MS Windows
briani 27239
Dos-programmer i XP
Fra : JS

Dato : 22-06-03 20:33

Kan man køre dos-programmer under XP pro

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-06-03 20:46

On Sun, 22 Jun 2003 21:32:46 +0200, "JS" <js@hotmail.fg> wrote:

>Kan man køre dos-programmer under XP pro

ja men der er ingen garenti for at de virker. Nogle gør. Andre gør
ikke.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : JS

Dato : 22-06-03 21:01

"Martin Schultz" <msh@vmsbox.cjb.net> skrev i en meddelelse

> ja men der er ingen garenti for at de virker. Nogle gør. Andre gør
> ikke.

Og der er ikke noget at gøre når det ikke virker? Ingen hjælpeprogrammer el.
lign.?

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-03 23:11

"JS" <js@hotmail.fg> skrev i en meddelelse

> "Martin Schultz" <msh@vmsbox.cjb.net> skrev i en meddelelse

> Og der er ikke noget at gøre når det ikke virker? Ingen hjælpeprogrammer
el.
> lign.?

Hvad for nogen virker f.eks. ikke? Med min begrænsede erfaring på området
har jeg ikke været ude for et DOS-program, der ikke kunne køre under en
DOS-prompt.

Når du er i en DOS-prompt, gælder kun desiderede DOS-kommandoer, og ikke
engang alle de, vi kender fra DOS 6.22, er med mere. Dem kan man
selvfølgelig lægge ind i det omfang, man har brug for dem.

Efter endt DOS-session skriver man blot "exit", og du er tilbage i Windows.
Husk imidlertid, at der er visse DOS-programmer, der _skal_ lukkes ned,
inden du går tilbage til Windows. I givet fald vil du få en meddelese om
det, og så er det blot at gå tilbage og lukke programmet ned - præcis som
man altid gjorde det ved det program (f.eks. regnskabsprogrammer).

Men til forskel fra Windows baserede programmer, så kan et DOS-program
f.eks. ikke skrive til en USB-port. DOS-programmet kan heller ikke udnytte
nogen som helst af Windows' funktioner eller faciliteter.

Udskrift fra DOS-programmer skal stadig ske til LPT1. Printeren skal stadig
konfigureres efter de gamle escapekoder som til f.eks. matrixprintere og
ældre laserprintere. Nyere blæksprutter (inkjet) kan dresseres til det, men
stadig kun til en parallelport (LPT1).

En opstillig, der i øvrigt er smart, er at have sin nye blæksprutte med USB
kørende på USBporten og så have en ældre, udrangeret f.eks. laserprinter på
paralelporten. Så vil al udskrift fra Windows som sædvanlig komme ppå
USB-porten og al udskrift fra DOS-programmerne vil komme til LPT1, da DOS
ikke kan se andre porte - jo måske i ikke så ofte forekommende tilfælde
RS232 (seriel).

Selvfølgelig kan du i Windows også sætte din laserprinter på parallelporten
op med en windowsdriver og så gå ind i de win-proigrammer, du måtte ønske,
og vælge udskruift til den i stedet for default.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : JS

Dato : 22-06-03 23:14

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hvad for nogen virker f.eks. ikke? Med min begrænsede erfaring på området
> har jeg ikke været ude for et DOS-program, der ikke kunne køre under en

Det jeg ikke kan få til at virke er et TTV-redigeringsprogram ved navn
JETTED. Det kræver brug af mus men denne låser så snart jeg starter
programmet.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-03 00:43

Hej JS, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det jeg ikke kan få til at virke er et TTV-redigeringsprogram ved
> navn JETTED. Det kræver brug af mus men denne låser så snart jeg
> starter programmet.

Programmet vil formentlig have en DOS-driver til musen (?) Men hvordan
man indlæser/sætter noget sådant i Win XP, aner jeg ikke. (Jeg bruger
selv Win98 SE og har ingen erfaring med XP).

Muligvis kunne man starte programmet op med en batfil, hvor
musedriveren (en .com eller .exe) køres som 1. linje, programmet som 2.
linje..?

--
Hygge fra Århus - Rudi