Undskyld mange gange :-(
Fra : Camilla Baird

Dato : 24-06-03 19:39

Jeg håber, I vil modtage min undskyldning for at have postet en salgsannonce
i denne gruppe. Det var ikke min mening at støde nogen på nogen måde, men
faktisk vidste jeg ikke, det var så forkert... (læs fundatsen, vil mange
sige - hvor finder jeg egt den?) Jeg kan forstå, at min annonce er det
berømte strå, der vælter læsset
Jeg skal gøre mit bedste for at huske ikke at poste killingeannoncer her
mere...
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-03 19:43

Camilla Baird wrote:
> [...]
> forstå, at min annonce er det berømte strå, der vælter læsset
> Jeg skal gøre mit bedste for at huske ikke at poste killingeannoncer

hej Camilla.... for det første har jeg ikke haft det store problem med din
annonce ( bemærkede den nok ikke rigtig), for det andet accepteres de jo
alligevel fra tid til anden, så det kan være svært indimellem at gennemskue
hvem der må annoncere og hvem der ikke må....
lad være med at tage det så nært ;)

derudover kan du finde gruppens fundats her: www.usenet.dk
nærmere betegnet: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.dyr.kat

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-06-03 20:25

> [...]
> Camilla Baird mail@korat.dk
> Primpraus Korater http://www.korat.dk
> Killing til salg! Se billeder (opdateret d.17.6.)

Jeg kan helt ærligt ikke se at du har gjort andet end så mange andre. Det
væltede læs består ikke i din post, men de 117 der brokker sig istedet for
bare at ignorere.
Det skaber mere dårlig stemning at himle op hver gang, end det gør at nogle
få (eller os alle / nogle / incl undertegnede) en gang imellem omgås
reglerne lidt.

Håber du findet super duper hjemmet til missen

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-06-03 20:37

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan helt ærligt ikke se at du har gjort andet end så mange andre.

Fordi andre gør det.. gør det det ikke bedre.

Det
> væltede læs består ikke i din post, men de 117 der brokker sig istedet for
> bare at ignorere.

Well jeg må også erkende.. jeg undrede mig over at dråben så lige faldt over
lige netop på camilla, men en skulle jo nok være den som fik dråben til at
falde over.. og sådan er det. Kritikken er jo ikke myntet på Camilla som
person, men om at indlægget faktisk oprigtigt er postet forkert - i denne NG

> Det skaber mere dårlig stemning at himle op hver gang, end det gør at
nogle
> få (eller os alle / nogle / incl undertegnede) en gang imellem omgås
> reglerne lidt.

Tjaeh.. er da enig i at det skaber en dårlig steming.. når kritik kommer på
banen.. - men stadigvæk så skal man ikke undgå kritik bare i frygt for at
skabe en dårlig stemning. Reglerne er jo i bund og grund ganske simple.

> Håber du findet super duper hjemmet til missen

Håber jeg også :)

> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk

KatjaStrofen :)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-03 20:56

KatjaStrofen wrote:

> Fordi andre gør det.. gør det det ikke bedre.

nej, men hvorfor den store virak??

> [...]
> kommer på banen.. - men stadigvæk så skal man ikke undgå kritik bare
> i frygt for at skabe en dårlig stemning. Reglerne er jo i bund og

ja, men for mange er det desværre ikke så nemt at finde reglerne, derfor er
den voldsomme kritik ofte malplaceret overfor folk der oprigtigt ikke ved de
gør noget galt...
det bedste man kan gøre er at vejlede folk på enhøflig og hensigtsmæssig
måde.... som der også er gjort opmærksom på i retningslinerne på
usenet.dk......

der er jo ingen grund til at overfalde folk og blive hysteriske..... det
opnår man ihvertfald ikke en mere harmonisk gruppe af....

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-06-03 21:08

Fra : Charlotte

Dato : 25-06-03 01:35

On 24/06/03 22:08, in article bdab4f$8o2$1@news.cybercity.dk, "KatjaStrofen"
<katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

> [...]
> man nemt komme til konklusionen at.. så er det nok ikke så vigtigt, at følge

Hold op, hvor bruger du meget energi og tid, på at brokke dig....
Er det dét værd ??
Desuden, din bemærkning til Maria, om at hun ville lære noget, hvis hun
læste om citatteknik - den var langt værre end en salgsannonce!
En annonce postes ikke for at fornærme nogen, så hellere 10 af dem - end
nedsættende bemærkninger.
Du elsker tilsyneladende alle reglerne - læs lige dem der vedrører takt og
tone...

Charlotte

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-06-03 08:09

"Charlotte" <Tulle@FJERNheaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hold op, hvor bruger du meget energi og tid, på at brokke dig....
> Er det dét værd ??
Det har ikke noget med brok at gøre!
Og om det er det værd. Tjaeh både og - jeg er ret ligeglad med om folk
bliver sure og tvære fordi de ikke kan forstå meningen i mine indlæg. Det
kan jeg leve med, især så længe jeg ved jeg har ret.

> Desuden, din bemærkning til Maria, om at hun ville lære noget, hvis hun
> læste om citatteknik den var langt værre end en salgsannonce!
Det var skam ganske venligt ment - derfor der var en smiley - det er mit
menneskesyn at vi hele tiden lærer noget, og da hun åbenbart ikke har et
ordentligt kendskab til citatteknik, ja så synes jeg da hun burde hoppe
derind og få et overblik hvordan man gør. - længere var den skam slet slet
ikke

Du kan btw slet ikke sammenligne den med en salgsannonce - jeg har ingen
kommerciel interesse i at henvise hende til usenet. Jeg har en personlig
interesse i at usenet forbedres og hun lærer noget nyt som er relevant og
som hun kan få glæde af.

> En annonce postes ikke for at fornærme nogen, så hellere 10 af dem -
Tjaeh... mange der poster diverse salgsposteringer er faktisk godt klar
over, at de ikke hører hjemme i nogle af de respektive grupper. og her peges
ikke fingre af nogle specielle :)

end
> nedsættende bemærkninger.
Det var ikke en nedsættende bemærkning det var en oplysning

> Du elsker tilsyneladende alle reglerne - læs lige dem der vedrører takt og
> tone...
Der er tale om vejledende regler. Takt og tone.. Tjaeh ikke mit problem
nogle pisker en stemning op fordi de føler sig trådt på. når jeg tydeligt
ikke har haft intentionen at træde på nogle. - læg også mærke til jeg
faktisk sjældent går hen og bliver personlig i den forstand at jeg bliver
direkte grov. Men det kan du jo nok ikke se. for mig er der en væsentlig
forskel på at kalde folk direkte en kælling og for at sige, hey du har vist
brug for hjælp, prøv lige at høre her.

> Charlotte

Katja

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 25-06-03 09:20

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> jeg er ret ligeglad med om folk
> bliver sure og tvære fordi de ikke kan forstå meningen i mine indlæg. Det
> kan jeg leve med, især så længe jeg ved jeg har ret.

*LOL*

Mvh. Camilla Hæstrup (der elsker at være vidne til folk, der pudser deres
glorie)

Fra : Charlotte

Dato : 26-06-03 23:32

On 25/06/03 9:09, in article bdbhra$1usb$1@news.cybercity.dk, "KatjaStrofen"
<katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

> "Charlotte" <Tulle@FJERNheaven.dk> skrev i en meddelelse

> Det har ikke noget med brok at gøre!

Ikke ? Jamen hvad er det så ?

> [...]
> interesse i at usenet forbedres og hun lærer noget nyt som er relevant og

Ok, men jeg synes bare ikke at det lød spor venligt.
Du kunne have skrevet, at hvis hun var interesseret I at lære mere om
citatteknik, kunne hun kigge på ...(adr.)
Du skrev bare adressen - og " du vil lære noget", måske opfatter vi bare
forskelligt, jeg opfattede det ikke særlig venligt...

> Der er tale om vejledende regler.

Jamen, hvorfor så gå så højt op I, om reglerne overholdes ?
Kan man overhovedet tale om at overholde "vejledende" regler ?
Man kan vel ikke både sige, at folk skal overholde reglerne til punkt og
prikke - og så samtidig gøre opmærksom på at det er vejledende regler??

> Takt og tone.. Tjaeh ikke mit problem
> nogle pisker en stemning op

Det synes jeg jo at du gør...men igen - vi opfatter forskelligt, det må være
forklaringen

> [...]
> forskel på at kalde folk direkte en kælling og for at sige, hey du har vist

Nej, du kalder ikke nogen for "kælling" mv., men jeg synes heller ikke du
siger "prøv lige at høre her..." - måske mener du det ikke sådan, men jeg
synes din tone som oftest er ret barsk, ikke venligt vejledende.
Smileys mister deres betydning for mig, når de hele tiden bruges efter
negative udsagn.

Jeg synes bare, at vi skal udveksle oplevelser/idéer mv. om vores katte, i
stedet for at bruge så meget energi på at fortælle andre , hvad de gør
forkert - iflg. vejledende regler...

Nå, men vi bliver jo nok ikke enige - Sabina kom med et godt forslag, synes
jeg; finde ud af hvor mange I gruppen et problem irriterer, og hvis det
generer mange - aftales fælles "regler".

Jeg ville finde sådan et forslag helt fair, men at bede folk om at ændre
adfærd, hvis f.eks. 98% af gruppen er tilfreds, synes jeg måske ikke er
nogen særlig god idé....kan du følge mig ?

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-06-03 07:36

KatjaStrofen wrote:

> [...]
> det.. - kan man nemt komme til konklusionen at.. så er det nok ikke
> så vigtigt, at følge de vejledende regler.

sådan kan det jo være alle steder, ikke kun her....
min teori er at de første henvendelser der kommer ikke er konstruktive nok,
og derfor kommer der en masse kommentarer om hvordan andre ville formulere
det......
det ville gøre det meget nemmere hvis vi i gruppen valgte en lille håndfuld
"vejledere" som konsekvent tog sig af vejledningerne, og alle andre så bare
blandede sig uden om.......
enten det, eller at der i gruppen kunne aftales en strategi om hvordan
sådanne ting bør gribes an.....

> [...]
> netop fornemme hvad man "bør og ikke bør" - og man bør bide mærke i,
> at når andre måske er blevet henvist til usenet.dk jamen så er det

ja det bør man..... men hvordan skal man kunne gennemskue hvorfor en gruppe
fungerer hvis den bare fungerer....

> Men ja, det handler da klart om at formidle sin merviden på en pæn
> måde, der er ingen grund til at råbe af folk :)

eller snerre, eller være bedrevidende, nedladende eller hvad man nu ellers
kan finde på at proppe i disse indlæg ;)

> Som bander over hun så ofte kommer til at sende privat til folk :( -
> well den bliver nok ædt.. da jeg ikke ændrede modtageradr. :)

*G* sådan kan det gå....... det er jo derfor de fleste bruger spamtraps ;)

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-06-03 11:17

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
bare
> blandede sig uden om.......
> enten det, eller at der i gruppen kunne aftales en strategi om hvordan
[snap]

Åh nej Sabina. Nu begynder den der "gruppen-mener-tanke" altså også at
genere mig

Jeg vil gerne deltage i gruppen, men vil gerne have mig frabedt at blive
repræsenteret af nogen som helst. Hvis jeg har noget at tilføje i en tråd,
så skriver jeg det sgu selv. Gruppen er ikke en konkret forsamling af
mennesker, som kan vedtage en fælles holdning. Folk kommer og går og nogle
er her kun i perioder. Og du kan ikke forlange andet. Hvornår og hvordan
ville du kunne "aftale en strategi" på gruppens vegne? Gruppen er jo en
anden imorgen og en helt tredie i overmorgen.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 11:31

Katrine Nederby wrote:
> [snap]
>
> Åh nej Sabina. Nu begynder den der "gruppen-mener-tanke" altså også at
> genere mig

det handler ikke om "gruppen mener" det her... men om hvad fundatsen
siger...... deri ligger forskellen.... fundatsen er gruppens hjerte..... det
er de der afgører at gruppen er her i det hele taget....

> [...]
> andet. Hvornår og hvordan ville du kunne "aftale en strategi" på
> gruppens vegne? Gruppen er jo en anden imorgen og en helt tredie i

jeg har igennem meget lang tid deltaget i dk.snak.seksualitet....
der havde vi også en masse problemer en overgang så der blev af gruppens
brugere ( flertalsbeslutning) afgjort at gruppen havde brug for et fast hold
vejledere....
disse vejlederes rolle var ikke andet end at det var dem og KUN dem der
vejledte dem der ikke overholdt fundatsen.....
det var en tretrins raket (den gode, den onde og den grusomme) der startede
med en der vejledte pænt helt i henhold til usenets retningslinier......
blev dette overhørt blev der sendt en mere alvorlig henstilling som oftest
blev alvorliggjort af en trussel med klage til udbyder..... blev dette også
ignoreret tog den grusomme over og der blev afsendt klager til vedkommedes
udbyder......
denne raket fungerede perfekt i lang tid, men efterhånden udviklede gruppen
sig og enkelte af raketten forlod teamet og blev erstattet af andre.....
nu lader det dog til at raketten er død.... hvilket også er ok, for gruppen
har forandret sig så meget at den er svær at genkende endsige vejlede
ordentligt i.....

det eneste jeg foreslår er at vi finder en eller to personer der
_frivilligt_ vil påtage sig vejlederrollen, 100% i henhold til
retningslinierne på usenet.dk..... det eneste det kræves af gruppen som
helhed er at de _respekterer_ at det er disse personer der klarer
vejledningerne og derfor bare blander sig uden om (medmindre feks man kan se
der går flere dage uden en vejledning)
på den måde kan vi undgå alle disse tråde om netikette og en masse andet
pladder.....

om gruppen udvikler sig og om folk kommer og går betyder ikke det store.....
ikke hvis der er nogle der er villige til at påtage sig rollen som "resident
evil"..... ;)
hvis der er to eller tre der gider påtage sig rollen, så er det KUN som
opretholder af "lov og orden".... ikke som repræsentanter for gruppen som
helhed....
det eneste man så kan gøre er at respektere at nogle har påtaget sig den
rolle og lade dem gøre deres "arbejde"......

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-06-03 13:20

> [...]
det
> er de der afgører at gruppen er her i det hele taget....

Ok, så har jeg måske misforstået.
Du vil bare gerne have at "vi" vælger en fast person til at henvise til
fundatsen (eller måske copy/paste)? Ikke noget med en fælles vedtaget
vejledning, som skal postes her i gruppen - på gruppens vegne?

> [...]
> der havde vi også en masse problemer en overgang så der blev af gruppens
> brugere ( flertalsbeslutning) afgjort at gruppen havde brug for et fast

Se, det er det jeg ikke fatter. Hvordan kan du have et flertal idag, som er
repræsentativt for gruppen i morgen? Og hvem bestemmer, hvem der har
stemmeret? Er det bare dem, der giver deres mening til kende i en given tråd
inden for x antal timer? Det er altså ikke os alle, der besøger gruppen
dagligt og slavisk læser hvert eneste indlæg

> [...]
>
> det eneste jeg foreslår er at vi finder en eller to personer der
> _frivilligt_ vil påtage sig vejlederrollen, 100% i henhold til

Jamen hvem pokker i "vi" og hvorfor ikke bare henvise til de relevante sider
på Usenet.dk? Det kan hvem som helst vel gøre, uden det behøver aftales på
forhånd?

> [...]
> helhed er at de _respekterer_ at det er disse personer der klarer
> vejledningerne og derfor bare blander sig uden om (medmindre feks man kan

Hvad enkelt personer aftaler indbyrdes om, hvem der må sige hvad hvornår,
rager mig en høstblomst. Jeg ønsker dog ikke at deltage i sådan en aftale og
vil have lov at ytre mig på egne vegne - også uden at få at vide, at jeg
overtræder "gruppens" "aftale" at at kun "vejlederne" må berøre emnet
Men indrømmet - det er teori og nok mest en principsag, for jeg blander mig
*aldrig* i OT tråde om fundats/netikkette.

> [...]
> det eneste man så kan gøre er at respektere at nogle har påtaget sig den
> rolle og lade dem gøre deres "arbejde"......

Jeg kan sagtens se hvor du vil hen Men synes vel egentlig, det er sådan,
det fungerer nu - Vejlederne er bare selvbestaltede og ikke valgt til det.
Og jeg tror, at de, der kører de monsterlange kværulerende tråde, vil gøre
det under alle omstændigheder. Det der generer mig er, at du mener gruppen
skal "vælge" og gruppen skal "aftale". Det er ikke praktisk muligt.

Jeg kan ikke selv hidse mig så forfærdeligt meget op over at folk fejlposter
eller bruger forkert citatteknik engang imellem, og jeg vil derfor være ked
af ligefrem at skulle "repræsenteres" af en person, der er meget
nøjeregnende på det område. Og måske endda ville formulere tingene
anderledes end jeg selv. Men hvis de i indlægget kun taler for sig
selv...ja, så må de da skrive, hvad de vil Nøjagtigt som nu

Hvordan gik det i øvrigt med din 2-katte-artikel? Jeg fjernede scanningerne,
fordi jeg lige nu bruger pladsen til noget andet, men har du fået hvad du
skulle bruge?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 14:06

Katrine Nederby wrote:

> Ok, så har jeg måske misforstået.

det tror jeg.....

> [...]
> til fundatsen (eller måske copy/paste)? Ikke noget med en fælles
> vedtaget vejledning, som skal postes her i gruppen - på gruppens

nemlig..... eller vælger er måske så meget sagt..... men princippet bag er
ikke at vedkommende skal sige sin egen mening eller udtale sig på gruppens
vejne.....
vedkommende skal blot være den faste vejleder der på en pæn måde henviser
til gruppens fundats og hvorfor der henvises... i henhold til usenets
retningsliner.....

> [...]
> i en given tråd inden for x antal timer? Det er altså ikke os alle,
> der besøger gruppen dagligt og slavisk læser hvert eneste indlæg

den "normale-usenet" måde at gøre tingene på er at lave en OTD (oplæg til
debat) med en tidsbegrænset behandlingsperiode.......
i dette tilfælde vil det være et spørgsmål om hvor mange der melder sig til
hvervet..... hvis de feks kun er 3 stk, så kunne man som gruppe acceptere
disse tre, og de tre kan så indbyrdes finde ud af hvem der vejleder
hvornår.... og hvis de ikke ønsker det, så kan de aftale at der gælder først
til mølle princippet.... sådan at hvis en har vejledt tilfredsstillende, så
holder de andre kaje.....

et reelt valg vil først komme på tale hvis der feks var 10 forskellige der
var interesserede i det, men det tror jeg næppe.....
det vigtigste er sådan set at gruppen som helhed accepterer de "valgte"
vejledere og blander sig uden om vejledningsdebatter......

> Jamen hvem pokker i "vi" og hvorfor ikke bare henvise til de
> relevante sider på Usenet.dk? Det kan hvem som helst vel gøre, uden
> det behøver aftales på forhånd?

jamen det er jo netop det der ikke fungerer..... hvis det fungerede ville
denne debat ikke være relevant jo.....

> [...]
> mest en principsag, for jeg blander mig
> *aldrig* i OT tråde om fundats/netikkette.

øhhhh..... lidt selvmodsigende ikk?? eller hvad handler denne tråd så om?
som allerede sagt flere gange så er det bare et forslag, for at gøre livet
her i gruppen lidt mere behageligt..... gruppen fyldes jo hurtigt af OT
tråde..... hvis der var 1-3 faste personer der GIDER gøre det på en
ordentlig måde, hvorfor så ikke bare acceptere det og blande sig uden om?

> [...]
> kværulerende tråde, vil gøre det under alle omstændigheder. Det der
> generer mig er, at du mener gruppen skal "vælge" og gruppen skal

jeg er slet ikke enig i det du siger her.......
det fungerer ikke ( det viser de monsterlange tråde), de kvæulerende tråde
vil formindskes (viser erfaringen mig fra dss) og det _er_ praktisk muligt,
hvis det er et selvvalgt erhverv...... så handler det i sidste ende kun om
respekt fra de resterende......

> [...]
> formulere tingene anderledes end jeg selv. Men hvis de i indlægget
> kun taler for sig selv...ja, så må de da skrive, hvad de vil

jeg hidser mig såmænd heller ikke op over fejlpostninger..... det der
irriterer mig er sådan set bare at der er nogle der bliver irriterede over
det og kører alenlange tråde om det....... det er unødvendigt.....

hvis der var 1-3 stykker der påtog sig jobbet som vejledere i gruppen kunne
resten slappe af og lade dem om at håndtere OT postinger.... på den måde kan
vi undgå MANGE OT indlæg og tråde......
dette handler ikke om hvad gruppen vil og ikke vil, og hvem der
repræsenterer hvem..... det handler om at få denne usenet gruppe til at
fungere optimalt.... men det kan jeg godt se der ikke er den store interesse
i ;)

> Hvordan gik det i øvrigt med din 2-katte-artikel? Jeg fjernede
> scanningerne, fordi jeg lige nu bruger pladsen til noget andet, men
> har du fået hvad du skulle bruge?

den landede on-hold da jeg skulle flytte..... og jeg har ikke haft tid til
at kigge nærmere på det siden..... jeg kan ikke rigtig finde ud af hvornår
jeg har tiden til at fortsætte....... der er så meget andet lige nu ;) men
tak for hjælpen så langt ;)

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-06-03 19:08

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Klipper lige lidt:

> [...]
> vedkommende skal blot være den faste vejleder der på en pæn måde henviser
> til gruppens fundats og hvorfor der henvises... i henhold til usenets

Jamen altså, så længe "vejlederen" nøjes med at vejlede og ikke går ind i en
diskussion/debat på gruppens vegne er det fint med mig

> [...]

> det vigtigste er sådan set at gruppen som helhed accepterer de "valgte"
> vejledere og blander sig uden om vejledningsdebatter......

Kan man ikke bare - lige så snart et OT indlæg udvikler sig til en
debat/diskussion - FUTe til den rette gruppe? (Jeg aner dog ikke, hvordan
man gør, men det kræver vel at folk svarer under FUT-indlægget ikke?). Jeg
tror altså ikke rigtigt på en aftale om at "vi andre" skal blande os uden
om. Og er principielt også imod den.

> øhhhh..... lidt selvmodsigende ikk?? eller hvad handler denne tråd så om?

Tror, du missede ironien her

> [...]
> tråde..... hvis der var 1-3 faste personer der GIDER gøre det på en
> ordentlig måde, hvorfor så ikke bare acceptere det og blande sig uden om?

Det har jeg (som regel ) heller ikke noget problem med at gøre. Mit
"problem"
gik mest på, hvor vidt de skulle repræsentere gruppens holdninger.

> hvis der var 1-3 stykker der påtog sig jobbet som vejledere i gruppen
kunne
> resten slappe af og lade dem om at håndtere OT postinger

Hi, jeg tror altså at mange allerede slapper af og lader andre om den del.
Er det ikke som regel nogle få individer, der skaber de lange OT tråde?

> [...]
> repræsenterer hvem..... det handler om at få denne usenet gruppe til at
> fungere optimalt.... men det kan jeg godt se der ikke er den store

Nja, jeg synes ikke, at OT-indlæggene er blevet flere i den tid (1½ år) jeg
har deltaget. Men reaktionerne er blevet flere, og mere negative/belærende
og det er IMO *det* der skaber de lange OT tråde. Og det var den type
indlæg, jeg var bange for skulle til at repræsentere gruppen. Hvis folk i
forvejen ikke kan finde ud af at vejlede/diskutere på en ordentlig måde,
hvorfor skulle de så pludselig kunne overholde en aftale om at blande sig
uden om?

> [...]
> jeg har tiden til at fortsætte....... der er så meget andet lige nu ;) men

Var da så lidt. Du siger bare til, hvis du skal bruge dem igen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 22:08

Katrine Nederby wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Klipper lige lidt:

god ide ;) gør jeg jo også*G*

> Jamen altså, så længe "vejlederen" nøjes med at vejlede og ikke går
> ind i en diskussion/debat på gruppens vegne er det fint med mig

det er netop det der er pointen.... at 1-3 personer tager sig af
vejledningerne ud fra fundatsen og usenets retningslinier ( og det skal
vitterligt være 100% efter bogen), og holder derudover personlige meninger
og debat i andre indlæg.....
der er jo intet i vejen for at man vejleder i et indlæg, mens man svarer i
et andet........

> [...]
> FUT-indlægget ikke?). Jeg tror altså ikke rigtigt på en aftale om at
> "vi andre" skal blande os uden om. Og er principielt også imod den.

nu som du selv siger så er det jo ikke alle der kan lave et fut, endsige
finde ud af at følge det....
desværre oplever man ofte ( også i denne gruppe) at en futtet person
opfatter futtet som noget negativt mod personen, det er det dog sjældent det
er personligt...... og dermed nægter at følge det, på trods af at det er
helt efter bogen.....
som udgangspunkt bør man som bruger tage alle vejledninger og fut's som
positivt og lærerigt, frem for negativt og belærende......
desværre er mange tilbøjelige til at føle sig pressede når der kommer 6-7
forskellige indlæg om den samme ting, der på 6-7 forskellige måder forklarer
at det er forkert det vedkommende har gjort.... og det kan jeg egentlig godt
forstå.....
det er derfor jeg synes det ville være en god ide med faste vejledere....
men hvis et vejlederteam skal fungere optimalt, så skal andre helst afholde
sig fra vejledninger, ellers er det jo bare at kaste benzin på bålet, for
når andre blander sig skal de jo også vejledes, og så ender vi i en
kæmpelang tråd proppet med vejledninger.....

> Tror, du missede ironien her

øhhh det gjorde jeg nok ;)

> Det har jeg (som regel ) heller ikke noget problem med at gøre. Mit
> "problem"
> gik mest på, hvor vidt de skulle repræsentere gruppens holdninger.

det skal de jo heller ikke..... skal vi snakke om hvad de reelt
repræsenterer, så repræsenterer de udelukkende fundatsen.......

> Hi, jeg tror altså at mange allerede slapper af og lader andre om den
> del. Er det ikke som regel nogle få individer, der skaber de lange OT
> tråde?

det skal jeg ikke kunne sige.. har ikke umiddelbart undersøgt det......
men er det kun nogle få individer, så burde det jo være nemt nok at finde et
par frivillige..... man kunne jo så konkludere at dem der ikke kan acceptere
vejledernes rolle, bare er kvæulanter der ikke har bedre ting at tage sig
til ;)

> Nja, jeg synes ikke, at OT-indlæggene er blevet flere i den tid (1½
> år) jeg har deltaget. Men reaktionerne er blevet flere, og mere
> negative/belærende og det er IMO *det* der skaber de lange OT tråde.

jo mere negativitet, jo flere tråde = flere OT indlæg......
faktisk er denne tråd også OT ifølge gruppens fundats, men mange på usenet
mener faktisk at et er relevant at debattere gruppens fremtid i selve
gruppen....

> [...]
> vejlede/diskutere på en ordentlig måde, hvorfor skulle de så
> pludselig kunne overholde en aftale om at blande sig uden om?

nej netop...... det er også derfor de der påtager sig det skal kende
reglerne ud og ind... og være villige til at researche lidt..... OG være i
stand til at holde en civil tone trods tilsvininger ( som der utvivlsomt vil
komme nogle af)....

jeg ville sådan set gerne høre andres mening om denne ide..... nogen der har
lyst til at sige den?

> Var da så lidt. Du siger bare til, hvis du skal bruge dem igen

skal jeg nok ;)

Fra : Stina Hofmann

Dato : 27-06-03 21:50

Sabina Hertzum skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

[Sabina advokerer for "Faste vejledere"som kendt fra
dk.snak.seksualitet]

>den "normale-usenet" måde at gøre tingene på er at lave en OTD (oplæg til
>debat) med en tidsbegrænset behandlingsperiode.......

Den har jeg aldrig hørt før i forbindelse med de "faste vejledere" i
dss, så jeg laver lige en XFUT til dk.admin.netikette, så der måske er
nogle der kan genopfriske min hukommelse.

>jamen det er jo netop det der ikke fungerer..... hvis det fungerede ville
>denne debat ikke være relevant jo.....

Som jeg husker det var der faste vejledere i sex-gruppen for at
forhindre for mange vejledninger til samme indlæg. I kattegruppen er
problemet (om noget) vel snarere at der ikke er nogen vejledinger
overhovedet.

XFUT: <news:dk.admin.netikette>

--
"I øvrigt er du en troll. Skrid."
- Kim Frandsen om/til Christian Bech

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 22:19

Stina Hofmann wrote:
> Sabina Hertzum skrev i dk.fritid.dyr.kat at:
>
> [Sabina advokerer for "Faste vejledere"som kendt fra
> dk.snak.seksualitet]

advokerer er ikke et ord jeg vil bruge i denne sammenhæng.... jeg omtaler
det fordi jeg synes det er en god ide, og en mulig løsning.......

> Den har jeg aldrig hørt før i forbindelse med de "faste vejledere" i
> dss, så jeg laver lige en XFUT til dk.admin.netikette, så der måske er
> nogle der kan genopfriske min hukommelse.

nu lavede du kun et FUT så jeg lavede det lige om til et XFUT :)
nu var det ikke i forbindelse med vejlederne jeg mente den overnævnte
sætning... det omhandlede usenetregler generelt ( feks fundatsændringer og
lignende)... jeg nævnte det for at give et svar på hvordan man skulle komme
til enighed i en gruppe.......

> [...]
> forhindre for mange vejledninger til samme indlæg. I kattegruppen er
> problemet (om noget) vel snarere at der ikke er nogen vejledinger

det er jeg ikke helt enig i.... vejledningerne er der, men ofte er de
uspecifikke og vage.... det var for at komme disse til livs, og for at
gruppen kunne få en mulighed for at komme af alle disse lange OT tråde.....

vejlederne i dss var, så vidt jeg ved, uden om usenets officielle regi......
at en af de oprindelige raketter sidder i styregruppen har ikke rigtig noget
med sagen at gøre..... det var et tiltag alene i gruppen, og som nævnt før
fungerede det perfekt i forholdsvis lang tid..... det var så også dengang de
oprindelige dss fester opstod....

derudover synes jeg meget lidt om navnet "sex-gruppen"..... om noget kan man
kalde den "seksualitets-gruppen" men det andet lyder mere som noget der bør
foregå i en baggård under en rød gadelampe..... og det er altså langt fra
hvad dss handler om......

> XFUT: <news:dk.admin.netikette>
næææ, men nu er der ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 22:25

Sabina Hertzum wrote:
> nu lavede du kun et FUT så jeg lavede det lige om til et XFUT :)

sorry ;) det lader til at jeg har misforstået noget...... du havde lavet det
rigtigt ;)

Fra : Stina Hofmann

Dato : 27-06-03 22:37

Sabina Hertzum skrev i dk.admin.netikette at:

>advokerer er ikke et ord jeg vil bruge i denne sammenhæng.... jeg omtaler
>det fordi jeg synes det er en god ide, og en mulig løsning.......

Nu var det så heldigvis også mig og ikke dig der valgte at bruge
ordet.

>nu lavede du kun et FUT så jeg lavede det lige om til et XFUT :)

Nu tror jeg at du skal prøve at få styr på de tekniske specifikationer
i dit software, før du gør dig mere til grin:

Fra headers i mit indlæg:

From: Stina Hofmann <spam@detteerIKKEengyldigURL.dk>
Newsgroups: dk.fritid.dyr.kat,dk.admin.netikette
Subject: Re: Undskyld mange gange

Fra headers i dit indlæg:

From: "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk>
Newsgroups: dk.admin.netikette,dk.fritid.dyr.kat

Altså: Mit indlæg indeholder en krydspost og en korrekt sat FUT. Det
man kalder XFUT.

Dit indlæg indeholder en krydspost og ingen FUT.

> [...]
>lignende)... jeg nævnte det for at give et svar på hvordan man skulle komme

Nu snippede jeg lidt hårdt i dit indlæg, det kan være at det er derfor
at du ikke kan huske hvad du skrev. Afsnittet i sin helhed stod som
følger:

[...]

Atså ingen afsnit eller andet der kan indikere at det ikke er
spørgsmålet om vejledere du ønsker fatsat ved OTD. Bortset fra en
serie prikker, men de er kastet med rund hånd ud over det hele og er
således svært at opfatte som et emneskift.

>det er jeg ikke helt enig i.... vejledningerne er der, men ofte er de
>uspecifikke og vage.... det var for at komme disse til livs, og for at
>gruppen kunne få en mulighed for at komme af alle disse lange OT tråde.....

Der er tonsvis af ting der kunne vejledes om, som bliver forbigået i
tavshed.
Hvis der i gruppen er stemning for høflige vejledninger kan det
sagtens lade sig gøre uden at skulle til at "vælge" folk til at
repræsentere gruppen. Gruppen er heldigvis også beriget med et hav af
intelligente mennesker og er ikke plaget af trolls og spam i noget nær
samme grad som dss har været det, så mon ikke det hele kan løses med
en smule omtanke fra alle skribenter.

>næææ, men nu er der ;)

Sørme om ikke du insisterer på at gentage at du tager fejl.

XFUT: <news:dk.admin.netikette>. Igen.

--
"Der er skam ikke noget i vejen for at chatte fra en iMac."
- Christian Bech

Fra : Freedom

Dato : 24-06-03 20:38

Camilla, det var ikke dig som jeg er ude efter;)), men blot en bemærkning om
at alle andre får kritik;)) Så jeg undre mig, men kan se dette forum snart
er blevet et salgssted så måske jeg bare skal finde et andet forum en tid,
jeg er træt af alle annoncerne,)

Iben

Fra : maz

Dato : 24-06-03 20:44

Hej Camilla
Jeg mener ikke at du skal undskylde for noget. Du havde jo faktisk også
solgt killingen ad anden vej. Jeg synes det er okay, at du har postet det
indlæg herinde. Taget i betragtning af hvad folk ellers poster og
'reklamerer' for af hjemmesider mm, kan jeg ikke se noget forkert i, at du
benytter gruppen til at poste for en enkel killing under de omstændigheder

Og da ærgerligt, at køberen ikke kunne have killingen alligevel.
Maria

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-06-03 21:01

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse

Først usenet.dk kig under citatteknik :) - du vil lære noget :)

Jeg synes det er okay, at du har postet det
> indlæg herinde.
Fint nok.. at du synes det.. det er stadig forkert placeret.. - så skal vi
følge dine regler, så må du lave din egen gruppe :)

Taget i betragtning af hvad folk ellers poster og
> 'reklamerer' for af hjemmesider mm,
Korrekt.. - der er et virva af "overtrædelser" *GGG* herinde..

kan jeg ikke se noget forkert i, at du
> benytter gruppen til at poste for en enkel killing under de omstændigheder

Jeg kan ikke se forskellen på.. om det drejer sig om en el. fem killinger. -
der er en nyhedsgruppe til salg af blandt andet katte nemlig
dk.marked.privat.dyr

Dog begynder jeg at tro der måske er marked for en mere direkte gruppe ala
dk.marked.privat.dyr.katte ?

> Maria
Katja

Fra : maz

Dato : 24-06-03 21:10

"KatjaStrofen" > wrote in message...

> Først usenet.dk kig under citatteknik :) - du vil lære noget :)

Det skal du f***** ikke bestemme om jeg skal eller ej !! Og nej, Katja -
jeg har IKKE tænkt mig at kigge - du gør mig i DEN grad gal med ovenstående
latterlige bemærkning!!!!
Resten gider jeg simpelt hen ikke kommentere - du er ikke min energi eller
tid værd!!!

Og bare for at irritere dig lader jeg resten stå hér....

Fra : Andreas Holt

Dato : 24-06-03 21:24

In news:3ef8aff8$0$76059$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, maz wrote:
> [...]
> eller tid værd!!!
>
> Og bare for at irritere dig lader jeg resten stå hér....

Hvad i alverden er det for en opførsel? Katja har fuldstændig ret i alt det
hun siger i sit indlæg og hun gør dig venligt ompmærksom på din mildest
talte elendige citat-teknik eller mangel på samme, og så overfuser du hende
på den måde? Det kan du simpelthen ikke være bekendt!

Ja undskyld mig, men nu bliver jeg altså lidt småsur...

Andreas Holt / Tigereye

Fra : Charlotte

Dato : 25-06-03 01:40

> [...]
> talte elendige citat-teknik eller mangel på samme, og så overfuser du hende
> på den måde? Det kan du simpelthen ikke være bekendt!

Venligt ?????????

> Ja undskyld mig, men nu bliver jeg altså lidt småsur...

Det gør jeg også!
Katja skrev ikke spor venligt, og jeg blev også gal...

Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-06-03 07:14

Charlotte wrote:

> Venligt ?????????

jeg mener faktisk også det var venligt...... :)

> Det gør jeg også!
> Katja skrev ikke spor venligt, og jeg blev også gal...

hun skrev væsentligt mere venligt end du gør her..... bemærk ISÆR de to
smileys der er sat i sætningen, for at tage brodden af ordene.....

hvis du ignorerer dem kan jeg godt forstå du læser det som uvenligt, men
smileys er nu engang usenets ansigtsudtryk, så de bør tages i betragtning
inden man erklærer en udtalelse for uvenlig.....

Fra : Charlotte

Dato : 26-06-03 22:49

On 25/06/03 8:13, in article bdbeio$l7d$1@dknews.tiscali.dk, "Sabina
Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote:

> [...]
> smileys er nu engang usenets ansigtsudtryk, så de bør tages i betragtning
> inden man erklærer en udtalelse for uvenlig.....

Hej Sabina.

Ja, jeg forstår udmærket betydningen af smileys, men jeg synes bare at Katja
ofte skriver I en barsk tone - hun sætter som regel smileys efter, men
hvorfor ikke prøve at være lidt mindre negativ istedet...(?)

Det er meget muligt, at jeg er helt forkert på den, jeg blev bare irriteret,
over den konstante negativitet.

Formålet med nyhedsgrupper er vel, I bund og grund, at diskutere relevante
emner - ikke at gøre retningslinier til stringente regler...

Men, som sagt, måske er det mig der er galt på den...

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 08:35

Charlotte wrote:
> Hej Sabina.

hej Charlotte...

> [...]
> at Katja ofte skriver I en barsk tone - hun sætter som regel smileys
> efter, men hvorfor ikke prøve at være lidt mindre negativ

det er sjovt som mange har det med at misforstå kontant med negativ.......
det ligger somregel i øjnene der læser, og for mit eget vedkommende synes
jeg ikke Katja's indlæg var negativt...... kontant ja, lige på ja, men ikke
negativt........

> Det er meget muligt, at jeg er helt forkert på den, jeg blev bare
> irriteret, over den konstante negativitet.

måske skulle du prøve at spørge om det er negativt i stedet for at tro det
er det...... og så acceptere det svar du får ;)

> Formålet med nyhedsgrupper er vel, I bund og grund, at diskutere
> relevante emner - ikke at gøre retningslinier til stringente regler...

formålet med nyhedsgrupperne er fortalt klart og tydeligt på ww.usenet.dk
..... og retningslinerne er der for at vi kan holde ud at være her alle
sammen.... hvis vi blot ignorerede dem ville gruppen meget hurtigt dø ud....
du kan sammenligne det lidt med at tage til en stor fest....... der er også
visse uskrevne regler som alle automatisk overholder.... fordi ellers kan
man ikke holde ud at være der alle sammen... ik?

at ignorere reglerne er det samme som at stille sig op og holde en negativ
tale om værten.... at råbe ud over forsamlingen at de alle sammen er
ignorante idioter...... at sparke til katten fordi man kan....
der er visse ting man bare ikke gør..... grunden til at usenets regler er
skrevet ned, er fordi det er et forholdsvis nyt medie hvor der kommer nye
brugere til hele tiden...... folk er ikke opdraget hjemmefra med
netikette......

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-06-03 22:06

> [...]
> tid værd!!!
>
> Og bare for at irritere dig lader jeg resten stå hér....

Vælger at lade dine udsagn stå!
De er ikke værd at kommentere

Katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-06-03 00:09

maz wrote:

> [...]
> med ovenstående latterlige bemærkning!!!!
> Resten gider jeg simpelt hen ikke kommentere - du er ikke min energi

hvorfor hidser du dig dog sådan op??
det er jo netop det der er problemet.... folk kan ikke tage imod konstruktiv
kritik som det det egentlig er.... nemlig KONSTRUKTIV kritik........

hvis du nu lige slog et smut forbi www.usenet.dk og kiggede under
debatteknik, så ville du faktisk finde en masse brugbare informationer om
hvordan man bedst begår sig her på usenet.....
hvis du går videre og kigger under netikette og endda også vejledninger, så
vil du opdage at der faktisk er mange måder at formulere sig på så folk ikke
behøver betragte det som et personligt angreb.....
det er det faktisk sjældent når der henvises til usenet.dk...... det er blot
en måde at prøve at gøre usenet til et bedre sted at færdes for alle
involverede...... ;)

Fra : Pia J

Dato : 25-06-03 06:51

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke se forskellen på.. om det drejer sig om en el. fem
killinger. -
> der er en nyhedsgruppe til salg af blandt andet katte nemlig
> dk.marked.privat.dyr

Der er også en anden gruppe til alt det her bavl. Den hedder
dk.admin.netikette

:Pia

Fra : Andreas Holt

Dato : 24-06-03 21:01

In news:BB1E6755.27894%mail@korat.dk, Camilla Baird wrote:
> [...]
> forstå, at min annonce er det berømte strå, der vælter læsset
> Jeg skal gøre mit bedste for at huske ikke at poste killingeannoncer

Hejsa Camilla.

Jeg har såmænd intet imod dig og jeg føler mig heller ikke stødt af dine
annoncer i gruppen. Du har sikkert ikke kendt til gruppens fundats og det er
helt okay, men nu ved du (og andre, for du er ikke den eneste...) det til en
anden gang

Jeg synes det er vigtigt, at gruppen holder fast i, at de indlæg, der
kommer, skal være on topic, ellers bliver gruppen noget værre rod. Bevares,
jeg kan da klare et enkelt OT indlæg en gang i mellem, men lige præcis køb
og salg skal efter min mening skarpt adskilles fra de øvrige grupper. Ellers
ender det med, at vi vælter rundt i salgs-annoncer for alt muligt.

Jeg er da ked af, hvis jeg har været med til at skabe en dårlig stemning.
Det har bestemt ikke været meningen. (Nærmest tværtimod...)

Og jeg vil da lige give dig en undskyldning også, hvis du har været "ked" af
noget af det, jeg har skrevet. Det har som sagt slet ikke været hensigten.

Andreas Holt / Tigereye

Fra : Charlotte

Dato : 25-06-03 01:17

On 24/06/03 20:38, in article BB1E6755.27894%mail@korat.dk, "Camilla Baird"
<mail@korat.dk> wrote:

> [...]
> berømte strå, der vælter læsset
> Jeg skal gøre mit bedste for at huske ikke at poste killingeannoncer her

Jeg forstår godt, at nogle brokker sig over, at reglerne ikke ser ud til at
være ens for alle - men...
Camilla har tidligere efterlyst "killingenussere" I denne gruppe.
Altså folk der skulle komme, og hjælpe med at gøre killingerne
menneskevante.
Jeg meldte mig, og var ude og nusse vidunderne
Jeg skal ikke have flere katte lige nu, og var altså ikke potentiel køber.
Dog forelskede jeg mig meget I én af de små - som var afsat.
Hvis nu hun pludselig var til salg alligevel, ville jeg synes det var rart,
at annoncen blev postet her.
Jeg kigger ikke I markedsgrupperne - da jeg jo ikke er på udkig..
Meeeen som sagt, hvis lige netop hende den lille overdrevent søde misser,
pludselig var til salg alligevel - ja, så ville jeg altså meget gerne se
annoncen her...
Så mig generer det ikke camilla!
Kys hende den lille tøs fra mig

Mvh.
Charlotte

--
Kattepasning: http://miver-service.siamis.com

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 25-06-03 07:09

"Charlotte" <Tulle@FJERNheaven.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Kattepasning: http://miver-service.siamis.com

Hej Charlotte.

Jeg har ikke set linket til din hjemmeside før, selvom jeg fulgte (det meste
af) tråden, hvor du luftede ideen og bad om gode råd. Jeg vil blot rose dig
for en meget overskuelig hjemmeside, der oser af seriøsitet. Jeg håber, der
kommer "gang i forretningen", og at kendskabet til din service vil blive
spredt - den vil kunne lette livet for mange katteejere, der - ligesom jeg -
ikke har lyst til at aflevere kræene på en pension.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Charlotte

Dato : 26-06-03 22:38

> [...]
> spredt - den vil kunne lette livet for mange katteejere, der - ligesom jeg -
> ikke har lyst til at aflevere kræene på en pension.

Hej Camilla.

Tusind tak for rosen, jeg haster videre med den
(Jeg har ikke selv lavet siden...)

Det er dejligt at høre, at det ser overskueligt og seriøst ud -
"katte ville vælge Tulles miver-service"

Håber at se dig og din misser en dag

Venlig hilsen
Charlotte

--
Kattepasning: http://miver-service.siamis.com

Fra : Pia Thomsen

Dato : 25-06-03 09:35

Kyler den lige her, da jeg ikke besvarer nogen specielt, undres blot...

Hvor går grænsen for salg af katte? Vil det være okay, at Camilla blot havde
lavet et indlæg, hvor hun gjorde opmærksom på, at hun stadig have en
killing?? Og at man kunne læse mere på hendes homepage?

Fordi jeg har lidt svært ved, at det er okay, at Vildkat-killinger bliver
annonceret som værende til salg på hjemmesiden, men når andre annoncerer, er
det galt - Dorthe, det er på ingen måde en kritik!!! Jeg har ingen
problemer med salgsannoncer, på trods af regelsæt, jeg klikker dem blot som
læst, hvis jeg ingen interesse har

Men hvor i alverden går grænsen så? Og hvorfor skal det absolut være en
enkelt person, der kommer til at tage skraldet?? Jeg må erkende, at det
skaber en mere dårlig stemnnig en alverdens annoncer, set herfra

--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Nina Sørensen

Dato : 25-06-03 11:06

> Hvor går grænsen for salg af katte? Vil det være okay, at Camilla blot havde
> lavet et indlæg, hvor hun gjorde opmærksom på, at hun stadig have en
> killing?? Og at man kunne læse mere på hendes homepage?

Ja netop....for meget at gi' for kort eller for lidt.. ?!!?
Hvad med den her sætning efterfulgt af et link
"Kom og se vores killinger, og se om det kunne friste "
Jeg skriver det ikke for at hænge nogle ud overhovedet. Det er okay med
mig. Men sagen er egentlig den samme... så nogle gange er det tilladt og
andre gange er det ikke. Eller handler det om at man skriver det så
usynligt som muligt???

> Men hvor i alverden går grænsen så? Og hvorfor skal det absolut være en
> enkelt person, der kommer til at tage skraldet?? Jeg må erkende, at det
> skaber en mere dårlig stemnnig en alverdens annoncer, set herfra

Argumentet skulle være at gruppen ville flyde over med annoncer osv.
Hvis jeg gad, havde jeg talt hvor mange der har været det sidste års
tid... og når jeg var færdig med det, ville jeg tælle hvor mange der
brokker sig.
Det sjoveste ville være at tælle, hvor mange der ikke har et problem med
at der i ny og næ kommer noget irrelevant.... men hvor stor er "det
tavse flertal"?
Ikke en reagerede negativt på min ælling-total-ot-post i tråden. Flere
skrev gode råd privat, ... og det må da have været meget mere forkert
end det Camilla har gjort her.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-06-03 11:34

Undskyld mig mange gange. Men er det vigtigste egentlig ikke at hun har sagt
undskyld?
Hilsen Linda

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-06-03 11:41

"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld mig mange gange. Men er det vigtigste egentlig ikke at hun har
sagt
> undskyld?
> Hilsen Linda

Jeg tror altså slet ikke snakken drejer sig om Camilla mere, men hvad der
hensigtsmæssig opførsel generelt på usenet og hvad der ikke er :)

Tror skam vi alle har tilgivet Camilila :)

Katja

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-06-03 11:57

Så må jeg da undskylde. Syntes måske bare at stemningen var pisket lige vel
meget op. Kan da godt forstå at der er regler der skal holdes, men derfor
behøver folk jo ikke blive uvenner. Alle der har været med i diskutionen har
vist fattet budskabet. Jeg er selv ret ny (3-4 mdr) og har selv efterlyst
katte herinde. Det vidste jeg ikke man ikke måtte, men har senere fundet ud
af at der er en speciel side til det. Og jeg tror absolut ikke at Camilla
satte den her med vilje. Jeg vælter selv rundt i de her grupper, har kat,
kanin, kæresten har grupper med mobiltelefoner og edb, så alt i alt har vi 7
grupper til at stå. Men pyt. Håber alle er gode "venner" igen. Vi er jo
mange der er her hver dag og så kunne det jo være rart med lidt hyggelig
tale alle imellem
MVH Linda

Fra : Nina Sørensen

Dato : 25-06-03 15:12

> Undskyld mig mange gange. Men er det vigtigste egentlig ikke at hun har sagt
> undskyld?
> Hilsen Linda

Synes ikke hun har gjort noget "ulovligt", og derfor heller ikke skyldte
en undskyldning. Mener jeg har givet udtryk for det tydeligt, så jeg
forstår ikke hvorfor du poster under mit indlæg ?

Hilsen Nina

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-06-03 17:45

Beklager. Men du var den sidste der var på siden

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-06-03 17:56

Og jeg ved ikke lige hvordan man laver en "ren" meddelse hvor der ikke er
nogen der har skrevet før. Det var absolut ikke mønstret på dig. Tværtimod.
Det var til alle dem der fortsatte diskutionen og det var derfor jeg skrev
at hun vist havde sagt undskyld. Men undskyld Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-06-03 18:03

> Og jeg ved ikke lige hvordan man laver en "ren" meddelse hvor der ikke er
> nogen der har skrevet før.
Man kan eventuelt besvare på den aller første, altså i det her tilfælde
Camillas post... i det her tilfælde ville det ikke være rigtigt at lave en
hel ny tråd.
Eller man kan slette alt det der står i den post man besvarer.. så virker
det lidt som en ny, istedet for et direkte svar. .. ved ikke om det giver
mening ...

Det var absolut ikke mønstret på dig. Tværtimod.
> Det var til alle dem der fortsatte diskutionen og det var derfor jeg skrev
> at hun vist havde sagt undskyld. Men undskyld Nina

Jamen bare rolig, jeg blev bare lidt rundforvirret. Synes bare ikke jeg
kunne få det til at passe
I mine øjne behøver hverken du eller Camilla at undskylde for noget

Hilsen Nina

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-06-03 18:29

Jeg tror bare jeg sletter alt det der står i beskeden næste gang. Kom også
til at tænke på det efter jeg havde skrevet
MVH Linda

Fra : Charlotte

Dato : 26-06-03 23:45

On 25/06/03 12:05, in article 3ef973ec2993d@dk-fritid-dyr-kat.dk, "Nina
Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> wrote:

> [...]
> Ikke en reagerede negativt på min ælling-total-ot-post i tråden. Flere
> skrev gode råd privat, ... og det må da have været meget mere forkert

Jeg har præcis samme holdning; hvis flertallet er glade og kun enkelte ikke
er det - skal gruppen så indrettes efter de mange eller de enkelte...?
Ingen tvivl hos mig
Hvis man af en overskrift kan se, at emnet er OT - hvor svært er det så at
springe indlægget over, hvis man ikke er interesseret...
Klagerne går jo ikke på, at folk spilder tid på at læse irrelevante indlæg -
de behøver jo ikke at læse dem, der klages fordi der KAN klages...anden
forklaring kan jeg ikke finde.

Venlige sommerhilsner
--
Charlotte (& Den lille prins...)
www.petit.onlinesalg.dk (Bøger, ingen katte...)

Fra : Andreas Holt

Dato : 25-06-03 13:42

In news:3ef95e1d$0$97255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, Pia Thomsen
wrote:
> [...]
> bliver annonceret som værende til salg på hjemmesiden, men når andre
> annoncerer, er det galt - Dorthe, det er på ingen måde en kritik!!!

Som fundatsen er formuleret lige nu, er det kun salg af katte/killinger af
egen avl, man frabeder sig. Jeg synes godt nok det er lidt underligt, at der
gøres forskel på den måde. I alle andre grupper bliver alle former for køb
og salg frabedt. Man kunne evt. overveje om fundatsen skulle ændres?

> Jeg har ingen problemer med salgsannoncer, på trods af regelsæt,
> jeg klikker dem blot som læst, hvis jeg ingen interesse har

Når vi er så mange mennesker samlet, bliver vi efter min mening nødt til at
følge gruppens fundats og opføre os nogenlunde i overensstemmelse med
net-etiketten.

> [...]
> en enkelt person, der kommer til at tage skraldet?? Jeg må erkende,
> at det skaber en mere dårlig stemnnig en alverdens annoncer, set

Det har aldrig været meningen, at en enkelt person skulle tage skraldet for
noget som helst. I andre grupper kan man godt tage konstruktiv kritik, men i
denne gruppe er den åbenbart blevet helt misforstået og debatten kørt af
sporet.

Andreas Holt / Tigereye

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-06-03 17:08

"Andreas Holt" <andreas.holtSLETDETTE@mail.dk>
[Snip] En masse godt [Snap]

Hørt :)
> mvh
> Andreas Holt / Tigereye

Katja

Fra : Stina Hofmann

Dato : 26-06-03 00:59

Andreas Holt skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Som fundatsen er formuleret lige nu, er det kun salg af katte/killinger af
>egen avl, man frabeder sig.

Uden at være sikker tror jeg at formuleringen er røget lidt i svinget
for at give plads til den vigtige passus vedrørende omplacering af
nødstedte katte.

>Jeg synes godt nok det er lidt underligt, at der
>gøres forskel på den måde. I alle andre grupper bliver alle former for køb
>og salg frabedt.

Det er ikke korrekt. Køb og salg er tilladt i fundatsen for dk.edb.mac

>Man kunne evt. overveje om fundatsen skulle ændres?

Jeg ville umiddelbart få associationer til såvel gråspurve som
krigsmateriel ved tanken om proceduren for en fundatsændring for at
slette ordene "af egen avl".

>Når vi er så mange mennesker samlet, bliver vi efter min mening nødt til at
>følge gruppens fundats og opføre os nogenlunde i overensstemmelse med
>net-etiketten.

Enig.

Stina og drengene

Fra : Charlotte

Dato : 26-06-03 23:35

On 25/06/03 10:35, in article
3ef95e1d$0$97255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Pia Thomsen"
<piathomsen@pc.dk> wrote:

<snip>

> Men hvor i alverden går grænsen så? Og hvorfor skal det absolut være en
> enkelt person, der kommer til at tage skraldet?? Jeg må erkende, at det
> skaber en mere dårlig stemnnig en alverdens annoncer, set herfra

Helt enig

Charlotte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-06-03 17:56

Hej Camilla

Iflg. fundatsen er det kun tilladt at bede om hjælp (hertil kan regnes en
annonce) til *nødstedte* katte.

Men der står ikke noget om, at man ikke må gøre opmærksom på, at man har en
annonce på markedsgruppen, fx. "Har I alle set min annonce i
markedsgruppen?" hihi

For øvrigt mener jeg ikke vi skal være paragrafryttere.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette

Dato : 26-06-03 06:25

"Nina El Falaki" skrev:
> For øvrigt mener jeg ikke vi skal være paragrafryttere.

Spørgsmålet er dog om ikke vi burde overveje at køre en lidt hårdere linie
end hidtil. Som jeg også skrev i Katja's tråd om citatteknik, har vi nok
været lidt for overbærende hidtil.

Der er efterhånden rigtig rigtig mange indlæg herinde, og derfor begynder
det også at blive lidt kaotisk, når alle bare har lov til at skrive hvad de
har lyst til. Det er som om at dk-fritid.dyr.kat er blevet en
allround-gruppe for katteejere.

Jeg har selv været fortaler for "det-gør-ikke-så-meget"-holdningen, men jeg
begynder i højere grad at indse det bare ikke dur, nu hvor vi efterhånden er
temmelig mange.

Jeg er helt enig i at vi ikke skal være "paragrafryttere". Der er ikke noget
værre end når ens mindste fejl konstant bliver kommenteret. Men hvis vi fik
sorteret det værste fra - reklame for hjemmesider, salgsannoncer, manglende
citatteknik - og iøvrigt vender os til at der er andre grupper end denne,
tror jeg at denne gruppe bliver et bedre sted for os alle sammen

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-06-03 10:30

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> writes:

> [...]
> det også at blive lidt kaotisk, når alle bare har lov til at skrive hvad de

Mange indlæg...:-? Før i tiden bare for et ½ år siden var der mange
flere indlæg og det kørte fint. Det hele startede faktisk med
netbetjentenes indtrængen i gruppen...

> Jeg har selv været fortaler for "det-gør-ikke-så-meget"-holdningen, men jeg
> begynder i højere grad at indse det bare ikke dur, nu hvor vi efterhånden er
> temmelig mange.

Vi var langt flere før i tiden... Og da kørte det fint

> [...]
> citatteknik - og iøvrigt vender os til at der er andre grupper end denne,
> tror jeg at denne gruppe bliver et bedre sted for os alle sammen

Lige den med manglende citatteknik har og vil altid være et problem
fordi de fleste bruger outlook express som er et middelmådigt
postprogram og et elendigt newsprogram. Det kan dog løses med et fix.

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-06-03 12:00

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> skrev i en meddelelse ¨

> Mange indlæg...:-? Før i tiden bare for et ½ år siden var der mange
> flere indlæg og det kørte fint. Det hele startede faktisk med
> netbetjentenes indtrængen i gruppen...

Netbetjentene.. er netop dem der synes det er et problem, at der er en
ligegyldig holdning til at man bare gør det ene og det andet som det passer
en..

Det er faktisk de alm brugere.. som synes det er anstrengende og beder folk
om at prøve at huske på der er vejledende regler.. der så straks bliver
kategoriseret netbetjent.

Ergo må man jo konstatere det ikke kørte/kører fint.

> Henrik & Anastacia samt Melissa

katja

Fra : Charlotte

Dato : 27-06-03 00:11

On 26/06/03 13:00, in article bdejnj$30b6$1@news.cybercity.dk,

> [...]
> om at prøve at huske på der er vejledende regler.. der så straks bliver

Hvem er de alm. Brugere ?

> Ergo må man jo konstatere det ikke kørte/kører fint.

Hvad er kriteriet ?
Hvis det overvejende flertal mener at det kører, så kører det alligevel ikke
hvis enkelte er utilfredse - eller ?
Jeg er ikke spydig, det er et reelt spørgsmål...vi kan ikke alle blive
tilfredse, så det er da interessant at diskutere, hvornår en gruppe er
velfungerende.
Personligt mener jeg, at det er den såfremt kun enkelte er utilfredse.
Idéelt set skulle alle jo være glade, men sådan kan virkeligheden som oftest
ikke blive

Mvh.
Charlotte

Fra : KatjaStrofen

Dato : 27-06-03 07:12

"Charlotte" <Tulle@FJERNheaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er de alm. Brugere ?

Alm brugere er dig, mig din og min nabo osv. :)
Tvivler på at nogle kun bruger usenet for at sidde og irettesætte folk.

Jeg er godt klar over jeg nok i manges øjne falder i kategorien netbetjent..
men folk herinde ved skam også at jeg samtidig læser med i mange indlæg
[blander mig jo i meget *G*] og at jeg da selv tillader mig at stille en del
spørgsmål. - Ergo er jeg ikke kun herinde for at sige.. I må ikke dit og
dat.

Jeg er f.eks. også i gruppen akvarium. Den fungerer langt bedre end denne
gruppe i mine øjne. Den har hele tiden kørt efter fundats'en.. og folk er
derfor.. for det første ikke forvirret over pludselig at skulle følge nogle
retningslinier.. - Selvfølgelig kommer der nye til i gruppen og heldigvis
da.. nyt blod er godt.. De kan tydeligt se hvordan tingene bliver gjort..
fordi der ikke hersker anarki derinde.. og jamen engang imellem kommer der
da en henvisning ala - du får nok bedre held med at sælge dit udstyr i
marked.dyr - fordi i denne gruppe må ikke sælges... Det ender ALDRIG i et
slagsmål derinde.. som det gør her.

> Hvad er kriteriet ?

Kriteriet for mig er, at tingene er i orden, dvs der ikke er rod i det, at
der ikke hersker kaos, og tingene giver mening.

> Hvis det overvejende flertal mener at det kører, så kører det alligevel
ikke
> hvis enkelte er utilfredse - eller ?

Kan godt se din pointe.. hvorfor skal vi ændre det.. når det nu er så
hyggeligt *G* ... Jeg er godt klar over mange synes det er ganske okay man
kan gøre hvad man vil derinde. - Samtidig kan jeg ikke forstå.. hvorfor de
overhovedet kan se et problem i, at man begynder at følge fundats'en. Jeg
kan simpelthen ikke forstå det er et problem for folk.

Nu er jeg lige lidt spydig.. :) - Bare fordi alle medarbejdere ikke gider
arbejde om fredagen betyder det jo ikke.. man bare holder weekend fra
torsdag vel :)

..vi kan ikke alle blive
> tilfredse, så det er da interessant at diskutere, hvornår en gruppe er
> velfungerende.
Det er korrekt, det er enormt svært at gøre alle tilfredse

> Personligt mener jeg, at det er den såfremt kun enkelte er utilfredse.

Er egentlig enig.. og så alligevel ikke, jeg kan simpelthen.. som før
nævnt.. ikke forstå det skulle være så stort et problem at følge de
retningslinier som alle andre grupper uden problemer følger.

dk.kat skaber forvirring.. hvis brugere starter herinde kan de slet ikke
finde ud af at fungere på resten af usenet.. fordi de har en forkert
tilgangsvinkel. brugere som kommer fra andre grupper kan heller ikke forstå
hvad der sker.. - fordi herinde må man alt.. hvorfor må man nu det ?
Og det må man jo så i teorien heller ikke.. brugerne her inde er dog bare
ligeglade.. - altså nogle af dem.

> Idéelt set skulle alle jo være glade, men sådan kan virkeligheden som
oftest
> ikke blive

Hehe.. ja det ville jo være skønt..men utopi :(

> Mvh.
> Charlotte

Katja
Hvis computer faktisk fryser i 5 minutter.. når der vælges "følg med"
herinde.. som den eneste gruppe.. fordi der så mange og tunge indlæg! -
Meeen nu sidder jeg så heller ikke ved det hurtigste udstyr *GG*

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-06-03 09:43

Katja skrev
<dk.kat skaber forvirring.. >

Tsk tsk Katja........det kommer af navnet _kat_
hvordan kan det andet end skabe forvirring )

Iøvrigt er jeg en af dem der ikke har et problem med
at vi er "anderledes" end andre NG'er, jeg har forlængst
lært at vi "katte-freaks" _er_ anderledes

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Lene Heier

Dato : 27-06-03 10:52

On Fri, 27 Jun 2003 10:42:35 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som@mail.dk> wrote:

>Iøvrigt er jeg en af dem der ikke har et problem med
>at vi er "anderledes" end andre NG'er

Det har jeg såmænd heller ikke, men det skyldes jo nok for en stor del
også at jeg kender netiketten og retningslinierne.

Jeg har kun læst med her nogle måneder, men har allerede pralet til
flere af mine bekendte med denne gruppe, hvor et par mishaps bliver
mødt med en munter bemærkning og et grin, inden vedkommende uheldige
postafsender bliver ledt på rette vej med sine akvariefisk. :)

Jeg har kun oplevet at det er gjort venligt. For netikette og er jo i
lighed med bordskik og andet af den slags fjas kun indført for at gøre
livet nemmere - ikke det modsatte.

Citatteknikken er for mig er et mere springende punkt end hvis man
skulle komme til at sige kanin eller kanariefugl her i stedet for kat.
:) Simpelthen fordi det er irriterende tidsspilde for syttende gang
at skulle okse sig ned gennem det samme 60-liniers indlæg for til slut
at finde næste læsers 'Det synes jeg også'. :)

Hidse mig voldsomt op over det eller blive sur gider jeg ikke. Men jeg
gider godt være med til at rette vejen ud for dem, der ikke har fået
sat sig ind i bordskikken her på stedet. :)

Lene

Fra : Stina Hofmann

Dato : 27-06-03 21:52

Lene Heier skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

[SNIP - hele Lenes indlæg]

Det er længe siden jeg har været så enig i noget.

Mvh
Stina og drengene

Fra : Niels Peter

Dato : 27-06-03 08:41

Charlotte wrote:

> så det er da interessant at diskutere, hvornår en gruppe er
> velfungerende.

Den er i hvert fald ikke velfungerende, hvis store dele af ressourcerne
anvendes til etikettediskussioner.

Niels Peter

Fra : Ragna

Dato : 26-06-03 12:07

Henrik skrev:
>Mange indlæg...:-? Før i tiden bare for et ½ år siden var der mange
>flere indlæg og det kørte fint. Det hele startede faktisk med
>netbetjentenes indtrængen i gruppen

Hvor _har_ du ret!
Jo flere mugne indlæg, der kommer om dette eller hint, jo dårligere stemning
i gruppen, og jo flere vil opgive at poste eller følge med i gruppen.
Som regel kan man se i titellinjen, om det er et emne, man har lyst til at
følge med i, og det er faktisk ret enkelt bare at springe det over, hvis man
ikke gider læse det.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jette

Dato : 26-06-03 18:55

"Ragna" skrev:
> Hvor _har_ du ret!
> Jo flere mugne indlæg, der kommer om dette eller hint, jo dårligere
stemning
> i gruppen, og jo flere vil opgive at poste eller følge med i gruppen.

I større forsamlinger, er man nød til at have nogle retningslinier...
desværre er der ikke ret mange der kan håndtere at blive irettesat, og mange
bliver overrasket over, at der overhovedet er nogle retningslinier man bør
følge. Det undrer mig meget, da hele vores samfund, udover de fastsatte
love, bygger på uskrevne regler som etik, moral og pli ... retningslinier
som de fleste følger, uden at mugge over det.

Hvis usenets retningslinier er for meget at håndtere, eller man opfatter en
venlig vejledning som "muggeri", hører man nok slet ikke til på usenet. Det
er jo ikke anderledes end alle andre steder i samfundet... vil man ikke
følge de retningslinier der er i en given forsamling, på et givent
tidspunkt, står det én frit for at gå et andet sted hen.

> [...]
> følge med i, og det er faktisk ret enkelt bare at springe det over, hvis

Og, ja... man kan da sagtens springe indlæg over der er OT, men man skal
stadig bruge unødig tid på at hente tråden.
Jeg har en fast forbindelse, og kan derfor nøjes med at hente overskrifterne
til at starte med. Men modembrugere henter som regel både emne og indlæg på
én gang, og så er det træls, at bruge tid på download af overflødige
indlæg/citater.

Problemet er måske ikke voldsomt stort nu, men det bliver det, hvis der
aldrig er nogen der kommer med en venlig kommentar, når netiketten ikke
overholdes.

Jeg synes det er kedeligt at bruge ord som netbetjent... i det hele taget er
det kedeligt når folk finder det nødvendigt at putte negative "etiketter" på
andre...især når disse andre bare gerne vil medvirke til at gøre NG'en et
rart sted for alle. I det hele taget synes jeg det er for nemt, bare at råbe
"netbetjent" i stedet for at komme med noget kontruktiv kritik, som kan
bruges til noget.

Mvh. Jette

Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-06-03 19:08

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev i en meddelelse
[snip] en masse [snap]

Er du vimmer... hvor var det bare et super indlæg :)

*jubler helt og aldeles*

> Mvh. Jette

Katja

Fra : Jette

Dato : 26-06-03 22:38

"KatjaStrofen" skrev:
> Er du vimmer... hvor var det bare et super indlæg :)
>
> *jubler helt og aldeles*

Hold da op, jeg har fået Katja til ligefrem at juble *GG* - det tager jeg
som et kompliment på højeste plan, hihi!

Det er da rart vi også kan være enige en gang imellem

Mvh. Jette

Fra : Jette

Dato : 26-06-03 18:00

"Henrik Pedersen" skrev:
> Mange indlæg...:-? Før i tiden bare for et ½ år siden var der mange
> flere indlæg og det kørte fint. Det hele startede faktisk med
> netbetjentenes indtrængen i gruppen...

Hvilke netbetjente?

> Vi var langt flere før i tiden... Og da kørte det fint

Måske flere garvede brugere og knap så mange nye. I takte med at sider som
kandu.dk er dukket op (sider der iøvrigt ikke nævner et ord om netikette),
bliver problemet større.

> Lige den med manglende citatteknik har og vil altid være et problem
> fordi de fleste bruger outlook express som er et middelmådigt
> postprogram og et elendigt newsprogram. Det kan dog løses med et fix.

Man kan da sagtens fjerne overflødig tekst og skrive under det citerede i
Outlook
Det er heller ikke noget problem at sætte > foran linier. Valg af newsreader
bør da ikke være en undskyldning for ikke at gøre det iht. til
retningslinierne.

Mvh. Jette

Fra : Niels Peter

Dato : 26-06-03 11:17

Jette wrote:

> Det er som om at dk-fritid.dyr.kat er
> blevet en allround-gruppe for katteejere.

Måske et dumt spørgsmål: hvad skulle det da ellers være?

Niels Peter

Fra : Jette

Dato : 26-06-03 17:52

"Niels Peter" skrev:
> Måske et dumt spørgsmål: hvad skulle det da ellers være?

"Jeg har fået ny hjemmeside" -> dk.opslag.internet
"Salg af killing" -> dk.marked.privat.dyr
"Netikette" -> dk.admin.netikette

osv...

Sommetider kan det være fristende at poste OT for at få fat i målgruppen,
men jeg er overbevist om at man sagtens kan sælge en killing gennem
dk.marked.privat.dyr.... de der er på udkig efter en ny kat, vil jo
naturligvis kigge dér. Og der er jo også et væld af hjemmesider, hvor man
kan indrykke en annonce....

Mvh. Jette

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-06-03 19:21

On 26/06/03 18:51, in article nv7fdb.7o2.ln@tatooine.omnix.dk, "Jette"
<jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote:

> "Jeg har fået ny hjemmeside" -> dk.opslag.internet
> "Salg af killing" -> dk.marked.privat.dyr
> "Netikette" -> dk.admin.netikette
>
> osv...

Hvad er der så tilbage til denne gruppe, hvis alt bliver pindet ud til andre
grupper?? *undrende*

> [...]
> dk.marked.privat.dyr.... de der er på udkig efter en ny kat, vil jo
> naturligvis kigge dér. Og der er jo også et væld af hjemmesider, hvor man

¨
Da jeg først startede med nyhedsgrupper, kendte jeg kun denne gruppe, og det
var endda kun, fordi andre anbefalede den...
Jeg anede ikke det første om, hvordan ng egt fungerede - jeg havde nok med
at finde ud af, hvordan mit news-program virkede...
Det var bestemt ikke spor naturligt at lede efter andre nyhedsgrupper, da
hele denne verden var fremmed for mig.
Jeg anede ikke, at der fandtes særlige markedsgrupper - jeg troede (i min
naïvitet), denne ng handlede om *alt*, hvad der omhandlede katte og
kattemennesker - *på intet tidspunkt* stødte jeg på regler for brug af denne
ng eller nyhedsgrupper i al almindelighed. Det er kun inden for de sidste
par dage, at jeg er blevet henledt til "reglerne" for denne ng...

Alt dette for at sige, at jeg tror mange har det som mig, første gang de
kommer i en ng - de har ingen anelse om, hvad de går ind til. Reglerne bør
være mere synlige! Måske skal de postes fra tid til anden?

Dette er for det meste et hyggeligt sted at være... Men i perioder ligner
det nærmest rektors kontor fra skoletiden...

Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk
Killing til salg! Se billeder (opdateret d.25.6.)
http://makeashorterlink.com/?O53826805

Fra : Jette

Dato : 26-06-03 22:36

"Camilla Baird" skrev:
> Hvad er der så tilbage til denne gruppe, hvis alt bliver pindet ud til
andre
> grupper?? *undrende*

Der er da masser ....Trine har givet nogle gode eksempler..

> Alt dette for at sige, at jeg tror mange har det som mig, første gang de
> kommer i en ng - de har ingen anelse om, hvad de går ind til. Reglerne bør
> være mere synlige! Måske skal de postes fra tid til anden?

Nogen læser bøger om træfældning inden de går i haven og fælder pæretræet,
andre foretrækker at springe direkte ud i det, med fare for at save den gren
over de selv sidder på Nogen prøver sig frem i dk.velkommen/dk.test, og
andre foretrækker at springe direkte ind i dk.edb.internet.webdesign, med
fare for at blive irettesat på den hårde måde
Vi er forskellige, men de der foretrækker sidstnævnte, må også forvente at
lave fejl og blive klogere på den hårde måde. Nogen har engang sagt
"uvidenhed er ingen undskyldning", og især ikke hvis den nødvendige
information er lige ved hånden... og med www.usenet.dk og dk.velkommen, kan
man jo nok tillade sig at forvente bare en lille smule af de nye brugere.
Udover nævnte, har vi også info på NG'ens hjemmeside:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/newsreader/ng_vejledning.php
.... eller klik på "Nyhedsgruppe for første gang?" i newsreaderen.

Jeg har tidligere set nyhedsgrupper hvor retningslinierne postes jævnligt og
jeg har også tilbudt at lave det til denne gruppe, men jeg lod det ligge
lidt, da jeg kunne fornemme, at der var delte meninger om emnet... men måske
er tiden moden til det ?

> Dette er for det meste et hyggeligt sted at være... Men i perioder ligner
> det nærmest rektors kontor fra skoletiden...

Nej, jeg tror nærmere at folk har en tendens til at tage det lidt for
personligt, når der kommer en irettesættelse. Så snart der kommer lidt
vejledning, farer folk frem som trold af en æske og råber "netbetjent",
eller forsvarer sig med næb og klør, eller også bliver de kede af det og er
parat til at opgive brug af gruppen.
Det kan man ikke være bekendt, hverken over for irettesætteren eller de
andre i gruppen. Når man vælger at skrive i blinde - altså uden at kende
retningslinierne - bør man også være "mand" nok til at modtage en
irettesættelse med oprejst pande, eller i det mindste komme med
velargumenterede begrundelser.

Jeg kan dog godt forstå at du føler dig som skydeskive, og jeg havde også
hellere set at denne diskussion var startet i en ny tråd, og havde omhandlet
salgsannoncer i denne NG generelt. Glem derfor at det lige var dig det gik
ud over Du har absolut ikke grund til mere dårlig samvittighed end nogen
af os andre... salgsannoncer har jo længe været almindeligt accepteret...

Mvh. Jette

Fra : maz

Dato : 26-06-03 22:54

"Jette" <> wrote in message >
> [...]
> jeg har også tilbudt at lave det til denne gruppe, men jeg lod det ligge
> lidt, da jeg kunne fornemme, at der var delte meninger om emnet... men
Nej, jeg mener absolut ikke tiden er moden til det og det bliver den aldrig.
På mig virker det som en rød klud i ansigtet..

> [...]
> vejledning, farer folk frem som trold af en æske og råber "netbetjent",
> eller forsvarer sig med næb og klør, eller også bliver de kede af det og
Prøv at sætte dig lidt ind i andres sted. Hvis der er noget der er
OFF-topic, så er det de mennesker, der hver ENESTE gang og ofte ganske
uberettiget LIGE skal lege netpoliti (hvilket jeg mener det er). Dermed
forsvinder det oprindelige emne ud af tråden, hvilket jo ikke ligefrem var
meningen. Jeg ser det absolut IKKE som vejledning, men som en
'bedrevidende', nedladende og overformynderisk handling fra visse personers
side. - sjovt nok de samme mennesker gang på gang. Og jeg hentyder ikke til
dig....

> [...]
> retningslinierne - bør man også være "mand" nok til at modtage en
> irettesættelse med oprejst pande, eller i det mindste komme med
Jo, det kan man godt være bekendt. For ofte er det mennesker/irettesættere,
der i stedet for at holde sig til emnet og diskussionen, generer folk med
deres netpolitik og usenetregler mig her og der - måske fordi de keder sig
eller er løbet tør for argumenter om den oprindelige tråd - who knows ?? Det
er altså ikke en børnehaveklasse, og jeg vil for eksempel ikke finde mig i,
at nogen skal irettesætte mig i etikette i et offentligt debatforum.
Og ligesåvel som nogle her er trætte af salgsannoncer i kattegruppen, så er
jeg dødtræt af folks evindelige posteringer vedr. netetikette.
Og denne debat burde jo så i øvrigt heller ikke være foregået i
kattegruppen, men jeg gider *ikke* FUT'te indlægget nogen andre steder
hen....

Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-06-03 23:38

Det
> er altså ikke en børnehaveklasse, og jeg vil for eksempel ikke finde mig
i,
> at nogen skal irettesætte mig i etikette i et offentligt debatforum.

Hvis det ikke er en børnehaveklasse og du er klar over det... - hvorfor
søren te'r du dig så som du gør ?
Og så længe du har den opførsel som du har, vil du opleve massere
irettesætte dig både i alm behagelig adfærd og etikette.

Katja
Som forbavses igen og igen

Fra : Camilla Baird

Dato : 27-06-03 06:28

> [...]
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/newsreader/ng_vejledning.php
> ... eller klik på "Nyhedsgruppe for første gang?" i newsreaderen.

Dk.velkommen? Dk.test? Usenet? Tak for oplysningerne - disse grupper vidste
jeg *intet* om, da jeg startede herinde...
Denne gruppe har en hjemmeside med info - det er en ganske ny ting, så vidt
jeg forstår... Den bruger jeg til info om brugerne og billeder...

> [...]
> retningslinierne - bør man også være "mand" nok til at modtage en
> irettesættelse med oprejst pande, eller i det mindste komme med

OK

> [...]
> af os andre... salgsannoncer har jo længe været almindeligt accepteret...

Det ved jeg ikke, om jeg gør, men jeg synes iaf ikke, at andre nye skal
"kastes til løverne". Der synes, at være nogle skrevne regler - fundatsen,
som jeg først for nylig har fundet - og nogle uskrevne regler, som ændrer
sig.

Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-03 07:31

Camilla Baird wrote:
> Dk.velkommen? Dk.test? Usenet? Tak for oplysningerne - disse grupper
> vidste jeg *intet* om, da jeg startede herinde...

det er ikke så voldsomt længe siden der var en debat om fundatsen.....
overvejer du indimellem at følge nogle af de links der bliver postet her
gruppen, udover dem til killingebilleder?? ;)
der popper fra tid til anden fundats indlæg op, og man skal godt nok sortere
groft for at undgå dem helt... du har været her i gruppen siden juni 1999,
så man må sige at du ikke længere kan bryste dig af at være ny bruger....

> Denne gruppe har en hjemmeside med info - det er en ganske ny ting,
> så vidt jeg forstår... Den bruger jeg til info om brugerne og
> billeder...

det kommer jo an på hvad man betragter som ny ;)

> [...]
> skal "kastes til løverne". Der synes, at være nogle skrevne regler -
> fundatsen, som jeg først for nylig har fundet - og nogle uskrevne

fundatsen har altid været grundpillen i hvordan emnerne her i gruppen
håndteres.... i perioder er der flere salgsannoncer end andre, og så er det
at man lige hiver fat i folk på en pæn måde... det er mig en smule
ubegribeligt hvordan du har kunne undgå at opdage fundatsen....
den 12 juli og den 4 september sidste år var der postet dele af den i
gruppen..... den 5/3 henvises der til den i en debat med link, og så sent
som i maj i år var der en længere debat omkring fundats og hjemmesiden og
gruppen som helhed.....
det kan godt være jeg er fantasiløs men jeg kan simpelthen ikke forstå,
hvordan man kan deltage aktivt i en gruppe i 4 år og ikke vide at der er
visse regler der skal overholdes, når disse regler med mellemrum er blevet
henvist til eller endda postet i gruppen.....

Fra : Niels Peter

Dato : 27-06-03 08:50

Jette wrote:

> [...]
> personligt, når der kommer en irettesættelse. Så snart der kommer lidt
> vejledning, farer folk frem som trold af en æske og råber

Med fare for at blive udråbt til "sprogbetjent", så minder ordet
"irettesættelse" mig altså stadig om min regnelærer fra Folkeskolen,
noget af en harsk kælling.
Jeg tror også en del af problemet kommer af, at nogle synes, de giver
"vejledning", mens modtagerne netop synes, det lyder som
"irettesættelse".

Niels Peter
*som føler sig for gammel til at blive irettesat, men gerne vil
vejledes*

Fra : Jette

Dato : 28-06-03 17:16

"Niels Peter" skrev:
> Jeg tror også en del af problemet kommer af, at nogle synes, de giver
> "vejledning", mens modtagerne netop synes, det lyder som
> "irettesættelse".

Det er lige nøjagtig det jeg mener... nye brugere burde være bedre til at
modtage en håndsrækning/vejledning for det den er og ikke andet. Men der er
desværre alt for mange, der bare ikke kan klare at blive vejledt og straks
tager det som et personligt angreb... men sådan er det jo også ude i
samfundet, bare se hvordan parkeringsvagterne bliver behandlet.

Vi _må_ altså lære at læse _hvad_ der bliver skrevet og ikke kun fokusere på
_hvordan_ det bliver skrevet, medmindre tonen er meget grov. Men
vejledninger opfattes ofte som personlige angreb, fordi folk hellere vil
fare i flæsket på modparten end indrømme, at de har begået en fejl - og de
støttes ovenikøbet ofte af andre brugere. For "iih, altså hvor er det bare
for dårligt, at nogen tillader sig at vejlede".

Men de der tager det til sig og siger "okay, jeg skal nok gøre det
anderledes fremover" ... se det er mennesker jeg tager hatten af for -
nemlig, mennesker der har erkendt, at vi lærer hele livet.

Mvh. Jette

Fra : Niels Peter

Dato : 28-06-03 19:11

Jette wrote:

> Det er lige nøjagtig det jeg mener... nye brugere burde være bedre
> til at modtage en håndsrækning/vejledning for det den er og ikke
> andet.

Det var nu faktisk den anden vej rundt, jeg mente.
Jeg synes mange "vejledere" kunne trænge til et kursus i
"voksenpædagogik".
Der er stort set ingen grænser for, hvad man kan slippe afsted med at
sige til folk, hvis man siger det på den rigtige måde.

Niels Peter

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-06-03 19:13

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er stort set ingen grænser for, hvad man kan slippe afsted med at
> sige til folk, hvis man siger det på den rigtige måde.

Hej Niels Peter
Tjaeh.. hitter lige noget fra et tidligere indlæg
[snip]
> [...]

tid værd!!!

Og bare for at irritere dig lader jeg resten stå hér....

Det er meget muligt, jeg skulle pakke det ind i fløjl og have sagt det på en
meget mere diplomatisk/sukkersød måde.

- Det er ved at gå op for mig, at folk ikke kan tåle man er en smule direkte
herinde.. - men ovenstående er for mig et bevis på at folk simpelthen ikke
kan tåle kritik overhovedet.

KatjaStrofen

Fra : Jette

Dato : 28-06-03 19:43

> [...]
> [snap]
>
> Det er meget muligt, jeg skulle pakke det ind i fløjl og have sagt det på en

Dette er nemlig et klassisk eksempel på det jeg mener. Der er hele 2
smileys i den lille sætning, og alligevel bliver den opfattet som en
grov fornærmelse, og brugeren vælger at reagere på baggrund af dette, og
bruger slet ikke tid på at vurdere, om du har ret eller ej.

Vi kan nemlig alle lære meget på usenet.dk

Mvh. Jette

Fra : maz

Dato : 28-06-03 22:03

"Jette" wrote in message
> [...]
> grov fornærmelse, og brugeren vælger at reagere på baggrund af dette, og
> bruger slet ikke tid på at vurdere, om du har ret eller ej.
Vi er ikke enige om det Jette...og bliver det aldrig på det hér punkt! Og
lige til din orientering - Katja havde IKKE ret!!
Og der er *ingen* herinde, der skal fortælle mig, hvordan jeg skal bruge
usenet som et off .forum. I mine øjne er og bliver det provokerende,
nedladende og overformynderisk og TOTALT off-topic at irettesætte folk på
den måde, som det bliver gjort herinde og det virker som om, at visse
mennesker nærmest sidder på spring for at diske op med netetikette mig her
og der, fordi de intet relevant har at bidrage med i forhold til trådens
emne.......
Hvad og hvordan jeg skriver, må jeg i øvrigt helt selv om.....og jeg har
faktisk ikke brug for folk til at 'rette' eller 'vejlede' mig - men hvis
formålet er, at jeg (og andre) skal holde op med at bruge denne gruppe, så
er det selvfølgelig vejen frem!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-06-03 22:50

maz wrote:

> Vi er ikke enige om det Jette...og bliver det aldrig på det hér
> punkt! Og lige til din orientering - Katja havde IKKE ret!!

jo, det havde hun faktisk..... det kan godt være du ikke vil have at hun har
ret, og ikke kan klare at nogen fortæller dig der er en bedre måde at gøre
tingene på, men Katja var faktisk væsentligt mere sød og behagelig end du
var, for ikke at sige havde mere pli.......

> [...]
> diske op med netetikette mig her og der, fordi de intet relevant har
> at bidrage med i forhold til trådens emne.......

det er ALTID relevant og ontopic at vejlede folk når de overtræder
netiketten.....
har du overhovedet kigget nærmere på www.usenet.dk ?
eller på : http://www.usenet.dk/netikette/vejledforklar.html
eller: http://www.usenet.dk/netikette/vejledhvordan.html

netiketten er gældende for alle der færdes på usenet....
her er lidt relevante links til hvorfor:
http://www.usenet.dk/netikette/vejledoss.html
du kan også læse denne side :
http://www.usenet.dk/netikette/vejledhvem.html
hvor der står: Ansvarsbevidst medborger
I stedet for at opfatte en vejleder som magtliderlig brunskjorte (jo,
sådanne betegnelser bruges), kan man vælge at se ham som en person, der ikke
bryder sig om at se skrald af den ene eller den anden form. En person, der
engang imellem beder andre om at rette sig efter de gældende spilleregler.

hvis du er i tvivl om hvorfor du bør overholde netiketten så kik engang her:
http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html

hvis du så stadig nægter kan du måske få lidt ud af denne side:
http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html

og så bemærk især denne sætning:
Husk altid på, at netiketten ikke er til, for at genere dig, men for at gøre
usenet behageligt, for så mange brugere som muligt.

> [...]
> men hvis formålet er, at jeg (og andre) skal holde op med at bruge
> denne gruppe, så er det selvfølgelig vejen frem!

formålet er og vil udelukkende være at gøre gruppen til et sted hvor alle
færdes.....

læs engang også dette afsnit:
Jeg er ligeglad. Jeg gør hvad jeg vil!
Det var dog en skrækkeligt asocial indstilling. Er du ligeglad med at du
generer andre brugere? Hvis det er for at gøre oprør mod et eller andet, kan
du så ikke gøre det lidt mere kreativt? Eventuelt ved at forsøge at ændre de
eksisterende retningslinier.
Hvis du nægter at følge de etablerede spilleregler, nægter at gå i dialog om
en ændring af disse retningslinier og i det hele taget nægter at begrunde
dine handlinger i den retning, skal du ikke forvente megen sympati fra dine
medbrugere af systemet.

jeg synes du skulle overveje om dette er det hele værd..... jeg synes det er
sørgeligt at du ikke ønsker at dette skal være et rart sted at være....
endnu mere sørgeligt er det at du i det hele taget giver udtryk for at være
ligeglad med dine medmennesker i denne gruppe....
ingen ( end ikke jeg) er ude på at jorde dig eller køre på dig...... men når
du kommer med utalelser som her oven for, så indbyder du selv til at der
kommer nogle klare forklaringer... jeg håber blot at du vil have mod nok til
at sætte dig ind i hvad det egentlig er du modsætter dig så stærkt.... :)
(og i fald du er i tvivl så er alt dette sagt med et smil, og et glimt i
øjet)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-06-03 23:41

> "Jette" wrote in message
> Vi er ikke enige om det Jette...og bliver det aldrig på det hér punkt! Og
> lige til din orientering - Katja havde IKKE ret!!

Jow det har jeg.. og hvis du vil være så sød at tjekke usenet.dk vil du
opleve jeg har ret! [læg mærke til de manglende smiley'er]

> Og der er *ingen* herinde, der skal fortælle mig, hvordan jeg skal bruge
> usenet som et off .forum.

Fordi der gælder helt specielle regler for dig ?, du er altså hævet over
alle os andre ?

> [...]
> og der, fordi de intet relevant har at bidrage med i forhold til trådens

Noget pjat, fordi hvis du kigger i mit indlæg der fik dit mavesår til at
springe op.. vil du opleve jeg faktisk deltog i debatten... i trådens emne..
At min deltagelse så ikke passede den unge dame.. er en anden sag.

> [...]
> formålet er, at jeg (og andre) skal holde op med at bruge denne gruppe, så

Det virker stadigvæk som om du åbenbart har brug for vejledning, din
opførsel er strengt taget grov og barnlig. - og hvis folk skal have lov til
at te' sig som dig.. så vil mange andre forlade denne NG - for det er
simpelthen for meget at skulle høre på. - Især fordi du nægter simpelthen at
forstå det i første omgang blot var et venligt råd.

Katja
Som simpelthen fik nok!

Fra : Jette Nielsen

Dato : 29-06-03 07:30

> Vi er ikke enige om det Jette...og bliver det aldrig på det hér punkt!

Det forventer jeg nu heller ikke - vi befinder os jo i en debatgruppe
hvor der naturligvis kan opstå en situation hvor en diskussion kører fast.

> Og lige til din orientering - Katja havde IKKE ret!!

Kan man da ikke lære noget på usenet.dk?
Jeg tror du overser hendes budskab, fordi du har stirret dig blind på
hendes måde at skrive på.

> Og der er *ingen* herinde, der skal fortælle mig, hvordan jeg skal bruge
> usenet som et off .forum.

Jamen det vil ske, hvis du ikke overholdet netiketten. Og som de også så
klogt skriver på usenet "Hvis et svar kan tolkes på flere måder, så lad
tvivlen komme ham til gode." ... og de skriver også "Hvis en kommentar
lyder grov og uhøflig, så er det sikkert dig der er for følsom."

> [...]
> og der, fordi de intet relevant har at bidrage med i forhold til trådens

I mine øjne er det udtryk for at man er glad for gruppen, og gerne vil
bidrage til at det er et behageligt sted for alle.

> Hvad og hvordan jeg skriver, må jeg i øvrigt helt selv om.....og jeg har
> faktisk ikke brug for folk til at 'rette' eller 'vejlede' mig

Ja, du har ret. Du bestemmer helt selv hvad og hvordan du skriver. Men
hvis du farer op og bliver hidsig, kan du bare ikke forvente, at folk
har lyst til at debattere med dig. Prøv at lægge mærke til hvor roligt
de fleste andre tager debatten i denne tråd.

> - men hvis
> formålet er, at jeg (og andre) skal holde op med at bruge denne gruppe, så
> er det selvfølgelig vejen frem!

Hvis man ikke kan li' lugten i bageriet, må man jo handle et andet sted,
og det gælder naturligvis også på usenet... Men det er jo ikke derfor
man vejleder. Vejledning er netop et udtryk for, at man gerne vil
bidrage til at gøre gruppen til at et sted hvor alle kan være.

En velfungerende gruppe (i alle henseender - dvs. både her, derhjemme,
på jobbet, bland venner osv...) er jo netop en forsamling af mennesker,
der kan samarbejde og følge nogle fælles retningslinier. Er man en
asocial individualist, "overlever" man derfor ikke længe i en gruppe,
for det kræver at alle følger denne ene person.

Vi oplever alle på ét eller andet tidspunkt, at være den der ikke passer
ind i en gruppe, fordi de fælles retningslinier der eksisterer, bare
ikke passer os. Jeg har selv oplevet det mange gange - jeg kan nemlig
godt være temmelig asocial på nogen områder. Til gengæld accepterer jeg
så også, at jeg må stå udenfor, eller finde en anden gruppe hvor
retningslinierne passer mig bedre.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JensenJS

Dato : 30-06-03 21:41
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-06-03 09:07

On Sat, 28 Jun 2003 23:03:04 +0200, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
>lige til din orientering - Katja havde IKKE ret!!
>Og der er *ingen* herinde, der skal fortælle mig, hvordan jeg skal bruge

   Tjoeh - men på den anden side - følger du ikke (Ganske
frivilligt) de regler og normer vi andre også lever efter i det danske
samfund? Eller hvis du tager ud og rejse - følger du så ikke det
pågældende lands skikke - lærer lidt om dem først og sådan så du ikke
pludselig får en masse problemer? (Det gør jeg i hvert fald =)

> [...]
>og der, fordi de intet relevant har at bidrage med i forhold til trådens

   Jeg vil gerne give dig ret i at det ofte er de samme der
"irettesætter" folk - og jeg kan godt i den ombæring tænke
"paragrafrytter". Men jeg må da indrømme at jeg selv lader mig
irritere af at folk fx. ikke citerer under det de svarer på - eller
klipper det væk de ikke svarer på. Ikke fordi jeg sidder på
modem-opkobling eller sådan - men fordi min space-tast nok skal blive
slidt ned alligevel uden at jeg skal bruge den unødigt på usenet ;)

> [...]
>formålet er, at jeg (og andre) skal holde op med at bruge denne gruppe, så

   Du ville vel heller ikke vælge emnet "sex" hvis du sad i et
nonnekloster og skulle finde et samtaleemne vel? Det handler om at man
finder et forum der passer til det man gerne vil snakke om - og det
gør du vel for så vidt frivilligt under de fleste omstændigheder? Hvis
vi ville snakke om alle de ting som nogle tråde kommer til at dreje
sig om indimellem så kunne vi lisså godt kalde gruppen for
dk.kat.snik.snak - fordi så ville måske kun 10% af gruppens indhold
dreje sig om katte. Det er derfor der er et hieraki (Det ved du godt
er jeg sikker på =) - så hvorfor ikke bruge det hieraki som det er
beregnet til? =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Niels Peter

Dato : 28-06-03 19:50

KatjaStrofen wrote:

> [...]
> direkte herinde.. - men ovenstående er for mig et bevis på at folk
> simpelthen ikke kan tåle kritik overhovedet.

Selv om jeg ikke ville have reageret på den måde (det er mit temperament
nu en gang ikke til), synes jeg nok, jeg kan se grunden: de to små ord
"lære noget".
Så er udgangspunktet, at der er noget, man ikke kan, og det er aldrig
populært. I stedet kunne man (jeg ved det, jeg ved det, nu er det mig,
der bliver belærende) have sagt noget med, at "på Usenet.dk har de nogle
gode fiduser under citatteknik", og måske have tilføjet "som jeg selv
har haft stor fornøjelse af" - så man lige som er på niveau.
Derudover er sætningen kemisk renset for "jeg synes, du skulle .." eller
"prøv engang at ...". Den fremstår dermed som en lodret ordre, og så er
der som regel radiotavshed hos de fleste nu om dage.
Jeg synes, at hvis vi skal have nogle bestemte til at reagere ved
netikettebrud, skal det dæl'me' være nogle, der er bevidst om den slags
ting.
Ellers kan det minsandten være det samme.

Niels Peter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-06-03 20:07

Niels Peter wrote:
> Selv om jeg ikke ville have reageret på den måde (det er mit
> temperament nu en gang ikke til), synes jeg nok, jeg kan se grunden:
> de to små ord "lære noget".

sjovt, jeg kan stadig ikke se nogetsomhelst negativt... end ikke i ordene
"lære noget".... hvilket nok skyldes at "lære noget" for mig fremstår som
noget positivt......

> Så er udgangspunktet, at der er noget, man ikke kan, og det er aldrig
> populært.

det er jeg bestemt ike enig i..... udgangspunktet er jo netop at vedkommende
KAN lære noget.....

> [...]
> jeg selv har haft stor fornøjelse af" - så man lige som er på niveau.
> Derudover er sætningen kemisk renset for "jeg synes, du skulle .."

det vil jeg så give dig ret i.... nogle kan godt lige have noget positivt af
at tjekke afsnittet om vejledninger ud..... dels om hvordan man bør og ikke
bør vejlede, og dels omkring formuleringer og konstruktive
vejledninger.......
men det gør altså ikke den tidligere nævnte vejledning til negativ...... og
slet ikke når der er to smileys.....
jeg opfattede den som sød, sjov, lettere underholdende, "prøv lige at kigge
her engang".......

hørt!!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-06-03 21:49

On Sat, 28 Jun 2003 21:06:34 +0200, "Sabina Hertzum"
> [...]

>"lære noget".... hvilket nok skyldes at "lære noget" for mig fremstår som

   Hehe - du skulle evt. prøve at sidde på en
kundeservicetelefon. Så lærer man meget meget hurtigt at netop den
situation hvor man tiltaler folk i bydeform er den direkte vej til et
skænderi med kunden. Man må ALDRIG tale i bydeform hvis man vil ha
folk til at lytte - det er næsten regel nummer et når man kommer på
kommunikationskursus. =)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-06-03 23:05

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> skænderi med kunden. Man må ALDRIG tale i bydeform hvis man vil ha
> folk til at lytte - det er næsten regel nummer et når man kommer på

hehe, jeg har ikke siddet i netop den situation ( og hurra for det ;) ) men
jeg har flere gange snakket med utilfredse kunder.....
jeg synes dog alligevel ikke helt det kan sammenlignes med denne
situation......

oftest når man snakker med kunder om noget konkret, så er det fordi de i
forvejen er mugne eller sure over et eller andet..... eller ikke kan forstå
noget... så er det klart at det kun er at puste til flammen hvis man går
hårdt mod hårdt.....

sådan er det reelt også på usenet... modtagerens sindsstemning påvirket ofte
budskabet......
er modtageren glad og tilfreds, vil bundskabet modtages som lidt morsomt og
hyggeligt..... er vedkommende småsur, irriteret, bliver budskabet hurtigt
til negativt og bydende..... også uden at det er intentionen fra afsenderens
side af......
man kan som skribent ikke altid sidde og forudse hvordan de andres humør
er..... ligesom i en gruppe som denne hvor der er så mange deltagere, kan
det være svært at holde styr på hvem der kan tåle hvad...... hvis man selv
er glad og positiv, så er det den ånd man skriver i...... og den ånd man
forventer det bliver modtaget i..... det er jo alt andet lige nemmere at
forudse hvordan en kunde ( hvor man jo hører stemmen og tonelejet) reagerer,
end det er i et offentligt forum hvor alle er i forskelligt humør ;)

læs engang her: http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html
især dette: Det er helt i orden at påpege grov og uhøflig opførsel, hvis det
virkelig er tilfældet, at den pågældende er uberettiget grov overfor dig,
men tænk dig grundigt om først. Hvis et svar kan tolkes på flere måder, så
lad tvivlen komme ham til gode. Hvis du ikke kender nyhedsgruppen og den
faste indbyggere rigtig godt, så er det bedst at holde fingrene fra
tastaturet, i stedet for at risikere en længere omgang mudderkastning eller
at udstille din egen inkompetence.
:)

Fra : Denise

Dato : 27-06-03 10:18

Hej
Lige en kommentar om irettesættelse / vejledning.

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote in message

> Nej, jeg tror nærmere at folk har en tendens til at tage det lidt for
> personligt, når der kommer en irettesættelse.

Ja, jeg må nok indrømme, at jeg også tager det personligt, når der kommer en
irettesættelse.
Jeg er nok for gammel til at klare at blive irettesat som en anden
skolepige.

> Så snart der kommer lidt vejledning,

Vejledning er jeg dog ikke for gammel til at tage imod, man kan jo altid
lære noget nyt. Man kan så være uenig og lade være med at følge
vejledningen. Jeg er dog selv begyndt at skrive under tingene (for det
meste) , men det IRRITERER mig, at man skal bladre helt ned i bunden af
indlægget for at læse (skrive) en enkelt sætning. Derfor ELSKER jeg de
indlæg, hvor folk skriver ovenover tingene, det er ulige nemmere for mig
Det gælder selvfølgelig ikke hvis man skal svare på forskellige afsnit
enkeltvis, så er man jo nødt til det for at få en sammenhæng. I behøver
altså ikke skrive hvorfor man bør skrive under det man svarer på .

Iøvrigt, enhver med lidt pli burde kunne vejlede på en pæn måde, uden at man
opfatter det som en irettesættelse fra en lærer med en pegepind. Der er MEGA
stor forskel på de 2 ord irettesættelse og vejledning, i mine øjne. I hvert
tilfælde bør "bydeord" og nedsættende/bedrevidende bemærkninger undgås, det
er nemlig også noget der kan sætte _mit_ p.. i kog. Især hvis det kommer fra
nogle, der ikke har meget andet at byde på end netikette og usenet
oplysninger - tænker her ikke på nogen speciel.

Hilsen Denise
(der havde svoret jeg ikke gad blande mig i diskussionen - som iøvrigt
minder meget om ude/-inde problematikken, vi KAN altså ikke blive enige
allesammen - hellere ikke om at følge diverse regler mm ). Nogle gange
overholder jeg hastigheden på motorvejen, andre gange gør jeg altså ikke
.

Fra : Stina Hofmann

Dato : 27-06-03 22:01

Denise skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

> [...]
>indlægget for at læse (skrive) en enkelt sætning. Derfor ELSKER jeg de
>indlæg, hvor folk skriver ovenover tingene, det er ulige nemmere for mig

Denise, for hulen! Det er jo meningen at du skal *fjerne* resten, see?
Altså simpelt hen slette det der ikke er relevant for dit svar.
Men det kræver altså nogen træning - efter et stykke tid, så holder du
op med at tænke over hvordan du gør - så gør du det bare. Nemt og
læsevenligt.

> [...]
>nogle, der ikke har meget andet at byde på end netikette og usenet
>oplysninger - tænker her ikke på nogen speciel.

Helt enig.
Før i tiden hed det henstillinger. Det synes jeg lyder langt bedre end
irettesættelser. Her i gruppen vil man uden tvivl komme længst med
"vejledninger", også fordi kulturen i gruppen (som oftest) er svært
hyggelig. Men mange der også følger andre grupper (og især de teknisk
prægede) kender godt både henstillingerne og irettesættelserne. Det er
en hård verden derude i grupperne.

>Nogle gange overholder jeg hastigheden på motorvejen, andre gange gør jeg altså ikke

Du er bare fræk! Hvis vi så lige skal til at være katterelaterede her
i kattegruppen (tænk at jeg bliver nødt til at skrive det), så får
mine drenge altså ikke nogen lillesøster før det passer Hillerød
Politi at fortælle mig præcis hvor stærkt jeg egentlig kørte da de
prøvede at blænde mig med et rødt blink i forgårs. Og jeg bremsede
ellers så snart jeg så bilen i vejkanten. Tsk

Mvh
Stina og drengene

Fra : Denise

Dato : 28-06-03 10:02

"Stina Hofmann" <spam@detteerIKKEengyldigURL.dk> skrev i en meddelelse

> Denise, for hulen! Det er jo meningen at du skal *fjerne* resten, see?
> Altså simpelt hen slette det der ikke er relevant for dit svar.

Men det er jo det der nogle gange er noget rod (eller jeg er for dum til at
finde ud af), hvad er relevant for et svar.
Eksempel 1: Nogle har fjernet det meste og skriver de er ikke enige. Så er
det at man skal ud og finde oprindelige indlæg, fordi man ikke kan huske
hvad det handlede om. Der er jo klippet for meget, men det kunne jo være,
det var svar på en hel historie, der ville fylde for meget at tage med,
hvorfor det hele er klippet væk.
Eksempel 2: Mit svar til Marianne om, at det var godt fundet (et blad med en
artikel). Der synes jeg jo det var nødvendigt med hele historien, altså jeg
mente jo det hele var relevant, hvad var godt fundet mm, andre har måske en
anden mening. Her mener jeg jo så, at det er smartere hvis jeg havde svaret
ovenover, og alle der kunne huske hvad det handlede om, behøvede ikke læse
videre. Dem der ikke lige vidste hvad det drejede sig om og iøvrigt var
interesseret, kunne så læse videre hvis de gad. Så netop som jeg skrev her
synes jeg selv, er irriterende at læse, men jeg ville altså godt svare på
det.
Så et enkelt svar på et indlæg, altså hvor man ikke behøver svare for
enkelte afsnit, er nemmere at læse når det står for oven, see ?
Tror hellere vi må stoppe ellers kan vi jo nok blive ved mht
uhensigtsmæssigheder (fordele/ulemper) ved dit og dat.

> Men det kræver altså nogen træning - efter et stykke tid, så holder du
> op med at tænke over hvordan du gør - så gør du det bare. Nemt og
> læsevenligt.

Ja, må nok indrømme, at mine tanker jo nok går mere på katterelaterede
emner, end både hvordan jeg overholder dit og dat samt stavefejl, og det har
_absolut_ ikke noget med "disregard" for andre at gøre. Nogle gange burde
jeg måske nok tænke mig om, men det bruger jeg mest på arbejdet, det her
betragter jeg nok som et fristed med andre ligesindede, sorry . Og noget
tankevirksomhed kræver netikke, citatteknik mv jo altså hvis man skal
overholde alt, når så mange jo har problemer med det, jeg mener ikke det er
fordi vi er dumme, men snarere at vi ikke er enige i al ting.

> [...]
> prøvede at blænde mig med et rødt blink i forgårs. Og jeg bremsede
> ellers så snart jeg så bilen i vejkanten. Tsk

Øv da, surt. Men deres kameraer er jo nogle gange i stykker, du kan jo håbe.
Sådan nogle har jeg gudskelov ikke fået i mange år. Parkeringsbøde fik jeg
dog for nylig , men havde dog gudskelov penge til dyrlægeregningen
alligevel ..

Hilsen Denise

Fra : Jette

Dato : 28-06-03 17:23

"Denise" skrev:
> Jeg er dog selv begyndt at skrive under tingene (for det
> meste) , men det IRRITERER mig, at man skal bladre helt ned i bunden
af
> indlægget for at læse (skrive) en enkelt sætning.

Ja, det er nemlig hammerirriterende .. og det sker fordi folk ikke kan
finde ud af at klippe det overflødige fra

> [...]
MEGA
> stor forskel på de 2 ord irettesættelse og vejledning, i mine øjne.

Jeg tager det ikke selv så tungt, men skal da gerne skrive vejledning, i
stedet for irettesættelse fremover

Mvh. Jette
P.S. Prøv at bemærke hvor meget jeg har klippet væk af dit oprindelige
indlæg, jeg har kun medtaget den del jeg rent faktisk svarer på.

Fra : Denise

Dato : 28-06-03 19:58

> P.S. Prøv at bemærke hvor meget jeg har klippet væk af dit oprindelige
> indlæg, jeg har kun medtaget den del jeg rent faktisk svarer på.
Dygtig pige )

Hva' så, vil du med ud og køre på lørdag

Hilsen Denise

Fra : Jette

Dato : 29-06-03 20:04

"Denise" skrev:
> Dygtig pige )

Det sir' min mor også *GG*

> Hva' så, vil du med ud og køre på lørdag

Øhmmm? Nu er det desværre ikke lørdag mere... hvad gik jeg glip af?

Mvh. Jette

Fra : Denise

Dato : 29-06-03 19:48

> Det sir' min mor også *GG*

> Øhmmm? Nu er det desværre ikke lørdag mere... hvad gik jeg glip af?
>
> Mvh. Jette

Hej Jette
Nej nu på lørdag, ned til Pia i Fuglebjerg
Hilsen Denise

Fra : Jette

Dato : 29-06-03 20:44

"Denise" skrev:
> Nej nu på lørdag, ned til Pia i Fuglebjerg

Jeg opdagede efter en travl periode, at jeg var gået glip af den første tråd
om træffet...da jeg spurgte til det, fik jeg fornemmelsen af, at
arrangementet er ved at ligne en mindre roskilde-festival *G* ... så jeg
trak min "snude" til mig igen Jeg hører jo ikke til gruppen af
sydsjællændere, så jeg tænkte det nok var bedst at vente på et træf i
Storkøbenhavn ... Er jeg for forsigtig? *S*

Under alle omstændigheder går jeg en travl uge i møde, og ved ikke hvordan
det ser ud næste weekend. Men vi kan da snakke om det igen torsdag/fredag...
på det tidspunkt er jeg meget klogere Det kunne jo være sjovt at komme
til sådan en mega-kattetræf

Mvh. Jette

Fra : Pia J

Dato : 29-06-03 21:08

> trak min "snude" til mig igen Jeg hører jo ikke til gruppen af
> sydsjællændere, så jeg tænkte det nok var bedst at vente på et træf i
> Storkøbenhavn ... Er jeg for forsigtig? *S*

Ja, der kommer mange - men halvdelen er altså fra den nordlige del af øen!

:Pia

Fra : Denise

Dato : 29-06-03 21:19

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hører jo ikke til gruppen af
> sydsjællændere, så jeg tænkte det nok var bedst at vente på et træf i
> Storkøbenhavn ... Er jeg for forsigtig? *S*

Ja du er, kattetræf er skam for alle her i NG'en og som Pia skriver er
halvdelen fra den nordlige del.

> [...]
torsdag/fredag...
> på det tidspunkt er jeg meget klogere Det kunne jo være sjovt at komme

Jamen du mailer mig bare privat reindel@c.dk senest lørdag morgen, jeg
planlægger at køre ved 13-tiden. Søborg er jo ikke så langt herfra hvis du
vil køre med
Hilsen Denise

Fra : Pia J

Dato : 29-06-03 20:52

> Øhmmm? Nu er det desværre ikke lørdag mere... hvad gik jeg glip af?
>
> Mvh. Jette

Måske Denise mener næste lørdag?

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-06-03 19:29

Camilla Baird <mail@korat.dk> writes:

> Hvad er der så tilbage til denne gruppe, hvis alt bliver pindet ud til andre
> grupper?? *undrende*

Masser. F.eks. planteliste, levealder for avlshankatte, fedthaler,
knuder i pelsen, klatretræ, valg af katterace og en hel masse andre
ting.

Men Jette har sådan set allerede sagt det der skulle siges, så jeg vil
bare henlede opmærksomheden på hendes indlæg.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-06-03 12:57

In <cqdkfvkte3i2s1tq1vhlo8ve18eau1s6t5@news.cybercity.dk> Stina Hofmann
wrote:

> Det er ikke korrekt. Køb og salg er tilladt i fundatsen for dk.edb.mac

Der finder da ellers en dk.marked.privat.edb.mac?
Men edb.mac er så anarkistiske / tolerante at det såmænd nok passer
Så for nyligt at "intet er OT her, bare ordet Mac er nævnt - eller det
er skrevet på en Mac..." - hehe...
(Ja og dette er OT - men det er skrevet på en iMac

Fra : Charlotte

Dato : 27-06-03 00:16

On 26/06/03 13:56, in article 20030626135634068+0200@sunsite.dk, "Ann
Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> wrote:

> [...]
> er skrevet på en Mac..." - hehe...
> (Ja og dette er OT - men det er skrevet på en iMac

Mac´en og Charlotte griner

Fra : Stina Hofmann

Dato : 27-06-03 00:33

Ann Rudbeck skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Der finder da ellers en dk.marked.privat.edb.mac?

Jep. Mac-folk er underlige.

> [...]
>er skrevet på en Mac..." - hehe...
>(Ja og dette er OT - men det er skrevet på en iMac

Til gengæld er det vist almindeligt accepteret at kærlig
latterliggørelse af Mac-mennesker er on-topic i alle grupper

Og for at vise et godt eksempel (se mig, se mig!) sætter jeg lige
Follow-up til (FUT) dk.snak.snik (en snakkegruppe om alt) hvor
eventuelle svar på dette indlæg så ender.

Mvh
Stina og drengene