MS Windows
briani 27239
Win95: Kan jeg bytte om på drevbogstaver?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-06-03 22:57

Jeg sidder og har lyst til at spille et gammelt DOS-spil, "Magic
Carpet". Men det insisterer på at ville hente data fra D-drevet,
uagtet at hos mig er D-drevet et LS-120 drev, mens CD-ROM drevet har
tildelt bogstavet E. Derfor virker det ikke. Spillet skal
tilsyneladende køres direkte fra CD-ROMmen.

Jeg vil gerne bytte om på drevbogstaverne, enten midlertidigt eller
permanent. Egentlig er jeg flintrende ligeglad med LS-120 drevet, jeg
bruger det aldrig (det lød som en knaldgo' ide i 1998, men...), så
hvis der sker noget med det, så er det ikke et problem.

Hvordan gør jeg?

--
Peter Knutsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-06-03 13:07

Hej Peter Knutsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> køres direkte fra CD-ROMmen.
>
> Jeg vil gerne bytte om på drevbogstaverne, enten midlertidigt eller

Prøv at gå ind i Kontrolpanelet, System, Enhedshåndtering og find LS-
120 drevet der. Marker det og så Egenskaber, Indstillinger.
Her kan reservere drevbogstaver, fx fra A til E (omend A, B og C vist
reserveres helt automagisk, hvorfor D til D er sikkert er nok).

Når du genstarter maskinen har LS-120 drevet så formentlig fået F (og
muligvis skal du geninstallere driveren afhængigt af, om Windows selv
ændrer dette).

Måske har CD-drevet allerede nu ændret til D, men ellers kan du gøre
det ved samme proces som ovenstående, hvor du blot reserverer E til Z
ved CD-drevet (og genstarter).

Når det engang er faldet på plads, skal du muligvis rette i Config.sys
og Autoexec.bat, hvor linjen (en i hver) med cd-driverne optræder, så
de også får drevbogstavet D. (Det afhænger lidt af af de aktuelle
drev/system).
Det er jo driverne der, der anvendes i DOS.

--
Hygge fra Århus - Rudi