Downloading af musik ?
Fra : Bo Andersen

Dato : 22-06-03 18:13

Hejsa Her i Gruppen.

Jeg har en lille diskussion kørende med en af mine gode venner. Jeg håber i
kan hjælpe mig med at få løst en lille tvist.

Jeg har netop opdaget programmet Kazaa, som jo bekendt kan bruges til at
dovnloade musik-filer. Jeg mener at have hørt at så længe det er til eget
forbrug, at der ikke bliver brændt CDér og ikke solgt ud af numrene, Ja så
er det Lovligt !

Min ven derimod siger at det er brand-hamrende ulovligt at hente musik, og i
det hele taget at have et program som kazaa installeret på sin Computer. Han
siger at jeg er dybt kriminel hvis jeg henter bare et eneste nummer...

Hvad siger loven på dette område ??

/Bo

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 22-06-03 18:27

"Bo Andersen" <hojben@SOLSORTc.dk> wrote in message
> Hvad siger loven på dette område ??

Du kan godt regne med, at din ven har ret

/Nikolaj

Fra : Andreas Holt

Dato : 22-06-03 18:45

In news:3ef5e4bb$0$97241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, Bo Andersen
wrote:
> [...]
> musik, og i det hele taget at have et program som kazaa installeret
> på sin Computer. Han siger at jeg er dybt kriminel hvis jeg henter

Jeg mener helt bestemt, at det er tilladt, at have Kazaa installeret. Det
kan være dk.videnskab.jura ved det bedre end jeg, men jeg tvivler.

Derimod er det helt sikkert ulovligt at hente musikfiler via Kazaa, også
selvom det er til eget brug osv.! Det er et klart brud på loven om
ophavsret. (dk.videnskab.jura kan give dig den helt rigtige paragraf, hvis
du er interesseret.)

Andreas Holt / Tigereye

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-03 18:50

Andreas Holt wrote:

> Derimod er det helt sikkert ulovligt at hente musikfiler via Kazaa, også
> selvom det er til eget brug osv.!

Han har allerede fået svar i juragruppen. Jeg vil dog lige tilføje, at
man også kan hente musik lovligt med Kazaa. Der er - eller har i hvert
fald været - kunstnere, der bruger Kazaa til at markedsføre sig. De
pågældende numre kan kendes ved, at de var markeret med en stjerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-06-03 18:57

Andreas Holt <andreas.holtSLETDETTE@mail.dk> wrote:
> Jeg mener helt bestemt, at det er tilladt, at have Kazaa installeret.
> Det kan være dk.videnskab.jura ved det bedre end jeg, men jeg tvivler.

Kazaa i sig selv er ikke ulovligt

> [...]
> også selvom det er til eget brug osv.! Det er et klart brud på loven
> om ophavsret. (dk.videnskab.jura kan give dig den helt rigtige

Den kan læses her
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Eller www.antipiratgruppen.dk - når den kommer op igen

Eller www.koda.dk