email på mobilen
Fra : paul

Dato : 24-06-03 22:04

Før i tiden kunne man viderestille emails til mobilen. Så fik man de første 160 bytes
som sms. Det var nyttigt hvis man var væk fra sin PC i en længere periode.
Det blev stoppet fordi det var gratis.

Men når nu teleselskaberne kappes om at lokke kunderne til skulle man tro at der var et
selskab eller 2 som har genindført det service?
Eller er det mig der drømmer?

Eller skal man nu have et dyrt GPRSabonnement og købe en af de nye smarte mobilos for at
kunne få viderestillet mailen???

Jeg er bange for at marketingsfolkene har så travlt med at lancere MMS at de helt
glemmer basale ting som email....

Fra : Fischer

Dato : 25-06-03 05:08

> [...]
>
> Men når nu teleselskaberne kappes om at lokke kunderne
> til skulle man tro at der var et selskab eller 2 som har

Næh, du drømmer ikke.

Telia har stadig den E-mail adresse på alle numre: xxxxxxxx@gsm1800.telia.dk
Men jeg synes der er mange andre gode grunde til at undgå Telia!

Hos Sonofon kan abonnenter få et gratis internet-abonnement. Sammen med det,
får du en E-mail adresse hvor du kan tilslutte SMS-alert, så du får en SMS
hver gang der er en ny mail.

Orange har noget tilsvarende på www.myorange.dk - her kan ALLE uanset
mobilselskab oprette en gratis E-mail konto, hvor man kan få en SMS ved
modtagelse af E-mail.
Dette er desværre en Web-mail løsning, så man kan ikke checke via POP3.

Ulempen ved både Sonofons og Oranges løsning er at det fungerer bedst hvis
man vælger deres E-mail adresse som ens primære.
Naturligvis kan man blot kopiere sin eksisterende E-mail til den nye
adresse, men det vil så kræve at man med jævne mellemrum går ind og tømmer
denne sekundære konto, så den ikke løber fuld.

I mine øjne er det TDC der tager prisen for den bedste løsning.
Alle der har et TDC mobilnummer (også taletid) kan få det der hedder
Besked-robot. Sammen med den, får man en E-mail adresse
xxxxxxxx@besked-robot.dk som er den direkte SMS alert til din mobiltelefon.
Det bedste ved Besked-robot er at man selv kan vælge hvilket mobilnummer man
vil have denne SMS på - det behøver altså ikke at være ens TDC-nummer. Og
man kan frit ændre dette nummer når man vil.
Besked-robot har i øvrigt mange andre smarte features, som opsætning og
aflytning af ens mobilsvar via nettet.

--
*Fischer
Nu kun 6 dage til gratis GPRS og MMS hos Telmore!

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-06-03 09:00

Fischer wrote:

> Telia har stadig den E-mail adresse på alle numre:
> xxxxxxxx@gsm1800.telia.dk Men jeg synes der er mange andre gode
> grunde til at undgå Telia!

....vi der nu *har* et taletidskort til Telia i forvejen :

....fik lige sat videresendelse op til mobilen inde på CCs hjemmeside,
sendte en mail til mig selv og - 2 sekunder efter fik jeg en SMS...

Jubiiee!

....nogen der ved, hvor tit taletidskortet hos Telia skal "fornyes" for
ikke at lukke ned - hvis overhovedet?

Hans

Fra : paul

Dato : 25-06-03 09:53

Hans Paulin wrote:

> [...]
>
> Jubiiee!
>
> ...nogen der ved, hvor tit taletidskortet hos Telia skal "fornyes" for

Jeg kender en, som er på telia-cash og næsten aldrig tænder for sin mobil. Det er snart
2 år siden han sidst har fyldt penge på. Der er stadig liv i den.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-06-03 11:47

paul wrote:

> Jeg kender en, som er på telia-cash og næsten aldrig tænder for sin
> mobil. Det er snart 2 år siden han sidst har fyldt penge på. Der er
> stadig liv i den.

....lyder sq lækkert - en alvorlig konkurrent til Besked-robot!?

Hans

Fra : Fischer

Dato : 25-06-03 11:53

> ...lyder sq lækkert - en alvorlig konkurrent til Besked-robot!?

Tjoe, men så skal du jo holde Telia-telefonen tændt og på dig hvis du vil
have alerts ude.

Besked-robot har den store fordel, at du kan dirigere dine SMS-alert hen på
hvilken mobiltelefon du måtte ønske.
Selv har jeg et TDC mobiltid-nummer med Besked-robot og mine SMS-alerts
ryger så ind på min primære telefon med Telmore.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-06-03 12:01

Fischer wrote:

> Tjoe, men så skal du jo holde Telia-telefonen tændt og på dig hvis du
> vil have alerts ude.

....for mig med 56K er det fint at man ikke hele tiden skal logge på for
at se om der er mails...

> [...]
> Selv har jeg et TDC mobiltid-nummer med Besked-robot og mine
> SMS-alerts ryger så ind på min primære telefon med Telmore.

....du skal så bare forny dit taletidskort hvert år for...var det ikke 50
kr.?

Hans

Fra : Fischer

Dato : 25-06-03 12:50

> ...du skal så bare forny dit taletidskort hvert år for...
> var det ikke 50 kr.?

Lige netop. Og hvis du køber online, kun 37,50 kr. pr. år.
Og så har jeg samtidig et ekstra mobilnummer, som jeg bl.a. via mobilsvar
bruger som en ekstra voicemail, da jeg jo i besked-robot kan lytte
beskederne online, gemme dem m.m.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-06-03 12:59

Fischer wrote:

> Lige netop. Og hvis du køber online, kun 37,50 kr. pr. år.

....'kay - billigt!...

....nåede osse i sin tid at ærge mig over, at jeg havde ladet mit
TDC-taletidskort udgå (da du første gang skrev om dit projekt)

> Og så har jeg samtidig et ekstra mobilnummer, som jeg bl.a. via
> mobilsvar bruger som en ekstra voicemail, da jeg jo i besked-robot
> kan lytte beskederne online, gemme dem m.m.

....okay - opgav som sagt Beskedrobot i sin tid - og TDCs medarbejder var
ikke særligt godt inde i dens funktioner...

....men vil da ha den op at stå (som TDCfastnetkunde)...

....foreløbig er jeg bare utrolig glad for min "nye" SMS-notifikation -
det er en lettelse at ha den igen...

Hans

Fra : Fischer

Dato : 25-06-03 18:56

> ...okay - opgav som sagt Beskedrobot i sin tid - og TDCs
> medarbejder var ikke særligt godt inde i dens funktioner...
> ...men vil da ha den op at stå (som TDCfastnetkunde)...

Du siger bare til når den bliver oprettet, så skal jeg nok guide dig.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-06-03 23:52

Fischer wrote:

> Du siger bare til når den bliver oprettet, så skal jeg nok guide dig.

....hvis du mener "oprettelse" af fastnet, så har jeg haft det i et kvart
århundrede nu

....flot af dig - tak!

Hans

Fra : Fischer

Dato : 26-06-03 05:51

> ...hvis du mener "oprettelse" af fastnet, så har jeg haft det i et kvart
> århundrede nu

Nå, ja. Jeg tænkte nok nærmere på Besked-robot.
Det skal man ringe til TDC for at få oprettet - det kommer ikke automatisk.

Jeg kan i øvrigt ikke se, at man kan få Besked-robot på et alm.
fastnet-abonnement?
Ikke uden at have Beskedsvar.
TDC skriver nedenstående:
++++++++++++++++++
Ønsker du at tilmelde dig Besked-Robot?
TDC Mobil:
Er du kunde hos TDC Mobil, bedes du ringe til TDC Mobils kunderådgivning på
telefonnummer 80 80 80 20.
TDC Totalløsninger (Duet og BeskedSvar):
Er du kunde hos TDC Totalløsninger, bedes du ringe til TDC Totalløsningers
kunderådgivning på telefonnummer 80 80 80 10.
Med venlig hilsen
TDC Mobil
++++++++++++++++++

--
*Fischer
Nu kun 5 dage til gratis GPRS og MMS hos Telmore!

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 07:58

Fischer wrote:

> Nå, ja. Jeg tænkte nok nærmere på Besked-robot.

....he he

....det er så længe siden (flere år,tror jeg) jeg har rodet med
beskedrobot, og dengang syntes jeg at den bare "var der"...

> Det skal man ringe til TDC for at få oprettet - det kommer ikke
> automatisk.

....okay! - jeg har lige ringet

> Jeg kan i øvrigt ikke se, at man kan få Besked-robot på et alm.
> fastnet-abonnement?
> Ikke uden at have Beskedsvar.

....begrebet lød velkendt, og det viste sig da osse, at dét *har* jeg

....den venlige person jeg snakkede med er nu gået i gang med at få noget
op at stå, og vil ringe tilbage...

Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 08:55

Hans Paulin wrote:

> ...den venlige person jeg snakkede med er nu gået i gang med at få
> noget op at stå, og vil ringe tilbage...

....og dét har hun lige gjort - der er oprettet en Besked-robot til mig
nu...

Hans

Fra : Fischer

Dato : 26-06-03 10:52

> ...og dét har hun lige gjort - der er oprettet en Besked-robot til mig
> nu...

Og hva' så?
Hvor står vi nu?

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 11:00

Fischer wrote:

> Og hva' så?
> Hvor står vi nu?

....he he - dét troede jeg *du* vidste! LOL

....nå, men jeg gir den et glance, ikke!? - og så vender jeg tilbage - er
lige nu involveret i en spændende diskusion i dk.fritid.motorcykel -
samt på vej på arbejde...

....men som jeg husker Besked-robot er den ikke for hvide mennesker - den
kræver (krævede) en paratviden, som *jeg* ikke var i besiddelse af!
(uden at *dét* siger så meget)

Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 11:31

Hans Paulin wrote:

> ...men som jeg husker Besked-robot er den ikke for hvide mennesker -
> den kræver (krævede) en paratviden, som *jeg* ikke var i besiddelse
> af! (uden at *dét* siger så meget)

....nå - nu har jeg logget på, ændret koden og under fanebladet "Email
til mobil" har jeg i felt 2 sat flueben ved "Konverter alle mine e-mails
til tekstbeskeder (SMS) samt indtastet mit mobilnummer...

....andet under det faneblad har jeg ikke rørt ved - men dét er vel ikke
nok?

Hans

Fra : Fischer

Dato : 26-06-03 12:30

> [...]
> til tekstbeskeder (SMS) samt indtastet mit mobilnummer...
>
> ...andet under det faneblad har jeg ikke rørt ved - men dét er vel ikke

(Husk at trykke på knappen 'gem ændringer')

Men du er såmænd meget tæt på.
Nu ved jeg ikke hvilket nummer du logger på med, men jeg regner med at det
er dit fastnet-nummer?
Vi kalder det blot: xxxxxxxx

Men nu burde du faktisk have en E-mail adresse der hedder:
xxxxxxxx@besked-robot.dk
Prøv at sende en mail til den!

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 12:55

Fischer wrote:

> (Husk at trykke på knappen 'gem ændringer')

....yes!

> Men du er såmænd meget tæt på.

....fedest!

> Nu ved jeg ikke hvilket nummer du logger på med, men jeg regner med
> at det er dit fastnet-nummer?

....jeps...

> Vi kalder det blot: xxxxxxxx

....jep!

> Men nu burde du faktisk have en E-mail adresse der hedder:
> xxxxxxxx@besked-robot.dk

....lyder lækkert!

> Prøv at sende en mail til den!

....har jeg gjort - og lige NU fik jeg en SMS ROFL

(selv om jeg fik at vide at der ville gå et døgn før den virkede)

Fischer, du er en knag! - tusind tak!...

....øhe - så skal jeg lige ha CC til at sende en kopi til den osse -
udover til Telia - man er vel et luxusdyr - mon man kan få videresendt
til mere end én ekstra mailadresse?

Hans

Fra : Fischer

Dato : 26-06-03 13:17

> Fischer, du er en knag! - tusind tak!...

Det var så lidt .... faktisk.

> ...øhe - så skal jeg lige ha CC til at sende en kopi til den osse -
> udover til Telia - man er vel et luxusdyr - mon man kan få videresendt
> til mere end én ekstra mailadresse?

Ja, det kommer jo så an på CC.
Men mon ikke - hos TDC kan man i al fald.

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 13:33

Fischer wrote:

> Det var så lidt .... faktisk.

....he he - men en stor virkning!

> Ja, det kommer jo så an på CC.

....ja...

> Men mon ikke - hos TDC kan man i al fald.

....godt spørgsmål - jeg prøver at se i morgen

Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-03 08:14

Hans Paulin wrote:
> [...]

....dét ku man så ikke! - så Telia fløj ud - nu får jeg så en SMS på min
"hoved"-mobil

Hans

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 25-06-03 09:18

Fischer wrote:
> I mine øjne er det TDC der tager prisen for den bedste løsning.
> Alle der har et TDC mobilnummer (også taletid) kan få det der hedder
> Besked-robot.

Man kan også få det til et TDC fastnetabonnement.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-06-03 09:30

Per H. Nielsen wrote:

> Man kan også få det til et TDC fastnetabonnement.

....i tidernes morgen prøvede jeg at få den dér Beskedrobot op at stå,
men måtte opgive (ved osse nada om sligt)...

....er der en side, hvor man kan se en trin for trin vejledning (det er
vist for meget forlangt) eller har I andre fået hjælp hos TDC (der i sin
tid var tvivlende over for mig om hvor vidt det kunne virke på den hér
beskrevne måde)...

Hans

Fra : Brian

Dato : 25-06-03 18:19

> [...]
det,
> får du en E-mail adresse hvor du kan tilslutte SMS-alert, så du får en SMS

Er der en som kan forklare hvordan man får det ?,
for jeg kan godt nok ikke finde noget om det på deres Web site

/Brian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-06-03 21:58

Brian skrev Onsdag den 25. juni 2003 19:19 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Er der en som kan forklare hvordan man får det ?,
> for jeg kan godt nok ikke finde noget om det på deres Web site

Du går ind i en sonofon butik, eller ringer til sonofon, og beder om at
få sonofon internet, så får du en mappe med en kontrakt du skal
udfylde, og så går der 1 - 2 uger og så er du kørende. Det fungere
ganske glimmerende, jeg har sat min mailklient til automatisk at
chekke mail, og så en gang dagligt så klikker jeg lige på "hent mail"
og så henter den fra Sonofon også, og sletter alt der.

Det fungere ganske fint. Det eneste problem jeg har er at
mail.sonofon.dk ikke vil relaye som den skal, og at sonofon ikke
evner/vil fixe det problem. Så de har snart mistet en kunde,,,

Ivar Madsen

Fra : ASC

Dato : 30-06-03 13:35

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote in article
<40639519.Alu36H5FRb@news.milli.dk>...

> [...]
> mail.sonofon.dk ikke vil relaye som den skal, og at sonofon ikke
> evner/vil fixe det problem. Så de har snart mistet en kunde,,,

Det er altid beklageligt, at miste en kunde, men dit problem lyder lidt
mærkeligt. Hvis du med relay mener videresendelse af dine indkomne e-mails,
så bruger jeg dette dagligt og har ikke noget problem hermed. Du kan selv
sætte dine regler for videresendelse via web-mail adgangen til
mail.sonofon.dk.

Hvis du med relay derimod mener, at du skal kunne anvende en 3-parts
internetudbyder til at afsende e-mails via din sonofon internet account, og
det ikke kan lade sig gøre - så er dette helt korrekt. Sonofon har
selvfølgelig spærret for denne feature, idet den potentielt kan bruges til
at spamme med!!!

Hvad angår oprettelsestiden for en sonofon e-mail adresse, så har vi i
forbindelse med indførelsen af det abonnementsfrie GPRS (GPRS 2-Go)
oplevet, at mange kunder også ønsker e-mail, så kan det nu klares ved blot
at sende en e-mail til dataprivat@sonofon.dk. Husk at angive navn, adresse
og mobiltelefonnummer.

ASC

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-03 23:00

ASC skrev Mandag den 30. juni 2003 14:34 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Det er altid beklageligt, at miste en kunde, men dit problem lyder
> lidt mærkeligt.

Det undrede mig også en del, det var derfor jeg henvendte mig til
Sonofon Kundeservice, for at høre om Sonofon havde tekniske problemmer
med mailserveren.

> [...]
> Sonofon har selvfølgelig spærret for denne feature, idet den
> potentielt kan bruges til at spamme med!!!

Det er klart, det er en dødsynd at have et sådant åbent relay, sikke en
masse SPAM der vil blive sendt gennem den.

Jeg mener, skrive en e-mail på mobilen (har en e-mail klient, en T68i)
og så sende den, den skal kunne nå ud til enhver e-mail box i verden.
Det var det som damen jeg snarkede med, fik først sat optagelse af
samtalen igang, efter hun havde præsenteret sig, så jeg kan ikke huske
hvad hun hedder,,,

BTW så jeg har flere mailadresser, med * mail på serveren, så da jeg
dagligt modtog flere mails, så var en fejl på min server ikke lige det
jeg tænkte på de første dage. Men her i Lørdags så snarkede jeg på
gammeldags vis med en som jeg undrede mig over ikke havde svaret dagen
i forvejen på en mail, det sagde han at han havde, og de små grå måtte
sættes i sving, log filer gennem gås nøje. Og så fandt jeg fram til at
jeg havde lavet en
adduser navn som root (ganske fordi jeg ville oprette brugeren på
serveren) og var ikke opmærksom på at denne bruger ikke kom i * bokxen
som alle andre mail, det var så årsagen til at jeg ikke kunne se at
jeg havde modtages de mail jeg havde sendt fra mobilen.

Men det forkerte og fatale svar fra Sonofon kundeservice' side, og
mangel på svar på sener henvendelser til Sonofon (dels pr. udfyldt
form på hjemmesiden flere gange, mail, og brev (sendt med Danske
Fragtmænd med underskrift for modtagelse) gør at jeg i weekenden bad
Telmore om at overdrage telefonnummeret til dem, og det står fast.

> [...]
> i forbindelse med indførelsen af det abonnementsfrie GPRS (GPRS 2-Go)
> oplevet, at mange kunder også ønsker e-mail, så kan det nu klares ved

OK, jeg kan heller ikke se nogen grund til alt det adminstration med
kontrakten osv, for en gratis ydelse,,,

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-06-03 22:06

Fischer skrev Onsdag den 25. juni 2003 06:07 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> ved modtagelse af E-mail.
> Dette er desværre en Web-mail løsning, så man kan ikke checke via

Kan den ikke sættes til at slette mail efter en vis tid?

Ellers sætter jeg sku bare min egen gatway op, så i unix gruppen
forleden et link til en sådan fætter. (den server findes også i win.
udgave)
Nogen der ved hvad et datakabel til en Siemens M35i koster?

Ivar Madsen