Linjeskrift
Fra : Jesper F. Jørgensen

Dato : 30-03-01 23:45

Jeg er netop gået i gang med mit første programmering sprog - Java.

Jeg vil lave et program der skriver mit navn; mit fornavn på den øverste
linie og mit efternavn på det nederste.

Jeg har skrevet følgende som virker:

public class fornavn2
{
public static void main(String args[])
{
System.out.println("Jesper Fontain");
System.out.print("Joergensen");
}
}

Men ifølge den bog jeg følger ("Java - Grundbog i programmering" af Henrik
kressner), burde følgende også gøre det (hvilket det ikke gør):

public class fornavn2
{
public static void main(String args[])
{
System.out.println("Jesper Fontain" + "Joergensen");
}
}

Det giver bare "JesperFontainJoergensen". Han skriver at "+" giver
linjeskift, hvilket det ikke gør - hvad nytte gør + tegnet overhovedet i
ovenstående kommando?

Mvh
Jesper

Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 31-03-01 00:14

Et + giver ikke linjeskift.
I dit eksempel gør + ingen forskel, men i nedenstående kode gør det:
int enInt=4;
System.out.println("nummer "+enInt);

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 31-03-01 02:05

"Jesper F. Jørgensen" wrote:

> Jeg er netop gået i gang med mit første programmering sprog - Java.

Velkommen til

> Det giver bare "JesperFontainJoergensen". Han skriver at "+" giver
> linjeskift, hvilket det ikke gør -

Meget mystisk - du må hellere finde en anden bog, hvis han virkelig skriver
det.
Hvis du er til engelsk, findes der uendelig meget materiale online, fx:

Introduction to Programming Using Java (ser god ud):
"There are no prerequisites beyond a general familiarity with the ideas of

computers and programs."
http://math.hws.edu/javanotes/

Language Essentials Short Course:
"This course covers the fundamentals of the JavaTM programming
language. Prior programming experience with languages such as C or
C++ is helpful, though not absolutely necessary. "

http://developer.java.sun.com/developer/onlineTraining/JavaIntro/contents.html

The Java Tutorial
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html

Der findes åbenbart også materiale på dansk (begyndersektionen ser ud til at
være lige til at gå til):
http://www.webcafe.dk/java/artikler/index.php3

> hvad nytte gør + tegnet overhovedet i
> ovenstående kommando?

+ lægger 2 strenge sammen - så de i stedet for to strenge udgør 1 streng.

+ er så "sjov" at den afhænger af typen af de to dele på hver side af
tegnet - fx giver 2 + 2 alene tallet 4, mens

"2 + 2 != " + 2 + 2

giver strengen

"2 + 2 != 22".

så pas på.

Ulrik Magnusson

--
"Less we love and know how we're just morter filling holes"
Skinny Puppy - 'Morter', The Process 1996

Fra : IB

Dato : 31-03-01 09:43

Hej Jesper
Nej + giver ikke linieskift, men hvis du gerne vil have et liniskift ind i
din streng, kan du bruge ASCII tegnet for linieskift \n (newline)
Så ville den nedestående kode :
> [...]
> public static void main(String args[])
> {
> System.out.println("Jesper Fontain" + "Joergensen");
komme til at se således ud:

public class fornavn2
{
public static void main(String args[])
{
System.out.println("Jesper Fontain" + "\nJoergensen");
}
}
hvilket vil resultere i følgende udskrift:

Jesper Fortain
Joergensen

Mvh IB

Fra : Theo Stidsen

Dato : 31-03-01 16:39

"IB" wrote in message news:9a45ff$1e9r$1@news.cybercity.dk...
> Hej Jesper
> Nej + giver ikke linieskift, men hvis du gerne vil have et liniskift ind i
> din streng, kan du bruge ASCII tegnet for linieskift \n (newline)

Istedet for "\n" bør man faktisk bruge
System.getProperty("line.separator"), så er det VM der indsætter
linieskiftet, og det vil altid passer til det OS der afvikler
applikationen.

Man kan også trække på andre fikse properties. (lille udvalg)

os.name
os.version
file.separator "/" på unix "\" på dos
path.separator ":" på unix ";" på dos