MS Windows
briani 27239
3 diske slået sammen - virker de efter for~
Fra : Morten

Dato : 19-06-03 12:22

Hejsa

Jeg har 4 harddiske ialt, hvoraf 1 udgør c:, og 3 af dem er slået sammen
til drev d: - dette er gjort i Win XP Pro. DK med Diskhåndteringen ...

Nu ville jeg så gerne formatere c:, og installere Windows XP på ny, da den
er begyndt at lave mange fejl o.l. men kan jeg få de 3 diske til at fungere
som eet drev igen, uden at skulle slette alt hvad der ligger på dem ?...
eller i det mindste så dem til at virke hver for sig, så jeg kun behøver
slette een af gangen ?

/Morten

Fra : morten l

Dato : 19-06-03 12:32

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som eet drev igen, uden at skulle slette alt hvad der ligger på dem ?...
> eller i det mindste så dem til at virke hver for sig, så jeg kun behøver

har prøvet på NT 4 der virkede det ikke, den kunne slet ikke se den og man
kunne ikke få lov til noget som helst med dem. men kan jo være XP er bedre
til det

Morten

Fra : jens

Dato : 19-06-03 12:49

"morten l" <kalkunen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> kunne ikke få lov til noget som helst med dem. men kan jo være XP er bedre
> til det

Yderst tvivlsomt.

Funktionnen består jo i at de ekstra diske oprettes i en tom mappe på det
eksisterende C eller D drev, ingen af disse eksisterer mere efter
formatering, derfor eksisterer de drev under en mappe heller ikke mere.

Mvh jens

Fra : Morten

Dato : 19-06-03 12:52

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksisterende C eller D drev, ingen af disse eksisterer mere efter
> formatering, derfor eksisterer de drev under en mappe heller ikke mere.

Når du siger en tom mappe så ved jeg ik helt om det er det samme... jeg har
et D drev som ligner een stor harddisk (206 GB) ... men som bare er 3 diske
der er slået sammen... ingen mapper eller noget.

Men den jeg vil formatere er den 4. disk... jeg har
1 disk: C: - Styresystemet
3 diske: D: - Blandet

Og det er C: jeg vil formatere... som sådanset ikke har noget med de 3 diske
der er slået sammen at gøre ... det er så bare det om de kan komme op og
virke igen

Fra : jens

Dato : 19-06-03 13:01

> [...]
diske
> der er slået sammen... ingen mapper eller noget.

Der er vist flere måder at lave det på.

> Men den jeg vil formatere er den 4. disk... jeg har
> 1 disk: C: - Styresystemet
> 3 diske: D: - Blandet

Hvis det er noget Raid, er det udenfor min rækkevidde, det lærer jeg vist
aldrig at se fornuften i.

Hvis de er oprettet i XP`s computeradministration, er der en af dem som
hedder D, på den er der en mappe (eller flere), som, når xp gemmer i mappen
bliver omdirigeret til en anden fysisk disk.

Det kaldes vist Dynamiske drev..........

> Og det er C: jeg vil formatere... som sådanset ikke har noget med de 3
diske
> der er slået sammen at gøre ... det er så bare det om de kan komme op og
> virke igen

Ikke udover at det er på C xp har gemt regbasen som indeholder oplysninger
om de samlede drev............

Det er muligt det vil fungere, men jeg tvivler.........ret meget endda.

Mvh Jens

Fra : Morten

Dato : 19-06-03 13:09

> [...]
mappen
> bliver omdirigeret til en anden fysisk disk.
>
> Det kaldes vist Dynamiske drev..........

Jeg tror du har ret i navnet, men jeg ser det altså ikke som en mappe på D
drevet, men bare som eet stort drev... jeg kan derfor heller ikke se hvilken
harddisk det kommer til at ligge på osv, det er for mig fuldstendig som hvis
det havde været een stor harddisk som var drev d:

Fra : jens

Dato : 19-06-03 13:30

> [...]

hvis
> det havde været een stor harddisk som var drev d:

Hvad siger diskhåndteringen ?
Hvis du Hklikker på et af de sammenlagte drev, burde du kunne se
"drevbogstav og sti", og der se hvilken mappe den ligger under.

det er jo netop meningen at en itadmin kan proppe en ekstra disk i firmaets
filserver, og derefter oprette den under frk henriksens mappe, så alle
hendes data ryger på den disk, uden at hun skal forklares at det er vigtigt
at gemme på drev Y...........

Adminnen kan bare klippe alt fra frk.henriksens mappe, til et andet sted,
oprette disken under mappen, og klippe hendes data tilbage til den tomme
mappe, som nu lander på en anden disk., og vupti, eventuelle programmer som
søger efter filen i mappen virker stadig..... se det er lidt fikst.

Mvh Jens

Fra : Hansen

Dato : 19-06-03 20:58

> Jeg har 4 harddiske ialt, hvoraf 1 udgør c:, og 3 af dem er slået sammen
> til drev d: - dette er gjort i Win XP Pro. DK med Diskhåndteringen ...

Dynamiske diske, som lægges sammen til ét drev kaldes for spanned volume.
Ideen er, at diske kan lægges i forlængelse af hinanden og fungere som et
drev. Når drevet er fyldt op, sætter man blot en ny disk i og fortsætter på
den. Spanned volumes kan håndtere op til 32 diske.

> [...]
> som eet drev igen, uden at skulle slette alt hvad der ligger på dem ?...
> eller i det mindste så dem til at virke hver for sig, så jeg kun behøver

Ifølge Microsoft kan man flytte volumes fra en computer til en anden. En
formatering af c-drevet kan vel kaldes for en form for flytning til et nyt
systemdrev. Hvis du benytter denne fremgangsmåde fra deres hjemmeside, går
du vist ikke helt galt i byen.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prkb_cnc_klvo.asp

Mvh.
Hansen

Fra : jens

Dato : 19-06-03 21:36

"Hansen" <lottes@ingen.spam.esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Dynamiske diske, som lægges sammen til ét drev kaldes for spanned volume.
> Ideen er, at diske kan lægges i forlængelse af hinanden og fungere som et
> drev.

Hvordan afgør du det er et raid der er brugt her. ?

>Når drevet er fyldt op, sætter man blot en ny disk i og fortsætter på
> den. Spanned volumes kan håndtere op til 32 diske.

Men......, når man sætter en disk mere på, er det så ikke noget med at
"mounte" den nye i en "empty folder" ?
Det mener jeg da at huske det som.
Der er ikke tale om i XP, at man sætter en disk , og giver den samme bogstav
som en anden har i forvejen, man opretter eller vælger en tom mappe at
"mounte" den til.

Dermed ikke sagt det ikke lader sig gøre at flytte den dynamiske disk, man
kan mange sære ting med xp jo....

Mvh jens

Fra : Hansen

Dato : 20-06-03 07:27

> [...]
> "mounte" den til.
>
> Dermed ikke sagt det ikke lader sig gøre at flytte den dynamiske disk, man

Det er rigtigt, at du kan mounte en ny disk til en bestemt mappe, men i det
tilfælde kan du kun benytte disken til denne mappe, hvilket jeg ikke
opfattede var tilfældet her.

Hvis du derimod har et spanned volume, skriver Windows til disken, indtil
den er fyldt, hvorefter den automatisk skriver videre på næste disk.

Min erfaring med dynamiske diske og spanned volumes har jeg forøvrigt fra
Windows 2000, så helt nyt er det ikke

Mvh
Hansen

Fra : jens

Dato : 20-06-03 08:06

> Det er rigtigt, at du kan mounte en ny disk til en bestemt mappe, men i
det
> tilfælde kan du kun benytte disken til denne mappe, hvilket jeg ikke
> opfattede var tilfældet her.

Der er vi så uenige ligt.

> Hvis du derimod har et spanned volume, skriver Windows til disken, indtil
> den er fyldt, hvorefter den automatisk skriver videre på næste disk.

Ja, det er det jeg kalder "Raid" udgaven, men den findes ikke i XP, Jeg har
kun set den i w2k pro, og w2k server. (og w2oo3 server)

> Min erfaring med dynamiske diske og spanned volumes har jeg forøvrigt fra
> Windows 2000, så helt nyt er det ikke

Også jeg, men den slags hører ikke til på hjemme maskiner efter min mening,
da det giver en del overvejelser hvis man (som her) skal reinstalle, de
færreste har jo journal over hvad der er hvad på deres hjemmemaskiner.

Mvh Jens

Fra : Hansen

Dato : 20-06-03 17:40

> det
>
> Der er vi så uenige ligt.

Hvad bygger du din antagelse på? Når man mounter en disk til en mappe, får
man jo kun glæde af den ekstra plads, når man benytter denne mappe. I dette
tilfælde er der endda tale om 2 diske, og da man kun kan mounte 1 disk pr
mappe, må der være tale om 2 mapper, der er således er mountet. Det lyder i
mine ører usandsynlig, når nu brugeren ikke er klar over det.

> Ja, det er det jeg kalder "Raid" udgaven, men den findes ikke i XP, Jeg
har
> kun set den i w2k pro, og w2k server. (og w2oo3 server)

Man kan næppe kalde spanned volume for Raid. Raid er enten mirrored eller
striped. Men du finder også spanned volume i XP. Du kan se Microsofts
beskrivelse her:

http://support.microsoft.com/?kbid=314343

> [...]
> da det giver en del overvejelser hvis man (som her) skal reinstalle, de
> færreste har jo journal over hvad der er hvad på deres hjemmemaskiner.

Jamen det er stadig op til den enkelte hjemmebruger, om han vil benytte det,
når det nu er implemteret i XP.

Mvh.
Hansen

Fra : jens

Dato : 20-06-03 18:44

> Hvad bygger du din antagelse på? Når man mounter en disk til en mappe, får
> man jo kun glæde af den ekstra plads, når man benytter denne mappe.

Det er klart.

> [...]
> mappe, må der være tale om 2 mapper, der er således er mountet. Det lyder
> mine ører usandsynlig, når nu brugeren ikke er klar over det.

Jeg læser åbenbart det oprindelige indlæg på ebn anden måde end du gør.
Eller også husker jeg måden man opretter disse dynamiske diske forkert.
Det fremgår heller ikke tydeligt at det er din type der er benyttet, og den
er sikkert heller ikke kendt.
Så jeg antager det er den først fremkomne metode der er brugt.

I mit hoved er det "mounting" på en mappe der er den mest sandsynlige.
Og isåfald skal de 2 diske ganske rigtigt være mounted til hver sin mappe,
men det er jo heller ikke umuligt.

> Man kan næppe kalde spanned volume for Raid. Raid er enten mirrored eller
> striped. Men du finder også spanned volume i XP. Du kan se Microsofts
> [...]

Jeg paster lige et stykke fra det link :

a.. A RAID-5 volume is a fault-tolerant volume whose data is striped across
an array of three or more disks. Parity (a calculated value that can be used
to reconstruct data after a failure) is also striped across the disk array.
If a physical disk fails, the portion of the RAID-5 volume that was on that
failed disk can be re-created from the remaining data and the parity. A
RAID-5 volume cannot be mirrored or extended.
a.. The system volume contains the hardware-specific files that are needed
to load Windows (for example, Ntldr, Boot.ini, and Ntdetect.com). The system
volume can be, but does not have to be, the same as the boot volume.
a.. The boot volume contains the Windows operating system files that are
located in the %Systemroot% and %Systemroot%\System32 folders. The boot
volume can be, but does not have to be, the same as the system volume.

M$ kalder det Raid 5, og til tider spanned, andre gange dynamiske diske.
Det afhænger så vidt jeg kan se af hvilket Os der lige snakkes om.

Mig bekendt findes der også Raid 1, 2 og 10, men jeg kan tage fejl.
(og de er vist ikke umiddelbart tilgænge lige alle sammen i XP)

(Ifølge det afsnit ligger de nødvendige oplysninger jo iøvrigt på 1. disk
af de samlede)

> Jamen det er stadig op til den enkelte hjemmebruger, om han vil benytte
det,
> når det nu er implemteret i XP.

Jaja, det er det da, det er også den enkelte bruger der skal tage bøvlet
hvis det går galt.

Mvh jens

Fra : Hansen

Dato : 20-06-03 19:55

> M$ kalder det Raid 5, og til tider spanned, andre gange dynamiske diske.
> Det afhænger så vidt jeg kan se af hvilket Os der lige snakkes om.

Jeg tror, du går lidt galt i byen inde på siden. Et spanned volume oprettes
på dynamiske diske. Hvis disken er en basic disk, kan man ikke oprette
volumes på den. Først konverterer man diskene til dynamisk diske. Derefter
gør man op med sig selv, hvilket volume man vil have på sine diske. Inde på
MS side opremses de forskellige typer volumes, man kan vælge imellem.

> Mig bekendt findes der også Raid 1, 2 og 10, men jeg kan tage fejl.
> (og de er vist ikke umiddelbart tilgænge lige alle sammen i XP)

Du har ret i, at der findes andre Raid typer. MS kalder også striped volume
for Raid 0, mirrored for Raid 1 og striped with parity for Raid 5. Derudover
findes der, som du anfører, flere hardware Raid-løsninger. Raid 5 kan iflg.
MS ikke oprettes i XP.

> (Ifølge det afsnit ligger de nødvendige oplysninger jo iøvrigt på 1. disk
> af de samlede)

Jeg tror ikke lige, jeg ved, hvor du vil hen...

> Jaja, det er det da, det er også den enkelte bruger der skal tage bøvlet
> hvis det går galt.

Ja, den lære skal vi vist alle igennem

Mvh
Hansen

Fra : jens

Dato : 20-06-03 20:03

disk

> Jeg tror ikke lige, jeg ved, hvor du vil hen...

Nej det er klart hvis jeg har haft lidt for meget speed på den
gennemlæsning... (sorry)

Jeg mente at forstå det sådan at oplysningene om hvordan diskene var sat
sammen lå på den første af de tre, i et spanned volume, og ikke nødvendigvis
på C drevet, hvorfor det så godt kunne formateres uden data tab.

> Ja, den lære skal vi vist alle igennem

Jeps, eller en bekendt skal......
Men det kan være lige træls af den grund jo.

Mvh jens