MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
80 gb HD Pc´en vil ikke kendes ved den
Fra : Erik

Dato : 25-06-03 00:17

Hej, håber nogen kan hjælpe mig - jeg er ikke den store ørn udi EDB-teknik,
så en forklaring bør nok pindes en smule ud for at jeg kan håndtere den.
Jeg kører win98 og da jeg er godt tilfreds hermed vil jeg gerne bibeholde
det.
Min HD blev for lille, så jeg har lige købt en ny 80 GB. Det er en WD800JB
EIDE.

Der er jo noget med at win98 ikke uden videre kan håndtere så store HD, men
mon det kan være mit problem ?
Jeg har downloaded en ultimate boot disk, som skulle kunne klare større HD,
men heller ikke med denne kommer jeg videre.

Når jeg forsøger at boote (og har bios (award) indstillet på automatisk
eller user) kan den kun finde mine to cd-rom drev på secondary - disse vises
også med den rette betegnelse, men herefter sker der ikke mere. Den prøver
at finde drev på primary men går i stampe. Jeg får valgte mellem at trykke
F4 for at ignorere ( men der sker intet når jeg trykker F4) eller også kan
jeg gå i bios ved at trykke delete.

Hvis jeg indstiller primary til none, finder maskinen også de to ovennævnte
drev og giver mig lidt senere en dospromt. Her har jeg prøvet at fdiske, men
den kan ikke finde noget drev at køre fdisk på.

Når jeg booter med ovennævnte UBD kan der heller ikke findes et drev som kan
bruges.

Hvad gør jeg galt ? Nogen der har en god ide ?

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Madsen

Dato : 25-06-03 00:32

Erik skrev:

> Hvad gør jeg galt ? Nogen der har en god ide ?

Du har altså den nye disk alene på den ene controller nu, eller har du
begge harddiske i?

Madsen.

Fra : Erik

Dato : 25-06-03 01:07

Madsen wrote:

> KLIP
> Du har altså den nye disk alene på den ene controller nu, eller har du
> begge harddiske i?

Først forsøgte jeg at sette den nye i som slave, men da det ikke virkede har
jeg forsøgt med at flytte stikket fra den gamle til den ny - dette også for
at undgå at jeg ved en fejl kom til at fdiske og formatere den gamle - der
ligger en del filer jeg ikke vil miste.

mvh
erik

Fra : Madsen

Dato : 25-06-03 01:23

Erik skrev:

> [...]
> den ny - dette også for at undgå at jeg ved en fejl kom til at
> fdiske og formatere den gamle - der ligger en del filer jeg ikke

Ok. Det er muligt at din BIOS ikke understøtter diske af den størrelse.
Hvis det er tilfældet så skal der enten en BIOS-opdatering til eller
et program som snyder BIOS til at se disken. Jeg kan ikke lige finde
et program inde på Western Digitals hjemmeside som snyder BIOS, men
de skriver bla. at hvis BIOS er fra før juni 1999 så understøtter den
muligvis ikke diske over 32GB. Hvor stor er den gamle disk?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-06-03 01:37

Madsen skrev:

> Jeg kan ikke lige finde et program inde på Western Digitals
> hjemmeside som snyder BIOS

De nævner noget her som måske kan bruges:
<http://support.wdc.com/dlg/facts.asp>

| Data Lifeguard Tools Software Utilities
|
| Easily partitions and formats the new hard drive.
| Overcomes operating system and BIOS limitations.
| Quickly and safely copies the contents of the existing hard drive
| onto the new hard drive.
| Tests drive for Ultra ATA compatibility.
| Can quickly diagnose and repair many drive problems that may arise.

Det kan hentes øverst på denne side:
<http://support.wdc.com/download/index.asp#dlgtools>
(Data Lifeguard v10.0)

Jeg vil bare næsten tro at du skal have BIOS til at se disken for
får du ikke det, så tror jeg heller ikke at du kan få ovenstående
program til at finde den.

Nede i venstre hjørne af skærmen under opstarten kan man som regel
se hvornår BIOS er fra. Man kan også aflæse versionsnummeret på
BIOS. (Hvis du ikke kan nå at aflæse det så tryk på Pause-knappen
på dit tastatur når det kommer frem).
Hvis du har navnet på bundkortet så var det måske en god idé at
kontrollere producentens hjemmeside efter en opdateret BIOS.

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 25-06-03 17:14

og du har selvfølgelig formatteret den nye ? :)

peter

Fra : Madsen

Dato : 25-06-03 19:22

Peter skrev:

> og du har selvfølgelig formatteret den nye ? :)

Selvom den ikke er formateret skulle BIOS nu gerne genkende den.

Madsen.

Fra : Erik

Dato : 25-06-03 23:27

Madsen wrote:
> [...]

Det er jo ikke muligt at komme til at formatere, når jeg slet ikke kan få
systemet til at se hd - eller har jeg misforstået noget her ?

> Selvom den ikke er formateret skulle BIOS nu gerne genkende den.

Jeg havde også en mistanke om at det kunne være bios det er galt med, da jeg
synes jeg har forsøgt de muligheder jeg ellers har. Idet jeg ikke ved nok om
bios, har jeg været noget tilbageholdende med at eksperimentere med det.
Nuvel jeg kommer vel ikke uden om det - jeg prøver lige de hints jeg modtog
fra Madsen, men det bliver ikke før torsdag aften.

Tak til jer begge foreløbig - jeg melder mig igen uanset resultatet, jeg
regner med at I også har interesse i at se om forslagene virker eller ej.

mvh
Erik

Fra : Madsen

Dato : 25-06-03 23:36

Erik skrev:

> Jeg havde også en mistanke om at det kunne være bios det er galt
> med, da jeg synes jeg har forsøgt de muligheder jeg ellers har.

For mig lyder det som om at BIOS ikke understøtter den i hvert
tilfælde, men hæng mig ikke op på det.

> Tak til jer begge foreløbig - jeg melder mig igen uanset
> resultatet, jeg regner med at I også har interesse i at se om
> forslagene virker eller ej.

Ja tak. :)

Madsen.

Fra : jens

Dato : 26-06-03 00:20

> For mig lyder det som om at BIOS ikke understøtter den i hvert
> tilfælde, men hæng mig ikke op på det.

Enig.

Nogle HDsælgere har dog den uvane at ghoste nye diske inden salg.
Noget med garanti og andet pjank.
Om en ghost kan forhindre en ældre bios i at se disken er dog tvivlsomt, men
det kan give w98 problemer med at fdiske den.

Mvh Jens

Fra : Michael Schwartz

Dato : 28-06-03 00:50

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det.
> Min HD blev for lille, så jeg har lige købt en ny 80 GB. Det er en WD800JB

[Klip en masse om Win 98]

> Hvad gør jeg galt ? Nogen der har en god ide ?

Western Digital harddisken skal ikke have en Master/Slave jumper sidende,
hvis drevet sidder
alene på controlleren, så prøv at fjerne jumperen helt, og se om ikke det
hjælper

Mvh Michael Schwartz

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-06-03 10:52

On Wed, 25 Jun 2003 01:16:34 +0200, "Erik"
<Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> wrote:

>Nogen der har en god ide ?
Hvor gammel er dit MB ?

Hvis dit MB har problemer med at se diske større end 32 Gb, og du har
et ledige PCI slots på MB, er det en god ide med en ekstra HD
controller. De koster vist fra 350 kr og op. Kan anbefale promise TX2
serie.

/Hans