MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Filsystem på diskette?
Fra : Søren

Dato : 20-06-03 19:42

Hej i gruppen
Jeg sidder i dos og kan ikke få denne diskette til at virke som boot disk.
Jeg har fundet alle mscdex.exe, command.com fdisk, osv. filerne og lagt over
på den og inden da, genstartede jeg i dos fra windows, og formaterede den i
dos.
Men når jeg sætter disketten i drevet skriver den 'invalid systemdisk
replace..' selvom alle bootfilerne ligger der. Kan den være formateret med
et forkert filsystem selvom jeg genstartede fra windows og formaterede
der.??
Ved nogle hvordan jeg formaterer disketten i dos så den virker og jeg kan se
c: og d: drevet når computeren starter op?? (drevet kan ikke køre i
windows98)

På forhånd tak

Mvh
Søren

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 19:47

Søren skrev:

> [...]
> systemdisk replace..' selvom alle bootfilerne ligger der. Kan den
> være formateret med et forkert filsystem selvom jeg genstartede

Du kan ikke lave en bootdiskette bare ved at smide nogle systemfiler
over på den. Der skal være en bootsektor på den og det får du ved at
formatere den med parametret: /s.

> Ved nogle hvordan jeg formaterer disketten i dos så den virker

Format a: /s

> og jeg kan se c: og d: drevet når computeren starter op?? (drevet
> kan ikke køre i windows98)

Hvad er det for et filsystem på c og d? Hvis det er NTFS så kan du
ikke se det fra DOS og ej heller fra Win9x uanset om det så er
Win95, 98 eller WinME der er tale om.

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-06-03 22:16

Søren wrote:
> [...]
> disk. Jeg har fundet alle mscdex.exe, command.com fdisk, osv. filerne
> og lagt over på den og inden da, genstartede jeg i dos fra windows,

Som Madsen skrev. Man kan ikke bare kopiere filerne over.
Man kan lave en diskette til en bootdiskette med kommandoen
SYS A:
Med den kommando forstyre man ikke de filer der ligger på disketten i
forvejen.

mvh
Henning

Fra : Søren

Dato : 21-06-03 18:15

Det kører nu. Jeg har fået gang i en bootdisk. Tak for hjælpen
Mit nye msi kt3u2 bundkort +ny ddr2700 ram og xp2ghz virker dog ikke. Efter
start af windows installation og scanningen i starten af filstruktur, hdd
mv. stopper installationen og står igen på det drev i dos hvor jeg startede
med installationen. Mærkeligt at det virker i dos uden at virke odrentligt.
Jeg mistænker ram'en for at crache evt. når windows api'et starter eller
måske noget med bios. cputemp er 34c så det burde ikke være problemet. Men
windows vil bare ikke køre?? øv.

Mvh
Søren

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-06-03 23:17

Søren wrote:
> Mærkeligt at det virker i
> dos uden at virke odrentligt.

Det er sandsyneligt at det kan være dine ramklodser
der driller. Hvis du har flere klodser så prøv at pille
nogel af så du kun har en og prøv at bytte med dem
eller prøv at bytte med en kammerat.

mvh
Henning

Fra : Søren

Dato : 25-06-03 17:47

Det var ram'en. Jeg plejer nu også at kunne få det til at virke. Og at
ram'en virkede i dos og ej i win er nu lidt svært at gennemskue. Tak for
svar
Ærgeligt jeg ikke havde 2 ram-klodser så havde jeg nok sparet 45kr i porto
for mobo cpu mv.

Mvh
Søren