pumpe og akvariets størrelse
Fra : Nikolaj Keldorff

Dato : 23-06-03 23:10

Sidder og kigger lidt på pumper og akvarier .. en 470 liter pr. time pumpe
til en 70L akvarie er vel overkill? vil det ikke give for meget
vandcirkulation og turbulens? Er det ikke meget vigtigt at der er balance
mellem akvariet og pumpen?

Mvh

Nikolaj

Fra : Martin Heller

Dato : 24-06-03 01:17

Nikolaj Keldorff wrote in
<3ef77aa0$0$15359$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]
> give for meget vandcirkulation og turbulens? Er det ikke meget
> vigtigt at der er balance mellem akvariet og pumpen?

Det kan man ikke sige ret meget generelt om. Det kommer an på
hvilke fisk du ønsker at holde, og hvordan akvariet er indrettet
osv. Hvis du ønsker at holde guramier eller andre fisk som ikke
bryder sig om for kraftig vandbevægelse, ville jeg mene at det
var i overkanten. En pumpe i den størrelse ville være udemærket
i et cichlideakvarium. Mange cichlider sviner en del, og holder
af en god vandbevægelse.

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 24-06-03 06:09

jeg har f.eks en spandpumpe på 9000 liter i timen
fiskene er vilde med det
flere af dem har dog fået tilbagestrøget håret en del.

Fra : N/A

Dato : 24-06-03 07:25

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-06-03 07:25

> Hvilket mærke er det?? Har aldrig hørt om en så kraftig!
>

> Carsten

Ville lige sige det samme.

/thomas

Fra : Martin Heller

Dato : 24-06-03 12:11

Ibber Rene Cairo wrote in <bd8mar$i5c$1@news.net.uni-c.dk>:

> jeg har f.eks en spandpumpe på 9000 liter i timen
> fiskene er vilde med det

Næppe i et 70 liters akvarium?