Kabling: Forskel på Nyere og ældre netværk~
Fra : Michael Andreasen

Dato : 24-06-03 16:50

Hey.. En beboer i et lille foreningsnetværk har købt ny PC. den gamle var en
486'er med et (ISA tror jeg) netkort.

Den nye er en alm. AMD/WIN XP med Realtek netkort. XP kan ikke finde dhcp
serveren osv.. har prøvet alt...

Kan det skyldes at det skal ledningerne i stikket skal sidde på en anden
måde, siden det er et nyerere netkort? Eller er det et helt fejlplaceret
vildskud?

--
Med Venlig Hilsen
Michael Andreasen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-06-03 17:04

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> 486'er med et (ISA tror jeg) netkort.
>
> Den nye er en alm. AMD/WIN XP med Realtek netkort. XP kan ikke finde dhcp

Det første du skal se, er der link i netkortet?

> Kan det skyldes at det skal ledningerne i stikket skal sidde på en anden
> måde, siden det er et nyerere netkort? Eller er det et helt fejlplaceret
> vildskud?

Nej, mit gæt at jeres forbrugernetværk er låst til en enkel MAC adresse, som
er forskellig fra netkort til netkort, og i bliver derfor ikke godkendt i
systemet.. I har sikkert oplyst MAC adresser da i tilmeldte forbindelsen...

Prøv at kontakt system admistratoren, for at få åbnet for det nye netkort...
I kan finde mac adressen ved at skrive "ipconfig /all" i comando prompen,
som åben ved at gå i "åbn" i startmenyen og derefter skrive "cmd" eller
"command"

Fra : Michael Andreasen

Dato : 24-06-03 17:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> I kan finde mac adressen ved at skrive "ipconfig /all" i comando prompen,
> som åben ved at gå i "åbn" i startmenyen og derefter skrive "cmd" eller

Ok. Mange tak for feedback. Set i bakspejlet kan jeg godt se, at jeg burde
have skrevet det var mig der var sysadmin, og der er ikke låst til MAC
adresser. Routeren er en alm. Debian Linux boks med iptables script som jeg
selv har lavet.

Men jeg kan simpelthen ikke finde fejlen, så jeg begyndte at tænke i
kabling, siden vi har haft så mange problemer med det (primært pga vores
uvidenhed omkring kabler/stik)

Men.. i farten glemte jeg at kigge om der er link.. det kigger jeg lige på
senere..

Michael Andreasen

Fra : dtext.news.tele.dk

Dato : 24-06-03 18:45

Nu ved jeg ikke hvor stort jeres netværk er, men afhængig af hvor stort et
IP-range DHCP-serveren uddeler af, og hvor lang tid et givent netkort
reserverer en IP-adresse, så kan det jo være fordi i er løbet tør for
IP-adresser. ( se DHCP-lease i dhcpd.conf)

Jeg har ADSL hos TeleDk med én fast IP-adresse, og det voldte store
problemer for mig at skifte netkort, da jeg ikke kunne forstå hvorfor mit
nye netkort ikke ville forbinde. Den sagde at DHCP serveren ikke fandtes.
Lige så snart jeg satte netledningen i det gamle netkort fandt den DHCP
serveren.
For mit vedkommende skulle jeg blot vente en time uden noget tilsluttet, så
kunne det nye netkort tilslutte.

Rune

Fra : Michael Andreasen

Dato : 24-06-03 19:20

"dtext.news.tele.dk" <rfj@friis-partnere.dk> wrote in message
> [...]
> reserverer en IP-adresse, så kan det jo være fordi i er løbet tør for
> IP-adresser. ( se DHCP-lease i dhcpd.conf)

Ja det var en mulighed. Men jeg har assignet 100 ip'er hvilket burde være
nok, medmindre der er én der lige har tilsluttet 90 maskiner :)

> [...]
> nye netkort ikke ville forbinde. Den sagde at DHCP serveren ikke fandtes.
> Lige så snart jeg satte netledningen i det gamle netkort fandt den DHCP

Det er lige lykkedes at få til at virke

løsning: Nyt netkort

Det indbyggede i den maskine som han havde købt, vil ikke spille sammen med
vores net. :( Men ok.. jeg har aldrig haft den store fidus til de indbyggede
net/lydkort der er på mange billige bundkort.

Michael Andreasen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-06-03 19:52

> Det er lige lykkedes at få til at virke
>
> løsning: Nyt netkort

Du er sikkert på der ikke er noget galt med jeres net? Du skriver selv at i
har haft mange problemer med det, da i ikke har erfaring i kabling...

Jeg kan forestille mig at det er monteret forkert... og så det billige
netkort måske er et 10Mbit halfduplex kort.. og har så ikke de store
problemer med at køre på det...

Mens det nye netkort både kan køre 10 og 100 half og Full duplex....
Netkortet har så problemer med autosence, fordi den vil koble på med højeste
hastighed, men ikke kan få link fordi connecterne er monteret forkert...