smerlinger opg multifaciatus
Fra : Sanne og Søren

Dato : 24-06-03 20:12

Hej Gruppe

For nogen uger siden var der en diskution ang. snegle i akvariet. Nu er
problemmet også ude hos mig.
Jeg har 3 voksne og 5 unger af multifaciatus i 100 l.

Hvor i verden kommer smerlinger fra. findes der forskellige arter. og er
nogen bedre end andre til at gå sammen med Tanganyika cichlider.

\Søren

Fra : Martin Heller

Dato : 24-06-03 20:43

Sanne og Søren wrote in <Wm1Ka.119$Mt.24@news.get2net.dk>:

> [...]
>
> Hvor i verden kommer smerlinger fra. findes der forskellige
> arter. og er nogen bedre end andre til at gå sammen med

Der findes mange forskellige arter. De kommer ovre fra Thailand,
Cambodia, Borneo og andre lande i det område. Jeg synes ikke du
skulle sætte smelinger sammen med Tanganyika cichlider. Det er
forskellige biotoper. Se <URL:http://www.loaches.com/> hvis du
er interesseret i at holde smerlinger og vil læse lidt om dem.

Det er IMO lidt af en uskik at fare ud og købe en smerling eller
to når der dukker et par snegle op i akvariet. Hvis der kommer
snegle er det fordi de har noget at leve af, mest sandsyneligt
pga overfodring. Hvis du ændrer på det så forsvinder sneglene.
Smerlinger trives bedst i flokke, og de bliver temmeligt store.
De fortjæner et akvarium indrettet til dem og ikke bare et job
som "skadedyrsbekæmpere" i et tanganyika akvarium.

Fra : thomas schreiber

Dato : 25-06-03 09:30

> De fortjæner et akvarium indrettet til dem og ikke bare et job
> som "skadedyrsbekæmpere" i et tanganyika akvarium.

PRÆCIS!

/ts

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 25-06-03 16:39

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De fortjæner et akvarium indrettet til dem og ikke bare et job
> som "skadedyrsbekæmpere" i et tanganyika akvarium.

Hej Martin

2+2=4 det kan ikke diskuteres.
Din teori med at man kun har snegle pga overfodring, det lyder også rigtigt,
men hvordan vil du undgå at snegle finder lidt foder som var tiltænkt dine
ciklider?
Den teori kan ikke føres ud i livet.
Man kan ligeså godt indrette sig på at have snegle, men man kan indrette sig
sådan, at sneglede ikke tager overhånd - det er faktisk umuligt hvis man
slavisk vil overholde de biotopiske grænser.
Smerlinger og enkelte andre arter er en dejlig regulator på dette forhold.
Jeg tror også de er ligeglade med at være skadedyrsbekæmpere - det bliver
alligevel aldrig andet end som at have en kanariefugl i et bur. Det er
egentlig en underlig fornøjelse vi mennesker har ved at holde andre levende
væsner indespærret.
Fiskene virker endda "beroligende" på os mennesker, selvom de pisker frem og
tilbage, samt op og ned af glasset.
Andre bruger akvarierne som kemiske laboratorier, hvor indikatoren er meget
simpel - nemlig hvor mange fisk, der overlever.

Hilsen
Jørgen

(som dog også har akvarie)

Fra : thomas schreiber

Dato : 25-06-03 16:57

> [...]
rigtigt,
> men hvordan vil du undgå at snegle finder lidt foder som var tiltænkt dine

Jeg overhovedet ikke enig med påstanden om at snegle kommer når der er foder
nok. Snegle kommer når de bliver indført i akvariet. Enten i form af æg i
planter/grus eller rødder, eller i form af "rigtige" snegle med hus i
planter/grus eller rødder.

Sneglene kommer jo ikke af sig selv, uanset om der foder nok til 1000
snegle.

/Thomas

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 25-06-03 17:12

Jørgen Jørgensen wrote:
> [...]

> Smerlinger og enkelte andre arter er en dejlig regulator på dette
> forhold. Jeg tror også de er ligeglade med at være skadedyrsbekæmpere

måsk, men tvivler på at smerlinger vil føle sig tilpas i et akvarie
indrettet til Neo. multifasciatus.

> [...]
> Fiskene virker endda "beroligende" på os mennesker, selvom de pisker
> frem og tilbage, samt op og ned af glasset.

Det lyder ikke beroligende, men sådan opføre mine fisk sig heldigvis ikke.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Martin Heller

Dato : 25-06-03 23:06

Jørgen Jørgensen wrote in
<3ef9c227$0$76072$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Din teori med at man kun har snegle pga overfodring, det lyder
> også rigtigt, men hvordan vil du undgå at snegle finder lidt
> foder som var tiltænkt dine ciklider?

Det hverken kan eller vil jeg undgå. Jeg påstår ikke at der ikke
skal være snegle i et akvarium. Jeg smider som regel selv et par
snegle i når jeg starter et nyt akvarium. De er netop
fortrinelige til at tage foderrester og til at rode rundt i
bundlaget osv. Men de tager ikke overhånd hvis ikke de har
adgang til rigelige mængder af næring.

> [...]
> end som at have en kanariefugl i et bur. Det er egentlig en
> underlig fornøjelse vi mennesker har ved at holde andre levende

Selvom vi ikke kan genskabe fiskenes naturlige miljø fuldstændigt
kan vi godt bestræbe os på at give dem så gode forhold som
muligt. Dertil hører efter min mening at man sørger for en
indretning og vandværdier som ligner det, hvor fiskene kommer
fra så godt som muligt. Tanganyika søen og Borneos floder er så
forskellige biotoper at jeg ikke synes det er passende at holde
fisk fra to så forskelligartede biotoper sammen. Desuden bliver
mange smerlinger temmeligt store og er ikke egnet i et akvarium
på 100 L som Søren havde - slet ikke hvis de kun tilføjes for at
blive af med en snegleplage.

Fra : Plesner

Dato : 26-06-03 00:47

> Selvom vi ikke kan genskabe fiskenes naturlige miljø fuldstændigt
> kan vi godt bestræbe os på at give dem så gode forhold som
> muligt.

Helt enig.

> [...]
> forskellige biotoper at jeg ikke synes det er passende at holde
> fisk fra to så forskelligartede biotoper sammen.

Nu lever smerlinger andre steder end i floder på Borneo. Jeg er helt
sikker på, at de adskillige steder i sydøstasien støder på forhold, der
ikke er så fjernt fra fra det, man finder i Tanganyika-søen. Bare se hvor
forskellige vandværdier og biotoper du kan finde i et lille land som
Danmark.

> Desuden bliver
> mange smerlinger temmeligt store og er ikke egnet i et akvarium
> på 100 L som Søren havde - slet ikke hvis de kun tilføjes for at
> blive af med en snegleplage.

Nej, det er alt for dejlig en fisk til det. Jeg har selv en stime
dværgbotiaer i et 560 liters akvarium. De går alene sammen med 5 andre
små fisk og har masser af plads til at bevæge sig rundt på. Selv om de
har gået i akvariet i halvandet år, stimer den stadig frem og tilbage
rundt i akvariet.

Plesner

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-06-03 07:57

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> writes:

> Det lyder ikke beroligende, men sådan opføre mine fisk sig heldigvis ikke.

Skal det nu også være galt at stimefisk stimer?

/Esben
--
"Microsoft does have a Year 2000 problem. We're it"
(c) unknown - Go Linux! http://www.linux.org/

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-06-03 13:02

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Skal det nu også være galt at stimefisk stimer?

Nej, men hvis Jørgen kun har oplevet fisk "piske frem og tilbage" har han da
et problem.
Ikke at jeg tror det, han ville vist bare komme med en bemærkning om det at
spære dyr inde for vores blå øjnes skyld.