Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Noget om digitale kameraer
Fra : Svend

Dato : 31-03-01 08:14

Hej NG,
Digitale kameraer er gode til arbejdsbrug, dokumentering m.m., men, det er
vel stadig først og fremmest optikken det drejer sig om for at få skarpe
billeder, og jeg mener ikke der er for mange kroner optik i de små digitale
apparater...
Har I prøvet få indscannet et negativ på en filmscanner? Datafilen som
kommer ud her, svarer til et foto taget med et digital kamera med hele 12
million pixels!
Jeg er varm på en scanner fra minolta til godt 4000 kr. Så skulle der være
nok at gå i gang med fra div. fotoalbums...
mvh
Svend

Fra : Rune Baess

Dato : 31-03-01 11:46

"Svend" <svendklange@mail.dk> wrote in message
> [...]
> vel stadig først og fremmest optikken det drejer sig om for at få skarpe
> billeder, og jeg mener ikke der er for mange kroner optik i de små

Klart nok, men som tiden går bliver der lavet kameraer med bedre og bedre
optikker, men stadig er huse med udskiftbar optik kun tilgængelige som meget
dyre SLR versioner.

Har ingen ikke undret sig over at fx, nikon el. canon ikke har lavet deres
"målsøger"-modeller med mulighed for at skifte optik i stedet for de mere
eller mindre nød-agtige løsninger med tele/vidvinkel-convertere der klaskes
uden på den eksistirende optik...?

Det kunne jo gøre købet af: 1 digicam idag, til -> købet af 1 digi-hus + 1
optik, hvoraf optikken så kunne bruges med et senere MULTImpixel hus, og
ikke bare smides ud sammen med det gamle....

> [...]
> Jeg er varm på en scanner fra minolta til godt 4000 kr. Så skulle der være
> nok at gå i gang med fra div. fotoalbums...

Jeg er helt enig, min foretrukne digitalisering er klart at scanne mine 35mm
på en dedikeret scanner, men hvis man vil kæle lidt for sine billeder når de
scannes (for virkelig at opleve den, indtil videre, meget store
kvalitetsforskel) - er processen relativt tidskrævende;
- På et digicam er billederne der fra starten, (skal flyttes fra et CFkort)
og kræver kun et minimum af efterredigering.
- Men med filmscanning, kan man (jeg) nemt bruge en lang aften på at få
scannet 2 ruller 35mm, ikke så meget pga. scannetiden, men snarere til at få
finjusteret hvert billede til overdådighed ,-)

Scanner du fx. et negativ, er der mange muligheder for at vælge /
kontrastniveauer (3stk)/ farvemætning / farvetemp / omfang af nuancer i
højlys/skygge osv. osv. (som når du for lavet papirbilleder på et lab.) Det
afhænger naturligvis af hvor meget information filmen indeholder, min
(begrænsede) erfaring er dog at Pro-Film (reala, portra, NPx, Ektapress
m.fl.) i regelen holder en del mere lysmæssig information end consumer-grade
film (kodak gold, Fuji Superia osv.).
Med Diafilm, som muligvis er endnu bedre, er processen en mere enkel, da
kontrast/farvemætning i langt højere grad ligger i eksponeringen; det fx.
nærmest umuligt at presse højlysdetaljer frem af et overekponeret dia...

Ta ta for now...

Rune

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-03-01 12:01

> [...]

> Jeg er varm på en scanner fra minolta til godt 4000 kr. Så skulle der være
> nok at gå i gang med fra div. fotoalbums...

Jeg er ikke bange for at indrømme at jeg er magelig.

Jeg bruger fx mit digital-kamera til at tage lidt billeder af vores datter ind imellem og lægge det ud på nettet så venner og
familie kan følge lidt med i hvad vi går og laver.

Og hvis jeg skulle processen igennem med det analoge kameraer ville jeg aldrig kunne overkomme sådan et projekt .. det ville blive
for dyrt .. og det ville blive for kedeligt når billederne ikke ligger på nettet (næsten) samme dag som billederne er taget.

Så kan skarphed være skarphed alt det det vil, jeg har brugt digitalkameraer i et par år nu, og forventer ikke at jeg får brug for
bedre kvalitet end det jeg kan få ud af min C2100 for nuværende - for det er jeg nemlig 100% tilfreds med.

Men god fornøjelse med indscanningen, jeg kunne forestille mig at du blev overrasket over den arbejdsindsats der skal til (går ud
fra at du med 12mil pixels mener et billede i ca. 2400-3000dpi indscanning) - dem har jeg selv skullet scannet flere tusinde af
engang, og med en cycle på ca. to-tre minutter mellem hver (beskæring og digital darkroom inkluderet) kan du selv regne ud hvor lang
tid det tog og hvor spændende det var - især til sidst

// Steffen