MS Windows
briani 27239
Sidefil på NTFS-drev (WinXP Pro).
Fra : Madsen

Dato : 19-06-03 23:06

Hej,

Jeg har to interne harddiske i min PC. Den primære er delt op i et
C og et D-drev som begge er FAT32. Den sekundære (E) kører NTFS.
WinXP er installeret på C.

I lang tid har jeg haft en sidefil på 2000 MB liggende på E og det
har kørt fint. På C har der været en lille sidefil på 2 MB som WinXP
gerne vil have i tilfælde af at den skulle gå ned, men den anden dag
opdagede jeg at sidefilen på C pludselig var på 2000 MB i stedet for
2 MB og noget tyder på at jeg ikke kan få den fjernet, eller det kan
jeg, men kun på en for mig meget mystisk måde.

Jeg kan gøre sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sidefil/c_og_d.png> hvor den
store sidefil jo så ligger på D som også er FAT32. Godt nok kan jeg
ikke se nogen fil på C ved navn pagefile.sys på 5 MB, men den er der
åbenbart ifølge ovenstående screenshot. (Grunden til at jeg har ændret
til 5 MB og 2500 MB i dette eksempel er for at eliminere muligheden
for at fejlen kun sker når man kører med 2 og 2000 MB størrelser).

Det mystiske sker når jeg flytter den store sidefil på 2500 MB fra D
til E for så sker dette:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sidefil/c_og_e.png>
Nu er der pludselig en sidefil synlig på C, men den er ikke på 5 MB,
men i stedet på 2000 MB. Der ligger også en pagefile.sys på E og den
har den ønskede størrelse på 2500 MB, men ifølge Windows' Virtual
Memory-faneblad er der kun allokeret 2047 MB. Hvor har den det tal
fra? Jeg kan ikke få lov til at slette pagefile.sys på C og noget
tyder på at Windows slet ikke registerer at der er en sidefil på E.

Er der nogen der har set noget lignende før?
Jeg har en teori om at det måske er fordi at jeg har være ved at
pille med rettighederne eller rettere sikkerhedsindstillingerne på
E som jo er et NTFS-drev, men jeg har fuld ejerskab på E-drevet så
det undrer mig meget det her.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-06-03 23:44

Madsen skrev:

> Jeg har en teori om at det måske er fordi at jeg har være ved at
> pille med rettighederne eller rettere sikkerhedsindstillingerne på
> E som jo er et NTFS-drev

Et tillægsspørgsmål. Hvis man formaterer et NTFS-drev, vil man så
komme tilbage til standardindstillingerne hvad sikkerheden på drevet
angår? Altså de indstillinger man finder under Security-fanebladet
når man højreklikker på drevet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 00:52

Madsen skrev:

> Hvis man formaterer et NTFS-drev, vil man så komme tilbage til
> standardindstillingerne hvad sikkerheden på drevet angår?

Det vil man ja og det løste også problemet med sidefilen.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sidefil/c_og_e_ok_igen.png>

Sikke da en gang bøvl.

Madsen.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 01:59

> men jeg har fuld ejerskab på E-drevet så

Der er 3 indstillinger når det gælder tilladelser.
Dit fulde ejerskab betyder sandsynligvis, at du ikke nægtes at indstille
forskellige ting, der fra og til at xp opfatter det som en gyldig
indstilling er der et stykke vej.

For at få xp til at fatte det alvorlige i en indstilling, skal den først
have at vide hvem der bestemmer.
Det fortæller man den så i brugerpolitikken.

De tre indstillinger er :
1: ikke angivet = tom firkant
2: angivet = "v" i firkant
3: angivet og bekræftet = "v" i firkant + bekræftet af "lokal
brugerpolitikken"

Lokal brugerpolitikken skal indstilles af "Administator" med et "sikkert"
password, som er et password på mindst 7 tegn, indeholdende både tal, store
og små bogstaver.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 13:19

jens skrev:

> For at få xp til at fatte det alvorlige i en indstilling, skal den
> først have at vide hvem der bestemmer.
> Det fortæller man den så i brugerpolitikken.

Hvad hedder indstillingen?

Madsen.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 13:46

> Hvad hedder indstillingen?

MFY.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 13:48

jens skrev:

> MFY

Wrt xna vxxr svaqr qrg hq sen qrg ania, zra wrt xvttre yvtr cå qrg
fperrafubg qh une fraqg zvt.

Madsen.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 13:52

> Wrt xna vxxr svaqr qrg hq sen qrg ania, zra wrt xvttre yvtr cå qrg
> fperrafubg qh une fraqg zvt.

Ja det er jo den lange form af Mail For You.

Den troede jeg da var en standard, også nord for alperne.......

Mvh Jens

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 14:26

On Fri, 20 Jun 2003 14:47:54 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Wrt xna vxxr svaqr qrg hq sen qrg ania, zra wrt xvttre yvtr cå qrg
>fperrafubg qh une fraqg zvt.

Fvqra uibeaåe re qrg zbqrear ng cbfgr v EBG13?

--
hilsen pl
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 20-06-03 14:54

Den Fri, 20 Jun 2003 15:25:31 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
skrev:

>Fvqra uibeaåe re qrg zbqrear ng cbfgr v EBG13?

Fvqra Sev, 20 Wha 2003 14:47:54 +0200

Qre re abx faneg abtra qre oyvire vevgrerqr ... ; )

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 15:20

"Michael Pilgaard" <mipi@image99.dk> skrev i en meddelelse

> Qre re abx faneg abtra qre oyvire vevgrerqr ... ; )

Nemlig.
Også min foretrukne.

Mvh jens

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 14:50

Peter Loumann skrev:

> Fvqra uibeaåe re qrg zbqrear ng cbfgr v EBG13?

Ok. Det kræver en forklaring.
I første omgang læste jeg Jens' MFY som en forkortelse for en eller
anden indstilling inde i Lokal Brugerpolitik som jeg ikke kunne
finde så i ren frustration sendte jeg et indlæg som i første omgang
nok ville virke lige så uforståeligt for Jens som hans indlæg var
for mig.

Siden har jeg så erfaret at MFY står for Mail For You.
Så internationale er vi endnu ikke herude hvor kragerne end ikke når
ud, men nu har jeg da lært lidt i dag også.

Madsen.

Fra : Ole C

Dato : 20-06-03 12:05

Til din oplysning, Madsen, så er pagefile-indstillingerne i XP åbenbart
mystiske:

Jeg har en separat partition - D-drev - til sidefilen - på 1.3 GB - og har
læst det gode råd om også at oprette en lille sidefil på C-drevet. Sætter
jeg denne sidefil til en hvilken som helst værdi under 100 Mb, opretter
Windows en "pagefile.sys" på den ønskede størrelse på C-drevet - men efter
(den tvungne) genstart er den forsvundet igen. Den står dog stadig opført
under System>Egenskaber>etc. som om den er der!
Efterhånden fandt jeg så ud af, at hvis sidefilen sættes til 100 Mb eller
mere, bliver filen der også efter genstart.
Den store pagefile på D-drevet sker der ikke noget med - hos mig.

(Jeg kører med FAT32 på alle drev - og har administratorrettigheder. Der er
heldigvis ikke andre der roder med min computer!)

--
vh
Ole C

Fra : Madsen

Dato : 20-06-03 13:19

Ole C skrev:

> Efterhånden fandt jeg så ud af, at hvis sidefilen sættes til 100
> Mb eller mere, bliver filen der også efter genstart.

Aha. Jeg ved næsten ikke om jeg tør at ændre på tallet igen, men det
er sikkert det samme her. Pt. kan jeg heller ikke se en pagefile.sys
på 5 MB på C via Stifinder f.eks. men ifølge Control Panel > System >
Advanced osv. er den der.

Madsen.