Er det MEGET svært ? (BIDEARBEJDE)
Fra : Eifel

Dato : 23-06-03 23:30

Ja - er det svært - altså sådan MEGET svært at fatte ? - jeg mener, det
faktum at bidetræning i en figurant med ærme, ikke er det samme som at
lære en hund at bide i mennesker ?
Det er åbenbart megasvært at forstå, for de mennesker der aldrig har
gået til PH-træning (eller andre klubber der har bidetræning) og derfor
aldrig har overværet hvad det er der sker. Min hund - der fornyligt
vandt områdemesterskabet (Sjælland) for unghunde i PH-regi, vandt f.eks.
over Politiets hundeførere. Han blev altså nr. 1, på 2´den pladsen en
Politimand, o.s.v. Min hund er da ikke mere farlig end alle andre (som
påstået af Punish rigtig mange gange i disse NG´s), og fungerer fint i
min familie - en familie der indeholder 3 hjemmeboende børn.

Jeg tør vædde hvad det skal være på, at min hund ikke ville ane hvad den
skulle stille op, hvis jeg sendte den på et stop, uden at fig. har et
ærme på.

Har - før indmeldelsen i denne gruppe - nøje studeret specielt Punish´s
argumentation for at hunde ikke skal lære bidearbejde, og jeg må sige, -
at først griner man højt og længe, derefter bagefter begraver man
ansigtet i jænderne medens hovedet rystes langsomt fra side til side. En
så eklatant mangel på viden omkring bidearbejde, er rystende og
chokerende. Specielt når man som Punish forsøger at være meningsdanner
indenfor området (Punish : HUSK NU at jeg har ret til at have en mening
- jeg sviner dig ikke til - og jeg FORSØGER at være saglig - så der er
ingen grund til at svine tilbage, som jeg har læst så meget om i denne
NG). Jeg er IKKE ude på at diskutere med dig Punish, for det fører ingen
vegne. Du har forlængst opgivet at fatte, at det at bide i et ærme, IKKE
er det samme som at bide i et menneske. Når du påstår dét, tillægger du
hunden menneskelige egenskaber og tankegange, som hunden IKKE har eller
får.
En ulydig hund vil aldrig få lov at bide i PH (stor risiko for at den
sviner) - og desuden er lydighed en meget større del af bidearbejdet,
end langt de fleste mennesker tror. Det er rigtigt som een af jer
skriver : bidearbejdet kan ikke foregå uden, at hunden er lydig - meget
lydig. Hunden lærer at bide i et ærme (selve byttet), når, hvordan og
hvor HF siger til.. Ikke før.
Hunde der lærer bidearbejde er langt mere harmoniske hunde, end hunde
der går og brænder inde med en hel masse frustrationer over, ikke at få
lov til at træne, bide, m.v.
Jeg tror i øvrigt heller ikke der er så mange der ved, at man skal have
en pletfri straffeattest, for at træne i PH ? Mister du eksempelvis
kørekortet på spiritus, ja så vil du ikke kunne være medlem. Alene DET
viser da lidt om, at PH-foreningerne er seriøse foreninger, hvor ikke
alle og enhver "forbryder" kan lære at (bide)træne (jeg kan ikke svare
for hvordan det er i andre foreninger).
Nogle fremhæver også (herunder også Punish) at enhver slags hund kan
komme til at bidetræne (og her forstår jeg det sådan, at dette også kan
ske i PH-regi.) Detet er ukorrekt. Der er godkendte racer - og dét er
dét (og her hører kamphunde ikke ind under). Kommer man med en anden
hund end de godkendte racer, kan den IKKE trænes, før der ligger en
dispensation fra Dansk PH. Og jeg kan forsikre om, at kamphunde ikke vil
blive trænet og at dispensationer ikke gives i flæng.

Et hjertesuk - et ret STORT et faktisk : til de af jer der er så kloge
at i ved det meste om hvor "skadelig" bidetræning er for samfundet - vil
i ikke nok prøve at kigge ned i jeres lokale PH-forening og se hvordan
det fungerer ? Det ville gøre diskusitionerne i denne NG meget mere
nuancerede og værd at beskæftige sig med. Alle er velkomne til at
overvære træningen i en PH-forening - og skulle nogle af jer have
forespurgt om at komme ned i jeres PH-forening for at se på - og i har
fået et "nej" - så skriv det her i denne NG, så vil jeg gerne forsøge at
finde ud af, hvorfor der er sagt "nej". I "min" PH-forening er A-L-L-E
velkomne, ja faktisk håber vi på mange tilskuere ved vore arrangementer,
stævner o.s.v., så folk f.eks. kan se, at hundene kan være helt oppe at
køre for at få fat i ærmet, for blot få sekunder efter, at gå stille og
fredeligt rundt blandt alle publikummer og blive klappet, ahet o.s.v.
Vores PH-forening var fornylig til opvisning på Torvet i en by på
Sjælland, og efter bidearbejdet (der blev også vist andre øvelse,
herunder felt, rondering, o.s.v.) fik alle lov til at snakke med og
klappe hundene. De gik frit rundt blandt publikum ! Og sådan fungerer
ihvertfald PH-hunde. Fungerer de anderledes, er de ikke velkomne i
PH-regi.
Prøv f.eks. at se hvad der sker, hvis en hund bider på en rondering ?
Ingen vil stå for den på ronderingen - og i konkurrencer vil hunden
blive bortvist. Bliver den bortvist, skal den efter nogle måneder
vurderes af en kåringsmand (om den stadig bider) - og gør den det, ja så
er der ikke mere at gøre for den hund i PH-regi.
Til de der evt. måtte være i tvivl, herunder Punish. Jeg er privatmand
på lige fod med alle andre. Jeg træner privat sammen i PH sammen en
masse søde, intelligente mennesker, der alle er klar over, at træning er
den ENESTE måde hvorpå du er i stand til at styre din hunds drifter -
også når den bider i et ærme (og NEJ - ikke i et menneske Punish).

Når jeg ikke træner som privatmand i min fritid, arbejder jeg som Vagt

Jeg kunne måske misbruge min hund som angrebsvåben når jeg går privat på
gaden, men kunne aldrig i selv min allervildeste fantasi, anvende hunden
(med undtagelse af, hvis jeg kom i decideret livsfare). Denne opfattelse
deler jeg med alle jeg kender i PH-regi.

Ville jeg anvende min hund til at bide når jeg er på arbejde. Never !
Hans blotte tilstedeværelse gør, at evt. uroelementer lige så stille
daffer af igen. Også her gælder, at jeg skulle være i yderste livsfare,
før jeg ville anvende min sidste ressource : min hund.

Nå - nu blev det da vist lidt langt det her - men det er svært at styre
sig, når man først kommer igang.

Til sidst - igen : lad nu være med at diskutere bidearbejde, hvis man
har lige så lidt viden om bidearbejde, som en myre har om rumfart
(citat, frit stjålet fra en anden NG-bruger her i NG, hvis indlæg jeg
har stor respekt for, da hans indlæg virker ganske solide og
underbyggede - krydret med en hel del dejlig forfriskende humor).

Med venlig hilsen
Eifel

http://www.kandu.dk/

Fra : vri

Dato : 24-06-03 00:25

Ja jeg ved ikke så meget om bidearbejde, men endnu en tilfreds PUNISH
kunde?? Punish har jo en mening om alt og er meget meget klog....... Tror
ikke du skal blive så ked af det når Punish rakker noget ned, det gør han jo
så tit.... Er dette en lille hetz mod Punish???? tja måske, jeg er sku snart
træt af hans alt vidende, påstålige og allesteds nærværende kommentarer (som
altid er negative)

MVH
VRI

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-06-03 09:09

On Tue, 24 Jun 2003 01:24:35 +0200, "vri" <vri.k9@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>træt af hans alt vidende, påstålige og allesteds nærværende kommentarer (som

,,,,,såså, VRI pas nu på blodtrykket

Fra : Louise & Jesper

Dato : 24-06-03 18:38

"vri" <vri.k9@ofir.dk> wrote in message
> [...]
snart
> træt af hans alt vidende, påstålige og allesteds nærværende kommentarer

Kan man ikke bare lade være med at læse dem så? Du kan jo se de er fra ham!
Alle har vel lov til en mening uanset hvad den er!

Louise

Fra : Ladycatwoman

Dato : 24-06-03 05:34

"Eifel" <Eifel.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Ja - er det svært - altså sådan MEGET svært at fatte ? -

Ja for mig er det stadig meget svært at forstå, hvorfor hunde skal lære at
bide mennesker, men ellers tak for en udførlig forklaring.-

Cujos mor.

Fra : Jacob D. Pedersen

Dato : 24-06-03 09:50

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ja for mig er det stadig meget svært at forstå, hvorfor hunde skal lære at
> bide mennesker, men ellers tak for en udførlig forklaring.-

Jeg leger nogle gange trækkeleg med min hund med f.eks et reb.
Så løber jeg lidt frem og den kommer og tager fat i rebet, og synes det er
rigtigt sjovt.

Sådan tror jeg der er mange der leger med deres hund.

Selv om rebet kun er 20 cm langt, så tager den altid kun fat i rebet og ikke
i hånden eller armen.

Og der er vel ikke den store forskel på at tage et lille reb i hånden og
lade hunden bide i det, eller tage en stor "arm" på og lade hunden bide i
den. Det er jo ikke mennesket den bider i...

MEN, jeg vil dog sige at jeg har aldrig set PH træning endnu, men vil træner
der når min hvalp bliver gammel nok (er kun 11 uger).

Om jeg vil træne bidearbejde ved jeg ikke endnu, det kan jeg ikke sige før
jeg har set hvordan det foregår.

Mvh. Jacob

Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 21:59

"Jacob D. Pedersen" skrev d. 24-06-03 09:50 dette indlæg :

> [...]
> der når min hvalp bliver gammel nok (er kun 11 uger).
>
> Om jeg vil træne bidearbejde ved jeg ikke endnu, det kan jeg ikke sige

Hej Jacob - du har helt ret - der er ikke forskel på om det er et reb
eller et ærme - begge dele er et bytte (og ikke et menneske). Sådan er
dét bare.........

Ikke for at være sjov eller komme med en ekstrasjov bemærkning, men jeg
tør vædde med, at du vil blive helt bidt - aaajj - nå - nej jeg tør
vædde HVAD DET SKAL være om, at du vil blive helt ekset med PH arbejde,
når først du er kommet godt igang.
Det blev jeg efter 20 års arbejde med Schäferhunde, hvoraf træningen de
allerfleste foregik i Schäferhundeklubben (nej nej nej - den er da god
nok, jeg trængte bare til luftforandring og et andet program at arbejde
i, - så rolig nu Schäferhundeklubfolk herinde).

Se på www.danskph.dk, hvor i landet du kan træne..........

M.v.h.
Eifel

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 04:16

"Ladycatwoman" skrev d. 24-06-03 05:34 dette indlæg :
> [...]
lære at
> bide mennesker, men ellers tak for en udførlig forklaring.-

Hej Cujo´s mor.

Tak for dit svar - men prøv at forstå, at et ærme et selve byttet for
hunden - det er det der er så fuldstændigt essentielt i debatten om
bidearbejdet.
Ærmet er I-K-K-E et menneske - men et B-Y-T-T-E........

Under optræningen som hvalp, er det ene og alene BYTTEdriften der
arbejdes med, ikke forsvarsdriften.
Når der arbejdes med at hunden skal elske sin byttedrift, så bliver de
små bidepølser der trænes med i starten som hvalp, til hundens BYTTE.
Bidepølsen som BYTTE overføres langsomt til ærmet og er stadig BYTTET.

Prøv at forestille dig en figurant løbe på en græsplæne med ærmet på
armen - og hunden i fuldt firspring efter figuranten.

Hvad sker der (tror du) hvis figuranten smider ærmet til højre - og selv
løber til venstre (stadig med armen ude til siden som om han stadig
havde ærmet på armen) ? ? ?

Korrekt gættet (håber jeg) hunden vil ubetinget styre efter ærmet der nu
ligger på jorden. Ingen som helst tvivl om det.

Hvorfor det så er et ærme der sidder på en figurant. Tjae - sådan har
det nu engang været siden foreningen blev startet omkring
århundredeskiftet, og hvor Dansk Politihundeforenings formålsparagraf
blev vedtaget. Når man så tager flere sider i betragtning, herunder
kravet om ren straffeattest, så er der for mig at se, intet som helst
til hindring for, at det trænes på samme måde stadig. Det ER altså -
uanset hvordan man end vender og drejer det - meget ansvarlige, venlige
og ustraffede personer der træner i Dansk Politihundeforening. og ja -
en del af dem er private (som jeg selv, der dog arbejder som Vagt) - men
det er jo en konkurrencehundesport hvor der konkurreres efter regler /
øvelser opstillet af selve hovedforeningen.

Det er så hamrende vigtigt at man forstår, at hunden IKKE lærer at bide
i et menneske, blot fordi den lærer at bide i sin bidepølse / byttet -
altså ærmet.

Punish spørger så hvorfor det er nødvendigt at det trænes i et ærme, når
hunden nu alligevel ikke ville bide i en mand hvis der var fare på færde
for føreren. I en sådan situation vil hunden selv fornemme at nu er der
virkelig fare på færde (kropslugt / adrenalin, fars ændrede stemme,
voldsmandens truende adfærd) og så går hunden i et instinktivt forsvar
og bider, om nødvendigt. Det er ihvertfald min mening om det.

Jeg kan i øvrigt give dig et eksempel fra træningen for ikke så lang tid
siden.

Jeg trænede stop med min hund. På bænkene ud for klubhuset sad der en
gruppe mennekser ved et rundt havebord (du ved de der solide haveborde
hvor bænken er bygget rundt om bordet). Da figuranten løber væk fra mig
og hunden med det formål at jeg på et aftalt signal skal slippe hunden
for at han skal stoppe (bide / holde fast) figurantens ærme, løber han
hen til gruppen af mennesker ved bordet, og træder op på bordet.

HVIS hunden nu var trænet til at bide i mennesker - og / ELLER ikke i
sit bytte (ærmet) - så havde den jo straks bidt en af de ca. 6-7
mennesker der sad ved bordet og nød en kop kaffe, ´ik ?

Wrong ! Han gik desperat og udelukkende efter, at få klemt sig ind ved
nogle af bænkesidderne, så han kunne komme op på bordet efter det ærme
som figuranten havde på oppe på bordet. Han var lykkelig da han vandt
sit bytte - altså ærmet.

Lidt forkantet forklaret, er det det samme når en hund spæner efter sin
bold (der er et bytte for hunden) og bringer byttet tilbage til
flokføreren (f.eks. dig selv). Fordi hunden jagter bolden (der er
byttet), lærer den jo ikke også at jagte mennesker, vel ?

Forstår du meningen ? - det håber jeg inderligt.

Hvis der er noget i det du alligevel er i tvivl om, så spørg for guds
skyld, jeg vil være mere end glad for at svare, så misforståelsen om at
en hund der bider i et ærme også lærer at bide i et menneske,
forhåbentlig kan blive ryddet godt og grundigt af vejen.

Og sidst men ikke mindst - besøg din lokale PH-afdeling og spørg dig
for, så du også ad denne vej kan få vished og tryghed for, at alt
faktisk er ok, sker under trygge rammer, med "ordentlige" førere, hunde
og trænere samt ikke mindt, at hundene IKKE lærer at bide i mennesker,
men at de lærer at fange og holde et bytte som føreren som den efter,
fast - som en af mange øvelser i konkurrencehundesporten i Dansk
Politihundeforening.

Med venlig hilsen
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ladycatwoman

Dato : 25-06-03 07:27

> [...]
> men at de lærer at fange og holde et bytte som føreren som den efter,
> fast - som en af mange øvelser i konkurrencehundesporten i Dansk

Hej Eifel

Jeg forstår udemærket jeres ide med at udnytte hundenes byttedrift. Det gør
vi andre jo også, når vi kaster bold.
Det jeg så stadig ikke kan/måske ikke ønsker at forstå er, hvorfor det skal
være et ærme på figuranten. Hvad med en stof pude i en snor el.lign. som
hunden så kan springe efter.
Jeg tror ikke, at hunde bliver mere bidske af Ipo el.lign. da de fleste
sagtens kan skelne mellem træning og fri, men det er simpelthen imod min
natur at acceptere, at mennesker skal være bytte. Og jo jeg ved godt, at det
er ærmet, der er bytte, men det sidder stadig på armen af figuranten.
Det her er en debat, som vi aldrig kan få afsluttet, og det er vel også
meningen med at debatere. Alle skal kunne komme med sine synspunkter og
erfaringer, og dermed kan man lære noget nyt og måske endda ændre
synspunkter. I den sidste ende er der dog ingen, der har ret eller uret, men
forhåbenligt er alle aspekter blevet vendt.

Til jer, der træner denne form for byttedrift, fortsat held og lykke med
det. Jeg bliver dog ved boldlegene .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-06-03 08:53

Hej LCW

Ud over hvad der er af historiske grunde til at man træner med ærmet så mener
jeg det har den helt konkrete begrundelse at man får testet hundens selvtillid.
Det er blot en leg, men det kræver alligevel en potion selvtillid at gå så tæt
på en fremmed person - i hvert fald væsentlig mere end at snuppe en pølle i
enden af et tov.

/Kim

Fra : Ladycatwoman

Dato : 25-06-03 09:21

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tæt
> på en fremmed person - i hvert fald væsentlig mere end at snuppe en pølle

Hej Kim.

Hunde kan få selvtillid på 1000 andre måder.
Det er fint med selvtillid, men man skal måske også en gang imellem passe
lidt på med ikke at give de "barske racer" schæfer, rottweiler m.fl. for
meget selvtillid, hvis du kan følge mig.
Det er netop når dyrene har alt for meget selvtillid, at de forsøger at tage
førerrollen i familien, og så er det, at de kan blive farlige/ubehagelige.
Omvendt kan usikre hunde også blive angstibider o.s.v.
Igen er vi så tilbage til korrekt håndtering af hundene og en god
opdragelse.

Mvh Cujos mor.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-06-03 10:41

> Hunde kan få selvtillid på 1000 andre måder.

Hej Cujos mor

Det er fuldstændigt rigtigt at man kan give sin hund selvtillid på mange andre
måder. (Om der virkelig er 1000 forskellige måder, tror jeg nu ikke; kan du
remse 10% af dem op, bliver jeg imponeret ) Men det var imidlertid ikke det
jeg skrev; jeg skrev at det var en måde at teste det på. Det kunne sikkert også
testes på andre måder, men med denne metode har trods alt mere end 100 års
positiv erfaring, og jeg mener det tæller væsentlig mere end enkelte ideologiske
skeptikere. Forstå mig ret, jeg forsøger ikke at nedgøre din eller din fællers
mening, men det er selve ideen I anfægter, ikke sandt? Der er ikke noget
videnskabeligt, fysiologisk eller forsikringsstatistisk materiale der kan
underbygge det. Der er historier der ødelægger sportens renomme, og der er da
helt sikker også foregået svinske ting som alle fornuftige individer tager
afstand fra, men gælder det ikke alle sportsgrene?

Du har også ret i at selvtillid kan overdrives, men hvis man dyrker c-arbejde
(sådan som jeg og andre argumenterer for at det skal dyrkes) kan man være sikker
på at man har lydigheden med sig. Derfor risikerer man ikke at Rotten pludselig
forsøger at overtage styringen i hjemmet.

/Kim

Fra : Leyna

Dato : 25-06-03 11:28

On Wed, 25 Jun 2003 10:20:48 +0200, "Ladycatwoman"
<ladycatwoman@hotmail.com> wrote:

> [...]

>lidt på med ikke at give de "barske racer" schæfer, rottweiler m.fl. for
>meget selvtillid, hvis du kan følge mig.

Selvfølgelig kan man opbygge selvtillid på masser af andre måder, men
lige præcis det argument Kim kommer med dér kan jeg godt følge, og
træningen foregår vel egentlig også for at: 1. give hunden selvtillid
og 2. At få fuld kontrol over hunden. Måske burde jeg lige have byttet
om på rækkefølgen...

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 25-06-03 11:28

On Wed, 25 Jun 2003 09:53:13 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>på en fremmed person - i hvert fald væsentlig mere end at snuppe en pølle i

Endelig et argument jeg kan forholde mig til. Tak for det!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-06-03 08:21

> [...]
>voldsmandens truende adfærd) og så går hunden i et instinktivt forsvar
>og bider, om nødvendigt. Det er ihvertfald min mening om det.

,,,,,,,,,,,,jammen så har i jo for faen også lært den at bide
mennesker ! så kan den jo godt bide uden at folk har et ærme på ik !
så er den diskution vel ikke længere.

Og jeg vil da lige sige at jeg intet har imod at vagt/politifolk
træner det med deres hunde !for det giver en mening! men at privatfolk
skal lære deres hunde den slags er helt uforståeligt, og lige meget
hvad folk og tilhængere af denne sport siger så er det jo et våben de
laver hunden til ! for som du selv skriver vil den kunne angribe
mennesker på komando hvis ejeren føler sig truet. Og det er slet ikke
nødvendigt overhovedet for hundens blotte tilstedeværelse gør at ingen
overfalder en med sådan en hund ! så derfor er det overdrevet og
fuldstændigt unødvendigt for private at træne bidetræning. Og
argumenterne med at det er godt at lære den at kunne slippe, holder
heller ikke, for man kan bare lære den sit ! og hvis den sidder ved
siden af en, helt ærligt hvem tror så at nogen overfalder en med en
rotweiler/schæfer ? en sit-komando ville være rigeligt, for at have
styr over hunden som man jo selvfølgelig har i snor.

Fra : Stampemus

Dato : 25-06-03 08:25

En kommentar til Punish....

Fordi hunden har lært forsvarsarbejde er ikke det samme som at den bider i
alt og alle...der hvor jeg træner - træner vi også med at figuranten trækker
meget tæt på en gruppe frivillige og hver gang går hunden kun efter
figuranten...

Jeg kan også se på min egen - selvom hun ikke arbejder med ærme - at hun
reagere på figuranten fordi han er den "sjove der altid leger med hende" -
så du har slet ikke ret i din udtalelse om at fordi hunden har lært at bide
i ærmet - at så går den på alt der bevæger sig...

jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad slip har med bidearbejdet at gøre - den
kommando bruger man jo også i apportøvelsen hvor den faktisk kan være lige
så svær at få hunden til at lystre på......det er jo de samme drifter man
arbejder her...

Mange hundehilsner
Pia (Tus' mor)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-06-03 08:48

On Wed, 25 Jun 2003 09:24:53 +0200, "Stampemus"
<stampemus@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>alt og alle...der hvor jeg træner - træner vi også med at figuranten trækker
>meget tæt på en gruppe frivillige og hver gang går hunden kun efter

,,det tror jeg skam godt på !

> [...]
>så du har slet ikke ret i din udtalelse om at fordi hunden har lært at bide
>i ærmet - at så går den på alt der bevæger sig...

,,,det har jeg heller ikke skrevet ! men man kan få den til det hvis
man vil, og hvis man føler sig truet. Og det kan jeg ikke se meningen
i at private skal lære.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-06-03 09:02

Hej pdnd

Ret mig hvis jeg tager fejl, men har du ikke på et tidspunkt skrevet at din
hund ville gå til (mod-) angreb hvis du blev overfaldet??? Der er vel ingen
forskel på om en hund der har trænet c-arbejde går til instinktivt modangreb
eller en hund der ikke har lært det gør???

Den eneste forskel jeg kan komme i tanke om er at hunden der har lært
c-arbejde, kan stoppe modangrebet på kommando ....?

> Og jeg vil da lige sige at jeg intet har imod at vagt/politifolk
> træner det med deres hunde !for det giver en mening! men at privatfolk
> skal lære deres hunde den slags er helt uforståeligt,

Skal vi lige prøve holde skidt og kanel adskilt? Vagtmænd ER privatpersoner -
Vagter har mig bekendt ingen beføjelser som du eller jeg ikke har. Derfor er
deres behov for hunde med en bestemt træning vel ikke anderledes?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-06-03 12:05

>Hej pdnd
>Ret mig hvis jeg tager fejl, men har du ikke på et tidspunkt skrevet at din
>hund ville gå til (mod-) angreb hvis du blev overfaldet???

,,,,,,,jo jeg skrev at det vil de fleste hunde gøre for at beskytte
deres ejer.

Der er vel ingen
>forskel på om en hund der har trænet c-arbejde går til instinktivt modangreb
>eller en hund der ikke har lært det gør???

,,,,,,,,,nej det er vel ligemeget, men netop når det er ligemeget er
der ingen grund til at træne bidetræning, for alle hunde har aligevel
et instinkt der gør at den vil forsvare deres ejer, og det har jeg
intet imod. Men at lære hunden at bide folk i armen på komando har
intet med forsvar at gøre og det er jeg stadig imod at privatfolk skal
lære.

>Den eneste forskel jeg kan komme i tanke om er at hunden der har lært
>c-arbejde, kan stoppe modangrebet på kommando ....?

,,,,det kan man vel også med en almindelig lydig hund uden at den har
trænet bidetræning ?

> [...]
>Vagter har mig bekendt ingen beføjelser som du eller jeg ikke har. Derfor er
>deres behov for hunde med en bestemt træning vel ikke anderledes?

,,,,,,,,de skal vel holde vagt med dem ? det er da anderledes end
hvad andre private gør ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-06-03 17:57

Hej pdnb

Vi taler som sædvanligt forbi hinanden så tilgiv mig hvis jeg begynder med Adam og
Eva denne gang.

En gruppe c-trænet hund har _ikke_ lært at bide i mennesker. Det har den ikke; den
kører byttedrift på et ærme, og det er ikke forskelligt fra at din hund kører
byttedrift på en pind eller et reb. Hunden kan ikke angribe mennesker på kommando
- det kan kun politihunde, og det er fordi de har fået en væsentlig anderledes
træning.

Hvis en hundefører bliver angrebet, vil en selvsikker hund forsvare sin flok - det
uafhængig af hvilken træning den har fået eller ikke har fået. Derfor spiller det
heller ikke nogen rolle om hunden har trænet c da det jo slet ikke er de samme
ting det handler om.

Hunden lærer ikke at bide mennesker - jeg ved ikke om du synes det ser sådan ud
når man kommer tæt på. Hvor var det du havde set c-arbejde henne?

Hvad angår vagtmanden, så forholder det sig vel sådan at han kun har hunden med
som selskab. Han må ikke sende den efter en flygtende tyv eller lade hunden gå
først og alene ind i en lagerhal. Vagtmandens hund er ligeså meget vagthund som
din hund er når du lufter den på gader og stræder.

/Kim

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 20:04

"Kim Vestergaard Hornbech" skrev d. 25-06-03 09:02 dette indlæg :
> [...]
Derfor er
> deres behov for hunde med en bestemt træning vel ikke anderledes?

Enig - i ovenstående.

Derfor skrev jeg også i mit første indlæg, at når jeg træner, ja så
træner jeg som privatperson. Når jeg arbejder, arbejder jeg som Vagt.
Skrev det netop SÅDAN, for at vise adskillelsen mellem min private
fritidsbeskæftigelse - og det jeg tilfældigvis laver når jeg er på
arbejde.
Så mit behov for træning er som sådan ikke anderledes end alle andre der
træner PH.

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 25-06-03 12:10

> [...]
>

> ,,,,,,,,,,,,jammen så har i jo for faen også lært den at bide
> mennesker ! så kan den jo godt bide uden at folk har et ærme på ik !

Enhver hund der er normalt fungerende, vil da forsvare sin fører hvis han
bliver truet. Det er ikke noget der er lært, så det har intet med
bidearbejde at gøre. Selv pudler kan have denne adfærd. Alle hunde kan bide,
det behøver vi da ikke lære dem.

Vh. Winther

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-06-03 12:26

On Wed, 25 Jun 2003 13:10:01 +0200, "Winther"
<falk-petersen@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>bliver truet. Det er ikke noget der er lært, så det har intet med
>bidearbejde at gøre. Selv pudler kan have denne adfærd. Alle hunde kan bide,

,,jammen det er jeg da enig i ! men det er ikke enhver hund der kan
angribe en mand på komando vel ? behøver vi at lære dem det ?

Fra : Winther

Dato : 25-06-03 12:52

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-06-03 08:46

> [...]
> voldsmandens truende adfærd) og så går hunden i et instinktivt forsvar
> og bider, om nødvendigt. Det er ihvertfald min mening om det.

Jeg er fuldstændig enig med dig, og det eneste jeg kan tilføje er at man
efter min bedste vurdering får mere lydighed på hunden gennem c-arbejde.
Dermed ikke sagt at folk der ikke træner c-arbejde ingen styr har på hunden,
men jeg har aldrig set andet end at der kom mere lydighed på hunden gennem
c-arbejdet - denne lydighed forsvinder ikke når forsvarsdriften vækkes.

/Kim

Fra : Lou

Dato : 02-07-03 17:55

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote in message news:<3ef7d4aa$0$76056$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>

> Ja for mig er det stadig meget svært at forstå, hvorfor hunde skal lære at
> bide mennesker, men ellers tak for en udførlig forklaring.-

hej...
alle hunde kan da bide fra naturens side....i c- arbejde er det kontroleret.
Det er ikke disse hunde der umutiveret bider mennesker......

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-06-03 08:26

Godt indlæg - og velkommen ombord!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-06-03 09:09

>Jeg tør vædde hvad det skal være på, at min hund ikke ville ane hvad den
>skulle stille op, hvis jeg sendte den på et stop, uden at fig. har et
>ærme på.

,,,,,,,,,ok det lyder bare underligt ? hvad vil du så gøre hvis der er
en tyv der truer dig med en pistol, når du er på job som vagt ? hunden
kan jo ikke bide når tyven ikke har et ærme på vel ?

> [...]
>indenfor området (Punish : HUSK NU at jeg har ret til at have en mening
>- jeg sviner dig ikke til - og jeg FORSØGER at være saglig - så der er

,,,hvorfor skulle jeg svine tilbage ? du sviner jo ikke mig til vel ?
du snakker jo udelukkende pænt om mig ikke ?

> [...]
>dispensation fra Dansk PH. Og jeg kan forsikre om, at kamphunde ikke vil
>blive trænet og at dispensationer ikke gives i flæng.

,,,,,,,nå men jeg kender altså til et eksempel fra en ph-skole på
vestegnen hvor en kamphund fik lov til at træne. dog gik det vist op
for træneren at det ikke var smart og han blev frosset ud. Og alt
respekt til træneren for det ! men kom ikke og sig at alle hunde ikke
kan komme ind.

> [...]
>daffer af igen. Også her gælder, at jeg skulle være i yderste livsfare,
>før jeg ville anvende min sidste ressource : min hund.

,,jammen hvordan skulle du kunne andvende den , når den kun vil bide i
ærmer og ikke mennesker ?

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 24-06-03 09:30

Med fare for at kaste mig ud i en diskussion, som jeg ikke ønsker at starte,
da jeg ikke har så megen viden om bidearbejde, så vil jeg dog alligevel
forsøge at komme med min personlige kommentar...

Jeg er på den ene side enig i, at det kan være temmelig uforståeligt, at en
hund skal lære at bide i mennesker, når det nu netop er en af de ting, som
man ihærdigt forsøger at undgå...

På den anden side syntes jeg, at det er godt og brugbart at politihunde,
vagthunde ell. lign. hunde lærer det, så de kan bruge det i en evt.
arbejdssituation. For det er vel pointen, ikke? At hunden skal kunne stoppe
en evt. bad guy...

Men da man ikke må gøre brug af denne funktion som privatperson, kan det
være svært at forstå, hvorfor "familiehunden" har brug for at lære det (jeg
ved godt, at mange brugshunde er begge dele)...?

På den anden side er jeg stor tilhænger af, at man som hundeejer er sig
bevidst, når man køber hund:

1. Hvad vil jeg med min hund? Skal den kunne ligge i sofaen og være
hyggelig? Eller har jeg hund i erhversøjemed?

2. Hvad er den race, som jeg køber hund først og fremmest avlet til, dvs.
hvilke egenskaber har man lagt vægt på at fremavle.

Jeg er overbevist om, at en hyrdehund for eksempel er lykkeligt, hvis den
kan få lov til at "arbejde" som hyrdehund, ligesom jeg så et program om
american bulldogs, hvor man så dem deltage i div. konkurrencer, som
simulerede nogle af de ting, som de havde været brugt til i mange år og
dermed avlet henimod.

For eksempel valgte vi vores hund ud fra en række kriterier om, hvilket
slags famileliv, vi ønsker at have med vores skønne blanding (3/4 schæfer og
1/4 flatter). Vi ville gerne først og fremmest have en hund, som kunne følge
os på lange gåture i naturen, lære agility, lydighed, social, være nem at
have med alle vegne og samtidig kunne "beskytte" mig, da min mand er en del
hjemmefra.

Basicly så gør hun jo ikke andet end at gø, når der kommer nogen, men det i
sig selv har i hvertfald gjort mig mere tryg ved at være alene, og når vi
flytter på landet, kunne jeg da også godt finde på at lukke hende ud i
haven, hvis jeg havde en mistanke om, at der var ubudne gæster, som listede
rundt derude (Nej, jeg ville ikke lukke hende ud til postbudet, selvom hun
elsker postbude... Kun hvis jeg følte mig decideret utryg.).

For hun er jo ikke et arbejdsredskab for os... Men vi har jo også fortaget
et andet valg, end f. eks. en politimand gør, når han vælger hvalp.

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv
2860 Søborg
Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7p0gfvk49j84m857qag441sdmemuk6efu8@4ax.com...

Fra : Stine Frandsen

Dato : 24-06-03 11:41

hmmm
Med din blanding burde du jo så både gå på jagt og hyrde med din hund
Ud fra de racer du skriver *GG*
Undskyld, kunne ikke lige lade være med den *GG*
Stine

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3ef80c83$0$24691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 24-06-03 11:53

Jeg går ikke på jagt med Sisse, ligesom jeg heller ikke hyrder med hende...
Endnu...

For hun er jo ikke så gammel endnu, at jeg vil begynde at træne ret meget
andet end lydighed med hende. Min hundetræner har sagt, at der trods alt er
grænser for, hvor meget hun kan have i hovedet på nuværende tidspunkt.

Jeg kunne ikke tænke mig at gå på jagt med hende, men jeg ville enormt gerne
prøve at hyrde med hende, når hun bliver lidt ældre. Foreløbig træner vi
lidt med at dirigerer hende, og så hyrder hun os, når vi går tur med hende,
men ikke sådan, at hun hverken snapper eller noget.

Det er helt sikkert min plan, at hun skal få lov til at prøve at hyrde,
ligesom jeg også gerne vil gå til agility med hende, ligeså snart hun er
gammel nok til det, men lige nu koncentrerer vi os om indkald og lydighed...

Mvh,
Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv
2860 Søborg
Stine Frandsen <xsantippe@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ef82a7d$0$76120$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-06-03 12:44

Hej Gruppe

Det glæder mig at vi har fået en vagtmand med i gruppen for der er et spørgsmål
som har naget mig:

Hvad angår hunde er en vagt så ikke at regne som ganske almindelig privatperson?
Jeg mener at have læst at politiet har eneret på eftersættelse af mistænkte
herunder brugen af hund til dette? Jeg mener det er kun politibetjente der må
sende deres politihund efter f.eks. en flygtende tyv? En vagt må kun benytte
hunden med mindre liv eller førlighed er i fare, eller har jeg misforstået
noget?

Hvad angår Zemmas indlæg så mener jeg at det er rigtigt at man bør være sig
bevidst om hvilken hund man køber, men på den anden side så er det for en stor
dels vedkommende hyrdeinstinkterne man benytter sig af når man træner ph eller
ipo. Både schæferhunden og Rottweileren er hyrdehunde og bruges også til dette
formål.

/Kim

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 24-06-03 13:49

Med fare for at virke ignorant... Hvad er ipo?

--
Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-06-03 15:02

> Med fare for at virke ignorant... Hvad er ipo?

Hej Zemma

For at minimere risikoen for krampe i fingerne (= dovenskab), vil jeg henvise
til Carina Graversens udmærkede indlæg af 13 juni.

/Kim

Fra : Claus

Dato : 24-06-03 15:37

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3ef84945$0$24627$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Med fare for at virke ignorant... Hvad er ipo?

Her er Carina's beskrivelse af IPO:

IPO-programmet består af 3 dele:

Sporsøg, hvor hunden skal følge et spor udlagt af en person, og markere de
genstande der er lagt i sporet. I denne del kan der maximalt opnåes 100
point.

Lydighed, hvor der er fri ved fod (incl. en gruppe mennesker som hunden skal
gå igennem), sid under gang, afdækning med indkald, stå under løb,
apportering på jord, apportering over flugtspring, apportering over
klatrespring, fremadsendelse med afdækning og afdækning med afledning. I
denne del kan man også maximalt opnå 100 point.

Og så er der forsvarsarbejdet (gruppe C), hvor man også maximalt kan opnå
100 point - så det er altså ikke sådan at det er vægtet højere at hunden kan
bide i et ærme, end at den er lydig og kan bruge sin næse........

Selve gruppe C foregår på den måde, at man har 6 synlige skjul opstillet på
en græsmark eller lignende. Skjulene er opstillet som vist herunder:

1 >
< 2
3 >
< 4
5 >
< 6

Hunden skal nu rundere ned gennem banen mens hundeføreren går på
midterlinien. Hunden skal rundt om alle skjul, og i IPO III (højeste klasse)
står figuranten altid ved skjul nr. 6. Dette ved hunden selvfølgelig godt,
og måske kan den også lugte ham, men alligevel SKAL den altså på
hundeførerens kommando udvise så meget lydighed og styrbarhed, at den kan
dirigeres rundt om samtlige skjul...

Når hunden finder figuranten ved 6. skjul, skal den lave en standhals, hvor
den ikke må berøre figuranten (og altså selvfølgelig heller ikke bide i det
synlige ærme, der holdes lige foran hunden). Efter halsgivningen går
hundeføreren ind til hund og figurant, og kalder hunden på plads.

Herefter kalder hundeføreren figuranten ud af skjulet, mens hunden stadigvæk
skal blive siddende på plads uden yderligere kommandoer. Figuranten går nu
ud fra skjulet, og hunden afdækkes ca. 5 skridt fra figuranten, mens
hundeføreren går i skjul. På tegn fra dommeren flygter figuranten, og hunden
skal nu forhindre dette flugtforsøg ved at bide i ærmet. så snart figuranten
står stille, skal hunden slippe ærmet og bevogte figuranten. Bemærk her, at
hvis hunden bider andre steder end i ærmet eller hvis den ikke slipper på
senest 3. slipkommando, diskvalificeres hunden !!!

Efter hunden har sluppet, fortager figuranten nu et "angreb" på hunden, der
igen skal bide sig fast i ærmet (og kun ærmet !). Så snart figuranten
stopper overfaldet skal hunden igen slippe og bevogte indtil hundeføreren
kommer ind til hund og figurant. - også her gælder, at slipper hunden ikke
på senest 3. ekstrakommando bliver den diskvalificeret !!!

Lige herefter skal der laves en rygtransport, hvor figuranten i ca. 30
skridt skal gå ca. 5 skridt foran hund og hundefører, mens hunden er fri ved
fod. Herefter laver figuranten et overfald mod hund og hundefører, hvor
hunden skal bide i ærmet. Her gælder også, at hunden så snart figuranten
bliver passiv skal slippe !. Herefter tager hundeføreren hunden på plads, og
der laves nu en sidetransport ind til dommeren, hvor hunden går tæt mellem
hundefører og figurant (og hunden må naturligvis ikke springe op af eller
bide i figuranten !!!).

Når hund, hundefører og figurant er kommet tilbage til dommeren, går hund og
hundefører hen til et anvist sted hvor hunden skal sidde på plads uden line,
og en figurant kommer nu løbende direkte ned på hund og hundefører. Først
når dommeren giver tegn til hundeføreren, må denne give kommando til hunden
om at stoppe manden. Så snart figuranten bliver passiv skal hunden endnu
engang slippe og gå over i bevogtningsfasen...

Herefter laver figuranten endnu et angreb på hunden, der skal bide sig fast
i ærmet indtil figuranten bliver passiv og den endnu engang skal slippe.
Gruppe C afsluttes nu med en sidetransport indtil dommeren....

Fra : Karina og Christian

Dato : 24-06-03 14:37

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
[klip]
> En vagt må kun benytte
> hunden med mindre liv eller førlighed er i fare, eller har jeg misforstået
> noget?

En vagt er rent juridisk at sidestille med en ganske almindelig
privatperson.

En vagt er ikke tillagt beføjelser, der går ud over de beføjelser, alle vi
andre har. Der er ikke knyttet særlige virkninger i relation til
magtanvendelse - som sådan - til det at arbejde som vagt.

Er liv og førlighed i fare, som du skriver, må vagten benytte sig af
nødværgebestemmelsen i straffelovens § 13, som også gælder for mig og dig.

I Danmark er det som udgangspunkt /kun/ politiet, der må benytte
magtanvendelse.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-06-03 14:52

Tak
/Kim

Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 22:22

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message news:<3EF8577A.E714500@hum.auc.dk>...
> Tak
> /Kim

Tja - ret meget mere nøjagtigt kan det vist ikke siges......

M.v.h.
Eifel

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 04:50

nutz@oncable.dk (Eifel) wrote in message news:<53c5464a.0306241321.11a16eb0@posting.google.com>...

> Tja - ret meget mere nøjagtigt kan det vist ikke siges......
>
> M.v.h.
> Eifel

Hej igen........

Kom lige til at tænke på, at der rent faktisk er undtagelser,
eksempelvis hvis det i et Storcenter er anført, at "tilsynsførendes
anvisninger skal følges".
Ja, så skal tilsynsførendes anvisninger altså følges.
Eftersom "tilsynsførende" normalt altid er en vagtmand, ja skal
centergæsten følge Vagtens anvisninger og eksempelvis forlade Centret,
hvis Vagten anmoder om dette (har endnu ikke hørt, at "tilsynsførende"
er andre end en godkendt og uddannet Vagt).
Følges anvisningen fra Vagten ikke, kan pågældende straffes efter
Politivedtægten (bøde).
I 99 % af alle tilfælde forlader de fleste uønskede f.eks. Centret når
Vagten har anvist denne mulighed en eller flere gange. Uendeligt få
gange følges gæsten blidt - men alligvel bestemt - til dørs - og i
endnu sjældnere tilfælde er det nødvendigt at tilkalde Politiet, for
at få fjernet gæsten (og samtidig at Politiet giver gæsten en bøde for
overtrædelse af Politivedtægten).

Men det er fuldt ud korrekt, at en Vagt rent magt- eller
visitationsmæssigt, ikke har nogen ekstrabeføjelser - men mon ikke de
fleste Vagter kender hvor langt de kan gå i det daglige - herunder
måske specielt hvorledes § 13 bliver fortolket i det daglige af
Politiet ?

M.v.h.
Eifel & Co.

Fra : Karina og Christian

Dato : 25-06-03 19:01

"Eifel" <nutz@oncable.dk> wrote in message
> nutz@oncable.dk (Eifel) wrote in message
[klip]
> Hej igen........

Hejsa igen

> [...]
> anvisninger skal følges".
> Ja, så skal tilsynsførendes anvisninger altså følges.

Jo, men er det en undtagelse - og i bekræftende fald - en undtagelse til
hvad?

Et storcenter er jo (som udgangspunkt) et privatejet sted - i princippet på
lige vilkår med dit hjem. Forskellen er, at i et storcenter inviterer man
rigtig mange gæster inden for dagligt (ja, nu kan jeg naturligvis ikke
udtale mig om dit hjem - men jeg formoder dog, at du ikke har så mange
besøgende dagligt som et storcenter .

Ligesom du kan det hjemme hos dig selv, kan et storcenters ejer (eller den
ejeren bemyndiger hertil) forlange, at gæsterne opfører sig ordentligt - og
i modsat fald kan man bede dem om at forlade stedet.

Det at man ikke opfører sig ordentligt på et offentligt tilgængeligt sted
er, som du ganske rigtigt siger, omfattet af politivedtægten, og
overtrædelse heraf kan sanktioneres med en bøde.

Sanktionen er imidlertid som sådan ikke knyttet op til nogle beføjelser
vagten har - men er knyttet op til den omstændighed, at den omhandlede
person ikke opfører sig ordentligt; sagt på en anden måde, vil overtrædelsen
af politivedtægten være sket med eller uden vagtens mellemkomst. At vagterne
så i praksis meget ofte er dem, der først er på stedet er en ganske anden
sag - men vagterne er - i det tilfælde, hvor de har problemer - nødsaget til
at tilkalde politiet, der jo - som vi er enige om - er de eneste, der har
beføjelse til at anvende magt, hvor dette kan være nødvendigt.

> [...]
> fleste Vagter kender hvor langt de kan gå i det daglige - herunder
> måske specielt hvorledes § 13 bliver fortolket i det daglige af

Jo, jeg har bestemt ikke grundlag for at tro andet, end at langt de fleste
vagter passer deres arbejde på fornuftig og ordentlig vis og udfylder en god
og tryghedsskabende funktion i dagligdagen for os alle.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 20:26

"Karina og Christian" skrev d. 25-06-03 19:01 dette indlæg :
> [...]
en god
> og tryghedsskabende funktion i dagligdagen for os alle.

Jeg er fuldstændigt enig, ja faktisk er jeg så enig at jeg end ikke kan
finde bare på et-eller-andet jeg kan arguentere imod dit svar

Med venlig hilsen
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 15:33

"Karina og Christian" skrev d. 24-06-03 14:37 dette indlæg :
> [...]
dig.

> I Danmark er det som udgangspunkt /kun/ politiet, der må benytte

Ja - sådan er det bare - heldighvis. Det er helt korrekt det du har
skrevet Karina.

M.v.h.
Eifel

http://www.kandu.dk/

Fra : Stine Frandsen

Dato : 24-06-03 12:00

Hej.
Jeg kender selv til et eksempel, hvor en Am-Staff trænede i PH. MEN det var
på hvalpehold, hvor der altså IKKE trænes bidearbejde / gr. C.

Kender til nogle PH-afd. der på deres LYDIGHEDS hold incl. hvalpehold siger
velkommen til stort set ALLE racer, men hvor det kun er de godkendte (
indenfor PHregi ) racer der for lov at træne bidearbjede, rondering m.m.

Derfor skal man ikke konkludere at en "kamphund" der trænes i PH, også
trænes i bidearbejde.

I PH har de nogle fantastisk gode lydighedsprogrammer og nogle rigtig
dygtige instruktører, samtidig med at holdstørrelserne ikke er større end er
der er masser af tid til de enkelte HF & hunde

Og mht. at træne bidearbejde, tja, det er godt for mange hunde, men ikke
alle hunde har godt af at blive trænet i det. Der er hunde hvis psyke ikke
er egnet og de hunde skal ikke trænes i bidearbejde. Og de hunde findes i
alle racer.
Det kan også være nogle oplevelser / erfaringer hunden har gjort der gør, at
den ikke er egnet. Som f.eks. min egen gamle tæve. Hun har af en af hendes
tidligere ejere fået tæsk. Hun har et super temperament og trives godt, MEN
hun ville knække hvis jeg "tvang" hende til bide træning. Omvendt er hendes
afkom helt vilde med det. Bl.a. er en af hendes døtre blevet patruljehund
knap 3 år gammel.
En anden tæve jeg havde ELSKEDE bidetræning. Hun syntes "pøllen" var noget
af det sjoveste - desværre havde hun meget svær AA og måtte aflives pga. det

Og de 3 hunde er af samme race ( Tervueren ).

Min holdning til bidetræning er egentlig at hvis hunden OG ejeren kan lide
det, OG det foregår med en dygtig instruktør , så arbejde med det. Vi kan
ikke alle lide den samme sportsgren, nogle foretrækker at dyrke agility - og
om det, kan man jo sige at hunden "lærer" at springe og derfor ikke kan
holdes inde i en have f.eks. Den vil stikke af hele tiden, for det har den
lært. Det ved de fleste er en gang P..
På samme måde om bidearbejde, fordi det trænes, bider hunden altså ikke
uhæmmet. Tværtimod bruges der meget tid og arbejde på at "stresse" hunden af
bagefter, at bedømme hundens temperament osv.

Nå, det blev lige lidt længere end beregnet

Stine

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 03:21

"Stine Frandsen" skrev d. 24-06-03 12:00 dette indlæg :
> [...]
hunden af
> bagefter, at bedømme hundens temperament osv.
>
> Nå, det blev lige lidt længere end beregnet

Hej Stine.

Hunde / Førere i vores PH-afdeling der skønnes uegnede - af den ene
eller anden årsag - til at modtage (b.la.) bidetræning, får det at vide
af trænerne.
Herefter får de valget mellem at holde op / finde et andet sted at
træne, ELLER at træne på et andet hold i klubben der IKKE træner (bl.a.)
bidetræning.

Vi siger i øvrigt kun "velkommen" til de godkendte racer - OGSÅ på
hvalpe- og lydighedshold, men du har måske ret i, at enkelte
PH-afdelinger siger velkommen til alle racer - jeg ved det ikke
skråsikkert, men tvivler.
Hvorfor ? Jo, for hvilken mening er der med at træne en ikke-godkendt
race, hvis den alligevel ikke kan nå nogen resultater i foreningen
(blive kåret, vinde konkurrencer, etc) ? Svar = ingen som helst. Det er
jo en konkurrencehundesport, så derfor er foreningen jo - lidt firkantet
forklaret - jo kun interesseret i at bruge trænerkapacitet på, at træne
hunde der "kan blive til noget i PH" - hvis du forstår.
Det at tage en ikke-godkendt hund ind i klubben, svarer lidt til, at en
roklub satser på medlemmer uden arme (no offense !)
NEMMERLIG - der bruges en hel del tid på at afstresse hundene efter
bidearbejdet.

Tak !

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 25-06-03 12:35

> [...]
> hvalpe- og lydighedshold, men du har måske ret i, at enkelte
> PH-afdelinger siger velkommen til alle racer - jeg ved det ikke

Hvor jeg træner, har vi nogle gange haft et kursushold i lydighed. Alle
hunderacer kunne deltage, men efter endt kursus var der selvfølgelig kun
adgang for godkendte hunde og hundeførere til PH-træning.

> Hvorfor ? Jo, for hvilken mening er der med at træne en ikke-godkendt
> race, hvis den alligevel ikke kan nå nogen resultater i foreningen
> (blive kåret, vinde konkurrencer, etc) ? Svar = ingen som helst

Det er ikke helt rigtig. Kursisterne betaler for et kursusforløb, og disse
penge ryger lige i klubkassen.

Det kan også være, at klubben kan få nye medlemmer gennem kursusholdet.

Det er efterhånden nogle år siden vi har haft kursushold, vi har vurderet,
at det ikke var ulejligheden værd.

> Eifel & Co.

Fortæl lidt om "Co."

Vh. Winther

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 21:39

"Winther" skrev d. 25-06-03 12:35 dette indlæg :

> [...]
kursusholdet.

> Det er efterhånden nogle år siden vi har haft kursushold, vi har

Ja Eifel og Co. optræder på www.politihund.dk - kig under resultater i
de forskellige konkurrencer, oprykninger, m.v. - så ved du lidt mere om
Eifel.
P.t. er Eifel Patruljehund - han rykkede op d. 04. maj d.å. - så nu
arbejder vi på patruljeoprykningen her til efteråret så han bliver
Kriminalhund. Eifel er 3 år gammel.
Han er i øvrigt altid (han er dog kun 3 år gammel) været Klubmester i
sin klasse.

Ikke for at prale - så jo da, gu er det for at prale - så optræder han i
sin klasse som hovedregel altid på 1´ste pladsen.

Eifel er en langhåret Schäfer. Vil du se et billede - dog ikke så godt
(ret mørkt) af ham, så klik på "Kåringsprogrammet" i venstre frame - og
så er han der, det lille pus, helt nede i bunden af siden.
Okay - okay jeg kryber til korset, jo for f.... - jeg elsker det kræ og
elsker at træne med ham !

Er selv webmaster på www.politihund.dk.

God fornøjelse med læsningen..........

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 26-06-03 10:06

> [...]
> så er han der, det lille pus, helt nede i bunden af siden.
> Okay - okay jeg kryber til korset, jo for f.... - jeg elsker det kræ og

Det er jo en dygtig hund du har der...

Hvor er den fra?

Når jeg kigger på sådan en hjemmeside, så mangler jeg utrolig meget at
kennelnavnene er med. Ellers flot hjemmeside.

Vh. Winther

Fra : Eifel

Dato : 26-06-03 18:12

"Winther" skrev d. 26-06-03 10:06 dette indlæg :

> [...]
>
> Når jeg kigger på sådan en hjemmeside, så mangler jeg utrolig meget at
> kennelnavnene er med. Ellers flot hjemmeside.

Hej Winther ....

Tak for de pæne ord.

Jeg vil bestemt overveje seriøst, om ikke også kennelnavnene skal på -
dét er en ret god ide egentlig. Jo - jeg tror jeg vil arbejde videre med
sagen. Eneste minus er, at jeg ikke lige kan se, hvordan jeg skal få fat
i kennelnavnene på hundende fra de andre klubber som vi konkurrerer
imod. Eller mener du evt., at det kun er kennelnavnene på vores egne
hunde (altså de der træner i Roskilde PH) der skal være med ?

Under alle omstændigheder er vi ikke så langt fra at blive færdige med
at få taget billeder af alle hundeførerne sammen med hundene, og når vi
er færdige med dét, kommer alle hundeførere og hunde på siden, med en
nærmere beskrivelse af hver enkelt hund. Her skal vi da have
kennelnavnet med selvfølgelig ! - havde faktisk ikke tænkt på dette - så
hjertelig mange tak for dét input.

Eifel er fra Kennel Reichon. Denne kennel producerer ikke i
brugshundelinien som sådan, mest "højavl"........

Eifel var jo egentlig ikke lige en hund efter Reichon´s smag (langhåret,
pæn stor - nogle siger lidt for stor) - ligesom han som hvalp var mere
end dobbelt så stor som alle sine kuldsøskende ! - ja han var faktisk
enorm i forhold til de andre. I dag er han stor - men ikke så meget
større end alle de andre egentlig. Så jeg fik ham billigere end den pris
Kennel Reichon ellers tager for sine hvalpe.

Er det ikke skønt, at dette kulds eneste "sorte får" (langhår =
ubrugelig højavl) kan gøre sig så godt ? Det synes jeg er kanonskægt
faktisk...........

Igen - tak for dit svat og input........

Du kan i øvrigt se mere om Kennel Reichon ved at klikke på dette link :
http://www.reichon.dk (ps : jeg har ikke noget med denne kennel at gøre,
bortset fra at jeg fik den anbefalet fra en anden fører der også træner
PH)

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 26-06-03 23:23

> [...]
> imod. Eller mener du evt., at det kun er kennelnavnene på vores egne
> hunde (altså de der træner i Roskilde PH) der skal være med ?

Nej , også dem i konkurrerer med. Kennelnavnet fremgår jo af tilmeldingerne,
dem kan du sagtens få oplyst. Det er rart at kunne følge de forskellige
linier.

Fedt med en højavlsschæfer der virker. Jeg har selv en Grøftekant tæve, som
hyggehund har jeg en Alderslyst hanhund.

Vh. Winther

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 20:18

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 24-06-03 09:09 dette indlæg :

> [...]
> kan komme ind.

> ,,jammen hvordan skulle du kunne andvende den , når den kun vil bide i

PUNISH - LYT NU - PLEEEAASSEEE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der er forskel på BYTTE og FORSVARSDRIFT, altså.......... stor forskel.

Hvis hunden VIRKELIGT kan mærke at NU ER DEN ALTSÅ GAL, NU er der
VIRKELIGT fare på færde, så vil den - helt som din egen hund - gå i
forsvar, og så arbejder hunden så udfra sin forsvarsdrift.

Og så er det den bider (ligesom din egen hund).

Nej -vi lærer ikke hundene forsvarsarbejde i PH - det behøves vi ikke,
forsvarsdrift ligger i vel stort set alle skabninger på denne jordklode,
hos dig, mig, hos vores hunde, hos elefanterne, søløverne og hunmyggene.

Når en stor provokerende fuld mand med en stor lanse af en kniv kommer
faretruende hen til dig og din hund, ja så går både du og din hund i
forsvar - men den store forskel er (forhåbentlig) at det kun er din hund
der bider manden

I en sådan situation ville jeg bruge min hund - og på dette tidspunkt
ville min hund bide manden der hvor han nemmest kan komme til at bide,
hvilket ikke nødvendigvis behøves at være i armen, men ligeså godt kan
være i benet, i rumpen eller det der er værre

Det ville din hund også gøre, eller ?

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Stampemus

Dato : 24-06-03 17:47

Hejsa,

Nu har jeg siddet og læste alle de indlæg der har været og fik lige lyst til
at komme med mit bidrag.

Jeg er selv den glade ejer af en dejlig langhåret schæfertæve på knap 2
år.....

Før hende havde jeg en lige så dejlig blandingshan som jeg trænede i DCH med
og gik til konkurrencer....

Dette bare for at illustrere at jeg ikker er hverken for eller imod
brugshunde....her er min generelle holdning.

Jeg mener at man skal se forsvarsarbejde (gr. C-træning) som endnu et tilbud
til hund og hundefører på linie med spor, lydighed og agility. Jeg erkender
samtidig også at min endnu lidt korteerfaringstid indenfor forsvarsarbejde
har vist mig at for mange figuranter er langt fra gode nok (læs: uddannede)
til at lære nye hunde hvad det drejer sig om....

Jeg har selv været på figurantkursus i DCH-regi...her har man
rondering.....som jo ligner lidt bare uden bide-delen....og det vigtigste vi
lærte på det kursus var at kunne læse hunden...hvor meget må man belaste
hunden i indlæring og træning.

Jeg træner forsvarsarbejde med min hund....det vil sige..vi træner med
"bidepølsen"....vi leger...og hun elsker det...hun er meget stolt når hun
bærer rundt på ærmet og har høj haleføring osv osv.... en af de ting man kan
sige der er vigtige at huske når man arbejder med forsvarsarbejde er at her
er lydigheden endnu vigtigere end mange andre "grene" af andre
træningsarter....det er vigtigt at man har fuldt kontakt med hunden, at den
kan kaldes ind (bærefasen).

Men når alt kommer til alt - mener jeg at - det allervigtigste er
figurantens rolle - han skal kunne læse hund og fører...hvis han kan dette
kan man ikke andet end få succes.

Mange hundehilsner
Pia