ætta Hundevad". Desverre har jeg ikke begynnelsen,
bare fra gen. 4 (ca 1750) og framover. Hun oversetter "Hundevad" fra tysk
som "Det store vadet" eller "Stor-vadet", men har en teori at de kom til
Norge
fra Shetland ca 1590.

Mvh.
Pål W. Martinussen

(etterkommer av Offer Madsen Hundevad og Gjertrud Mogensd, Thilemann)

Fra : Søren Haahr

Dato : 25-06-03 19:08

Prøve på Breils hjemmeside http://www.brejl.dk/anetavle/anc15.htm#572 han
har ham med.
Med venlig hilsen
Søren
(Email adressen er go' nok)

Fra : Peter Buch

Dato : 25-06-03 19:45

"Søren Haahr" <spam@kolding.bynet.dk> skrev i en meddelelse
> Prøve på Breils hjemmeside http://www.brejl.dk/anetavle/anc15.htm#572 han
> har ham med.
> Med venlig hilsen
> Søren

Hej Søren

Jeg finder ingen Jens Madsen Hundevad på Erik Brejls hjemmeside

Mvh

Peter Buch