MS Windows
briani 27239
Lådne bogstaver
Fra : Marianne

Dato : 21-06-03 19:50

Hej

Efter min søn har spillet et børnespil på min pc er bogstaverne blevet
"lådne" at se på. De er simpelthen som om de er skredet i trykkeprocessen!

Spillet havde sat opløsningen ned til 600*800 - jeg plejer at køre med
1280*1024. Det lavede jeg selvfølgelig om. Men nu er bogstaverne altså
blevet lådne. Det er ikke overalt. I denne mail, som jeg sidder og skriver
nu, forekommer fænomenet nærmest i tre striber ned over skærmen.

Hvad gør man dog ved det?

mvh
Marianne

Fra : Madsen

Dato : 21-06-03 21:49

Marianne skrev:

> Efter min søn har spillet et børnespil på min pc er bogstaverne
> blevet "lådne" at se på. De er simpelthen som om de er skredet i
> trykkeprocessen!

Hvilket styresystem er der tale om? Hvis det er WinXP så kunne det
være fordi at ClearType er blevet slået til. Det kan se underligt ud
på en traditionel billedrørsskærm (CRT) da ClearType er beregnet til
fladskærme (TFT).

Madsen.

Fra : Marianne

Dato : 22-06-03 19:53

> [...]
> være fordi at ClearType er blevet slået til. Det kan se underligt ud
> på en traditionel billedrørsskærm (CRT) da ClearType er beregnet til

Det er XP og en fladskærm. Buh - der er meget om Windows jeg efterhånden
ikke ved

mvh
Marianne

Fra : Madsen

Dato : 22-06-03 21:10

Marianne skrev:

> Det er XP og en fladskærm. Buh - der er meget om Windows jeg
> efterhånden ikke ved

Det kan være det "zigge" nævner angående opdateringshastigheden.
Det kan også være fordi at du kører i en anden opløsning end skærmen
er bygget til. Specielt fladskærme er sarte over for det, har jeg
ladet mig fortælle.

Du kan højreklikke på skrivebordet og vælge Properties > Settings.
(Egenskaber > Indstillinger vil jeg tro). Derinde har du så
opløsningen. Der kan f.eks. stå 1024 x 768 pixels. Jeg aner ikke
hvad der skal stå, men det må der stå i manualen til din skærm.

Hvis du klikker på Avanceret i samme vindue og derefter Skærm,
så har du opdateringshastigheden (Refresh Rate) som "zigge" snakker
om. Den står måske til 75 Hertz eller hvad ved jeg. Hvad den skal
stå til ved jeg heller ikke. Det må også stå i manualen til skærmen.

Hvis ovenstående står som det skal, så tryk på Annuller og vælg
fanebladet Appearance (Udseende?). Derinde er der en knap ved navn
Effects som nok er blevet oversat til Effekter på dansk vil jeg tro.
Derinde har du indstillingen for ClearType som jeg nævnte tidligere.

Hos mig ser det sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/smooth_edges.gif>.
Som standard er den stillet til 'Standard', men 'ClearType' skulle
være beregnet til TFT-skærme. Jeg har bare før hørt at tekst bliver
fnidret på visse fladskærme hvis ClearType er slået til. På andre
ser det langt bedst ud med ClearType slået til, så du må prøve dig
lidt frem.

Du kan også finjustere ClearType online:
<http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/1.htm?fname=%20&fsize=1>

Madsen.

Fra : zigge

Dato : 22-06-03 07:50

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message

> Spillet havde sat opløsningen ned til 600*800 - jeg plejer at køre med
> 1280*1024. Det lavede jeg selvfølgelig om. Men nu er bogstaverne altså
>
> Hvad gør man dog ved det?

Det er muligt at din skærm ikke kan klare den opdateringshastighed den står
til nu. Prøv at sætte frekvensen ned til 75Hz og se om det hjælper.
Hvis det giver en mærkbar forbedring, vil jeg foreslå at du køre med en lidt
lavere opløsning generalt og en højre scanfrekvens. F.eks. 1024x768 i 85Hz,
dette vil være mere behageligt at se på, end en skærm der er ulden og
flimere.

Mvh
//zigge