Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativscanner versus flatbed
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-06-03 21:41

Hej

Jeg skal scanner en del billeder ind fra en rejse, som skal bruges til et
foredrag. Ca. 120-140 billeder.

Jeg har forsøgt at finde en rimelig billig negativscanner. Fandt en på 1800
dpi, men hvis jeg regner lidt på det, så bliver billeder, ved blot 10x15 kun
på 300dpi. Vil jeg så egentlig ikke få et bedre resultat ved at bruge en god
flatbedscanner og så scanne papirbilledet (10x15). Eller går der en masse
tabt fra negativ til papir?
Jeg har aldrig haft en negativscanner "i hånden", så jeg ved ikke hvor gode
de reelt er.

De skal vel have en rimelig opløsning hvis de skal projekteres op på et
(lille) lærred. Men hvad er jeres erfaring?

Eller er projektet helt håbløst?

Da jeg ikke er professionel foredragsholder, skal det ikke være noget dyrt
prof-udstyr. Det bliver kun foredrag for venner og bekendte, og nogle få som
selv vil tage på samme rejse....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 24-06-03 21:45

Henrik Nielsen <xng@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> flatbedscanner og så scanne papirbilledet (10x15). Eller går der en masse

De steder jeg normalt får 'fremkaldt' billeder laver dem som 'print' i,
så vidt jeg husker, 300 dpi - prøv at spørge i din lokale
foto-forretning. Hvis forretningen kun laver print i 300 dpi, får du i
alt fald ikke _mere_ ud af at scanne papir-billeder - nærmere mindre.
(pga. 2 trin -> kvalitetstab)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Vibeke.

Dato : 25-06-03 07:25

Jeg ville kigge på denne
http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-scan/scan-a4b/scan-ca8000f.html

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-06-03 12:16

"Jeg ville kigge på denne
http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-scan/scan-a4b/scan-ca8000f.html"

Den ser lovende ud. Men er den god nok til at billederne kan projekteres op
på et lærred. Er der nogen som har erfaringer.
Jeg vil tro at billederne kommer op i ca. 60x90.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 26-06-03 22:27

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
op
> på et lærred. Er der nogen som har erfaringer.
> Jeg vil tro at billederne kommer op i ca. 60x90.

Hvad skal det "projekteres" med ?

Det hjælper jo ikke med et billede i 1600*1200, hvis projektoren kun er
640*480!

derudover er dias (lysbilleder) vel det bedste til projektering eller ?
(hvordan laver man egentlig sådan nogle ?)

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-06-03 22:26

SoftMan Brian <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote:
> derudover er dias (lysbilleder) vel det bedste til projektering eller ?
> (hvordan laver man egentlig sådan nogle ?)

Et kamera, med en diafilm .. som så bliver fremkaldt, klippet og sat i
rammer. Ret simpelt ;)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-03 15:50

"Det hjælper jo ikke med et billede i 1600*1200, hvis projektoren kun er
640*480"

Skal der ikke noget af en scanner til, før det bliver et problem, når vi
snakker negativer i størrelse 24x36mm ??

Fra : Henrik Torp

Dato : 24-06-03 22:55

> [...]
god
> flatbedscanner og så scanne papirbilledet (10x15). Eller går der en masse

JA!! Årsagen til at billederne fra digitale kameraer i 5-6 MP klassen
overhovedet kan sammenlignes med 10 x 15 er, at der ikke er opfundet
fotopapir, der kan udnytte filmkvaliteten til fulde.

I praksis kan det dog være svært at se, specielt så længe der ikke er tale
om store forstørrelser.

Da dit formål er hobby-betonet, vil jeg foreslå en flatbed scanner med
film-adapter - en dims, der gør at man kan scanne negativer og positiver. En
sådan leverer ikke samme kvalitet som en decideret filmscanner. F.eks. er
film-adapteren ikke så god til at få detaljer i skygge og højlysområder med
som en rimelig filmscanner med omkring 4 i densitet.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Lars

Dato : 26-06-03 23:13

> [...]
> prof-udstyr. Det bliver kun foredrag for venner og bekendte, og nogle få

Min erfaring er at de sidste flatbedscannere på markedet med
transparentfunktion (her tænker jeg specielt på Epson 2400/3200) leverer en
kvalitet som absolut er brugbar til semiproffesionelle opgaver.

Hilsen
Lars