MS Windows
briani 27239
Lowercase -> uppercase ved overførsel af f~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 21-06-03 14:29

Da jeg for snart et par måneder siden satte min harddisk over i mine
forældres Windows ME maskine, for at overføre backups til deres backup
partition (alle FAT32), viste det sig at godt halvdelen af alle mine filer
blev ændret til uppercase, enten helt (FILNAVN.EXT) eller halvt
(filnavn.EXT/FILNAVN.ext), trods de i forvejen enten var helt lowercase
eller lowercase med stort begyndelsesbogstav.

Jeg forventer ikke at I løser mit problem, da jeg udemærket ved at der
findes programmer "derude" som kan gøre det automatisk, men da det er
forskelligt fra fil til fil, hvordan det skal være, så må jeg jo gøre det
manuelt. Men da Windows er så "smart" lavet, at den ikke er casesensitive,
så vil det også sige at man ikke sådan lige kan ændre det, da man først skal
ændre filnavnet til noget helt andet, for bagefter at ændre det til det man
vil have - ellers tror den jo ikke der er nogen ændring!... :/
Men det jeg gerne vil spørge om, det er hvorfor dog dette sker? Har det
noget med Windows ME at gøre, tilfældigheder eller står der virkelig noget
om det i FAT tabellen, som Windows XP Home bare ikke gør brug af, når den
viser filerne, så jeg rent faktisk ikke har vidst det altid har været
uppercase? - vil jo gerne undgå dette problem i fremtiden og jeg fristes jo
også til at skifte til Linux, men er det bare mig, eller er Microsoft selv
skyld i at nogen vælger at skifte væk fra Windows?! :P

--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten Jørgensen

Fra : Lars

Dato : 21-06-03 18:45

In article <3ef45db8$0$24630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, admin@startlinket.dk says...
> [...]
> ændre filnavnet til noget helt andet, for bagefter at ændre det til det man
> vil have - ellers tror den jo ikke der er nogen ændring!... :/

Hej, jo Total Commander (www.ghisler.com) kan multi-rename filer med CRTL-T til lowercase, ned
gennem subdirs og flere drev for den sags skyld.

--
Best regards

Lars

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-06-03 10:35

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse
> Hej, jo Total Commander (www.ghisler.com) kan multi-rename filer med
CRTL-T til lowercase, ned
> gennem subdirs og flere drev for den sags skyld.

Undskyld jeg først svarer nu :/
Men hvad står "CRTL-T" for? og hvordan vil du mene den skulle kunne vide
hvad jeg ønsker? (uppercase eller lowercase; "index.php" til hjemmeside og
f.eks. "Dokumenter og Filer" til mappe - er jo forskelligt hvornår man
ønsker uppercase og lowercase og dét kan den jo ikke gætte sig til)

Og dét jeg søgte var ikke en løsning, men en forklaring - nemlig hvis jeg
f.eks. har oprettet en fil - "teStiNG.pHp" - i Linux og overført den med FTP
til min Windows XP Home maskine, når den jo så ikke er casesensitive, vil
det så sige at den helt tilfældigt vælger at skrive den ind i FAT/NTFS
tabellen som enten "teStiNG.pHp", "testing.php" eller "TESTING.PHP", eller
skriver den det ind præcist som man skrev, men når den går hen og
sammenligner med andre filer (for at der ikke er to filer i samme mappe der
kommer til at hedde det samme), så er det at den ikke tager hensyn til
dette?

Altså det jeg spørger om er hvordan det er sket?; ikke hvordan man retter
det, for det kan jeg sagtens, gider bare ikke skulle gøre det hver gang jeg
tager backups...

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 30-06-03 11:07

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså det jeg spørger om er hvordan det er sket?; ikke hvordan man retter
> det, for det kan jeg sagtens, gider bare ikke skulle gøre det hver gang

Er der virkelig ikke nogen der kan fortælle mig hvorfor dette sker?!