MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
CD-problemer i XP
Fra : Kasper Nielsen

Dato : 21-06-03 17:45

Hej NG,

I en nyinstalleret WinXP oplever jeg et underligt problem:
Hvis jeg logger på normalt virker cd-drevet (e:) simpelthen ikke. Hvis jeg forsøger at åbne den i Explorer får jeg flg. fejl:

E:\ is not accessible
The disk structure is corrupted and unreadable

Hvis jeg derimod logger på i safemode fungerer drevet fint. Men hvis jeg logger på i safemode med network support fungerer det ikke!?

Jeg har opdateret alt via Windows Update og desuden geninstalleret, men lige meget hjælper det

Drevet er et "SAMSUNG CD-R/RW DRIVE SW-208B", hvilket XP også genkender (det får den sikkert at vide af firmware'n), der tilsyneladende er installeret korrekt.

Nogen forslag til hvad der kan være galt?

Fra : Peter

Dato : 21-06-03 23:49

"Kasper Nielsen" <no@no.no> skrev i en meddelelse
[...]

Har du prøvet på Samsungs hjemmeside, om der er kommet nyt firmware til din
brænder, så den bliver XP kompatibel.

Peter

Fra : Madsen

Dato : 22-06-03 00:58

Kasper Nielsen skrev:

> Update: Jeg har lige fundet ud, at XP godt kan læse audio-cd'er,
> men altså ikke alm. cd-rom'er; det er da lidt underligt...

Er alt ok inde i Enhedshåndtering eller er der et udråbstegn udfor
cd-drevet?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-06-03 01:50

Kasper Nielsen skrev:

> Ingen udråbstegn. Til gengæld har jeg (mens jeg har rodet med det)
> både oplevet, at den var at se, og at ikke var at se under
> Enhedshåndtering.. Men tilsyneladende ingen fejl.

Hmm. Nu tvivler jeg på at der er noget mistænkeligt derinde siden at
du kan se drevet i Enhedshåndtering, men prøv at gå ned i Start >
Kør og skriv: regedit

Find så følgende nøgle: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}. Hvis der findes
en værdi ved navn UpperFilters inde i den nøgle så slet den. Gør det
samme hvis der findes en værdi ved navn LowerFilters. Genstart derefter
pc'en og se om problemet stadig er der.

Hvis der hverken findes Lower- eller Upperfilters inde i den nøgle,
så lad være med at pille ved noget derinde.

Madsen.

Fra : Leo E

Dato : 22-06-03 04:59

Fra : Madsen

Dato : 22-06-03 12:13

Kasper Nielsen skrev:

> Tja, det tip har jeg også fundet. Jeg havde dog ikke de nævnte
> værdier, så i frustration slettede jeg så mange nøgler i
> {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}, som jeg kunne. Lidt
> sindsygt måske

Ja, det er en rimelig sindsyg måde at fejlfinde på. Mig bekendt så er
det kun Upper- og Lowerfilters inde i den nøgle som kan give problemer
og findes de ikke, så gør man klogest i at lade det være, for så skal
problemet findes et andet sted.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-06-03 12:47

Kasper Nielsen skrev:

> Men angår {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} udelukkende
> cd-drevet, eller er der også andet, der bliver berørt?

Jeg mener kun at det handler om cd-drevet, men er ikke sikker.

> (I øvrigt tog jeg da også lige taget backup af det inden, men det
> ødelægger/afdramatiserer jo desværre historien en del

Ja, så er historien straks en anden. Det var fornuftigt. :)

Madsen.

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 22-06-03 00:41

> Har du prøvet på Samsungs hjemmeside, om der er kommet nyt firmware til din
> brænder, så den bliver XP kompatibel.
>
> Peter

Nej, jeg var ikke klar over, at man kunne opdatere firmwaren, men det vil jeg da undersøge nærmere. Tak for tippet!
Men kan dette forklare, at cd-drevet virkede under installationen og desuden virker under safe mode?
Update: Jeg har lige fundet ud, at XP godt kan læse audio-cd'er, men altså ikke alm. cd-rom'er; det er da lidt underligt...

Kasper

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 22-06-03 01:20

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 22-06-03 11:51

Ja, også SP1.

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 22-06-03 12:05

> [...]
>
> Hvis der hverken findes Lower- eller Upperfilters inde i den nøgle,
> så lad være med at pille ved noget derinde.

Tja, det tip har jeg også fundet. Jeg havde dog ikke de nævnte værdier, så i frustration slettede jeg så mange nøgler i {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}, som jeg kunne. Lidt sindsygt måske, men da jeg gik fra, at det hele vedrørte cd-drevet, og da det jo ikke virkede alligevel.... Nå men, efter at have gjort dette og afinstalleret driveren fra My Computer (hvilket den opfattede som at fjerne device't) og genstartet (hvor den så gjorde opmærksom på, at den havde fundet hardwaren), var det muligt for mig at læse fra en audio-cd. Men så snart jeg prøvede, at sætte en trykt data-cd i, stoppede den med at virke - også selvom jeg smed audio-cd'en i igen. Jeg havde ikke prøvet en audio-cd før dette, så jeg ved ikke, om det også virkede tidligere.

Men jeg må jo prøve om jeg kan finde ud af at opdatere firmwaren. Jeg kunne ikke finde noget på samsung.com, men jeg fandt noget, der lignede en firmware-upgrade på www.driverguide.com: SW208B_bs04.zip

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 22-06-03 12:25

> [...]
> det kun Upper- og Lowerfilters inde i den nøgle som kan give problemer
> og findes de ikke, så gør man klogest i at lade det være, for så skal

Jeg ved det

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 23-06-03 13:37

> Men jeg må jo prøve om jeg kan finde ud af at opdatere firmwaren. Jeg kunne ikke finde noget på samsung.com, men jeg fandt noget, der lignede en firmware-upgrade på www.driverguide.com: SW208B_bs04.zip

Det hjalp desværre ikke
Firmwaren er opdateret, men samme problem...