psykologiske gysere
Fra : Mann

Dato : 24-06-03 19:49

Hejsa

Jeg står og mangler et par gode gysere som skal skræmme livet af en af mine
venner. Så "The Ring", den amerikanske version, og syntes den var ok - dog
ikke nær så god som den originale. Så spørgsmålet er om en af jer kan
titlerne på et par gode film som er til at komme i nærheden af på det danske
videomarked?
De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som
"tvistes" undervejs.

På forhånd tak

Richard

Fra : Martin Moeller

Dato : 24-06-03 19:57

Mann skrev:

> [...]
danske
> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Hvad med:

The Others
Signs
Sixth Sense

--
Martin Møller
"What is this? Bizarroworld?"

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 24-06-03 21:17

"Martin Moeller" <martin.moller@get2net.dot.dk> wrote in message

> mine
>
> Sixth Sense

Say what?

--
Anders Vind Ebbesen
"I would personally hate to provide our regular home users with /29"

Fra : Martin Moeller

Dato : 24-06-03 21:29

http://us.imdb.com/Title?0167404

--
Martin Møller
"What is this? Bizarroworld?"

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 24-06-03 21:40

> http://us.imdb.com/Title?0167404

Ja, jeg kender filmen. Men den er:

1) Dårlig
2) Ikke en gyser
3) Ikke skræmmende

Fra : Homer

Dato : 24-06-03 21:46

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Ja, jeg kender filmen. Men den er:
>
> 1) Dårlig
> 2) Ikke en gyser
> 3) Ikke skræmmende

Enig med dig, Anders. Men bortset fra dét hintede Martin meget fint, at
man kan spare et par svar/modsvar hvis man argumenterer for sine
synspunkter i første ombæring. Det er jo ikke en chatgruppe.

--
Med venlig hilsen Homer.
After eating an entire bull, a mountain lion felt so good he started

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 25-06-03 21:52

"Homer" <psv@ATFJERNEe-box.dk> wrote in message
> Enig med dig, Anders. Men bortset fra dét hintede Martin meget fint, at
> man kan spare et par svar/modsvar hvis man argumenterer for sine
> synspunkter i første ombæring. Det er jo ikke en chatgruppe.

Der var heller ikke meget argumentation i Martins indlæg - og det jeg
konstaterede var så indlysende, at der ikke burde være behov for
argumentation.

Postulat: "Det er meget lyst udenfor i dag."

Min respons ville være "Det er fordi solen skinner", og det ville
umiddelbart blive accepteret, fordi det er ganske åbenlyst.

Havde man i stedet sagt "Det er pga. jordstråler og medicinmandens dans i
går", ville der være behov for yderligere argumentation, da det næppe var
sandsynligt.

Når jeg konstaterer at The Sixth Sense er en dårlig film, er der derfor ikke
brug for yderligere argumentation - det er ganske åbenlyst.

Fra : ML-78

Dato : 25-06-03 22:55

> [...]
>
> Når jeg konstaterer at The Sixth Sense er en dårlig film, er der derfor ikke
> brug for yderligere argumentation - det er ganske åbenlyst.

Et eller andet sted halter denne række af argumenter, men jeg synes nu den er
ret morsom.

ML-78

Fra : Martin Moeller

Dato : 26-06-03 11:59

Anders Vind Ebbesen skrev:

> Der var heller ikke meget argumentation i Martins indlæg

Næ. Men hvor ser du også argumentationen i alle de andre bud på anbefalede
film?

> og det jeg konstaterede var så indlysende, at der ikke burde være behov
for
> argumentation.

Du konstatererer den er dårlig udfra din egen præference.

> [...]
> går", ville der være behov for yderligere argumentation, da det næppe var

What?

> Når jeg konstaterer at The Sixth Sense er en dårlig film, er der derfor
ikke
> brug for yderligere argumentation - det er ganske åbenlyst.

Whatever.

--
Martin Møller
"What is this? Bizarroworld?"

Fra : Martin Moeller

Dato : 24-06-03 21:54

Anders Vind Ebbesen skrev:

> 1) Dårlig

Nej, den er ej.

> 2) Ikke en gyser

Jo.

> 3) Ikke skræmmende

Jo.

> Og ham der stillede spørgsmålet skrev:
>
> "Jeg står og mangler et par gode gysere som skal skræmme livet af en af
mine
> venner."

Og jeg gav nogle bud, som han kunne reflektere over. Hvorfor kommer du ikke
selv med nogle bud, så manden selv kan undersøge, hvad han vil se i stedet
for at fare op over, at jeg nævner en film _du_ synes er dårlig?

--
Martin Møller
"What is this? Bizarroworld?"

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 25-06-03 21:46

> Nej, den er ej.

Jo den er så, øv bøv!

> Jo.

Så definerer du "gyser" meget alternativt.

> Jo.

2-3 "bøh-scener", hvor baggrundsmusikken i 5-10 minutter har lagt op til "nu
kommer der snart en bøh-scene" kan ikke betragtes som skræmmende.

> [...]
> selv med nogle bud, så manden selv kan undersøge, hvad han vil se i stedet
> for at fare op over, at jeg nævner en film _du_ synes er dårlig?

Fordi dette medium ligger op til debat, hvilket gør det oplagt at
kommentere, såfremt man ikke er enig i en betragtning, som en anden skribent
ligger for dagen.

At jeg ikke selv kom med forslag, skyldes at jeg ikke umiddelbart regnede
med at kunne komme med forslag der ville falde i spørgerens smag.

Fra : Martin Moeller

Dato : 26-06-03 12:15

Anders Vind Ebbesen skrev:

> Så definerer du "gyser" meget alternativt.

Nå. Den er ellers i samme kategori som Scream, Jeepers Creepers mv. på IMDb,
nemlig horror.

> 2-3 "bøh-scener", hvor baggrundsmusikken i 5-10 minutter har lagt op til
"nu
> kommer der snart en bøh-scene" kan ikke betragtes som skræmmende.

Det synes jeg nu, den kan. Men jeg kan se, der skal meget til at imponere
dig.

> Fordi dette medium ligger op til debat, hvilket gør det oplagt at
> kommentere, såfremt man ikke er enig i en betragtning, som en anden
skribent
> ligger for dagen.

Sixth Sense har en 8.2/10 rating på IMDb og ligger nummer
nogen-og-halvfjerds på top 250-listen. Såfremt man har en all-round smag som
de fleste, kan denne film udfra mine betragtninger klart anbefales.

> At jeg ikke selv kom med forslag, skyldes at jeg ikke umiddelbart regnede
> med at kunne komme med forslag der ville falde i spørgerens smag.

Det anede mig.

--
Martin Møller
"What is this? Bizarroworld?"

Fra : Louise KL

Dato : 25-06-03 23:03

"Martin Moeller" <martin.moller@get2net.dot.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den er ej.

Enig!

> Jo.

Enig!

> Jo.

Enig!

Jeg har da set bedre, men jeg synes den var god. De eneste film jeg har set
som jeg har fundet uhyggelige var Blarwitch og Scream 1 og 2. Og dem der
siger "It" er uhyggelig de... de er nogle vatkyllinger! Hmhm, men jeg er
heller ikke filmnød så jeg har ikke set så mange

Mvh. fra Louise

Fra : Michael Castensen

Dato : 24-06-03 23:24

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> "Martin Moeller" <martin.moller@get2net.dot.dk> wrote in message

> Ja, jeg kender filmen. Men den er:
>
> 1) Dårlig
> 2) Ikke en gyser
> 3) Ikke skræmmende

For mig lyder du mest som en troll.
Er du ikke det, så må du altså til at få dig en ordentlig filmsmag!

---

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 25-06-03 21:47

"Michael Castensen" <@> wrote in message

> For mig lyder du mest som en troll.

Sagde ophavsmanden til tråden "The Black Album." i dk.kultur.musik...

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 01-07-03 15:07

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
> "Michael Castensen" <@> wrote in message

> Sagde ophavsmanden til tråden "The Black Album." i dk.kultur.musik...

*ROTFL*

Fra : Michael Castensen

Dato : 01-07-03 15:43

"Ulrik Vadstrup" <vadstrup@FJERNDETTEpost12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> *ROTFL*

Jeg er stolt af den tråd!

---

Fra : zcully

Dato : 24-06-03 20:20

"Mann" <manndecker@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
danske
> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Som jeg plejer at sige "The Gift" er suveræn. Jeg faldte først sent i søvn
efter at have siddet og set den alene!!!

/Zcully

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-06-03 23:38

"zcully" <*removethis*zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som jeg plejer at sige "The Gift" er suveræn. Jeg faldte først sent i søvn
> efter at have siddet og set den alene!!!

Og jeg faldt i søvn da jeg så den :).. Såeh...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Louise KL

Dato : 25-06-03 23:13

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> "zcully" <*removethis*zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og jeg faldt i søvn da jeg så den :).. Såeh...

Det gjorde jeg også... det er mange år siden og jeg sad i en bus på vej til
Rusland, men alligevel.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 25-06-03 23:21

"Louise KL" <louisemailFJERNDETTE@esenet.dk> wrote in message
> "Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det gjorde jeg også... det er mange år siden og jeg sad i en bus på vej
til
> Rusland, men alligevel.

Er det samme film?

The Gift er vist kun 2-3 år gammel - og hullerne i de østeuropæiske
"motorveje" kan gøre det til en udfordring at falde i søvn, vil jeg tro.

Fra : Louise KL

Dato : 25-06-03 23:41

> [...]
>
> The Gift er vist kun 2-3 år gammel - og hullerne i de østeuropæiske
> "motorveje" kan gøre det til en udfordring at falde i søvn, vil jeg tro.

Hmmm, jeg søgte lige lidt på imdb og fandt ud af at jeg havde byttet den om
med The Game! Det er ikke så let med alle de The-Et-Eller-Andet film
Hmhm, den var i hvert fald kedelig!
Årh, nej, det er slet ikke så slemt med de veje Det værste er
grænsekontrollørene med deres maskingeværer, gennemrodninger af bagage og
skumle attituder! De kan give en mareridt.

Fra : David T. Metz

Dato : 28-06-03 13:24

Louise KL skriblede:
> Hmmm, jeg søgte lige lidt på imdb og fandt ud af at jeg havde byttet
> den om med The Game! Det er ikke så let med alle de
> The-Et-Eller-Andet film Hmhm, den var i hvert fald kedelig!

Helt forkert. Du har bare set den under de forkerte forhold - den film
kræver en ordentlig fremvisning for at virke.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peter Holm

Dato : 24-06-03 21:37

Mann wrote:
> [...]
> nærheden af på det danske videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Har dine venner set Carrie (De Palma 1976)? Stadig min farvorit gyser.

Mvh
Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-06-03 07:51

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> escribió

> Har dine venner set Carrie (De Palma 1976)? Stadig min farvorit
gyser.

Ligesom med Omen og sixth sence syntes jeg det er en udemærket film,
men skræmmende er den vel ikke. Hvis man er til lidt sci-fi (og hvem
er ikke det?)kan jeg da anbefale "Event Horizon" som jeg ikke tør se
med slukket lys
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-06-03 09:23

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev:

> [...]
>men skræmmende er den vel ikke. Hvis man er til lidt sci-fi (og hvem
>er ikke det?)kan jeg da anbefale "Event Horizon" som jeg ikke tør se

Smag og behag. Den film er:
1) ikke uhyggelig
2) Fuldstændig usammenhængende

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-06-03 09:36

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> escribió

> Smag og behag. Den film er:
> 1) ikke uhyggelig
> 2) Fuldstændig usammenhængende

Jeg ved at det er en af de film man enten elsker eller hader, jeg
personligt hører så med i den første gruppe.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Castensen

Dato : 25-06-03 15:57

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Smag og behag. Den film er:
> 1) ikke uhyggelig
> 2) Fuldstændig usammenhængende

Enig. En stor skuffelse.

---

Fra : Jesper

Dato : 24-06-03 22:29

> [...]

> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Dark Water (2002)
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Jan Andersen

Dato : 25-06-03 10:54

On Tue, 24 Jun 2003 23:29:10 +0200, invalid@invalid.invalid (Jesper)
wrote:

>Dark Water (2002)

Den vil jeg godt sekundere.

Samme instruktør som "The Ring (Ringu), men imho en hel del
væmmeligere.

"The Eye" (Jian Gui) er også effektiv. Ihvertfald den første time. Den
sidste halve time er lidt mere jævn.

"Pulse" (Kaïro) er også ganske fin.

"Carnival Of Souls" (originalen) er heller ikke til at komme uden om.
Ikke en dråbe blod, men spooky.

--
Jan

Remove 'FOS' from email address.

Fra : Juggernaut

Dato : 24-06-03 23:10

"Mann" <manndecker@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
danske
> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Man må da heller ikke glemme Omen. Den er fortræffelig!

-Juggernaut

Fra : Juggernaut

Dato : 24-06-03 23:11

> [...]
danske
> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Ups...Glemte selvfølgelig Excorsisten 3. Langt den bedste i serien (synes
jeg).

-Juggernaut

Fra : ML-78

Dato : 24-06-03 23:25

> Ups...Glemte selvfølgelig Excorsisten 3. Langt den bedste i serien (synes
> jeg).

Øh, også bedre end den første? Hver sin smag, men jeg er da enig i, at den er en
tand bedre end 2'eren.

ML-78

Fra : Peter Heide

Dato : 25-06-03 00:35

Hvis du bor i København vil jeg anbefale dig at gå ind
i Fredensborggade Film/Video Udlejning og låne:

Relpulsion / Roman Polanski fra 60erne
Dont Look Now/ Nicolas Roeg fra 1973

Det er nogle film der fik mig til at have lyset tændt
natten over første gang jeg så dem. Og sikkert også
hvis jeg så dem for første gang idag.

Begge film mesterværker og begge film at låne
hos ovenstående video-snask( kendt fra filmen
Bleeder) Dog uden i de 2 festoriginaler

De gør sig forøvrigt meget i japanske splatterfilm pt.

mvh Peter

Fra : -V-

Dato : 25-06-03 02:47

Peter Heide wrote:
> Dont Look Now/ Nicolas Roeg fra 1973

I hear you, man.

Stadigvæk min værste gyseroplevelse.

-V-

Fra : ML-78

Dato : 25-06-03 23:59

> Relpulsion / Roman Polanski fra 60erne
> Dont Look Now/ Nicolas Roeg fra 1973

Se det er rigtige gysere.

En anden har også nævnt "Carnival of Souls" (1962) som jeg ligeledes kan
tilslutte mig, men den er sikkert ikke så ligetil at finde på det danske
videomarked. Hvis der skal være plot twists er "Psycho II" et godt bud (jeg går
ud fra alle kender originalen) og en overraskende god efterfølger, samt
selvfølgelig "Invasion of the Body Snatchers" (1978). Den originale er mindst
lige så god men tager knap så mange drejninger i plottet.

ML-78

Fra : Jeppe Møller

Dato : 29-06-03 13:09

> Dont Look Now/ Nicolas Roeg fra 1973

Øv, ja!

/JeppeM

Fra : Jacob Riis

Dato : 25-06-03 14:53

> [...]
danske
> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Jeg kan anbefale Rosemary's Baby http://us.imdb.com/Title?0063522 Jeg vil
dog sige at det ikke er film der kan skræmme livet af dine kammerater, men
filmen er utroligt velspillet. Du siger at filmen godt må være en anelse
skæv med en historie som twistes undervejs. Her lever filmen fuldt ud op
til dine krav. En af mine mange yndlings film

--
Jacob

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 25-06-03 16:59

Min liste over anbefalede film:

Raising Cain
Exorcisten 1
Night of the living dead (den gamle i sorthvid)
Psycho (også den gamle)
Darkness (ny film som er ganske ok)
Two evil eyes http://us.imdb.com/Title?0100827
The Others
What lies beneath
Audition http://www.axelmusic.dk/productDetails/634991122221
Creepshow 1 (afsnittet med "The Crate")

Og så er der et afsnit af Twilight Zone hvor der bor en "shadow man" under
en drengs seng... Lyder lidt søgt, men den skræmte mig fra vid og sans
engang sidst i firserne.

Måske er de ikke alle psykologiske gysere, men de kan ihvertfald skræmme...
God uhygge.

Anders Hyltoft

Fra : Ramses

Dato : 25-06-03 21:48

>De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som
>"tvistes" undervejs.

En Kvinde kommer hjem og opdager,at nøglen ikke passer til døren,
at en fremmed bor der,og at hendes forlængst afdøde mand og den
søn de aldrig fik,er flyttet ind overfor...

Den Låste Dør

Fra : ArJo

Dato : 26-06-03 07:05

En af mine go'e gamle favoritter er 'The Changeling'
http://us.imdb.com/Title?0080516

Go' gys uden blod og splat, selvom go'e gamle Lucio Fulci også lavet
mange fede af den slags så som:

Zombie 2
http://us.imdb.com/Title?0080057

og en jeg den gang var rimelig skræmt over
The Beyond
http://us.imdb.com/Title?0082307

mvh
ArJo

Fra : Zodiax

Dato : 26-06-03 23:20

> [...]
danske
> videomarked?
> De må meget gerne være en anelse "skæve", altså med et godt plot som

Må lige nævne "The Entity" som skræmte livet af mig som barn, og som stadig
holder i dag. Lidt 70'er agtig, men det ødelægger ikke uhyggen. (for mit
vedkommende)

http://us.imdb.com/Title?0082334

--
Zodiax

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-06-03 16:08

Zodiax wrote:

> http://us.imdb.com/Title?0082334

"I can smell your cunt!"

Jeg synes nu den er mere latterfremkaldende end angstfremkaldende, men
hver sin smag.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!