Tekst til "Nik Og Jay - Elsker Hende Mere"
Fra : Dopedog

Dato : 22-06-03 12:10

Ja nu har kæresten ledt desperat efter den tekst i en halv times tid og hun
kan bare ikke finde den på nettet. Såeh ... hvis nogen har et link til den
eller noget ville hun blive meget taknemmelig.

På forhånd tak

-Ronnie

Fra : Troels

Dato : 22-06-03 12:13

> [...]
> kan bare ikke finde den på nettet. Såeh ... hvis nogen har et link til den
> eller noget ville hun blive meget taknemmelig.

Dåm kæreste!

http://www.letssingit.com/?http://www.letssingit.com/nik-og-jay-elsker-hende
-mer-28mlrf8.html

/Troels

Fra : Dopedog

Dato : 22-06-03 13:28

> Dåm kæreste!

http://www.letssingit.com/?http://www.letssingit.com/nik-og-jay-elsker-hende
> -mer-28mlrf8.html
>
> /Troels

Tak tak tak ! Der reddede du hendes dag .... og sikkert min aften

-Ronnie

Fra : Morten

Dato : 22-06-03 16:03

Tror nu mere på han ødelagde din aften...

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 22-06-03 19:15

Der er nu gået 7 timer og Åge har endnu ikke været her og råbe
næseringsmusik.... hvorfor ikke?

Fra : Martin Seebach

Dato : 22-06-03 21:51

Niels Buus Christensen wrote:
> Der er nu gået 7 timer og Åge har endnu ikke været her og råbe
> næseringsmusik.... hvorfor ikke?

Han gider da ikke spilde sin tid på sådan noget bandera-musik ;)

Fra : Samson

Dato : 22-06-03 22:21

Martin Seebach <usenet@g-bach.dk> wrote in news:3ef616a7$0$76062
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Han gider da ikke spilde sin tid på sådan noget bandera-musik ;)

Det som Nik og Jay udgiver, kan vel næppe kaldes for musik.

Fra : Karina Hjorth

Dato : 23-06-03 00:16

> Det som Nik og Jay udgiver, kan vel næppe kaldes for musik.

*blander sig lige*

Måske som en af de eneste her i gruppen, men jeg synes faktisk, at både
Elsker hende mere og Hot er ganske gode numre....

Men jeg er jo også en pige - har det noget at sige? Her udtaler jeg mig ikke
om d'herrers udseende (som i mine øjne ikke er noget specielt), men KUN
musikken.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-06-03 09:17

Karina Hjorth wrote:

> *blander sig lige*
>
> Måske som en af de eneste her i gruppen, men jeg synes faktisk, at både
> Elsker hende mere og Hot er ganske gode numre....

OK, men det er de ikke.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 23-06-03 12:53

> OK, men det er de ikke.

Den der var plat, for det kan du jo ikke bare sige på den måde - det
afhænger helt og aldeles af folks smag, og den er da gudskelov individuel.
Tænk, hvis alle rendte rundt og kunne lide det samme....

Der må jo åbenbart være mange, der godt kan lide det, de laver, ellers havde
de aldrig solgt så mange eksemplarer af deres CD.

I øvrigt har jeg en teori om, at mange af de "hanner", der ikke kan lide
dem, ganske enkelt ikke kan, fordi de er misundelige på, at 2 totalt ukendte
fyre kan storme frem på den måde og score alle chicksene... Bare en teori,
men i mine øjne hænger det sq sammen med Janteloven.

Mvh
Karina

Fra : -V-

Dato : 23-06-03 13:03

Karina Hjorth wrote:
> Den der var plat, for det kan du jo ikke bare sige på den måde - det
> afhænger helt og aldeles af folks smag, og den er da gudskelov
> individuel. Tænk, hvis alle rendte rundt og kunne lide det samme....

David plejer at være god til at tyde ironi, så mon ikke han har brugt en
semitransparent smiley i sit indlæg? Det er nok din browseropsætning, som
forhindrer dig i at se den.... (!!!!)

> Der må jo åbenbart være mange, der godt kan lide det, de laver,
> ellers havde de aldrig solgt så mange eksemplarer af deres CD.

Der skal en del innercovers til at dække en teenagepigevæg.

> [...]
> totalt ukendte fyre kan storme frem på den måde og score alle
> chicksene... Bare en teori, men i mine øjne hænger det sq sammen med

Here we go again.
Janteloven? Nu må du stoppe.

At drenge ikke kan lide N&J fordi de scorer alle pigerne har intet på sig.
Overhovedet ikke.
Vi er ikke misundelige, slet slet slet ikke. Hvordan kan du dog få den
tanke?

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-03 06:50

-V- wrote:

> David plejer at være god til at tyde ironi, så mon ikke han har brugt en
> semitransparent smiley i sit indlæg? Det er nok din browseropsætning, som
> forhindrer dig i at se den.... (!!!!)

Der var nu ingen underforstået smiley i dette tilfælde.

> Der skal en del innercovers til at dække en teenagepigevæg.

:)

> [...]
> Overhovedet ikke.
> Vi er ikke misundelige, slet slet slet ikke. Hvordan kan du dog få den

Hun skal nu nok have ret i at der er mange, især unge, mænd der reagerer
sådan. Men det betyder ikke at det ikke er dårlig musik. Men ligesom der
er mange unge mænd der reagerer sådan, så er der også mange unge kvinder
der reagerer med det argument Karina kommer med, lige meget hvor eller
hvem kritikken kommer fra. Hvad nu hvis det bare _er_ dårligt musik? Så
er det umuligt at påpege det, fordi hvis man gør er det fordi man er
misundelig. Javel ja. Det er umuligt at vinde. Men vid at det er dårligt
musik. Det er muligvis godt PR-arbejde, et godt kulturfænomen for de
meget unge, godt at danse til hvis man kan er 15 år og har drukket 10
Barcardi Breezers etc. Men det er altså ikke godt musik.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-06-03 20:20

Karina Hjorth wrote:

> Den der var plat, for det kan du jo ikke bare sige på den måde - det

Det gik da meget godt?

> afhænger helt og aldeles af folks smag, og den er da gudskelov individuel.
> Tænk, hvis alle rendte rundt og kunne lide det samme....

Ja, det ville være kedeligt. Men det sker heldigvis ikke.

> Der må jo åbenbart være mange, der godt kan lide det, de laver, ellers havde
> de aldrig solgt så mange eksemplarer af deres CD.

Yep, men det gør det ikke godt.

> [...]
> fyre kan storme frem på den måde og score alle chicksene... Bare en teori,
> men i mine øjne hænger det sq sammen med Janteloven.

Det ville måske også være rigtigt dengang jeg var 20 år gammel, men det
er jeg ikke længere. Der skal nok være mange unge mænd der føler sig
"truet" af dem. Det gør jeg ikke.
Til gengæld har jeg mange års praktisk og teoretisk erfaring og viden
omkring musik, og har en kvalificeret holdning til det, og det Nik & Jay
laver er dårlig musik. Jeg køber ikke den der med at alt jo er relativt
og afhænger af smag etc. Det er for let.

Folk blander tit kultur, image, show etc. sammen med musik. Det er ikke
det samme. Musik er kun lyden, intet andet.
Hvis du engang da du var fuld og skæv lavede en sandkage med hvidløg og
havde det så sjovt da du lavede den, så synes du måske det er den bedste
sandkage i dit liv. Men det er ikke en god sandkage, kulinarisk.

/David

Fra : Jonas Bille

Dato : 24-06-03 11:58

d. 23/06/03 21:20 skrev David Rasmussen på david.rasmussen@gmx.net i
artiklen bd7jri$9pi$1@news.net.uni-c.dk:

[snip en masse om Nik og Jay]

> [...]
> havde det så sjovt da du lavede den, så synes du måske det er den bedste
> sandkage i dit liv. Men det er ikke en god sandkage, kulinarisk.

Det er ganske forkert at musik kun er lyden... Musik er er et kulturelt
fænomen. Musik siger næsten aldrig noget i sig selv, med mindre den er
selvreferende til andet musik. Og selv her referere musik ofte til andre
kulturelle objekter. Måden vi tænker musik på og forholder os til den viser
at du tager fejl. Man kan aldrig sige at musik ikke er godt - det giver
ingen mening - musik kan udfylde visse kriterier for at en gruppe synes det
betyder noget. Der ved bliver det vigtigt/godt/dårligt osv.

hilsen, Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-03 13:57

Jonas Bille wrote:

> [...]
> kulturelle objekter. Måden vi tænker musik på og forholder os til den viser

Jeg er uenig, og i bedste fald er det et (ligegyldigt)
definitionsspørgsmål. Det er klart at tekster og andet også kan være
vigtigt for totaltoplevelsen, men denne totaloplevelse er ikke musik,
men noget mere.

> Man kan aldrig sige at musik ikke er godt - det giver

Fri mig for denne pladderrelativisme. Selvfølgelig kan man det.

> ingen mening - musik kan udfylde visse kriterier for at en gruppe synes det
> betyder noget. Der ved bliver det vigtigt/godt/dårligt osv.

Nik & Jay bliver ikke godt musik selv om hele den danske barndom synes
det er sjovt at danse til.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 24-06-03 15:37

> Fri mig for denne pladderrelativisme. Selvfølgelig kan man det.
> Nik & Jay bliver ikke godt musik selv om hele den danske barndom synes
> det er sjovt at danse til.

Endnu engang: DU vil kunne sige, at i henhold til DIN smag, så er der noget
musik, der ikke er godt. Men alt andet lige er det hele et spørgsmål om smag
og behag. Der er masser af musik, som i manges øjne betegnes som "godt", men
hvor nogle ikke vil kunne lide det og derfor betegner det som "dårligt" i
deres ører.

Vi kan lige så godt stoppe denne diskussion øjeblikkeligt, for vi vil aldrig
blive enige...

Eks. - god musik i mine ører er:

Shubidua, Bryan Adams, Poul Krebs, The Kelly Family, Nik & Jay, Outlandish,
Østkyst Hustlers, Steely Dan, Stig Rossen, Fool's Garden, Jim Davidson,
Robbie Williams, Zididada, Kim Larsen/Gasolin, Basix, Eric Clapton, Beatles
m.m.m

Dårlig musik i mine ører er:

Barcode Hardcore, Barcode brothers, Jodle Birge, Kim & Hallo, Kandis, opera,
techno og trance i al almindelighed, Metallica (med enkelte undtagelser),
Eminem, Guns 'n Roses, Marilyn Manson, Sussi og Leo, DJ Alligator m.m.m.

Er vi enige? I doubt it.... Nogle vil være enige med mig i noget af det,
andre i det hele, nogen i intet af det osv.

Kort sagt: Smag og behag kan ikke diskuteres, men bliver det desværre ofte
alligevel.

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-03 15:48

Karina Hjorth wrote:

> [...]
> hvor nogle ikke vil kunne lide det og derfor betegner det som "dårligt" i

Ævl. Det har intet med smag at gøre. Der er masser af musik som jeg ikke
kan fordrage men som er godt.

> [...]
> Eminem, Guns 'n Roses, Marilyn Manson, Sussi og Leo, DJ Alligator m.m.m.

Du taler om smag, ikke om musikkens kvalitet.

> Er vi enige? I doubt it.... Nogle vil være enige med mig i noget af det,
> andre i det hele, nogen i intet af det osv.

Enige i hvad? Vi har ikke samme smag, men det er ikke det jeg taler om.

> Kort sagt: Smag og behag kan ikke diskuteres, men bliver det desværre ofte
> alligevel.

Sikkert, men det er ikke det vi diskuterer her.

/David

Fra : Jonas Bille

Dato : 24-06-03 18:15

d. 24/06/03 16:47 skrev David Rasmussen på david.rasmussen@gmx.net i
artiklen bd9o8k$uvr$1@news.net.uni-c.dk:

> Ævl. Det har intet med smag at gøre. Der er masser af musik som jeg ikke
> kan fordrage men som er godt.

Det vil altså sige at du sætter lighedstegn mellem god musik og kvalitet?
Men der er da masser af bands der spiller fuldstændig latterlig dårligt, men
er fantastisk (god) musik?

hilsen, Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-03 18:53

Jonas Bille wrote:

> Det vil altså sige at du sætter lighedstegn mellem god musik og kvalitet?

Ja

> Men der er da masser af bands der spiller fuldstændig latterlig dårligt, men
> er fantastisk (god) musik?

Nej

/David

Fra : Jonas Bille

Dato : 24-06-03 21:31

d. 24/06/03 19:52 skrev David Rasmussen på david.rasmussen@gmx.net i
artiklen bda338$2l5$3@news.net.uni-c.dk:

> Ja

Nåh... Men er kvalitet lig med god produktion (altså vellyd - god mastering
og lignede? = Dire Straits (altså lydproduktion, intet her sagt om god eller
dårlig musik))

> Nej
>
> /David

Fantastisk argumentation!
Nej, ok, så må jeg jo komme med ex., men det er nemmere at finde solister:

1) Bob Dylan - det klassiske eksempel... I modsætning til sine medbragte
musikere kan BD faktisk ikke spille så godt. Men det han kan bruger han
godt. Derudover har vi nogle fremragende tekster (altså endnu en musikalsk
dimension)
2) Robert Johnson - et andet klassisk eksempel. Enten elsker man det, eller
også hader man det.
3) Derudover The Fugs - et digterband, der ikke kunne spille deres
instrumenter da de startede. Stor kunst.
4) Six Pistols - også et "vigtigt" band. men please, det lyder sgu' ikke så
godt.

Derudover er der en masse low-fi bands (som jeg desværre ikke kan huske lige
nu ), som sætte atmosfæren over det musikalske niveau.

hilsen, Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-06-03 13:51

Jonas Bille wrote:
> [...]
> og lignede? = Dire Straits (altså lydproduktion, intet her sagt om god eller

Siger hvem? Jeg snakker ikke om produktionens kvalitet (selvom den
ligger mig meget på sinde).

> Fantastisk argumentation!

Det var ikke argumentation. Der var ikke noget at argumentere for.

> [...]
> godt. Derudover har vi nogle fremragende tekster (altså endnu en musikalsk

Det er da ligemeget hvor god Bob Dylans stemme er sangteknisk og hvor
god han er til at spille på guitar. Han formår at skrive og fremføre
sange af høj kunsterisk kvalitet.

> [...]
> instrumenter da de startede. Stor kunst.
> 4) Six Pistols - også et "vigtigt" band. men please, det lyder sgu' ikke så

Du mener Sex Pistols?

Der gælder i alle tilfæde det samme som med Bob Dylan.

> Derudover er der en masse low-fi bands (som jeg desværre ikke kan huske lige
> nu ), som sætte atmosfæren over det musikalske niveau.

Jeg snakker som sagt ikke om produktionskvaliteten.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 24-06-03 18:55

> Ævl. Det har intet med smag at gøre. Der er masser af musik som jeg ikke
> kan fordrage men som er godt.

Hvis du kan sige det så konkret, må du også have en klar definition på god
musik - den vil jeg gerne have...

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-03 19:12

Karina Hjorth wrote:

> Hvis du kan sige det så konkret, må du også have en klar definition på god
> musik - den vil jeg gerne have...

Det er ikke nødvendigt med en klar definition, for at kunne skelne. Jeg
kan ikke give en klar definition på god mad, men en hundelort er ikke
god mad, f.eks.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 24-06-03 21:54

> Det er ikke nødvendigt med en klar definition, for at kunne skelne. Jeg
> kan ikke give en klar definition på god mad, men en hundelort er ikke
> god mad, f.eks.

Jeg opgiver... Du får ret, vi andre får fred...

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-06-03 22:27

Karina Hjorth wrote:

> Jeg opgiver... Du får ret, vi andre får fred...

Det gode argument...

/David

Fra : Peter G

Dato : 25-06-03 10:53

David Rasmussen skrev:

> Jeg kan ikke give en klar definition på god mad, men en hundelort er
> ikke god mad, f.eks.

Enig. En hundelort ([Indsæt favorit hadeband]) er der ikke mange
næringsstoffer i.

Men hvis vi nu sammenligner en bradepande vegetarlasagne (Elvis som ung) og
en bradepande med flødekartofler (Elvis som ældre).
Eller rå kartofler (gammel bluesmusik fra 1920) med en Creme Brulee (Barbra
Streisand).
Eller kanelsnegle (James Brown) med Fish'n'Chips (Iron Maiden).

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-06-03 13:52

Peter G wrote:

> [...]
> Streisand).
> Eller kanelsnegle (James Brown) med Fish'n'Chips (Iron Maiden).

Heheh :)

Men jeg synes nu ikke at en hundelort svarer til ens favorithadeband.
Jeg "hader" mange bands, men ingen af dem laver dårligt musik. Dem der
laver dårligt musik, dem gider ikke at bruge tid på at "hade".

/David

Fra : Jonas Bille

Dato : 24-06-03 18:24

d. 24/06/03 14:57 skrev David Rasmussen på david.rasmussen@gmx.net i
artiklen bd9hp3$sis$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> definitionsspørgsmål. Det er klart at tekster og andet også kan være
> vigtigt for totaltoplevelsen, men denne totaloplevelse er ikke musik,

Hvordan tænker du musik i sig selv? Der er altid en oplevelse bag det at
høre / opleve musik. Derved bliver det ikke et ligegyldigt
definitionsspørgsmål.

> Fri mig for denne pladderrelativisme. Selvfølgelig kan man det.

Jeg prøver bare at forklare dig at musik er relativ . Du lægger selv de
følelser i musik, som du vil. Kan vi ikke snart blive fri for tanken om den
romantiske kunstner, der stadig florere i rockmusikken?

> Nik & Jay bliver ikke godt musik selv om hele den danske barndom synes
> det er sjovt at danse til.

Vi kan sagtens blive enige om at vi ikke kan lide Nik & Jay - det er ikke
svært. Skønt mit band har fået en forfærdelig tradition med fællesdans til
Hot.... Men det fungerer fantastisk som discoteksmusik. (det har intet
med kvalitet at gøre, siger du så, og det har du faktisk ret i! bortset fra
at den kvalitet af musik der skal bruges på discoteker er af samme kaliber
som Nik & Jay)

hilsen, Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-06-03 14:07

Jonas Bille wrote:

> Hvordan tænker du musik i sig selv? Der er altid en oplevelse bag det at
> høre / opleve musik. Derved bliver det ikke et ligegyldigt
> definitionsspørgsmål.

Det kommer an på musiktypen. I Bach's tilfælde er essensen af hans
musik, det der er skrevet ned på nodeform (og alle de ikke-nedskrevne
konventioner omkring f.eks. ornamenteringen som man kender fra hans
tid). I Radioheads eller Stevie Wonders eller Massive Attacks eller Pink
Floyds eller Miles Davis' eller ... tilfælde, er essensen af deres musik
at finde på deres udgivelser. Det samme med Nik & Jay. Musikvideoer,
sceneshows, danseshows, PR etc. er ikke essentielt.

> Jeg prøver bare at forklare dig at musik er relativ . Du lægger selv de
> følelser i musik, som du vil. Kan vi ikke snart blive fri for tanken om den
> romantiske kunstner, der stadig florere i rockmusikken?

Hvad har det med sagen at gøre?

> Vi kan sagtens blive enige om at vi ikke kan lide Nik & Jay - det er ikke

Det er ikke det der er det vigtige.

> [...]
> at den kvalitet af musik der skal bruges på discoteker er af samme kaliber

Det virker sikkert fint på diskoteker, men det har ikke noget med den
musikalske kvalitet at gøre.

/David

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 23-06-03 23:38

"Karina Hjorth" <khjorth@oncable.dk> wrote in message

> Den der var plat, for det kan du jo ikke bare sige på den måde - det
> afhænger helt og aldeles af folks smag, og den er da gudskelov individuel.

Man kan godt (jeg vil ikke forsøge) opsætte objektive kriterier for hvad der
er god musik.

> Der må jo åbenbart være mange, der godt kan lide det, de laver, ellers
havde
> de aldrig solgt så mange eksemplarer af deres CD.

Så er vi tilbage ved at fluer tiltrækkes af en speciel type materiale... som
måske ikke alle mennesker bryder sig om. Bramfrit kunne man sige:

Æd lort, 1 mio. fluer kan ikke tage fejl.

> [...]
ukendte
> fyre kan storme frem på den måde og score alle chicksene...

De hos eller chicks som falder for Nik & Jay er næppe værd at samle på.

> Bare en teori,
> men i mine øjne hænger det sq sammen med Janteloven.

Give me a fcking break..

--
Anders Vind Ebbesen
"I would personally hate to provide our regular home users with /29"

Fra : Louise KL

Dato : 23-06-03 13:19

> OK, men det er de ikke.

Hehe... det er grineren at se alle drengene synge med på og danse til
Hot.... Jeg synes det er fint nok fest musik, men så heller ikke mere.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 23-06-03 14:14

> Hehe... det er grineren at se alle drengene synge med på og danse til
> Hot.... Jeg synes det er fint nok fest musik, men så heller ikke mere.

Om ikke andet kan man bruge det til at skelne mellem homoer og heteroer...

Ulrik

Fra : Troels

Dato : 23-06-03 09:21

> [...]
ikke
> om d'herrers udseende (som i mine øjne ikke er noget specielt), men KUN

Jeg så dem til Skive Beach Party, hvor de faktisk spillede ganske live, med
band og hele pivtøjet (kan vi SÅ få det ord tilbage). Man kan sige hvad man
vil om deres musik, men de kan altså faktisk spille selv.

/Troels

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-06-03 09:31

Troels wrote:

> Jeg så dem til Skive Beach Party, hvor de faktisk spillede ganske live, med
> band og hele pivtøjet (kan vi SÅ få det ord tilbage). Man kan sige hvad man
> vil om deres musik, men de kan altså faktisk spille selv.

Spille hvad selv? Der er jo ikke andet end elektroniske lyde på, incl.
trommerne?

/David

Fra : Morten

Dato : 23-06-03 12:51

Nu er det så sådan at Nik & Jay ikke er dygtige... De sparker så lidt røv
som overhoved kan komme til... Selv Keld og Hilda er musikalsk bedre... Så
Nej... Nik & Jay er ikke gode - De Stinker!

Fra : Karina Hjorth

Dato : 23-06-03 12:55

> Nej... Nik & Jay er ikke gode - De Stinker!

*refererer lige til netop skrevet indlæg som svar til David lidt længere
oppe i gruppen*

Smag og behag du... Jeg har også set dem live, hvor jeg blev positivt
overrasket.

Mvh
Karina

Fra : Troels

Dato : 23-06-03 13:24

> Nu er det så sådan at Nik & Jay ikke er dygtige... De sparker så lidt røv
> som overhoved kan komme til... Selv Keld og Hilda er musikalsk bedre... Så
> Nej... Nik & Jay er ikke gode - De Stinker!

Siden du nu argumenterer så godt for din sag, tror jeg bare jeg giver dig
ret...

/Troels

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-06-03 21:22

Troels wrote:

> Siden du nu argumenterer så godt for din sag, tror jeg bare jeg giver dig
> ret...

Ligesom de god argumenter på det modsatte også har været mangfoldige i
denne tråd?

/David

Fra : Troels

Dato : 23-06-03 13:25

> Spille hvad selv? Der er jo ikke andet end elektroniske lyde på, incl.
> trommerne?

Ok... Ja, det lyder jo som om du har hørt pladen. Det kan jeg ikke prale
med, så jeg udtaler mig kun om hvad de gør live. Med på scenen har de
trommer, keyboards, bas og guitar. De selv spiller klaver og guitar...

/Troels

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-06-03 21:23

Troels wrote:

> Ok... Ja, det lyder jo som om du har hørt pladen. Det kan jeg ikke prale
> med, så jeg udtaler mig kun om hvad de gør live. Med på scenen har de
> trommer, keyboards, bas og guitar. De selv spiller klaver og guitar...

Men der er jo ikke klaver og guitar på deres numre?

Jeg spiller iøvrigt også klaver og guitar, men derfor laver jeg ikke
lortemusik.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 07-07-03 00:54

> Måske som en af de eneste her i gruppen, men jeg synes faktisk, at både
> Elsker hende mere og Hot er ganske gode numre....

Okay, jeg har fundet et hankønsvæsen, som er enig med mig...

http://www.bt.dk/Rampelys.pl?c=left&aid=144370

Og jeg er til gengæld hamrende enig med ham i hans sidste sætning!

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-03 16:50

Karina Hjorth wrote:

> Okay, jeg har fundet et hankønsvæsen, som er enig med mig...
>
> http://www.bt.dk/Rampelys.pl?c=left&aid=144370
>
> Og jeg er til gengæld hamrende enig med ham i hans sidste sætning!

Og konklusionen er at hvis man synes at Nik & Jay er dårlige, så er det
udtryk for jantelov og usikkerhed på egen mandighed, misundelse etc. ?
Der kan slet ikke være nogle lødige saglige grunde til at mene at de er
dårlige? I see...

/David

Fra : Robert Eriksen

Dato : 09-07-03 19:53

David Rasmussen wrote:

> [...]
> udtryk for jantelov og usikkerhed på egen mandighed, misundelse etc. ?
> Der kan slet ikke være nogle lødige saglige grunde til at mene at de er

"Så mindst tre gange blev der kastet genstande efter de nordsjællandske
Dariodrenge."

Er det da lødigt og sagligt?

/Robert

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-03 21:09

Robert Eriksen wrote:

> "Så mindst tre gange blev der kastet genstande efter de nordsjællandske
> Dariodrenge."
>
> Er det da lødigt og sagligt?

Har jeg sagt det?

/David

Fra : Robert Eriksen

Dato : 09-07-03 21:11

David Rasmussen wrote:

> Har jeg sagt det?

Det kunne man fristes til at tro var din mening hvis man læser sidste
afsnit af den artikel Karina henviser til (og som du kommenterer).
Hvor jantelov bliver fremhævet.

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-03 21:42

Robert Eriksen wrote:

> Det kunne man fristes til at tro var din mening hvis man læser sidste
> afsnit af den artikel Karina henviser til (og som du kommenterer).
> Hvor jantelov bliver fremhævet.

OK? Men det var ikke min mening. Jeg kommenterede forfatterens passage
(som Karina åbenbart er enig i):

-Alligevel undrer jeg mig, når jeg igen må konstatere, at stjernedrenge
-sprængfyldt med selvtillid ikke kan være i fred i Janteland. Det er
-alt, alt for meget for misundelige nørder og gamle, primitive
-rockrødder.

Til denne passage (som Karino også henviste til), spurgte jeg så:

[...]

I min liste (jantelov, usikkerhed på ...) kun jeg have tilføjet "at man
er en nørd, at man er en gammel primitiv rockrod".

/David

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-07-03 22:48

David Rasmussen wrote:

> OK? Men det var ikke min mening. Jeg kommenterede forfatterens passage
> (som Karina åbenbart er enig i):

Det var nu sidste sætning Karina specifik gjorde sig enig i.
Men vi er vist enige alligevel så det er vist bare det

Fra : Karina Hjorth

Dato : 09-07-03 21:27

> Der kan slet ikke være nogle lødige saglige grunde til at mene at de er
> dårlige? I see...

Jo, det kan der da... Jeg har bare endnu ikke oplevet andet end, at folk har
sagt, de ikke kan lide dem, fordi de ikke kan lave musik.... Øøøøh.... det
er jo ligesom et smags-spørgsmål, som har været diskuteret.

Hvis folk derimod kunne komme og sige: "Jamen, han synger falsk, der rammer
han tonerne skævt" eller "De kan jo ikke engang selv skrive tekster,
melodier, spille instrumenter m.v.", så er det sagligt... Men som sagt - det
har jeg endnu ikke oplevet, derfor .... jantelov....

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-03 21:46

Karina Hjorth wrote:

> [...]
> melodier, spille instrumenter m.v.", så er det sagligt... Men som sagt - det
> har jeg endnu ikke oplevet, derfor .... jantelov....

Hvilket argument skulle overbevise dig, hvis du tror at det kun handler
om smag? At folk synger falsk er f.eks. ikke garanti for at musik er
dårligt. Jeg kunne vende spørgsmålet om:
Jeg har indtil videre ikke hørt nogle argumenter for at deres musik
skulle være god.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 09-07-03 22:23

> Jeg har indtil videre ikke hørt nogle argumenter for at deres musik
> skulle være god.

Det kan du da godt få... I hvert fald i følge min mening.

Deres sange har gode rytmer og tekster, der er lige til at gå til, lette at
forstå og til at synge med på, selvom der er hip-hop/rap over det. Derudover
er de dansevenlige, og da jeg har set dem optræde live, kan jeg så tilføje,
at de også forstår at fange deres publikum på trods af et endnu begrænset
repetoire.

Mvh
Karina

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-07-03 09:18

"Karina Hjorth" <khjorth@oncable.dk> mumbled something in

> Det kan du da godt få... I hvert fald i følge min mening.
>
> Deres sange har gode rytmer og tekster,

hmm har de ikke skrevet noget i retning af "sidder på Bellevue og ser solen
gå ned "

måske de skulle lære verdenshjørnerne og så lige lytte til teksten i sangen
"i østen stiger solen op"

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-07-03 12:19

Michael Petersen wrote:

> [...]
> gå ned "
>
> måske de skulle lære verdenshjørnerne og så lige lytte til teksten i sangen

LOL!

Fra : Karina Hjorth

Dato : 10-07-03 13:48

> LOL!

Der er da ikke nogen, der siger, de SKAL kigge ud over vandet Man kan da
se solen gå ned, hvor man ønsker det - bare man kigger i den rigtige
retning... he-he..

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-07-03 12:21

Karina Hjorth wrote:

> [...]
> at de også forstår at fange deres publikum på trods af et endnu begrænset

1) Jeg synes ikke deres "sange" har gode rytmer og tekster, eller er
dansevenlige
2) Selv hvis en sang opfylder disse kriterier (i din verden), bliver den
ikke til god musik
3) "selvom der er hip-hop/rap over det"? Hvad er der galt i det?

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 10-07-03 13:49

> 3) "selvom der er hip-hop/rap over det"? Hvad er der galt i det?

Ingenting, men nogle gange rappes der så hurtigt, at det kan være svært for
"menig-mand" at følge med.

Mvh
Karina

Fra : Michael Castensen

Dato : 10-07-03 15:34

> 3) "selvom der er hip-hop/rap over det"? Hvad er der galt i det?

Øh, måske fordi hip-hop/rap ikke har meget med musikalsk kvalitet at gøre?

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-07-03 17:49

Michael Castensen wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Øh, måske fordi hip-hop/rap ikke har meget med musikalsk kvalitet at gøre?

I sig selv? Indskrænket ævl.

/David

Fra : Michael Castensen

Dato : 10-07-03 20:24

> I sig selv? Indskrænket ævl.

Ikke forstået.
Jeg ved bare at hip-hop/rap ikke er musik. Det er kun rytmer, ingen melodi
eller melodiøse harmonier og snak i stedet for sang.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-07-03 23:02

Michael Castensen wrote:

> Ikke forstået.
> Jeg ved bare at hip-hop/rap ikke er musik. Det er kun rytmer, ingen melodi
> eller melodiøse harmonier og snak i stedet for sang.

Vrøvl.

/David

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 10-07-03 23:49

Således skrev "Michael Castensen" <@> i dk.kultur.musik Thu, 10 Jul
2003 21:23:50 +0200:

>Ikke forstået.
>Jeg ved bare at hip-hop/rap ikke er musik. Det er kun rytmer, ingen melodi
>eller melodiøse harmonier og snak i stedet for sang.

Inden I to går i selvsving igen, kunne det så ikke være en ide lige at
komme med bare et enkelt argument og et eksempel eller to?

Michael, kom med et eksempel på det hip hop du ikke bryder dig om.

Knud
--
DEATH to all fanatics...

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-07-03 11:33

Knud Winckelmann wrote:

> Inden I to går i selvsving igen, kunne det så ikke være en ide lige at
> komme med bare et enkelt argument og et eksempel eller to?
>
> Michael, kom med et eksempel på det hip hop du ikke bryder dig om.

Der er ikke som udgangspunkt brug for at man argumentere mod ævl af den
kaliber. Og om hip hop er musik eller ej, endsige god musik eller ej,
har intet og gøre med hvad Michael bryder sig om. Jeg hører selv meget
lidt hip hop, men det betyder ikke at det ikke er musik.
Musik er ikke kun ting der er sammensat af de 12 toner der er i det
vestlige tonesystem, med en velkendt funktional eller kirketonal
harmonisering. Alle musikalske udtryk er musik. Musik er en
grundlæggende menneskelig aktivitet, som det ikke kun er irske
popmusikere der har patent på.

/David

Fra : Michael Castensen

Dato : 11-07-03 13:59

> Der er ikke som udgangspunkt brug for at man argumentere mod ævl af den
> kaliber.

Det er ikke ævl, det jeg har skrevet, det er sandheden.

> Og om hip hop er musik eller ej, endsige god musik eller ej,
> har intet og gøre med hvad Michael bryder sig om.

Korrekt.

> Jeg hører selv meget lidt hip hop, men det betyder ikke at det ikke er
musik.

Det er ikke musik. Om så du hørte det hele tiden, vil det aldrig kunne
kaldes for musik.

> Musik er ikke kun ting der er sammensat af de 12 toner der er i det
> vestlige tonesystem, med en velkendt funktional eller kirketonal
> harmonisering.

Jo.

> Alle musikalske udtryk er musik.

Hvis det er musikalsk, så er det vel musik?
Hip-hop/rap er ikke musikalsk, ergo kan det ikke med rette kaldes for musik.

>Musik er en grundlæggende menneskelig aktivitet, som det ikke kun er irske
> popmusikere der har patent på.

Her er jeg enig...tror jeg nok.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-07-03 17:12

Michael Castensen wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ævl, det jeg har skrevet, det er sandheden.

*suk*

> Korrekt.

Ja.

> musik.
>
> Det er ikke musik. Om så du hørte det hele tiden, vil det aldrig kunne
> kaldes for musik.

*suk*... Og hvorfor ikke?

> Jo.

Nej. Som nærliggende eksempler kan der nævnes musik fra den tidlige
europæiske middelalder og før, eller musik fra mellemøsten. Tibetansk
strubesang er også musik, indiansk og afrikansk musik der baserer sig
primært på percussion og diverse former for messen er også musik. Alle
forsøg på musikalsk udtrykkelighed, er musik.

> Hvis det er musikalsk, så er det vel musik?
> Hip-hop/rap er ikke musikalsk, ergo kan det ikke med rette kaldes for musik.

Hvorfor er det ikke musikalsk?
Det er et definitionsspørgsmål, og din defintion er snævrere end alle
andres. Så hvis du har lyst til at sidde i dit eget lille studerekammer
og beslutte at alt muligt musik ikke er musik, så er det fint med mig.
Du får bare ikke rigtigt noget ud af det al den stund din omverden er
uenig med dig.

> Her er jeg enig...tror jeg nok.

Åbenbart ikke.

/David

Fra : Troels

Dato : 11-07-03 00:08

> Ikke forstået.
> Jeg ved bare at hip-hop/rap ikke er musik. Det er kun rytmer, ingen melodi
> eller melodiøse harmonier og snak i stedet for sang.

Men The Corrs! _Det_ ved man hvad er!

/Troels

Fra : -V-

Dato : 11-07-03 02:05

Troels wrote:
> Men The Corrs! _Det_ ved man hvad er!

Og George Michael!

Og The Carpenters!!

Og Guns'n'Roses!!!

-V-

Fra : Michael Castensen

Dato : 11-07-03 14:03

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og George Michael!
>
> Og The Carpenters!!
>
> Og Guns'n'Roses!!!

....og mange andre!

---

Fra : Michael Castensen

Dato : 11-07-03 14:01

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men The Corrs! _Det_ ved man hvad er!

Man behøver jo bare at lytte til dem, så finder man hurtigt ud af, at det er
musik, det de spiller.

---

Fra : Lars Bernau

Dato : 11-07-03 16:31

In article <3f0eb513$0$32437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Michael
Castensen" <@> says...
> "Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> melodi

> Man behøver jo bare at lytte til dem, så finder man hurtigt ud af, at det er
> musik, det de spiller.

Det kan nu diskuteres.
--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Michael Castensen

Dato : 11-07-03 22:31

"Lars Bernau" <bernau@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan nu diskuteres.

Det kan det jo netop ikke!
Der er god og der er dårlig musik og i mine ører er The Corrs = god musik.
Hip-hop/rap er hverken god eller dårligt musik...det er slet ikke musik!

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-07-03 00:00

Michael Castensen wrote:

> Det kan det jo netop ikke!
> Der er god og der er dårlig musik og i mine ører er The Corrs = god musik.
> Hip-hop/rap er hverken god eller dårligt musik...det er slet ikke musik!

I dine ører. Det er ikke den objektive sandhed, min ven.

/David

Fra : Lars Bernau

Dato : 12-07-03 06:52

In article <3f0f2c73$0$32474$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Michael
Castensen" <@> says...
> "Lars Bernau" <bernau@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> det er

> Det kan det jo netop ikke!

Selvfølgelig kan det det.

> Der er god og der er dårlig musik og i mine ører er The Corrs = god musik.

Det er så _din_ mening

> Hip-hop/rap er hverken god eller dårligt musik...det er slet ikke musik!

Så må du jo komme med nogle argumenter for hvorfor det ikke er det. Og
de 2 du er kommet med indtil videre holder altså ikke. Der _er_
melodiøsitet i hip hop, og de snakker ikke bare ind over det som du ikke
vil kalde musik. Prøv at høre noget hip hop inden du udtaler dig så
kategorisk.

> ---

/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-07-03 13:13

Lars Bernau wrote:

> [...]
> melodiøsitet i hip hop, og de snakker ikke bare ind over det som du ikke
> vil kalde musik. Prøv at høre noget hip hop inden du udtaler dig så

Det er ligegyldigt om der er melodiøsitet i. En masse folk der spiller
percussion er også musik. Selvom melodi og harmoni mangler.

/David

Fra : Michael Castensen

Dato : 12-07-03 14:03

> Det er ligegyldigt om der er melodiøsitet i. En masse folk der spiller
> percussion er også musik. Selvom melodi og harmoni mangler.

Jeg er uenig.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-07-03 14:04

Michael Castensen wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Jeg er uenig.

Med mange, i så fald. Hvorfor? Argumenter?

/David

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 09:16

"Lars Bernau" <bernau@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Alle

Der er vel en form for sandhed i det. Jeg ville også være i tvivl om,
hvorvidt Hip Hop skal betegnes som kunst eller musik, fremført med mere
eller mindre talent for samme.
Som der er sagt, tilfældige rytmer, lidt spredte harmonier, og noget snak
oveni, gør ikke musik. Det kan være en kunstart, som bruger brudstykker af
musik, og det er vel mere dette, end det er musik. Nogle er så bedre til det
end andre.
Musiksmag er noget personligt, men det er opfattelsen af kunst også. Hip Hop
tror jeg, at jeg ville oversætte, som et abstrakt maleri, omsat til lyd.

M.V.H.....Benny..

Fra : Troels

Dato : 14-07-03 09:51

> [...]
Hop
> tror jeg, at jeg ville oversætte, som et abstrakt maleri, omsat til lyd.

Men er der nogensinde nogen af jer der har lyttet til _rigtigt_ hip hop?

/Troels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 10:22

> af
> det
> Hop
>
> Men er der nogensinde nogen af jer der har lyttet til _rigtigt_ hip hop?
>
> /Troels

Hej Troels

Nej det må jeg nok indrømme, det har nok ikke rigtigt talt til mig. Det
meste af det, jeg har hørt, har været store drenge, eller unge mænd, som
havde ondt i R.... over alt det som andre havde mere end dem. Det ville vel
selv en inkarneret Hip Hop fan hurtigt blive træt af at høre på. Det
fristede i hvert fald ikke mig til at opsøge mere af det, så resten er kun
hvad der er fulgt med på diverse kompilationer.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 14-07-03 15:10

In article <betqu4$3d7$1@sunsite.dk>, tllund@[nof******spam]hotmail.com
says...
> Hop
>
> Men er der nogensinde nogen af jer der har lyttet til _rigtigt_ hip hop?

Det kommer an på hvad du definerer som værende Hip Hop. (Der er stor
forskel på Hip Hop & Rap) I mine yngre dage hørte jeg en del af den
slags musik, blandt andet: Public Enemy, N.W.A, EPMD, Eric B & Rakim og
så videre.

Så jo, jeg mener at jeg har lyttet til _rigtig_ hip hop.

En del af det der er fremme idag, har ikke meget med hip hop at gøre.
Fx. Will Smith, P. Diddy med flere.

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Troels

Dato : 14-07-03 17:53

> [...]
> så videre.
>
> Så jo, jeg mener at jeg har lyttet til _rigtig_ hip hop.

Ok, men vi var jo heller ikke uenige om at hip hop er musik er vi?

/Troels

Fra : Lars Bernau

Dato : 14-07-03 18:35

In article <beun5v$gan$1@sunsite.dk>, tllund@[nof******spam]hotmail.com
says...

> Ok, men vi var jo heller ikke uenige om at hip hop er musik er vi?

nope

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : ML-78

Dato : 14-07-03 10:19

> [...]
> eller mindre talent for samme.
> Som der er sagt, tilfældige rytmer, lidt spredte harmonier, og noget snak

Det er nok mere en personlig opfattelse af genren end en reel beskrivelse. Man
kunne bruge samme argument til at sige, at hård rock ikke er musik, da det er et
rodet sammensuirum af lidt rytmer, lidt melodi, og blandet med noget guttural
vokal, der ikke kan betegnes som sang. Denne holdning deler jeg ikke, men blot
for at illustrere pointen om, at forskellige former for musik lægger vægt på
forskellige elementer. Det er ikke noget kriterium, at musik skal indeholde både
melodi, harmoni og rytme - bare én af disse er nok. En udbredt misforståelse
blandt kritikerne er, at "det kan ikke være musik, da det ikke indeholder
melodi". Mærkeligt nok afskriver de ikke andre former for musik, der
hovedsagelig er melodisk og indeholder lidt eller ingen rytme.

Det meste hip-hop kan næppe siges at indeholde "tilfældige" rytmer, da det ofte
henholder sig stringent til én eller flere, som danner basis for lyden. Der kan
også findes både melodi og harmoni, men det er ingen hemmelighed at hip-hop
generelt fokuserer mere på rytme end andre genrer - med funk, hip-hoppens
nærmeste slægtning, som den mulige konkurrent. Dette alene vil jeg mene
definerer genren som musik.

Om den vokale del er "snak" kan diskuteres. Det er selvfølgelig ikke sang,
hvilket heller ikke er noget krav for at det skal være musik, men "snakken" er
sædvanligvis også rytmisk og er afstemt i forhold til (den rytmiske) musik, på
samme måde som sang oftest er det i forhold til den melodiøse del af den
tilhørende musik.

> Det kan være en kunstart, som bruger brudstykker af
> musik, og det er vel mere dette, end det er musik.

Hip-hop bruger både brudstykker af eksisterende musik samt egne
produktioner/instrumenteringer. Fælles for begge er, at de bruges til at
sammensætte et nyt stykke musik, der ikke bare er en efterligning af originalen.
At nogle så forfalder til det sidste er en anden snak.

> Musiksmag er noget personligt, men det er opfattelsen af kunst også. Hip Hop
> tror jeg, at jeg ville oversætte, som et abstrakt maleri, omsat til lyd.

I denne kategori vil jeg snarere sætte genrer, der ikke nær så stringent
indeholder genkendelig rytme eller melodi, eller skifter så hurtigt mellem dem
at de kan være vanskelige at genkende. Eksempler på dette kunne være visse
former for hård rock eller moderne jazz. Igen diskvalificerer denne abstrakthed
næppe en genre til at være musik.

ML-78

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 10:53

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> at de kan være vanskelige at genkende. Eksempler på dette kunne være visse
> former for hård rock eller moderne jazz. Igen diskvalificerer denne

Hej ML-78

Det er nok muligt. Men det var sådan set bare min mening, jeg sagde ikke, at
det ikke var musik, jeg sagde heller ikke det er musik. Selv tror jeg, at
jeg vil have svært ved at opfatte det som værende musik. Det gør jeg, uden
at tage stilling til, om det er et nummer jeg kan li' eller ikke. Det mener
jeg ikke er relevant i dette tilfælde. Det samme kan siges om Rock eller
Punk numre, som man kan betvivle musikken i. Der findes også masser af
numre inden for disse genrer, hvor man med rette kunne være i tvivl, men det
er jo så her, den personlige musiksmag spiller ind. Selvom det kan være
svært for mig, at begribe, at nogen kan trives i det spektakel. Sommetider
tror jeg sgu heller ikke de kan. Jeg har F.eks en kammerat, og Metallica's
plader når dårligt at lande i butikken, før han står og køber dem ???... Så
vil nogle undre sig over spørgsmåls tegnene, men de er der, fordi jeg har
aldrig hørt ham spille dem. Hvorimod jeg selv, altid har musik. Så er der
en masse i denne gruppe, som vil sætte et stort spørgsmålstegn ved min
musik, lige nu F.eks Bjørn Tidmand. Jazz er F.eks ikke lige min kop te, i
hvert fald ikke, hvis vi bevæger os udenfor den traditionelle Jazz. Heavy
Metal er godt i begrænsede mængder, Heavy Rock er rigtigt godt. Punk er jeg
til gengæld ikke så meget for. Dog syntes jeg af og til der forekommer
nogle genreforstyrrelser, så de begynder at overlappe hinanden, hvilket nok
af og til virker lidt forvirrende på mig.
Selv hænger jeg mig ikke i genrer, men lytter gerne til dem alle, så findes
der noget man kan lide, og noget som man ikke er særligt vild med. Hvis jeg
absolut skulle vælge et par genrer og sige, det er mine favoritter, så
bliver det jo nok det lidt ældre Dansktop, samt ældre Britisk pop. Men
samlingen rummer næsten alle stilarter. Men Hip Hop kun via diverse
kompilationer, det giver mig jo et pragtfuldt manglende kendskab til genren,
hvilket i denne situation måske er en lille fordel.

M.V.H.....Benny..

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-07-03 12:02

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> tror jeg, at jeg ville oversætte, som et abstrakt maleri, omsat til lyd.

Selvom jeg mener at din analogi er elendig: Et abstrakt maleri er også
et maleri. For at blive i den samme analogi, så er det som du og Michael
mener, at romantiske landskabsmalerier fra 1800-tallet er malerier, men
at surrealistiske og abstrakte malerier fra 1930 og frem, ikke er. Jeg
er uenig.

/David

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 13:02

> [...]
> mener, at romantiske landskabsmalerier fra 1800-tallet er malerier, men
> at surrealistiske og abstrakte malerier fra 1930 og frem, ikke er. Jeg

Hej David

Jeg ved ikke hvor du finder belæg for dette, men derfor kan du godt have
ret, for jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad min egen indstilling til dette
er. Abstrakte malerier alene, har ikke sagt mig noget, men jeg har set en
masse af dem, som tog sig godt ud, der hvor de hang. Hvor jeg ikke kunne
forestille mig, at det ville give den samme harmoni, hvis man udskiftede det
med et landskabsmaleri. Jeg syntes de hver især indtager deres pladser, og
det ene kan ikke erstatte det andet, for det afhænger helt og holdent af,
hvor det skal hænge.

Med hensyn til Hip Hop, ja så er det som jeg siger, jeg er stadig i tvivl,
om det er musik, eller om det er en kunstart. Det er stadig sagt, uden at
tage stilling til, om det er godt eller skidt. Som jeg har skrevet i et
andet indlæg, så er mit kendskab til genren, pragtfuldt begrænset, og det
syntes jeg så, lige i denne situation er en fordel, for jeg har ikke ladet
mig farve af om jeg kan lide HipHop eller ikke kan.

M.V.H....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 14-07-03 15:19

In article <3f129c18$0$32481$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bfm@tdcadsl.dk says...

> [...]
> er. Abstrakte malerier alene, har ikke sagt mig noget, men jeg har set en

Men du betvivler vel ikke at det der malerier vel ?

> [...]
> syntes jeg så, lige i denne situation er en fordel, for jeg har ikke ladet
> mig farve af om jeg kan lide HipHop eller ikke kan.

På den anden side udtaler du dig så om et emne, som du reelt ikke ved
noget om.... nå ja, ligesom de fleste andre på usenet gør

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 18:52

> In article <3f129c18$0$32481$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> bfm@tdcadsl.dk says...

> Men du betvivler vel ikke at det der malerier vel ?

Næ det har jeg vist aldrig gjort

> På den anden side udtaler du dig så om et emne, som du reelt ikke ved
> noget om.... nå ja, ligesom de fleste andre på usenet gør

Ja det kan man jo vist roligt sige. hvilket jeg vist heller ikke har lagt
skjul på. Det kunne jo så være en fordel her, stadig fordi jeg ikke er
påvirket af, skal vi kalde det min personlige smag. Hvis jeg nu var helt
vild med en HH gruppe, så ville jeg jo til enhver tid være 100% overbevist
om, at dette var bare musik(ken), og ikke 10 vilde heste kunne fortælle mig
noget andet. Men nu kan jeg være aldeles neutral. Der vakler jeg så lidt
lige nu. Jeg har nok ikke hørt nok, til at kunne tage en beslutning, men
det kommer vel, efterhånden som det når ind til mig. Men det er altså ikke
så mange der kommer her med HH, så det varer nok lidt tid, inden jeg har
hørt nok. Det som jeg har hørt indtil nu, har ikke ligefrem bidt sig fast,
men hvem ved. Det kommer måske .

M.V.H....Benny..

Fra : ML-78

Dato : 14-07-03 14:37

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> er. Abstrakte malerier alene, har ikke sagt mig noget, men jeg har set en
> masse af dem, som tog sig godt ud, der hvor de hang.

Pointen er netop, at ifølge din analogi er det abstrakte maleri slet ikke et
maleri.

> Med hensyn til Hip Hop, ja så er det som jeg siger, jeg er stadig i tvivl,
> om det er musik, eller om det er en kunstart. Det er stadig sagt, uden at
> tage stilling til, om det er godt eller skidt.

Det sidstnævnte er også irrelevant. I mit andet indlæg forsøgte jeg at klargøre,
hvorfor hip-hop er musik eller en kunstart, også uden at tage hensyn til om man
kan lide det eller ej.

> [...]
> syntes jeg så, lige i denne situation er en fordel, for jeg har ikke ladet
> mig farve af om jeg kan lide HipHop eller ikke kan.

Bagdelen er at man så, med al respekt, baserer sin konklusion på noget man ikke
ved. Jeg er ikke helt med på logikken i denne udtalelse. Hvis man udtaler sig om
genre er musik eller ej, må det nødvendigvis indbefatte en smule kendskab til
genren, ellers er udsagnet værdiløst. Du understreger selv, at du er uafklaret
om genren er musik eller ej - ja naturligvis er det den eneste logiske slutning,
hvis kendskabet er "pragtfuldt begrænset". Prøv at sammenligne disse udsagn:

"Jazz er efter min mening ikke musik. Jeg har ganske vist aldrig rigtig hørt
noget jazz, men det kan kun være en fordel, da min mening således ikke er
farvet."
Udsagnet giver ikke meget mening, da grundlaget for udtalelsen er fjernet.

"Jeg er usikker på, om jazz kan kaldes musik. Jeg har ganske vist aldrig rigtig
hørt noget jazz, men det kan kun være en fordel, da min mening således ikke er
farvet."
Udsagnet har ingen værdi, da usikkerheden logisk nok følger af det manglende
kendskab.

Jeg kan kun tolke dit udsagn som værende parallelt med et af de to ovenstående,
men i ingen af tilfældende kan jeg se, at begrænset kendskab bliver til en
fordel.

ML-78

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 18:42

> [...]
ovenstående,
> men i ingen af tilfældende kan jeg se, at begrænset kendskab bliver til en

Hej igen ML-78

Jamen så bliver jeg jo lige som nødt til at høre din definition af H-H.
Hvordan får du det til at være musik, og hvis det ikke er, hvorfor er det så
ikke. Jeg har indtil nu, hverken sagt fra eller til, og det bestrider du
fluks, så det vil altså sige, uanset hvad jeg siger, så er du uenig. I
øvrigt sagde jeg ikke, at jeg ikke havde hørt det. Jeg sagde jeg ikke har
noget kendskab til det. Der er en lille forskel. Jamen jeg indrømmer, jeg
er ikke så pokkers meget til jazz, uden for det traditionelle, det er stadig
ikke det samme som at sige, at jeg ikke har Jazz. Men at jeg har Jazz, er
ikke det samme som at sige, at jeg har kendskab til det. Jeg er heller ikke
meget for klassisk, men ikke desto mindre indgår det også i samlingen, og
nej, jeg har heller ikke det store kendskab til det, jeg kan ikke høre om
der bliver dirigeret af Bernstein eller Karajan, om det er New Yorker
Philharmonikerne, eller det Chicago Symphonie Orchestra. Det samme kan jeg
sige om Jazz, jeg kan ikke høre om det er den grimme ælling, eller hvem det
er, men det kommer sig nu ikke så nøje, da man sjældent hører traditionel
Jazz nu om dage. Så selvom dette er genrer, som egentligt ikke har min
bevågenhed, så er de væsentligt bedre repræsenteret end HH, Så du må jo have
taget beslutningen for mig, nemlig, at det ikke er musik. Var det ikke sådan
din filosofi var ??.

M.V.H.....Benny..

Fra : ML-78

Dato : 14-07-03 19:52

> Jamen så bliver jeg jo lige som nødt til at høre din definition af H-H.
> Hvordan får du det til at være musik, og hvis det ikke er, hvorfor er det så
> ikke.

Jeg forsøgte at beskrive det i min første besvarelse af et af dine indlæg.

> Jeg har indtil nu, hverken sagt fra eller til, og det bestrider du
> fluks, så det vil altså sige, uanset hvad jeg siger, så er du uenig.

Nej nej, slet ikke. Jeg tolkede dit første indlæg i tråden her som du ikke var
helt afklaret, men hældede mest til opfattelsen af, at genren ikke er musik. Det
gav dine formuleringer indtryk af. Jeg er uenig i, at genren ikke er musik.

Det skal måske understreges, at den sidste del af det indlæg du lige har
besvaret (med jazz-eksemplerne) forholdt sig slet ikke til denne problematik,
men udelukkende dit udsagn om at manglende kendskab kunne være en fordel. Her
var det logikken, jeg var uenig i.

> [...]
> taget beslutningen for mig, nemlig, at det ikke er musik. Var det ikke sådan

Så tror jeg du har misfortolket mit indlæg eller dele af det.

ML-78

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-07-03 10:09

> [...]
Her
> var det logikken, jeg var uenig i.

> Så tror jeg du har misfortolket mit indlæg eller dele af det.

Hej igen ML-78

Det må jeg jo så have, selvom jeg umiddelbart syntes, at det var den lette
part af dit indlæg. Jeg ved ikke lige helt hvordan jeg så skal tolke det.
Så den med analogien, den tror jeg vi glemmer ( Kors manner, jeg kendte ikke
engang det ord ..) Der var min altså ikke dårligere end din ..

Fordelen ligger i, at hvis du er HH fan, så er du vel ikke i tvivl, for dig
er det musik(ken).... Du vil næppe heller være modtagelig overfor
argumentation om at den ikke skulle være musik.

Hvis du hader HH, så kan du ved grød aldrig få den til at blive det, og du
er heller ikke villig til at lade den blive det.

Der kan jeg så, med mit dejlige ukendskab til det, stille mig midt imellem.
Finde frem til, hænger det musikalsk set sammen, eller gør det ikke, for det
er vel hvad det hele kommer til at strande på. For at det skal kunnet kaldes
musik, så skal der være en sammenhæng.

Hvis man kigger langt tilbage, 1968 tror jeg, lavede Povl Dissing og Benny
Andersen en LP " nogen store nogen " hvor Benny Andersen sagde et af sine
digte mellem Povl Dissing's sange. Det gør jo ikke digtene til musik, men
man prøver at lade digtene løbe i forvejen for sangen, så sangen måske får
en anden drejning, end den man i første omgang ville have tildelt den.
Desværre er den, fra Povl Dissing's værste syretid, så hans indre uro kommer
alt for tit frem på denne plade, men OK, det var jo nok det, mange var helt
vilde med på den tid. Personligt syntes jeg det var synd, for han er jo en
forrygende sanger, når han selv vil være det.

M.V.H.....Benny..

Fra : ML-78

Dato : 15-07-03 11:44

> Fordelen ligger i, at hvis du er HH fan, så er du vel ikke i tvivl, for dig
> er det musik(ken).... Du vil næppe heller være modtagelig overfor
> argumentation om at den ikke skulle være musik.

Det er jeg ikke enig i. Om det er musik eller ej har at gøre med, hvad musik er,
og ikke éns personlige smag. Definitionen af musik afhænger ikke af, hvad man
lytter til. At sige at noget *er* musik er heller ikke noget kvalitetsstempel -
det har ikke noget at gøre med at blive accepteret i et kulturelt forum. På
samme måde vil en rapper heller aldrig påstå, at det han laver er sang, selv om
sang stort set var den eneste anerkendte vokale manifestation af musik før der
var noget der hed rap. Rap er ikke sang, og ingen forsøger at gøre den til det.
På samme måde vil hip-hop kun være musik, hvis det passer ind i definitionen.
Jeg har vanskeligt ved at se, at det ikke passer definitionen på samme måde som
andre genrer.

> Hvis du hader HH, så kan du ved grød aldrig få den til at blive det, og du
> er heller ikke villig til at lade den blive det.

Nu er vi igen tilbage ved den personlige smag, som er irrelevant. Du siger her,
at folk der hader hip-hop aldrig vil kunne få det til at være musik. Det er ikke
et spørgsmål om personlig smag. For det andet, jo der findes faktisk folk som
hader hip-hop, men som ikke påstår, at det ikke er musik. Folk kan sagtens
bedømme om det er god eller dårlig musik uden at anfægte, at det er musik. Mit
indtryk er endda, at størstedelen af dem der hader det medgiver det er musik,
men ikke kan lide det pga. det ligger langt fra personlig smag, eller fordi de
mener det mangler kvalitetsmæssige egenskaber. Og det er jo som sagt en helt
anden diskussion.

ML-78

(Mit indlæg dukker op et lidt andet sted i tråden end det skulle, da OE laver
vrøvl).

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-07-03 17:05

> [...]

> anden diskussion.
>

> ML-78
>
> (Mit indlæg dukker op et lidt andet sted i tråden end det skulle, da OE

Hej igen ML-78

Den fattede du slet ikke. Selvfølgelig er det Personlig smag.
Det er også derfor i ikke kan komme overens med det.

Den har jeg ikke, det er netop det der er fordelen. For kender du nogen, der
kan skrotte sin personlige smag, og bare være objektiv...???

M.V.H....Benny..

Fra : ML-78

Dato : 15-07-03 17:54

> Den fattede du slet ikke. Selvfølgelig er det Personlig smag.
> Det er også derfor i ikke kan komme overens med det.

Nej, for vi taler ikke om genrens kvalitet eller mangel på samme. Vi taler om,
om
den falder ind under definitionen af, hvad musik er.

Er du sikker på, om du fattede den?

> Den har jeg ikke, det er netop det der er fordelen. For kender du nogen, der
> kan skrotte sin personlige smag, og bare være objektiv...???

Ja, for vi taler ikke om at bedømme genrens kvalitet. Hvis vi gjorde det, ville
personlig smag sikkert have indflydelse.

Jeg kan tage mig selv som et eksempel: Jeg ser ingenting i dansktop og afskyr
det meste pop. Samtidig anser jeg begge for at være musikgenrer. Jeg kender
flere, der har det på samme måde med hip-hop.

Dette går jo stik imod dit tidligere udsagn om, at hvis man ikke kan lide en
genre, så anser man den pr. automatik ikke for at være musik. Samtidig viser
det, at man godt kan have en objektiv holdning mht. DEFINITIONEN af musik. Det
er ikke et spørgsmål om smag.

ML-78

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-03 17:00

> [...]
viser
> det, at man godt kan have en objektiv holdning mht. DEFINITIONEN af musik.

Glem det....

M.V.H.....Benny..

Fra : ML-78

Dato : 14-07-03 19:57

> Jeg ved bare at hip-hop/rap ikke er musik. Det er kun rytmer [...]

Det er hvad man kan kalde en selvmodsigelse. Hvis hip-hop er rytmer, er det
netop også musik.

ML-78

Fra : Michael Castensen

Dato : 14-07-03 21:20

> Det er hvad man kan kalde en selvmodsigelse. Hvis hip-hop er rytmer, er
det
> netop også musik.

Rytmer alene gør det ikke til musik!

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-07-03 21:45

Michael Castensen wrote:

> "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> det

> Rytmer alene gør det ikke til musik!

Jo. Indtil du har bevist det modsatte. Du er i undertal med din holdning
så du må argumentere kraftigt og dygtigt for at overbevise. Kan du ikke
det, så tager du fejl. En hel masse trommeslagere, og alle dem der
studerer percussion inde på musikvidenskabeligt institut på Københavns
Universitet er f.eks. uenige med dig. Ligesom stort set alle andre
mennesker der har forstand på musik.

/David

Fra : Michael Castensen

Dato : 14-07-03 22:19

> Jo. Indtil du har bevist det modsatte.

Nå...og det er noget, du bestemmer?

> Du er i undertal med din holdning så du må argumentere kraftigt og dygtigt
for at overbevise.

Jeg er så vant til at være i undertal, at det mere er reglen end
undtagelsen!

> Kan du ikke det, så tager du fejl.

LOL.
Kan du opføre dig mere arrogant?

> En hel masse trommeslagere, og alle dem der studerer percussion inde på
musikvidenskabeligt institut på Københavns
> Universitet er f.eks. uenige med dig. Ligesom stort set alle andre
mennesker der har forstand på musik.

Og?
Jeg er ligeglad med, hvad de såkaldte eksperter siger. Sagen er, at de ikke
har forstand på musik.
Du tror vel også naivt på, at malerier lavet af Picasso er kunst, bare fordi
"eksperterne" siger, at de er det?
Har du ikke din egen mening om tingene?

PS: Det her var mit sidste indlæg i tråden.

---

Fra : -V-

Dato : 14-07-03 23:37

Michael Castensen wrote:

> LOL.
> Kan du opføre dig mere arrogant?

Look who's talking...

> Jeg er ligeglad med, hvad de såkaldte eksperter siger. Sagen er, at
> de ikke har forstand på musik.

Du minder mere og mere om en dommedagsprofet, som varsler apokalypsen.
"Hvorfor den kommer? Fordi jeg siger det, alle andre tager fejl!!!"

> Du tror vel også naivt på, at malerier lavet af Picasso er kunst,
> bare fordi "eksperterne" siger, at de er det?

Så nu er Picasso anti-kunst?
Jeee.....

> PS: Det her var mit sidste indlæg i tråden.

Lover du?

-V-

Fra : Troels

Dato : 15-07-03 00:54

> PS: Det her var mit sidste indlæg i tråden.

Ej, hold nu op! Denne her tråd kan da sagtens trække _meget_ mere

/Troels

PS. Hend'.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-07-03 10:32

"Michael Castensen" <@> skrev i en meddelelse
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
..

> Jeg er så vant til at være i undertal, at det mere er reglen end
> undtagelsen!

Ja men det åbner det ikke muligheden for, at det er dig der tager fejl.

> musikvidenskabeligt institut på Københavns
> mennesker der har forstand på musik.

Her kommer der jo så noget underligt noget. Om der sidder en eller om der
sidder 30 trommeslagere, og slår en Beguine, gør det ikke til musik. Det er
og bliver en Beguine. Når den blandes sammen med resten af instrumenterne,
så bliver den til musik, men alene, kort og godt en Beguine.

> Og?
> Jeg er ligeglad med, hvad de såkaldte eksperter siger. Sagen er, at de
ikke
> har forstand på musik.

Hvis alle vidste alt, var der ingen basis for diskussioner, og denne gruppe
ville være død på 3 timer. Der er ingen af dem der kaldes musik eksperter,
der ikke kan lære nye gamle ting.
Men de kalder sig som regel heller ikke eksperter. Det er andre der kalder
dem det.

> Du tror vel også naivt på, at malerier lavet af Picasso er kunst, bare
fordi
> "eksperterne" siger, at de er det?
> Har du ikke din egen mening om tingene?

He He, jo men altså helt ærligt, her bliver jeg nødt til at tro på dem. Jo
jeg har også min egen mening, men jeg har stadig det største problem ),
Jeg har nemlig ingen Picasso...

M.V.H.....Benny..

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-07-03 15:06

Michael Castensen wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Nå...og det er noget, du bestemmer?

Nej.

> for at overbevise.
>
> Jeg er så vant til at være i undertal, at det mere er reglen end
> undtagelsen!

Det giver dig ikke ret.

> LOL.
> Kan du opføre dig mere arrogant?

Det har intet med arrogance at gøre.

> [...]
>
> Og?
> Jeg er ligeglad med, hvad de såkaldte eksperter siger. Sagen er, at de ikke

Hvem har så? Og hvem bestemmer det?

> Du tror vel også naivt på, at malerier lavet af Picasso er kunst, bare fordi
> "eksperterne" siger, at de er det?

Det skal ikke en ekspert til for at fortælle mig at Picasso er kunst. Om
jeg mener at det er dårlig eller god kunst er en anden snak.

> Har du ikke din egen mening om tingene?

Jo

> PS: Det her var mit sidste indlæg i tråden.

I see

/David