Explicit content/lyrics
Fra : Mr.Nobody

Dato : 23-06-03 02:33

Så lige en reklame for Madonna's nye,og bemærkede
at der i hjørnet af coveret stod Explicit Content,
hvilket jeg også finder på mange af mine cd'er.
Er der andre end mig der mener at det er pisse-
irriterende,og hærværk af kunstnerens cover?

Og for at trække det længere ud.
Er det amerikanske samfund ikke for paranoidt,
når de sætter Parental Advisory på folks
cd'er,ud fra den tanke,at forhindre
børn og unge i at læse tekster med politiske og
homosexuelle budskaber?
Det kunne få dem til at tænke selv!
"Vi må hellere give dem noget ritalin";)

Mvh Butterfly
www.destruktion.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 23-06-03 08:39

Mr.Nobody wrote:
> [...]
> homosexuelle budskaber?
> Det kunne få dem til at tænke selv!
> "Vi må hellere give dem noget ritalin";)

Jeg vil tro det er for ikke at blive sagsøgt af vrede forældre osv osv

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 23-06-03 10:45

Jeg synes ikke det er rimeligt at CD'erne skal have disse stempler.
Kunstneren skal have ret til at ytre sig, og jeg mener ikke nogen
administration skal stå og udpege noget lyrik som værende mindre passende
énd andet lyrik.
Om de grimme stempler så reelt virker efter hensigten kan jeg nogen gange
tvivle på. Jeg kender flere unge i Ohio, USA. De opfatter nærmest "parental
advisory" som en kvalitetsmærkning, der betyder at denne CD - den er der kød
på. :o

/Niels

Fra : Peter G

Dato : 23-06-03 15:19

Sune Mika Salminen skrev:

> Jeg vil tro det er for ikke at blive sagsøgt af vrede forældre osv osv

Prøvede Tipper Gore ikke engang at få indført som en art lovkrav?

[Efter lidt googling og læsen af en boganmeldelse om censur indenfor musik
i U.S.A.]

[..]Frank Zappa, an articulate, passionate defender of artists? rights, had
an album with a ?warning sticker? placed on it advising buyers it contained
explicit lyrics; it was an instrumental recording.[..]

Et link om hvordan det begyndte:
http://www.vh1.com/shows/series/movies_that_rock/warning/history.jhtml

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 23-06-03 16:01

Peter G skrev:

> [...]
> an album with a ?warning sticker? placed on it advising buyers it contained
> explicit lyrics; it was an instrumental recording.[..]

Amerikanerne var en hel del mere pivede og puritanske førhen; der er
sket meget i forløbne 10-15 år. På den anden side, så véd man jo godt,
hvis altså man kender noget til Frank Zappa, at også titlerne på hans
instrumentale stykker var provokerende efter normalamerikanske
standarder.

hvm
--
"Consumere diem, quam minimum credula postero."

Fra : Carl Drud

Dato : 23-06-03 17:15

Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

> [...]
> rights, had an album with a ?warning sticker? placed on it advising
> buyers it contained explicit lyrics; it was an instrumental

Du kan læse Frank Zappa's vidneudsagn ( i mangel af et bedre ord) ved en
kongreshøring omkring emnet her:

http://mywebpages.comcast.net/jaypfunk/trading/fzpmrc.html

--
Carl

Fra : Peter G

Dato : 24-06-03 10:37

Carl Drud skrev:

> Du kan læse Frank Zappa's vidneudsagn ( i mangel af et bedre ord) ved en
> kongreshøring omkring emnet her:
>
> http://mywebpages.comcast.net/jaypfunk/trading/fzpmrc.html

Mange tak for det link. Det er interessant læsning.

Fra : Carl Drud

Dato : 24-06-03 17:15

> Mange tak for det link. Det er interessant læsning.

Velbekomme. Ja meget interessant. Jeg ved ikke om PMRC stadig
eksisterer. De er ikke til at finde på nettet.

Hvis det har interesse er der en side mere:

http://ericnuzum.com/banned/

--
Carl

Fra : Peter G

Dato : 28-06-03 08:55

Carl Drud skrev:

> Velbekomme. Ja meget interessant. Jeg ved ikke om PMRC stadig
> eksisterer. De er ikke til at finde på nettet.

Mon ikke den hurtigt kan gendannes. Den lød jo som en kaffeklub af husmødre
uden officielle medlemmer og med masser af politisk vægt bag sig.
På den anden side opnåede de jo hvad de ønskede.

> Hvis det har interesse er der en side mere:
>
> http://ericnuzum.com/banned/

<Kiki, the ferret>
Ooooh, shining lights, shining lights. Interesting things.
</Kiki, the ferret>

Tak igen.

Fra : Carl Drud

Dato : 28-06-03 17:21

> Mon ikke den hurtigt kan gendannes. Den lød jo som en kaffeklub af
> husmødre uden officielle medlemmer og med masser af politisk vægt bag
> sig.

Absolut og ganske skræmmende må jeg sige. Jeg søgte lidt mere på PMRC og
fandt dette:

http://www.plinkomedia.com/showarticle?articleID=215

De lever såmænd i bedste velgående.

> På den anden side opnåede de jo hvad de ønskede.

Det må man sige. Igen lidt skræmmende at et lille mindretal får så stor
magt.

--
Carl

Fra : Thomas Hillebrandt

Dato : 23-06-03 09:05

"Mr.Nobody" <tul@nospamtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre end mig der mener at det er pisse-
> irriterende,og hærværk af kunstnerens cover?

"Forældrenes skræk - slemme tekster"

Jo...Men man må på den anden side formode at de pågældende kunstnere selv er
klar over når de begår den slags tekster, og således også godt ved at deres
covers bliver forulempet.

Vi må dog bare prise os lykkelige for at leve i et land, hvor censuren er
minimal, og hvor man kan komme gratis til lægen...

/Thomas

Fra : Robert Eriksen

Dato : 23-06-03 16:31

Mr.Nobody wrote:
> [...]
> hvilket jeg også finder på mange af mine cd'er.
> Er der andre end mig der mener at det er pisse-
> irriterende,og hærværk af kunstnerens cover?

Der var engang det bare var små klistermærker på plastiklåget. Men det
er de måske gået væk fra (længe siden jeg har købt en Explicit Lyrics CD)?

> Og for at trække det længere ud.
> Er det amerikanske samfund ikke for paranoidt,

Jo!

> når de sætter Parental Advisory på folks
> cd'er,ud fra den tanke,at forhindre
> børn og unge i at læse tekster med politiske og
> homosexuelle budskaber?

Ja også på det område.

"This album contains language which some listeners may find
objectionable. They can F?!* OFF and buy something from the New Age section"
Desværre slog den formulering aldrig helt an

/Robert

Fra : Butterfly McQueen

Dato : 23-06-03 17:05

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Der var engang det bare var små klistermærker på plastiklåget. Men det
> er de måske gået væk fra (længe siden jeg har købt en Explicit Lyrics
CD)?

Nu er de printet på selve coveret,så det ikke
kan fjernes.
Ovre i USA kaldes disse mærkater "Tipper-stickers"

Mvh Butterfly(Formaly known as mr.nobody)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-06-03 12:46

> [...]
> homosexuelle budskaber?
> Det kunne få dem til at tænke selv!
> "Vi må hellere give dem noget ritalin";)

He He

Det kan da være det er her pladebranchens problem ligger, hvis musikken er
så ringe, eller så fræk, eller så langt ved siden af tiden, at der ligefrem
skal advares mod at læse coveret, så står det da skidt til. Jeg tror nu
mere, det var nødvendigt at det var børnene, der blev advaret om, at de ikke
skal lade deres forældre læse coveret. Da børnene plejer at være noget
længere fremme end dem. Børnene mener jo ligefrem det er Cool at være mere
frække, mere flabede, og i det hele taget mere frigjorte end forældrene er /
var.

M.V.H.....Benny..