Undring over folks forståelse for købe lov~
Fra : Max[DK]

Dato : 25-06-03 07:30

Er det mig der ikke køber telefon det rigtige sted, hvor køber folk telefon
med 2 års garanti?

/Max

Fra : soll

Dato : 25-06-03 08:04

der skal altid være 2 års garenti på køb at tlf hvis du ikke har fået
det gå ned og aflever din tlf tilbage eller kontagt forbrugerstyrelsen
og hør hvordan du skal forholde dig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-06-03 08:33

"soll" <soll.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> der skal altid være 2 års garenti på køb at tlf hvis du ikke har fået
> det gå ned og aflever din tlf tilbage eller kontagt forbrugerstyrelsen
> og hør hvordan du skal forholde dig.

Ikke korrekt - du forveksler "garanti" med "reklamationsret". Se mit
indlæg andetsteds i tråden.

\Mandal

Fra : Max[DK]

Dato : 25-06-03 09:14

> Ikke korrekt - du forveksler "garanti" med "reklamationsret". Se mit
> indlæg andetsteds i tråden.

Og garanti er er der først hvis køber har nedskrevet dette på egen hånd, vi
har som bruger ingen "ret" til garanti...mere.

/Max

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 25-06-03 08:58

> [...]
> der skal altid være 2 års garenti på køb at tlf hvis du ikke har fået
> det gå ned og aflever din tlf tilbage eller kontagt forbrugerstyrelsen

Helt forkert - der skal være 6 måneders garanti og 18 måneders
reklamationsret udover de 6 måneders garanti. Indenfor de første 6 måneder
er det fabrikanten der skal bevise at fejlen er opstået pga. forkert brug
eller lign. indenfor de sidste 18 måneder skal du bevise at fejlen har været
der fra starten. De sidste 18 måneder svarer i virkeligheden til den garanti
der var før.

--
/Steen
Fjern alt til og med sidste underscore i domænedelen af email

Fra : Michael Jensen

Dato : 25-06-03 16:10

"Steen Holm Pedersen" <shp@_works_at_dsidata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
været
> der fra starten. De sidste 18 måneder svarer i virkeligheden til den

Det er også forkert at kalde de første 6 måneder garanti, for det er de
ikke.

Det er rene 24 måneder reklamationsret, og der er ingensteder brugt ordet
garanti, idet der ikke er tale om garanti. Der er derimod tale om en
formodningsregl, der gør at sælger i de første 6 måneder skal påvise at der
ikke er fejl på varen, som du rigtig nok forklarer.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-06-03 14:52

> [...]
> der skal altid være 2 års garenti på køb at tlf hvis du ikke har fået
> det gå ned og aflever din tlf tilbage eller kontagt forbrugerstyrelsen

Såfremt du med butikken har aftalt fortrydelsesret, kan du levere terminalen
tilbage ... ellers ikke.

http://www.fi.dk/faq/faq_6/

Der er standard 2 års reklamationsret på forbrugerkøb.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-06-03 08:33

"Max[DK]" <maxses@hotmail.comFJERN> skrev i en meddelelse
> Er det mig der ikke køber telefon det rigtige sted, hvor køber folk
telefon
> med 2 års garanti?

Folk har en tendens til at blande "garanti" og "reklamationsret" sammen
(blandt andet også soll, der har svaret på indlægget). Forhandleren
*skal* sælge varen med 2 års reklamationsret, mens der intet krav er til
en garantiaftale. Dog skal man huske, at der i forbindelse med den nye
købelov blev indført en "formodningsregel/6-måneders regel", der i al
sin enkelthed går ud på, at hvis varen får i stykker indenfor de første
seks måneder, så har varen været defekt "fra start", hvorfor det er
sælger, der har bevisbyrden. Efter de seks måneder overgår bevisbyrden
til køber.

Se eventuelt mere på:
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/

\Mandal

Fra : Max[DK]

Dato : 25-06-03 09:11

> [...]
> seks måneder, så har varen været defekt "fra start", hvorfor det er
> sælger, der har bevisbyrden. Efter de seks måneder overgår bevisbyrden

I know, idé bag indlægget var selvfølgelig at få klarhed over om jeg købte
forkert, men også mindst lige så meget at give folk lidt indsigt.

De sidste 18 mdr. er stort set ikke til en skid...da det er udmådeligt svært
at bevise noget

/Max

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-06-03 09:27

> I know, idé bag indlægget var selvfølgelig at få klarhed over om jeg
købte
> forkert, men også mindst lige så meget at give folk lidt indsigt.

Ved det :D - og benyttede chancen til at forklare andre skribenter i
NGen sammenhængen.

> De sidste 18 mdr. er stort set ikke til en skid...da det er udmådeligt
svært
> at bevise noget

Yep - især når det gælder mobiltelefoner. Dommen lyder sgu næsten altid
på fugt.

\Mandal

Fra : Max[DK]

Dato : 25-06-03 09:23

> Ved det :D - og benyttede chancen til at forklare andre skribenter i
> NGen sammenhængen.

Jep, har set det, synes bare lige at det var rart med en tråd der startede
med det...

> Yep - især når det gælder mobiltelefoner. Dommen lyder sgu næsten altid
> på fugt.

Ja det er trist, men jo desværre er mobiler ikke som de engang var man
skal i hvert fald passe på hvordan man behandler dem...

/Max

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-03 14:48

"Max[DK]" <maxses@hotmail.comFJERN> wrote in

> Ja det er trist, men jo desværre er mobiler ikke som de engang
> var man skal i hvert fald passe på hvordan man behandler
> dem...

Og lade være at købe dem med udskifteligt cover da de meget mindre
modstandsdygtige overfor "lommefugt" på en varm dag. Det er bare
ærgeligt at løse covers er standard på de fleste telefoner nu til
dags.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)